ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
"Kącik Rodzinny" – zabawa i edukacja dla dzieci i matek
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Szkoła dla rodziców i wychowawców
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Program STACJA”
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Uzależnienia a rozwój dziecka
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Projekt Edukacja przedszkolna szansą na sukces Twojego dziecka Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
Konwencja o Prawach Dziecka
Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
PRZEMOCY MÓWIMY NIE! KOALICJA NA RZECZ OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Szkoła Promująca Zdrowie
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Prawa dziecka.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Szkoła Promująca Zdrowie
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI DZIAŁAŃ W RAMACH OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI BEZPIECZNE WAKACJE 2013.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Dobry Rodzic – Dobry Start. Dlaczego warto podejmować działania profilaktyczne skierowane do rodziców małych dzieci?
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Doskonalenie nauczycieli granty
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
PROFILAKTYKA PRZEMOCY WOBEC DZIECI W DZIAŁANIACH FUNDACJI MEDERI
Wychowanie do życia w rodzinie
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Zapis prezentacji:

ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie PRZYKŁADOWE ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie

PROGRAM PROFILAKTYCZNY „Pamiętajmy, o dzieci dbajmy!” Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie PROGRAM PROFILAKTYCZNY „Pamiętajmy, o dzieci dbajmy!”

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie CEL GŁÓWNY: Zapobieganie dysfunkcjom rodzinnym i społecznym, które prowadzą do krzywdzenia dzieci. CELE SZCZEGÓŁOWE: uwrażliwienie dzieci przedszkolnych na sytuacje zagrażające ich bezpieczeństwu, wzmocnienie u dzieci poczucia wpływu na swoje reakcje i zachowania, edukacja dzieci w zakresie dbania o swoje bezpieczeństwo, uwrażliwienie nauczycieli przedszkolnych na problem krzywdzenia dzieci i respektowania ich praw, edukacja nauczycieli przedszkolnych w zakresie praw dziecka i zjawiska krzywdzenia dzieci, edukacja nauczycieli przedszkolnych w zakresie pierwszej diagnozy i interwencji w sytuacjach, kiedy dziecko przejawia objawy krzywdzenia (zwłaszcza wykorzystywania seksualnego), kształtowanie prawidłowych postaw opiekuńczych u rodziców, rozwój i doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców, edukacja rodziców w zakresie rozwoju potrzeb dziecka; zagrożeń, czynników ryzyka i profilaktyki; kontaktu z dzieckiem; komunikacji i rozwiązywania problemów; znaczenia norm i wymagań w rozwoju dziecka.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie ADRESACI: Nauczyciele wychowania przedszkolnego, jako uczestnicy warsztatu z zakresu pierwszej interwencji w sytuacjach podejrzenia przemocy seksualnej. Dzieci przedszkolne w wieku 5-6 lat, jako odbiorcy teatrzyku profilaktycznego „Pamiętajmy, o siebie dbajmy!” Rodzice dzieci uczęszczających do leszczyńskich przedszkoli.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie CZĘŚĆ I Szkolenie/warsztat dla nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie pierwszej diagnozy i interwencji w przypadku podejrzenia wykorzystywania seksualnego dzieci. Warsztat obejmuje następujące zagadnienia: - nadużycia seksualne wobec dzieci – definicja, zasięg zjawiska, charakterystykę sprawców ofiar, - przemoc seksualna – mity a rzeczywistość, - zasięg zjawiska, - czynniki ryzyka i dynamika przemocy seksualnej, - problem sprawców przemocy, - dynamika przemocy w rodzinie, - cechy rodziny ryzyka, - zasady rozmowy z dzieckiem, - strategię rozmowy z opiekunem (rodzicem) dziecka, - podstawowe błędy pierwszej rozmowy, - emocje przeżywane przez ofiarę, - zastosowanie rysunku w rozmowie z dzieckiem, zastosowanie lalek anatomicznych, - kwestia dotyku - dobrego, złego, intymnego, - konsekwencje wykorzystania seksualnego (bezpośrednie i długotrwałe), - zagadnienia prawne.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie CZĘŚĆ II Teatrzyk profilaktyczny dla dzieci przedszkolnych w wieku 5-6 lat pod nazwą „Pamiętajmy, o siebie dbajmy!”. Warunkiem zaprezentowania teatrzyku dzieciom jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli do podjęcia stosownej interwencji, jeżeli dzieci ujawnią sytuacje dla nich trudne lub zagrażające. Przygotowanie to nauczyciele uzyskują podczas szkolenia/warsztatu. Teatrzyki profilaktyczne mają na celu nauczenie dzieci, w jaki sposób mogą same dbać o swoje bezpieczeństwo w różnych sytuacjach zagrażających np. podczas zabawy na podwórku, zaczepiania przez starsze dzieci lub przez nieznajomych dorosłych, zagubienia w mieście czy markecie, dbania o swoją intymność. Po przedstawieniu dzieci otrzymują książeczki-kolorowanki do indywidualnej pracy z nauczycielem. CZĘŚĆ III Warsztaty profilaktyczne dla rodziców zapobiegające krzywdzeniu fizycznemu, psychicznemu i emocjonalnemu dzieci pod nazwą „Zamiast klapsa, czyli jak z szacunkiem i godnością wyznaczać dziecku granice”.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie REZULTATY: Oprócz osiągnięcia celów szczegółowych, program profilaktyczny osiągnął następujące rezultaty: przeszkoleni nauczyciele wychowania przedszkolnego w zakresie pierwszej diagnozy i interwencji w przypadku podejrzenia wykorzystywania seksualnego dzieci z Przedszkoli Miejskich: 6, 7, 10, 12, 13, 15, 18, 21, 526 dzieci w wieku 5-6 lat uczestniczących w teatrzyku profilaktycznym w latach 2004-2009 oraz ok. 450 dzieci - w 2010r. 8 rodziców dzieci z Przedszkoli nr 6 i 18 biorących udział w 5 spotkaniach warsztatów umiejętności wychowawczych „Zamiast klapsa”

