Warszawa, 3 września 2004 r. Możliwości zastosowania wyników realizacji projektu w zapisach krajowej polityki energetycznej Łukasz Jaworski EC BREC / IBMER.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Arkadiusz Wojciechowski
Advertisements

Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
UE wspiera odnawialne źródła energii
SIEĆ NAUKOWA ZRÓWNOWAŻONE SYSTEMY ENERGETYCZNE
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Zasoby biomasy w Polsce
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
1 PRZYGOTOWANIA DO 7. PROGRAMU RAMOWEGO UE REGIONY WIEDZY I INNOWACJI RESEARCH POTENTIAL = CENTERS OF EXCELLENCE ANDRZEJ SIEMASZKO KRAJOWY PUNKT KONTAKTOWY.
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
Bezpieczeństwo energetyczno – klimatyczne Andrzej Sikora Instytut Studiów Energetycznych Kraków, 9 listopad 2009 r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
EURENDEL: Technologiczne i społeczne wizje
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Energetyka atomowa dla Polski
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Programy ekologiczne w Powiecie Dzierżoniowskim Katarzyna Złotnicka Dyrektor Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa.
Projekt finansowany ze środków 5PR Badań i Rozwoju Przedstawienie wyników realizacji projektu EurEnDel: Technologiczne i społeczne wizje przyszłości energetycznej.
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Profesor dr hab. Andrzej Radecki – Prezes PIGEO
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
Energetyka rozproszona i prosumencka
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Programowanie perspektywy finansowej
Biogaz – co to takiego? Biogaz to odnawialne źródło energii – naturalny gaz, który powstaje podczas rozkładu materii organicznej w warunkach beztlenowych.
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polityka energetyczna Polski do 2030 roku
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Warunki wstępne (ex ante) stan
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Warszawa, 3 września 2004 r. Możliwości zastosowania wyników realizacji projektu w zapisach krajowej polityki energetycznej Łukasz Jaworski EC BREC / IBMER

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (1/10) Obszary tematyczne PE, do których szczególnie się odnoszą wyniki projektu: 1.Polityka energetyczna UE 2.Polityka inwestycyjna 3.Polityka cenowa 4.Działania w zakresie ochrony środowiska 5.Polityka racjonalizacji 6.Wykorzystanie niekonwencjonalnych, w tym odnawialnych źródeł energii 7.Propozycje kierunków prac naukowo-badawczych 8.Długoterminowa prognoza rozwoju gospodarki paliwami i energią

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (2/10) Polityka inwestycyjna Wskazany jest zapis mówiący o konieczności wspierania generacji rozproszonej na terenach wiejskich, z wykorzystaniem lokalnych zasobów energii, przy wykorzystaniu krajowych i unijnych środków pomocowych. Potrzeba analiz potencjału zasobów energii odnawialnej na poziomie lokalnym i systemu refinansowania/dofinansowania tego typu studiów dla samorządów lokalnych.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (3/10) Polityka cenowa Wskazany jest zapis mówiący o potrzebie kształtowania takich mechanizmów cenowych w energetyce, które promowałyby rozwiązania korzystne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego, efektów środowiskowych i polityki społecznej kraju. Mechanizmy te powinny działać szczególnie tam, gdzie defekty rynku wynikające z pominięcia sfery środowiskowej i społecznej są szczególnie widoczne. Konieczne wydaje się stworzenie odpowiedniej polityki cenowej dla źródeł energii odnawialnej.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (4/10) Działania w zakresie ochrony środowiska Potrzebny zapis mówiący o konieczności zmniejszenia uciążliwego oddziaływania energetyki na środowisko człowieka m.in. przez likwidację niskich emisji oraz zmniejszanie wpływu sektora energetycznego na zmiany klimatu. Jednym z głównych działań pozwalających osiągnąć ww. cele jest rozwój energetyki rozproszonej opartej na nowoczesnych technologiach.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (5/10) Polityka racjonalizacji Konieczność wspierania działań zwiększających efektywne wykorzystanie energii w przemyśle przez stworzenie efektywnych mechanizmów wsparcia oraz rozpowszechnianie informacji o dostępnych sposobach dofinansowania inwestycji ze środków krajowych i wspólnotowych. Potrzebne są standardy efektywności energetycznej różnych klas budynków, mechanizmów ich monitoringu oraz opracowania mechanizmów wspierających działania energooszczędne w istniejących budynkach, ze szczególnym uwzględnieniem niewielkich konsumentów energii sektora gospodarstw domowych.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (6/10) Niekonwencjonalne, w tym odnawialne źródła energii Konieczny jest zapis mówiący o potrzebie stworzenia spójnego i kompleksowego systemu wsparcia energetyki odnawialnej. Wsparciu powinny podlegać zarówno technologie produkcji energii elektrycznej, jak również technologie produkcji ciepła, biopaliw, a w przyszłości także technologie produkcji wodoru ze źródeł energii odnawialnej. Oprócz podmiotów będących właścicielami inwestycji, wsparcie powinno być skierowane także do jednostek samorządu terytorialnego na cele związane z oceną potencjału lokalnych zasobów. W dalszej przyszłości, gdy na rynku pojawią się pierwsze pojazdy napędzane za pomocą ogniw paliwowych, wymagane będzie wprowadzenie mechanizmów rynkowych (np. ulg podatkowych na paliwo lub dla użytkowników tej technologii) promujących ich wykorzystanie.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (7/10) Propozycje kierunków prac naukowo-badawczych Istotne wydają się następujące kierunki prac naukowo- badawczych: efektywne wykorzystanie energii w przemyśle i sektorze mieszkaniowym, efektywne kosztowo wykorzystanie źródeł energii odnawialnej, w tym poszukiwanie najlepszych rozwiązań w zakresie magazynowania energii ze źródeł odnawialnych, efektywne kosztowo wykorzystanie ogniw paliwowych w sektorze transportowym, badanie potencjału produkcji biomasy w kraju, badanie wpływu upraw energetycznych na środowisko, modelowanie międzyregionalnego i międzynarodowego handlu biopaliwami, modelowanie długoterminowe sektora energetycznego ze szczególnym uwzględnieniem możliwości penetracji rynkowej nowych technologii (studia potrzebne m.in. do określania celów ilościowych na rok 2020).

