Usługi internetowe w edukacji Szymon Bohdanowicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Platformy e-learningowe Krzysztof Andrelczyk IS, WIMiIP, III rok
Advertisements

Katarzyna Szypuła-Sajon
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Wykorzystanie w szkole
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
(na podstawie badań ankietowych)
dr Dariusz Kajewski Instytut Fizyki Uniwersytet Śląski w Katowicach
Benefity dla Nauczycieli. Partners in Learning ( PIL ) Globalna inicjatywa Microsoft, obecna w 115 krajach, w 36 językach. Portal Partners in Learning.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Systemy zarządzania treścią CMS
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
E-learning jako element warsztatu informacyjnego współczesnej biblioteki Joanna Rudna Biblioteka WydziałuTechniki Morskiej ZUT.
Metody i narzędzia pracy na platformie Moodle Tomasz Andrzejczak.
„Uruchomienie nowego typu studiów podyplomowych przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotów zawodowych”
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Łukasz Sobczak. 1)Co to jest Office 2010 Web Apps 2)SharePoint 2010 a narzędzia pakietu office 3)Integracja Office Web Apps z SharePoint )Problemy.
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Autor prezentacji: Grażyna Bochenkiewicz RODN „WOM” w Częstochowie
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Softeris Portal System CMS. System CMS System Zarządzania Treścią umożliwiający łatwe tworzenie elastycznych stron internetowych oraz portali intranetowych.
Jak to działa? aplikacje desktopowe usługi online urządzenia
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Platforma MOODLE jako narzędzie zdalnej edukacji
E-learning? Prosta sprawa!
Temat 2: Edytory HTML.
Platforma Edukacyjna Szkoły Podstawowej nr 67 w Krakowie Z tej krótkiej prezentacji dowiemy się, do czego będzie służyć uczniom platforma edukacyjna, jak.
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
Aktualizacja: To nowoczesny i prosty w obsłudze system kontroli frekwencji i ocen uczniów. Dzięki niemu każdy rodzic ma bieżący dostęp z dowolnego.
E-learning (kurs dla uczniów)
Szkoła z klasą 2.0 Tworzenie kodeksu 2.0.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
Agnieszka Tamul Maria Otuszewska Klasa 1d
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Edytory tekstowe stron WWW
Współczesne Metody Komunikacji
Informatyka – szkoła gimnazjalna – Scholaris - © DC Edukacja Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage Informatyka.
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji.
Metody komunikacji dawniej i dziś
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
TIK w szkole CYFROWA SZKOŁA.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Piotrkowska platforma e-learningowa Miasto Piotrków Trybunalski Powiat Piotrkowski Piotrków Trybunalski, , opracował: Marcin Góra.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Propozycja cyfrowej edukacji w Chrześcijańskiej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi „Uczeń”
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
Wady i zalety pracy w chmurze
Projekt Kim będziesz?.
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Tworzenie stron WWW w programie Microsoft FrontPage
Zapis prezentacji:

Usługi internetowe w edukacji Szymon Bohdanowicz

O czym będziemy mówić? Usługi internetowe – ogół aplikacji, które są udostępnione on-line – strony, serwisy, fora itd. Edukacja – rozumiana w zasadzie w każdy możliwy sposób; szkoły na wszystkich poziomach, samokształcnie itp..

Struktura wykładu E-learning E-dziennik Google groups Assembla WebQuest itp..

Do czego może przydać się praca on-line w edukacji? Przyśpieszenie i poszerzenie możliwości kontaktu. Organizacja pracy osób zaangażowanych w proces nauczania(zarówno uczących się jak i nauczających). Zastosowanie efektywniejszych(mniej czasochłonnych, być może ciekawszych) technik przekazywania i weryfikowania wiedzy. Zniesienie bariery jaką jest fizyczna odległość. Łatwość odnajdywania pożądanych informacji.

E-learning Termin ten opisuje wszystkie formy nauczania oraz uczenia się, które są wspomagane w sposób elektroniczny.

Główne założenia: Platformą komunikacji nie jest (na ogół) kontakt bezpośredni lecz wirtualny. Korzystanie z wszystkich dostępnych technik komputerowych(nie tylko audio i video, ale także interaktywność, mobilność) Przeniesienie wysiłku edukacyjnego z nauczającego na uczącego się

Zalety: Możliwość nauczania bez względu na odległość Duża elastyczność przy doborze narzędzi, technik obecnych w procesie edukacyjnym Oszczędność Możliwość dotarcia do dużo większych grup odbiorców(programy społeczne)

Wady: Brak fizycznego kontaktu Osoba korzystająca z e-learningu musi umiejętnie obsługiwać komputer Konieczność zapewnienia infrastruktury Niezbędna samodyscyplina i systematyczność

