Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
S C Z DZ UTRWALANIE PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSEK SZEREGU SYCZĄCEGO
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Analizator słuchowy to:
6-LATEK W SZKOLE.
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Trening metodą Warnkego
Proste i śmieszne zabawy pomogą dziecku w rozwoju mowy.
Jak wspomagać pierwszoklasistę w nauce czytania i pisania
POLSKA GRA JĘZYKOWA „MÓJ PIERWSZY QUIZ”. PROJEKT COMENIUSA : “Wiem, że mogę.” Interaktywne gry i Technologie Informacyjne dla nowoczesnej edukacji europejskich.
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
wykonała Edyta Gagracz
METODA DOBREGO STARTU.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
Recepty na dobre czytanie
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sprawdź jak mówisz test. ZACZYNAMY Jeżeli chcesz dobrze przeprowadzić test przygotuj sobie fragment tekstu oraz sprzęt nagrywający. Najpierw nagraj swoją.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Dorota Beata Wojewódzka Materiały do ćwiczeń słuchowych dla osób ogłuchłych zaopatrzonych w implanty ślimakowe lub aparaty słuchowe.
Np. Powiedz, o czym myślę: Stoją przy drogach na długich nogach wcale nie ptaki. Nauczyć mogą, jak jeździć drogą, drogowe
Wady wymowy.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Charakterystyka metody Glenna Domana
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
opracowała Edyta Gagracz
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie jego naturalny rozwój zatrzymał się. Zatem – ile jest na świecie dzieci, tyle początków […] Eduard Seguin

Wprowadzenie w świat dźwięków mowy Rozwój świadomości fonologicznej wiąże się ściśle z rozwojem poznawczo-językowym dzieci. Wczesne kontakty z literaturą dziecięcą oraz uczenie rymowanek, wierszyków i piosenek zwraca ich uwagę na strukturę fonologiczną słów, oraz na takie aspekty mowy, jak: intonacja, rytm i akcent. Doświadczenia te ułatwiają dzieciom uświadomienie sobie istnienia dźwięków słyszanych i wymawianych przez nie słowach. Słuchanie jak dorosły czyta sprzyja koncentracji uwagi na czytanym tekście, ale również aktywizuje posiadaną już wiedzę lingwistyczną dziecka oraz stanowi doskonałą okazję dla ćwiczenia procesu przetwarzania informacji. Ważne jest aby zajęcia te traktować jako formę spędzania czasu z dzieckiem, a nie jako naukę umiejętności przygotowujących do czytania i pisania.

Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia co słychać wokół nas? głosy natury, głosy zwierząt, zagadki dźwiękowe, z której strony płynie dźwięk? cicho-głośno, szybko-wolno, ile razy stuknęłam? jaka to melodia?

Analiza i synteza wyrazowa zdań ile zdań powiedziałam? ile wyrazów słyszysz w zdaniu? układanie zdań do obrazków o podanej liczbie wyrazów, tworzenie zdań z podanych słów, układamy określoną liczbę patyczków, Np. dziecko ma ułożyć zdanie trzywyrazowe.

Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej Zabawy z sylabami zabawa „jak mama woła dziecko bawiące się na podwórku, Np. O-la, E-wa, Ku-ba, To-mek”, wyklaskiwanie sylab, co ja powiedziałam? - wypowiadamy słowo dzieląc je na sylaby, a dziecko wskazuje obrazek oraz wypowiada cały wyraz, zabawa w kończenie wyrazów, rozpoznawanie ostatniej sylaby w wyrazie, liczenie sylab, dobieranie obrazków do podanej liczby sylab, wyszukiwanie sylab w środku wyrazu. tworzenie łańcuchów wyrazowych, Np. noga-gapa-pada.

Ćwiczenia i umiejętności wyodrębniania głosek w nagłosie i wygłosie wyodrębnianie samogłoski na początku wyrazu, wyszukiwanie wyrazów na określona głoskę, rysowanie słów, których nazwy rozpoczynają się na określoną głoskę, wyodrębnianie spółgłosek na początku wyrazu co nie pasuje? - układamy ciąg obrazków, wśród których jeden rozpoczyna się inną głoską, Np. żaba, żuk, słoń, żarówka, wymawiamy po trzy wyrazy, a dziecko ma określić jaką głoskę słyszy na początku, zagadki – zaczyna się na ‘m’ jest do picia (mleko), wysłuchiwanie samogłosek na końcu wyrazu.

Wyodrębnianie kolejnych głosek w wyrazie analiza i synteza wyrazów trzygłoskowych - pokazujemy dziecku obrazki (osa, las, kot), a ono je nazywa, następnie wybieramy obrazek z osą, bardzo wolno przeciągając poszczególne głoski wymawiamy wyraz „ooosssaaa”, po wysłuchaniu dziecko mówi jakie dźwięki usłyszało, odgadnij co ci chcę powiedzieć – wolno wypowiadamy wyrazy, dziecko po wysłuchaniu mówi słowo, które wypowiedzieliśmy, analiza i synteza wyrazów dłuższych cztero-, pięciogłoskowych.

Ćwiczenia pamięci słuchowej nauka wierszyków, ćwiczenie pamięci sekwencyjnej – powtarzanie sekwencji sylab, wyrazów, cyfr, zapamiętywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, listy zakupów; powtarzanie zdań – układanie i powtarzanie zdań, ćwiczenie to traktujemy jako zabawę w zapamiętywanie i rozwijanie zdań, wypowiadamy proste zdania, a dziecko powtarza dodając jeden wyraz. Następnie powtarzamy zdanie ułożone przez dziecko, również dodając kolejny wyraz. Zwracamy uwagę aby dziecko wiernie odtwarzało treść zdań.

Zabawy w rymy rozpoznawanie rymów – rymujące się pary słów, wybieranie rymującego się słowa, szukanie słowa, które się nie rymuje z pozostałymi, tworzenie rymów, tworzenie wielu rymów, nauka i układanie wyliczanek.

Głoska a litera Świadomość fonologicznej podzielności słów jest istotnym warunkiem nauki czytania i pisania w języku alfabetycznym. Aby nauczyć się czytać i pisać dzieci muszą zrozumieć jak litery są wykorzystywane do reprezentowania dźwięków mowy, muszą nabyć trwałych skojarzeń głoska-litera. Dzieci, które przed rozpoczęciem nauki czytania i pisanie osiągną wyższy poziom świadomości fonologicznej robią szybsze postępy w nauce czytania i pisania. Świadomość fonologiczna traktowana jest jako lepszy wskaźnik postępu w nauce czytania i pisania niż: poziom inteligencji, zasób słownictwa czy rozumienie słuchanych tekstów.

Wykorzystana i zalecana literatura A. Mauer (red.), 2003, Dźwięki mowy, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. H. Łazewska, B. Mikitiuk, B. Moritiz, 2002, Co zrobić aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. M. Bogdanowicz, 2002, Rymowanki – przytulanki, Wydawnictwo Fokus, Gdańsk.

Dziękuję za uwagę logopeda mgr Marzanna Wojciechowska Publiczna Szkoła Podstawowa Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Kazimierza Pułaskiego w Warce Warka, 2010