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (8/10) Nowy rozdział: Budowanie zaufania społecznego dla nowych technologii Istotne wydaje się opracowanie programów mających na celu przekazanie informacji i zapoznanie się z niektórymi technologiami, w celu usunięcia sprzeciwu społecznego nie opartego na racjonalnych przesłankach. Działanie tego typu powinno dotyczyć w szczególności: Technologii produkcji ciepła przy wykorzystaniu biomasy. Decydenci wiedzą o istnieniu tych technologii, ale nie są przekonani, co do możliwości skutecznego ich stosowania. Nowych technologii jądrowych produkcji energii elektrycznej. Stopień rozbieżności opinii na temat tych technologii i jej potencjalnej roli w przyszłości jest skrajnie różny dla ekspertów w tej dziedzinie i dla osób mniej zorientowanych w temacie. Tak duża rozbieżność w opiniach nie występuje dla żadnej innej technologii energetycznej. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że społeczeństwo, w tym decydenci, zbyt negatywnie oceniają technologie jądrowe.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (9/10) Długoterminowa prognoza rozwoju gospodarki paliwami i energią do roku 2025 Uwagi ogólne: Modele prognostyczne, ze względu na długoterminowy charakter prognozy powinny uwzględniać możliwe dokonania w zakresie zwiększenia wydajności procesów przemysłowych w aspekcie wykorzystania energii oraz większej oszczędności energii w sektorze mieszkaniowym. W przypadku źródeł energii odnawialnej, modele prognostyczne powinny uwzględniać dużą różnorodność technologiczną i kosztową charakterystyczną dla tej grupy technologii oraz zróżnicowany charakter rynków, na których te technologie konkurują. Niezbędne jest uwzględnienie odpowiednich zapisów prawnych oraz prawdopodobnego otoczenia rynkowego rozwoju tych technologii do roku 2025.

Wyniki projektu EurEnDel a Polityka Energetyczna (10/10) Długoterminowa prognoza rozwoju gospodarki paliwami i energią do roku 2025 c.d. Modele prognostyczne, ze względu na długoterminowy charakter prognozy, powinny uwzględniać możliwość wejścia na rynek nowych technologii konwersji takich jak np. ogniwa paliwowe w transporcie lub technologie magazynowania energii wytworzonej w źródłach odnawialnych. Modele prognostyczne powinny uwzględniać ogólne tendencje polityki energetycznej Unii Europejskiej zmierzające do stopniowej internalizacji kosztów zewnętrznych sektora energetycznego i chęci ograniczenia zależności energetycznej od państw trzecich, które stają się coraz mniej pewnym partnerem handlowym.

Kontakt Łukasz Jaworski EC BREC/IBMER ul. Rakowiecka Warszawa tel.: w