STRUKTURA FUNKCJONALNA Ćwiczenia z Analizy Systemów Informacyjnych mgr Marcin Bandosz
Przykład 1 Rezerwacja miejsca w samolocie w hipotetycznych liniach lotniczych Atlantis Island Flights na przelot podróżnego udającego się na konferencję ze stolicy wysp Atlantis, miasta Atlantia, do Honolulu na Hawajach. Podróżny korzysta z usług agenta, który w jego imieniu telefonuje do biura rezerwacji w celu zarezerwowania miejsca. Pracownik biura rezerwacji prosi podróżnego o szczegóły trasy. Dowiaduje się, że chce on przybyć z Atlantii do Honolulu tak, aby zdążyć na konferencję rozpoczynającą się w poniedziałek, 12 czerwca o godzinie 10.30. Pracownik wprowadza więc odpowiednie zapytanie do komputera przechowującego informacje o lotach i znajduje samolot przylatujący do Honolulu w niedzielę, 11 czerwca o godzinie 20.30.
Zgłoszenie rezerwacji
Ekran wyszukiwania lotów
Przykład 1 c.d. Gdy agent stwierdzi, że lot ten będzie właściwy dla jego klienta, wówczas pracownik biura rezerwacji sprawdza, czy są jeszcze wolne miejsca.
Struktura funkcji Rezerwacja
Przykład 1 c.d. Na wstępnie wybrany lot wszystkie miejsca w żądanej klasie „biznes" są zajęte, jest jednak wcześniejszy samolot z przesiadką w Los Angeles, który przylatuje do Honolulu o 9.00. Nasz podróżny wolałby, jeśli to możliwe, tę pierwszą, ewentualność, zostaje więc umieszczony na liście oczekujących na lot AIF 135, natomiast stała rezerwacja zostaje wykonana na lot AIF 250 (z przesiadką w Los Angeles). Pracownik dokonujący rezerwacji wiąże ze sobą obydwa zgłoszenia, aby móc przydzielić rezerwację na lot AIF 250 komuś innemu, jeśli zwolniłoby się miejsce dla kogoś z listy oczekujących. Zbierane są również pozostałe szczegóły dotyczące wymagań naszego podróżnego co do miejsca dla niepalących, wegetariańskiego posiłku i rezerwacja jest już zakończona. Bilety zostaną wystane dwa tygodnie przed odlotem.
Dalsza dekompozycja funkcji R2
Przykład 1 c.d. W tym roku finansowym celem linii AlF jest 5% wzrost rocznych przychodów ze sprzedaży biletów. Firma zdecydowała się na wprowadzenie pewnych usprawnień przy podróżach klasą biznes. Podróżni korzystający regularnie z usług linii będą mieli możliwość rezerwowania swojego ulubionego miejsca; na głównym lotnisku w Atlantii zostanie zorganizowane specjalne pomieszczenie dla pasażerów klasy biznes. Obydwie te usługi zostaną wsparte odpowiednią akcją marketingową i reklamową. Wróćmy do naszego podróżnego. Właśnie podszedł on do stanowiska odpraw, gdzie odbywa się przydział miejsca. Ponieważ ma on bilet potwierdzony, firma wie, że liczba miejsc w samolocie będzie wystarczająca. Należy teraz przydzielić naszemu podróżnemu określone, numerowane miejsce. Przedstawiciel linii lotniczych sprawdza więc zajętość miejsc w klasie biznes i widzi, że jest duża liczba miejsc wolnych oraz że podróżny zgłosił już swoje preferencje w wyborze miejsca: zewnętrzne w części dla niepalących. Zostaje to potwierdzone przez spytanie podróżnego, czy chciałby swoje ..zwykle miejsce". Jedno z wolnych miejsc zewnętrznych w środkowej części klasy biznes zostaje wybrane i przydzielone. Ponadto przedstawiciel linii lotniczych zauważa, że podróżny prosił o posiłek wegetariański i potwierdza aktualność tego wymagania.
Rozwiązania techniczne
Rozwiązania techniczne c.d.
KONIEC