Pozycja lidera – kierowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Psychologia Zarządzania
Zarządzanie projektami partnerskimi
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
Przywództwo, lider, manager, praca zespołowa
Społeczna funkcja zarządzania
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Przyszłość nauk OiZ określają trzy perspektywy
Anna Paszkowska-Rogacz
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Sczawieńska 2
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
LIDER GRUPA ZADANIE.
Zarządzanie projektami
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Psychologia w zarządzaniu
ZACHOWANIE ORGANIZACYJNE
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Kim jestem w pracy? Przywódcą? Menedżerem?
zarządzaniu projektami
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD V KIEROWANIE.
Rynek pracy!.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Moja przedsiębiorczość
Kierowanie zespołami pracowniczymi
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Przykładowe role specjalistów Państwowej Inspekcji Sanitarnej w działaniach antytoniowych w zakładach pracy. Patrycja Wojtaszczyk.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Kultura organizacyjna MSP
ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
FUNKCJE ZARZĄDZANIA: kierowanie. WŁADZA LEGALNA CHARYZMATYCZNA TRADYCJONALNA.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Menedżer i zarządzanie
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
Rola lidera w grupie – style kierowania w zarządzaniu zespołem
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Pozycja lidera – kierowanie Dr Małgorzata Wenclik

Teoria podstaw władzy B.H. Ravena Władza informacji Władza nagrody Władza przymusu Władza znawstwa Władza więzi lub odniesienia Władza uprawnień formalnych

Konsekwencje praktyczne teorii władzy Efektywny styl przywództwa to nie tylko nagrody i kary – to wykorzystanie pozostałych podstaw władzy. Nagrody i kary maja swój wymiar nie tylko w sferze materialnej, ale także relacyjnej

Teoria cech przywódczych Teorie zachowań przywódczych Teorie sytuacyjne

Cechy przywódcy – Ambicja – Zdecydowanie – Uczciwość – Odpowiedzialność – Otwartość – Motywacja by być liderem – Chęć osiągania ważnych celów – Ufność we własne możliwości – Inteligencja – Wiedza – Zdolności twórcze – Elastyczność działania

Teoria cech przywódczych Traktowanie przywództwa jako odpowiedzialności Przywódca odpowiada za rezultat osiągany przez zespół Chęć współpracy z zespołem złożonym z silnych jednostek Dobry przywódca otacza się ludźmi kompetentnymi, niezależnymi, pewnymi swej wartości Zaufanie ze strony podwładnych Zespół powinien mieć zaufanie do lidera. Przywódca powinien przestrzegać wyznaczonych norm i standardów.

Funkcje kierowania funkcja kierownika jako: organizatora, decydenta, przywódcy Przewidywanie Organizowanie Motywowanie Rozkazywanie Kontrolowanie Koordynowanie wg H. Fayola

TEORIA X zarządzania zasobami ludzkimi Ludzie niechętnie pracują i jeśli tylko mogą unikają pracy. Ludzi trzeba zmusić lub przekupić do wysiłku. Ludzie raczej wolą, aby nimi kierowano i unikają odpowiedzialności. Ludzi motywują głownie pieniądze i lęk przed utratą poczucia bezpieczeństwa. Większość ludzi nie wykazuje twórczych umiejętności, z wyjątkiem przypadków, gdy chodzi o wymyślenie sposobów ominięcia przepisów wymyślonych przez kierownictwo.

TEORIA Y zarządzania zasobami ludzkimi Praca jest konieczna do rozwoju psychicznego człowieka. Ludzie interesują się swoją pracą i w odpowiednich warunkach sprawia im ona przyjemność. Ludzie dążą do realizacji przyjętego celu. W odpowiednich warunkach ludzie pragną odpowiedzialności. Samodyscyplina jest skuteczniejsza i może być surowsza od dyscypliny narzuconej. W odpowiednich warunkach pragnienie wykorzystania własnego potencjału motywuje ludzi. Umiejętności twórcze i pomysłowość występują powszechnie, ale są w poważnym stopniu niewykorzystane.

Jeśli kierownik ma przekonania opisane w teorii X, Teoria X i Y Douglas’a Mc Gregora Konsekwencje praktyczne wynikające z teorii X i Y Jeśli kierownik ma przekonania opisane w teorii X, to pod wpływem zachowania przełożonego, jego pracownicy zaczną się zachowywać zgodnie z tą teorią. Nawet jeżeli wcześniej w innych miejscach pracy takich postaw nie przejawiali. Aby otrzymać jako efekt działania lidera twórczy zespół zadaniowy, przekonania z teorii Y są warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym, potrzebny jest także wysoki poziom umiejętności zarządzania ludźmi reprezentowany przez lidera.

Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a AUTOKRATYCZNY odgórne podejmowanie decyzji, bez konsultacji z grupą Polecany w sytuacjach kryzysowych i na etapie tworzenia zespołu

Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a DEMOKRATYCZNY Decyzje są podejmowane w konsultacji z grupą, szczególnie na etapie planowania Często deklarowany, rzadziej stosowany. Niezbędny przy tworzeniu nowych rozwiązań

Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a LIBERALNY kierownik zachowuje się przyjaźnie, pozostawia podwładnym całkowitą swobodę, nie ingeruje, nie informuje o celach i zadaniach. Przeradza się w styl towarzysko – zabawowy, w zespole pojawiają się często cele zastępcze

Podstawowe role kierownicze KATEGORIA ROLA PRZYKŁADOWE ZADANIA INTERPERSONALNA REPREZENTANT Udział w uroczystym otwarciu nowego zakładu PRZYWÓDCA Zachęcenie pracowników do zwiększenia wydajności ŁĄCZNIK Koordynacja działań dwóch grup projektowych INFORMACYJNA OBSERWATOR Śledzenie sprawozdań branżowych w celu nadążenia za rozwojem wydarzeń PROPAGATOR Wysyłanie notatek propagujących nowe inicjatywy organizacji RZECZNIK Wygłaszanie przemówień DECYZYJNA PRZECIWDZIAŁAJĄCY ZAKŁÓCENIOM Opracowywanie nowych pomysłów innowacyjnych DYSPONENT ZASOBÓW Dokonywanie przeglądu i rewizji wniosków budżetowych NEGOCJATOR Negocjowanie porozumień ze związkami zawodowymi