LETNIA SZKOŁA PRAW DZIECKA Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie LETNIA SZKOŁA PRAW DZIECKA

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Głównym celem projektu jest edukacja dzieci w zakresie zdrowia psychicznego i fizycznego. Cele szczegółowe to: dostarczenie dzieciom wiedzy z zakresu zachowań prozdrowotnych, kształtowanie prawidłowych zachowań sprzyjających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu, nauka dbania o swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, pogłębienie wiedzy na temat wpływu różnych czynników warunkujących zdrowie psychiczne i fizyczne, wyposażenie uczestników w wiedzę na temat instytucji/osób, do których mogą zgłaszać się po pomoc dzieci/młodzież, rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zapobieganie nieprawidłowym relacjom dziecko – dorosły i dziecko - dziecko, poprawa relacji rodzinnych i rówieśniczych, przygotowanie liderów dziecięcych/młodzieżowych do szerzenia zdobytej wiedzy wśród swoich rówieśników oraz osób dorosłych.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Wykaz warsztatów realizowanych podczas Szkoły: A. Warsztaty profilaktyczne z zakresu zdrowia psychicznego: „Jak porozumiewać się z innymi?” „Jak być asertywnym? Rozwiązywanie konfliktów” „Przemoc dzieci wobec dzieci” „O przemocy w rodzinie” „Zrozumieć chorobę alkoholową” „Prawa dziecka” „Konflikt nauczyciel-uczeń” 6 spotkań x 1,5 godz. x 2 grupy = 18 godz. B. Prelekcje filmowe z dyskusjami (jest to wzbogacenie treści wyżej przedstawionych warsztatów): „Władca much” „Rozdarte dusze” „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” 3 spotkania x 3 godz. x 2 grupy = 18 godz.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Wykaz warsztatów realizowanych podczas Szkoły: C. Zajęcia profilaktyczne z zakresu zdrowia fizycznego: „Zdrowie i czynniki je warunkujące” „Jak mogą promować zdrowie – jednostka, grupa, społeczeństwo?” „Co wpływa pozytywnie na moje samopoczucie?” „Ochrona środowiska a zdrowie” „Współczesne zagrożenia młodzieży – alkohol, narkotyki, AIDS” „Zasady udzielania pierwszej pomocy” 6 spotkań x 1 godz. x 2 grupy = 12 godz. D. „Giełda pomysłów, czyli moja praca na rzecz najbliższego środowiska po warsztatach” 1 spotkanie x 2 godz. x 2 grupy = 4 godz.

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie REZULTATY: Osiągnięto cele szczegółowe. 86 dzieci/młodzieży wzięło udział trzech edycjach „Letnich Szkół Praw Dziecka” w latach 2004-2008ł. Jednak liczba dzieci i dorosłych, na których oddziaływali młodzi ludzie jest dużo większa. Młodzież była aktywna podczas swojej dalszej edukacji np. zasiadali w Młodzieżowej Radzie Miasta Leszna, byli wolontariuszami w różnych organizacjach, kształcili się na humanistycznych kierunkach studiów wyższych