6. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna
Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie
Konferencja ZPHF 10 kwietnia 2008 Andrzej Stachnik
e-commerce jako efektywny rozwój dystrybucji
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Hotel Courtyard – Warszawa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Międzynarodowa promocja polskich M E B L I Konferencja prasowa 12 grudnia 2011 r. Warszawa.
Emilia Stępień, Bird&Bird Warszawa, 21 maja 2010
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Ministerstwo Gospodarki Zmiana systemu promocji gospodarczej Polski.
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Rozliczenia międzynardowe
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
2009 Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? EEN jako źródło informacji o warunkach podejmowania działalności na rynkach UE Justyna Kulawik Zespół Przedsiębiorczości.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Zarządzanie projektami
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Projekt finansowany z budżetu województwa Dolnośląskiego
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012.
Punkt Kontaktowy Polskich Regionów na Ukrainie Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach dotacji na realizację zadań w zakresie.
A&I Firmness. Wizja Pomaganie firmom w rozwijaniu i zdywersyfikowaniu zagranicznych rynków sprzedaży.
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Centrum Inwestora i Eksportera
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
Kluczowe czynniki sukcesu
Wykorzystanie nowoczesnych systemów zarządzania w celu zwiększenia
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
„Połączenie sił to początek, pozostanie razem to postęp, wspólna praca to sukces“ Henry Ford Prezentacja firmy.
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa Izba Przemysłowo-Handlowa - partnerem dla przedsiębiorstw w kraju i za granicą.
Kompleksowa informacja podstawą do ekspansji zagranicznej Poznań, 26 maja 2015.
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Wstęp + pośrednicy w handlu zagranicznym
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Kampania reklamowa firmy Mondo Promo Sp. z o.o.. Założona w 2001r. Aktywnie działająca firma w przemyśle tekstylnym Innowacyjne tkaniny oraz wyspecjalizowana.
Logistyk.
British Polish Chamber of Commerce Usługa wsparcia polskich producentów Usługa Eksportowa – BPCC Export Marta Smolarek Konsultant ds. eksportu Brytyjsko.
Zintegrowane systemy informatyczne
UMOWY MIĘDZYNARODOWE A WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA – W PRAKTYCE 10 marca 2016 Warszawa.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?. Znajomość języków. Świat, który nas otacza ciągle się zmienia i stawia coraz wyższe wymagania. Teraz nie.
6. Przygotowanie programu rozwoju eksportu Dr hab. Jerzy Cieślik.
Pośrednicy w kanałach dystrybucji
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Przedsiębiorczość międzynarodowa Wprowadzenie Dr hab. Jerzy Cieślik.
7. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym? Dr hab. Jerzy Cieślik.
Wprowadzenie akcji na NewConnect Zainwestuj w SEKA S.A. 7 października 2011 r.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Agencja Rozwoju Pomorza S.A. Al. Grunwaldzka 472 D (Olivia Six) Gdańsk tel.: faks:
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
Firmy globalne.
