WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ PKP S.A PAŹDZIERNIK 2005
Ankietę zrealizowano w dniach 6-16 września Aby zapewnić jak najprostszy sposób jej wypełnienia, zdecydowaliśmy się na wersję elektroniczną dostępną po logowaniu. Ankietę wypełniło 34 dziennikarzy – 30% z wszystkich zaproszonych do badania. Zadaliśmy 17 pytań – połowa dotycząca współpracy z PKP S.A., druga współpracy ze spółkami. Prezentacja zawiera wszystkie dane zebrane w ankiecie.
Pracę biura prasowego PKP S.A oceniam: Zdecydowanie pozytywnie – 32% Raczej pozytywnie – 68% Nie mam zdania – 0% Negatywnie – 0%
Regularnie otrzymuję informacje na temat bieżących wydarzeń w PKP: Zdecydowanie tak – 58% Raczej tak – 32% Raczej nie – 10%
Informacje, które otrzymuję dają mi w pełni wystarczającą wiedzę: Zdecydowanie tak – 26% Raczej tak – 64% Raczej nie – 10%
Rzecznik prasowy, lub osoba upoważniona do wypowiadania się dla mediów są zawsze dostępni: Zdecydowanie tak i raczej tak– 90% Raczej nie – 10%
Informacje, które otrzymuję, dają mi w pełni wystarczającą wiedzę: Zdecydowanie tak – 26% Raczej tak – 64% Raczej nie – 10%
Potrzebne mi informacje otrzymuję w zadawalającym mnie terminie: Zawsze i często – 91% Rzadko, bądź nigdy – 9%
Konferencje prasowe i spotkania dziennikarzy z członkami Zarządu PKP S.A. organizowane są wystarczająco często: Zdecydowania tak i raczej tak – 37% Nie mam zdania – 44% Raczej nie – 19%
Przy zbieraniu informacji na temat PKP korzystam ze strony internetowej Zawsze i często – 59% Rzadko, bądź nigdy – 41%
Uważam, że strona internetowa jest wystarczająco czytelna i przejrzysta: Tak i raczej tak – 62% Trudno powiedzieć i raczej nie – 38%
Na stronie internetowej jestem w stanie znaleźć potrzebne mi informacje: Tak i raczej tak – 53% Trudno powiedzieć i raczej nie – 47%
Moja współpraca z biurem prasowym PKP S.A. przekłada się na sposób, w jaki postrzegam i opisuję ogólną sytuację w Polskich Kolejach Państwowych: W zdecydowanym stopniu, bądź dużym stopniu – 46% W umiarkowanym stopniu – 49% Prawie wcale, bądź wcale - 15%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Intercity 38%32%24%4%4%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Przewozy Regionalne 35%9%29%24%4%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Cargo 9%50%18%12%5%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Polskie Linie Kolejowe 53%19%6%17%6%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP S.A. 68%18%5%0%5%
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Energetyka 15%4%15%29%26% 54321
W skali 1 do 5 oceniam pracę poszczególnych biur prasowych spółek z Grupy PKP PKP Telekomunikacja Kolejowa 18%18%5%18%29% 54321
Ranking ocen pozytywnych 70% 59% 47% 44% 36% 86% 19% PKP S.A. PKP Intercity PKP Cargo PKP Informatyka PKP PR PKP TK PKP Energetyka 72% PKP PLK
Elementy wymagające poprawy w relacjach z dziennikarzami: Częstotliwość konferencji prasowych i spotkań z członkami zarządów Korzystanie przez dziennikarzy ze strony internetowej Przejrzystość strony internetowej Według dziennikarzy współpraca z rzecznikami ma duży wpływ na wizerunek Grupy PKP
W pytaniach o charakterze otwartym dotyczącymi czego brakuje dziennikarzom we współpracy z działami PR Grupy PKP najczęściej wskazywano na: Złe kontakty z pracownikami oddziałów z regionów, szczególnie w przypadku spółki PKP Przewozy Regionalne Zbyt mała ilość imprez prasowo-integracyjnych np. takich jakie organizują Polskie Linie Kolejowe Brak pełnej informacji w przypadku zdarzeń negatywnych Zbyt mało informacji o inwestycjach na kolei, ten sam zarzut dot. informowania o wydarzeniach w kolejach zagranicznych