Obszar przekazywania wiedzy: Standardowe dokumenty tekstowe, prezentacje Nagrania audio i wideo(można je przyrównać do wkładów) Filmy Blogi, Wikipedie, Fora Audiokonferencje, wideokonferencje Materiały interaktywne – np. gry, wspólne tablice

Obszar weryfikowania wiedzy: Sprawdziany Testy(wszelkiego typu) Egzaminy ustne(rozmowa) Badanie aktywności Projekty grupowe

Dodatkowe funkcje: Dostęp do statystyk Przypomnienia Kalendarze Narzędzia komunikacyjne(np. chat)

Kilka słów o historii Początek rozwoju w latach 80tych w USA – wraz z pojawieniem się pierwszych sieci(warunek konieczny). Model korespondencyjny(pod rokiem 1990) Model multimedialny( ) Model wirtualny(synchroniczny i asynchorniczny) (po 2000)

Platforma edukacyjna na przykładzie Program powstał w roku 1999; został napisany przez Martina Dougiamasa. Aktualnie rozwijana przez Moodle Pty Ltd z Perth w Australii. Wg statystyk programu używa 37 milionów użytkowników, korzystając 3,7 miliona kursów.

Architektura aplikacji Baza danych Serwer stron WWW(na nim aplikacja) Przeglądarka

Użytkownicy i ich role Administrator(zarządza platformą od strony technicznej, kontroluje rejestr użytkowników) Twórca kursów, nauczyciel(dostarcza treści dydaktyczne, prowadzi zajęcia) Uczeń(ma dostęp do treści dydaktycznych i weryfikujących) Gość, obserwator(ma możliwość jedynie poznania udostępnionych treści bez możliwości ingerencji

Rodzaje zawartości Czyli z czym możemy spotkać się podczas pracy z Moodle? Moodle jako narzędzie stosunkowo rozbudowane oferuje większość z wymienionych wcześniej, najpopularniejszych narzędzie spod znaku e-learningu. Rodzaje zawartości w Moodle dzielimy na dwie grupy: Zasoby i Składowe

Zasoby Są to raczej rodzaje formy jaką przybierze treść: Etykieta Strona tekstowa Strona HTML Link do pliku lub strony WWW

Składowe Termin Składowa odnosi się do elementów związanych już z procesem nauczania: Ankieta Lekcja Słownik pojęć Quiz Czat WebQuest

Dodatkowe możliwości platformy Kalendarz Pomoc w stworzeniu listy studentów i zapisach Dostęp do statystyk

Standardy treści e-learningowej Światowe środowisko skupione wokół idei edukacji wspomaganej technikami cyfrowymi wytworzyło oficjalne standardy treści e-learningowych: IMS/SCORM/AICC Dzięki temu rozwiązaniu poszczególne fragmenty kursów mogą być przenoszone pomiędzy platformami lub też tworzone zupełnie poza nimi – istnieją specjalne narzędzie służące do tworzenia kursów

Prezentacja Kurs mówiący jak tworzyć kursy php?id=4 php?id=4 Przykład dla testów

E-Learning vs nauczanie tradycyjne To zestawienie niekoniecznie musi prowadzić do konfrontacji – możliwe są wszystkie konfiguracje łączenia tych dwóch pomysłów na edukację.

LCDS Bezpłatne narzędzie dostarczone przez Microsoft służące do tworzenia e-learningowych kursów(jest również polska wersja językowa) W przeciwieństwie do platformy edukacyjnej pozwala jedynie na tworzenie treści Jest to aplikacja pulpitowa(by ją zainstalować należy zarejestrować się i pobrać plik ze strony internetowej)

Opis funkcjonalności Możliwości stworzenia rozbudowanej struktury kursu Możliwość eksportu wytworzonej treści do dokumentów w standardzie SCROM 1.2, Word itp.. Sprawdzanie pisowni Wygodny podgląd

Rodzaje treści Interakcja: – Ćwiczenie fabularna – Przeciągnij i upuść – Gra: ułóż po kolei itd.. Oglądanie – Animacja – Demonstracja – Tabela z animacjami itp…

Rodzaje treści (cd) Gry – Gra z sortowaniem – Gra z kafelkami – Karta obrazkowa Lektura – Tekst i obraz – Prawda/fałsz – Pokaż ukryj Ćwiczenia praktyczne Sala lekcyjna

Informacja dodatkowe ining/lcds.aspx ining/lcds.aspx Krótka prezentacja

Alternatywy Ilias – otwarty produkt niemiecki, którym posługuje się Akademia Morska. Adobe Connect – Komercyjny program kładący nacisk na stworzenie wirtualnego modelu klasy. – Za pomocą kamer internetowych wszyscy uczestnicy spotkania widzą się nawzajem. – Mogą wspólnie rozwiązywać zadania, tworzyć treść, komentować, oglądać pokazy slajdów. – Dostępna jest udoskonalona tablica wirtualna.