Biuro eksportowe w Tureckiej Izbie Gospodarczej
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
Zapis prezentacji:

6. Jak zaistnieć na rynku międzynarodowym? Dr hab. Jerzy Cieślik

Typowa sytuacja Nieduża firma Dobre wyniki w kraju, wzrost sprzedaży zatrudnienia i zysków W branży niektóre firmy o podobnych rozmiarach już eksportują W kierownictwie firmy dojrzewa myśl, że trzeba zająć się eksportem J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Obrót krajowy – obrót międzynarodowy Specyficzny świat handlu międzynarodowego Wspaniałe karty w historii Ludzie o szczególnych predyspozycjach i cechach osobowych Ukształtowane historycznie standardy, także skodyfikowane Specyficzny język, skróty, itp. ale jednocześnie Dawniej ograniczony zasięg teraz procesy masowe Postępująca integracja, globalizacja, elektronizacja Czy sprzedaż z Belgii do Holandii to eksport? Międzynarodowy obrót wewnątrzkorporacyjny J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Obrót między- narodowy Dziedzina Obrót krajowy Obrót między- narodowy Współpraca z agentem, dystrybutorem Inicjacja sprzedaży Negocjacje Typy kontraktów, dokumentacja Zwyczaje i formuły handlowe Sprawy celne, dokumentacja statystyczna Transport Ubezpieczenie Rozliczenia finansowe Rozstrzyganie sporów J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Przygotowanie do wyjścia na rynki międzynarodowe www Materiały promocyjne Udział w wystawach i targach Certyfikacja wyrobów Nawiązanie współpracy z agentami i/lub dystrybutorami J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Perspektywa Joko Cosmetics Formy pozyskiwania klientów: 1. Udział w targach zagranicznych: Intercharm / Moskawa Cosmeeting / Paryż Beauty Week / Dubai Beauty World / Frankfurt HBA / New York Cosmoproof / Bolonia 2. Portal Promocji Eksportu 3. Konsulaty i Ambasady 4. Zapytania poprzez stronę internetową www.joko.pl www.joko.fr www.joko-cosmetics.de 5. Polecenia dostawców i klientów z Europy J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Promocja – wykorzystanie dźwigni Internetu Rewolucja z perspektywy mniejszych firm Radykalna obniżka kosztów działań promocyjnych Komunikacja via www z klientem zagranicznym via (www) prawie zrównuje sytuacje małych firm i wielkich korporacji Szybka aktualizacja – tłumaczenie tekstu Informacja o odwiedzających Wszelkie inne działania promocyjne skierowane za granicę powinny być poprzedzone przygotowaniem eksportowej strony internetowej J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksportowa wersja strony www Zwyczaj sprawdzania internetowego nowych kontaktów Czy nazwa firmy, domena internetowa dobrze brzmi w obcych językach? Języki, jakim posługują się użytkownicy Internetu Angielski - 36% Chiński - 11% Japoński - 7% Hiszpański - 7% Niemiecki - 7% Ale 96% transakcji internetowych realizowane w języku angielskim! J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Kwestie techniczne i organizacyjne Domena polska, .com czy kraju importera Czy potencjalni klienci w danym kraju korzystają z Internetu Przepustowość łączy Dostępny sprzęt, rozdzielczość Szybkość otwierania się stron J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Typowe błędy Wersja zagraniczna – uboga krewna wersji polskiej Siermiężne tłumaczenie Argumentacja i sposób prezentacji nie uwzględnia różnic kulturowych Niektóre strony „Under construction” Wersja polska aktualniejsza niż wersja obcojęzyczna Dane kontaktowe firmy – telefon na centralę bądź do osoby bez znajomości obcych języków J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Internet – od promocji do sprzedaży Generalnie Internet wzmacnia tradycyjne kanały sprzedaży B2C – ok. 20% światowego E-biznesu Dużo wpadek i oszustw Wysokie koszty transportu, opłat pocztowych, itp.. Trudne kwestie związane ze zwrotami, naprawami, problemy celne Problemy dotyczące płatności B2B 80% międzynarodowego E-biznesu Elektroniczne sprzężenie systemów sprzedaży i systemów finansowych kontrahentów (EDI, Ekstranet) To może być przyszłość! J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Materiały promocyjne Niezbędne w powiązaniu z innymi formami promocji Wersje językowe Kluczowe rynki – język lokalny Pozostałe język angielski Typowe błędy – podobne jak przy witrynie internetowej Gadżety Oryginalność Zwyczaje, kwestie etyczne Komu zlecić wykonanie W kraju jeśli usługodawca ma doświadczenie w materiałach eksportowych, dotyczących konkretnego rynku i branży Za granicą – najlepiej