KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARUNKI PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
Advertisements

Komunikacja interpersonalna
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Jak zachować porządek w klasie?
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Komunikacja interpersonalna
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
KOMUNIKACJA WERBALNA I NIEWERBALNA
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Jak prezentować.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Komunikacja interpersonalna Część I
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
IDENTYFIKACJA POTRZEB
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
Rzecz o efektywności w biznesie
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Wystąpienia publiczne.
Komunikacja Niewerbalna
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Edelman Polska 2007 Confidential Relacje z dziennikarzami AmCham / Edelman Warszawa,
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
I ty możesz zostać dobrym mówcą!
Różnorodna prezentacja kandydatów na przewodniczącego Samorządu Uczniowskiego, a następnie oddanie głosu przez wszystkich uczniów szkoły, zapewnią demokratyczny.
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Izba Celna w Toruniu Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki. ul. Mazowiecka.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKACJI.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Aleksandra Kiełbania I G
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
MODUŁ 2 TEMAT 1 POZIOM 1 Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie?
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
JASNE REGUŁY POMAGAJĄ WYCHOWYWAĆ Poradnik dla Rodziców i Nauczycieli.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Pomysł na promocję książki.
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Instrukcja obsługi urzędnika, czyli tajniki skutecznej komunikacji
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA

KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja

SŁUCHANIE Słyszenie Koncentracja uwagi Rozumienie

Dobry słuchacz Koncentruje uwagę na rozmówcy. Utrzymuje optymalny kontakt wzrokowy. Nie przerywa, nie kończy za kogoś zdania. Zdaje pytania, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał.

Reaguje mimicznie (np. uśmiechem, zmarszczeniem brwi, potakiwaniem). Potrafi równoważyć słuchanie i notowanie.

Komunikacja werbalna „Mów tak, by Twój najmniej inteligentny słuchacz Cię zrozumiał, a ten najzdolniejszy nie nudził się” Dostosuj poziom słownictwa do możliwości odbiorców. Operuj przykładami. Unikaj skrótów lub wyrażeń zrozumiałych tylko dla Twojej grupy zawodowej.

Dobry mówca Jest konkretny, rzeczowy, precyzyjny – dobry mówca wie, po co mówi, jest świadomy celu swojej wypowiedzi. Dba o kulturę wypowiedzi. Jest świadomy stanu swoich emocji. Rozumie ich wpływ na przebieg rozmowy.

Dobry mówca obserwuje reakcje swoich odbiorców. Im mniej osób nas słucha, tym krótsze i oszczędniejsze w formie powinno być wystąpienie.

Formy pomocne i utrudniające przekazywanie informacji zwrotnych Informacja zwrotna – reakcja na nasze słowa, gesty, czyny; swoista odpowiedź.

Pomocne Utrudniające Szczegółowa Dyskusyjna Użyteczna Odpowiednia w czasie Właściwa Ogólna Dogmatyczna Nieużyteczna Nieodpowiednia w czasie Przesadzona

Szczegółowa: „W tym tygodniu spóźnił się Pan do pracy trzy razy” Ogólna „Ciągle spóźnia się Pan do pracy” Wniosek: unikajmy określeń typu: ciągle, zawsze, nigdy

Dogmatyczna „Musi Pani wreszcie coś zrobić, aby syn przestał przeszkadzać w czasie lekcji” Dyskusyjna „Zastanówmy się wspólnie nad tym, co zrobić, by Jacek przestał przeszkadzać w prowadzeniu lekcji”

Użyteczna – czyli zrozumiała dla odbiorcy Bezużyteczna – czyli niezrozumiała Odpowiednia w czasie – kiedy odbiorca jest w stanie przyjąć informację Nieodpowiednia w czasie (np. w czasie silnego wzburzenia emocjonalnego odbiorcy, odbiorca pod wpływem alkoholu)

Właściwa – „złoty środek” Przesadzona (co do formy lub treści, np. wyolbrzymianie lub bagatelizowanie problemów)