Pozycja lidera – kierowanie Dr Małgorzata Wenclik
Teoria podstaw władzy B.H. Ravena Władza informacji Władza nagrody Władza przymusu Władza znawstwa Władza więzi lub odniesienia Władza uprawnień formalnych
Konsekwencje praktyczne teorii władzy Efektywny styl przywództwa to nie tylko nagrody i kary – to wykorzystanie pozostałych podstaw władzy. Nagrody i kary maja swój wymiar nie tylko w sferze materialnej, ale także relacyjnej
Teoria cech przywódczych Teorie zachowań przywódczych Teorie sytuacyjne
Cechy przywódcy – Ambicja – Zdecydowanie – Uczciwość – Odpowiedzialność – Otwartość – Motywacja by być liderem – Chęć osiągania ważnych celów – Ufność we własne możliwości – Inteligencja – Wiedza – Zdolności twórcze – Elastyczność działania
Teoria cech przywódczych Traktowanie przywództwa jako odpowiedzialności Przywódca odpowiada za rezultat osiągany przez zespół Chęć współpracy z zespołem złożonym z silnych jednostek Dobry przywódca otacza się ludźmi kompetentnymi, niezależnymi, pewnymi swej wartości Zaufanie ze strony podwładnych Zespół powinien mieć zaufanie do lidera. Przywódca powinien przestrzegać wyznaczonych norm i standardów.
Funkcje kierowania funkcja kierownika jako: organizatora, decydenta, przywódcy Przewidywanie Organizowanie Motywowanie Rozkazywanie Kontrolowanie Koordynowanie wg H. Fayola
TEORIA X zarządzania zasobami ludzkimi Ludzie niechętnie pracują i jeśli tylko mogą unikają pracy. Ludzi trzeba zmusić lub przekupić do wysiłku. Ludzie raczej wolą, aby nimi kierowano i unikają odpowiedzialności. Ludzi motywują głownie pieniądze i lęk przed utratą poczucia bezpieczeństwa. Większość ludzi nie wykazuje twórczych umiejętności, z wyjątkiem przypadków, gdy chodzi o wymyślenie sposobów ominięcia przepisów wymyślonych przez kierownictwo.
TEORIA Y zarządzania zasobami ludzkimi Praca jest konieczna do rozwoju psychicznego człowieka. Ludzie interesują się swoją pracą i w odpowiednich warunkach sprawia im ona przyjemność. Ludzie dążą do realizacji przyjętego celu. W odpowiednich warunkach ludzie pragną odpowiedzialności. Samodyscyplina jest skuteczniejsza i może być surowsza od dyscypliny narzuconej. W odpowiednich warunkach pragnienie wykorzystania własnego potencjału motywuje ludzi. Umiejętności twórcze i pomysłowość występują powszechnie, ale są w poważnym stopniu niewykorzystane.
Jeśli kierownik ma przekonania opisane w teorii X, Teoria X i Y Douglas’a Mc Gregora Konsekwencje praktyczne wynikające z teorii X i Y Jeśli kierownik ma przekonania opisane w teorii X, to pod wpływem zachowania przełożonego, jego pracownicy zaczną się zachowywać zgodnie z tą teorią. Nawet jeżeli wcześniej w innych miejscach pracy takich postaw nie przejawiali. Aby otrzymać jako efekt działania lidera twórczy zespół zadaniowy, przekonania z teorii Y są warunkiem koniecznym, ale niewystarczającym, potrzebny jest także wysoki poziom umiejętności zarządzania ludźmi reprezentowany przez lidera.
Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a AUTOKRATYCZNY odgórne podejmowanie decyzji, bez konsultacji z grupą Polecany w sytuacjach kryzysowych i na etapie tworzenia zespołu
Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a DEMOKRATYCZNY Decyzje są podejmowane w konsultacji z grupą, szczególnie na etapie planowania Często deklarowany, rzadziej stosowany. Niezbędny przy tworzeniu nowych rozwiązań
Model stylów kierowania Style kierowania R. Lippita i R.K. White,a LIBERALNY kierownik zachowuje się przyjaźnie, pozostawia podwładnym całkowitą swobodę, nie ingeruje, nie informuje o celach i zadaniach. Przeradza się w styl towarzysko – zabawowy, w zespole pojawiają się często cele zastępcze
Podstawowe role kierownicze KATEGORIA ROLA PRZYKŁADOWE ZADANIA INTERPERSONALNA REPREZENTANT Udział w uroczystym otwarciu nowego zakładu PRZYWÓDCA Zachęcenie pracowników do zwiększenia wydajności ŁĄCZNIK Koordynacja działań dwóch grup projektowych INFORMACYJNA OBSERWATOR Śledzenie sprawozdań branżowych w celu nadążenia za rozwojem wydarzeń PROPAGATOR Wysyłanie notatek propagujących nowe inicjatywy organizacji RZECZNIK Wygłaszanie przemówień DECYZYJNA PRZECIWDZIAŁAJĄCY ZAKŁÓCENIOM Opracowywanie nowych pomysłów innowacyjnych DYSPONENT ZASOBÓW Dokonywanie przeglądu i rewizji wniosków budżetowych NEGOCJATOR Negocjowanie porozumień ze związkami zawodowymi