Alternatywy cd. WBTExpress – zestaw narzędzi służących do tworzenia kursów internetowych. Dostępne są wersje zarówno darmowe jak i płatne. Nowatorskie rozwiązania takie jak: Role Playing Learning Zgodność z obowiązującymi standardami

E-dziennik Czyli narzędzie zastępujące standardowy nauczycielski zeszyt. Oferuje wiele dodatkowych możliwości związanych z komunikacją, udostępnianiem informacji, wspomaganiem nauczania. MEN zezwala na całkowite zastąpienie dzienników tradycyjnych dokumentami wirtualnymi

Efektywność: Oszczędność czasu; Oszczędność pieniędzy(ekologia ); Dostęp do statystyk, możliwość weryfikacji pracy własnej jak i ucznia;

Prostota: Intuicyjny i estetyczny interfejs; Ścieżki postępowania wydają się być naturalne;

Dostęp do informacji Umożliwienie wszystkim zainteresowanym stronom uzyskania adekwatnych informacji (położony jest duży nacisk na ochronę prywatności). Łatwość w przekazywaniu nowych wiadomości(np. nauczyciel może wysłać wiadomość grupową bądź opublikować na forum nowy post)

Prezentacja Przykład na stronie Inne produkty: – – – – Itd..

Google Groups Stosunkowo duże możliwości komunikacji zespołowej przy jednoczesnej maksymalnej prostocie. Trzy szybkie i proste kroki pozwalające na utworzenie grupy. Bezproblemowa komunikacja pomiędzy członkami. Powiadamianie em o nowych tematach, wiadomościach. Przykład jug trójmiasto

Google docs Możliwość stworzenia dokumentu nad którym będzie pracowało wiele osób; Tekstowy edytor dostarczony przez Google jest wyposażony w większość przydatnych funkcji; Dostępny jest także program do tworzenia prezentacji lub odpowiednik painta Możliwość tworzenia quizów, testów Możliwość pobrania stworzonego dokumentu lokalnie

Aplikacje Google Google Earth Google Sky Google Translate

Wiki Wikipedia jako źródło wiedzy – problem z wiarygodnością; możliwe jest własnoręczne dodawanie i modyfikowanie informacji; Wikicytaty Wikiobrazy Wikimedia Wikispace

Nauka przez skypea Skype jako bezpłatny i niezawodny komunikator internetowy pozwala na realizację szkoleń(rozmowa szkoleniowa może być wspomagana materiałami do druku) Z tej technologii korzystają również osoby udzielające korepetycji Skype wspiera również nauczanie wzajemne(np. języków) Wśród dodatkowych funkcjonalności programu jest konferencja oraz wspólna tablica

Assembla Przykład systemu pozwalającego na szeroką koordynację pracy zespołu projektowego. Możliwość ustalenia struktury i hierarchii zadań(wraz z terminami ukończenia) – przydzielania ich konkretnym użytkownikom bądź grupom użytkowników – sprawdzania postępów w pracy. Dostępne jest forum, repozytorium plików(wraz z systemem kontroli wersji).

WebQuest! A co to? WebQuest to nowatorska metoda pracy z uczniami wykorzystująca technologię informacyjną. Celem podstawowym tej metody jest przedstawienie nowego sposobu pracy wykorzystującego elementy uczenia się zespołowego opartego na idei konstruktywizmu, czyli budowania własnej wiedzy w oparciu o Internet.

Etapy tworzenia Temat(czego dotyczy projekt) Wprowadzenie(szerszy opis projektu wraz ze spodziewanymi merytorycznymi rezultatami) Zadania(poszczególne punkty projektu które należy zrealizować) Proces(sposób w jaki zostanie zrealizowany projekt, czy praca w grupach?, jak formalnie powinno wyglądać rozwiązanie?) Źródła(strony internetowe, adresy , nazwy książek) Ewaluacja(kryteria końcowej oceny)

Przykłady luacja.htm luacja.htm

Dlaczego warto? Zmusza uczniów do poznania technik wyszukiwania informacji. Wiąże się z koniecznością ich weryfikowania. Uczy pracy w grupie. Stanowi odmianę od standardowych metod nauczania. Rozwija zdolności komunikacyjne.

Social learning Social learning (społeczne uczenie) to zdobywanie indywidualnych emocjonalnych i praktycznych kompetencji poprzez pracę z innymi ludźmi w grupie. Blogi, Wiki, portale społecznościowe itp. Elgg -> nowoczesna platforma dla social learning

Ciekawostki

Podsumowanie Rozwój, którego nie unikniemy? Czy usługi internetowe mogą mieć dominujące znaczenie w edukacji? Które z wymienionych typów narzędzi wydają się być najbardziej przydatne?

Ćwiczenie Wybór jednej(kilku) z prezentowanych aplikacji i próba użycia jej w celach edukacyjnych