KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA CZĘŚĆ WPROWADZAJĄCA
KOMUNIKACJA TO Słuchanie Mówienie Mowa ciała Obserwacja
SŁUCHANIE Słyszenie Koncentracja uwagi Rozumienie
Dobry słuchacz Koncentruje uwagę na rozmówcy. Utrzymuje optymalny kontakt wzrokowy. Nie przerywa, nie kończy za kogoś zdania. Zdaje pytania, by upewnić się, czy dobrze zrozumiał.
Reaguje mimicznie (np. uśmiechem, zmarszczeniem brwi, potakiwaniem). Potrafi równoważyć słuchanie i notowanie.
Komunikacja werbalna „Mów tak, by Twój najmniej inteligentny słuchacz Cię zrozumiał, a ten najzdolniejszy nie nudził się” Dostosuj poziom słownictwa do możliwości odbiorców. Operuj przykładami. Unikaj skrótów lub wyrażeń zrozumiałych tylko dla Twojej grupy zawodowej.
Dobry mówca Jest konkretny, rzeczowy, precyzyjny – dobry mówca wie, po co mówi, jest świadomy celu swojej wypowiedzi. Dba o kulturę wypowiedzi. Jest świadomy stanu swoich emocji. Rozumie ich wpływ na przebieg rozmowy.
Dobry mówca obserwuje reakcje swoich odbiorców. Im mniej osób nas słucha, tym krótsze i oszczędniejsze w formie powinno być wystąpienie.
Formy pomocne i utrudniające przekazywanie informacji zwrotnych Informacja zwrotna – reakcja na nasze słowa, gesty, czyny; swoista odpowiedź.
Pomocne Utrudniające Szczegółowa Dyskusyjna Użyteczna Odpowiednia w czasie Właściwa Ogólna Dogmatyczna Nieużyteczna Nieodpowiednia w czasie Przesadzona
Szczegółowa: „W tym tygodniu spóźnił się Pan do pracy trzy razy” Ogólna „Ciągle spóźnia się Pan do pracy” Wniosek: unikajmy określeń typu: ciągle, zawsze, nigdy
Dogmatyczna „Musi Pani wreszcie coś zrobić, aby syn przestał przeszkadzać w czasie lekcji” Dyskusyjna „Zastanówmy się wspólnie nad tym, co zrobić, by Jacek przestał przeszkadzać w prowadzeniu lekcji”
Użyteczna – czyli zrozumiała dla odbiorcy Bezużyteczna – czyli niezrozumiała Odpowiednia w czasie – kiedy odbiorca jest w stanie przyjąć informację Nieodpowiednia w czasie (np. w czasie silnego wzburzenia emocjonalnego odbiorcy, odbiorca pod wpływem alkoholu)
Właściwa – „złoty środek” Przesadzona (co do formy lub treści, np. wyolbrzymianie lub bagatelizowanie problemów)