we współpracy z agentem J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Udział w misjach, wystawach i targach Misje handlowe Typowo organizowane przez agendy rządowe, organizacje biznesowe Często związane z uczestnictwem w wystawach i targach Targi, wystawy Generalne (wielobranżowe) Specjalistyczne Indywidualne J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Uczestnictwo w targach: za i przeciw Argumenty za Zdobycie klientów Analiza trendów na rynku Demonstracja własnego potencjału Nawiązanie więzi kooperacyjnych Argumenty przeciw Wysokie koszty Minimalna ekipa 2-4 osoby Pracochłonne przygotowanie Zbliżony efekt możliwy do uzyskania innymi środkami J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Uczestnictwo w targach – kiedy warto? Targi uznane za ważne w branży Solidne przygotowanie Koncepcja przyciągnięcia uwagi (ekspozycja, gadżety, itp.) Notatki ze wszystkich spotkań Follow-up Uzyskanie 50 % dofinansowania z Ministerstwa Gospodarki i Pracy J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Certyfikacja wyrobów i procesów Potwierdzenie wiarygodności partnera w obrocie międzynarodowego Poszukiwanie wspólnego mianownika dla partnerów pochodzących z różnych regionów świata Nieporozumienia związane z certyfikacją To nie jest gwarancja jakości Odbiorem jakościowym konkretnych dostaw w obrocie międzynarodowym zajmują się wyspecjalizowane agendy Certyfikacja Obowiązkowa Dobrowolna Quasi-obowiązkowa J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Certyfikacje Joko Cosmetics ISO 9001:2000 (certyfikat zarządzania jakością) SASO (Saudi Arabian Standard Organisation) FDA (Food and Drugs Administration) J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Certyfikacje – praktyczne problemy ISO 9000:2000 wskazówka, że firma przywiązuje wagę do jakości Procedury w ramach UE Certyfikacja obowiązkowa Standardy branżowe Certyfikacja dobrowolna Instytucje certyfikujące Procedury międzynarodowe Brak jednolitych standardów Wymagania poszczególnych krajów, n.p. USA Decyduje specyfika branżowa n.p. zabawki Koszty związane z uzyskaniem certyfikatu – możliwość 50% dofinansowania z MGiP J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Dlaczego pośrednicy? Brak własnych kadr i doświadczenia Na niektórych rynkach i branżach bez pośrednika ani rusz Decyduje specyfika branżowa Uwarunkowania historyczne J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Wybieramy pośrednika Pośrednicy krajowi Typy pośredników zagranicznych Polska firma eksportowa Agent krajowy Typy pośredników zagranicznych Na cudzy rachunek i w cudzym imieniu (agent, cif-agent, makler handlowy) Na cudzy rachunek, we własnym imieniu (komisant, konsygnatariusz) Na własny rachunek i we własnym imieniu (dystrybutor, dealer) Na własny rachunek, we własnym imieniu, zgodnie z własną specyfikacją (produkcja na zamówienie) J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksport pośredni ? Kraj Zagranica Polski producent Polska firma handlowa eksportowa J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksport bezpośredni I: Dystrybutor Kraj Zagranica Dystrybutor Polski Producent eksporter Odbiorca finalny J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksport bezpośredni II Agent zagraniczny Kraj Zagranica Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Odbiorca finalny J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksport bezpośredni III: Agent krajowy Zagranica Agent krajowy Polski Producent eksporter Odbiorca finalny J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Eksport bezpośredni IV: Agent krajowy i zagraniczny Zagranica Agent krajowy Polski Producent eksporter Agent zagraniczny Odbiorca finalny J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Agent czy Dystrybutor zagraniczny Mała firma, często 1 osoba Możliwy angaż przy niskich obrotach Ryzyko po stronie eksportera Zainteresowany możliwie wysoką ceną Niewielki wpływ na koszty dostawy Budowanie w przyszłości własnej sieci naturalnym etapem Duże organizacje Dystrybutor wymaga większych obrotów Ryzyko po stronie dystrybutora Zainteresowany jak najniższą ceną Możliwy wpływ na obniżkę – konsolidacja zakupów Trudno wyrwać się z objęć dystrybutora J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Agent polski czy agent zagraniczny: możliwe warianty Tylko agent polski Tylko agent zagraniczny Eksporter zawiera 2 umowy agencyjne, jedną z agentem polskim a drugą z zagranicznym Polski agent posiada sub-agenta za granicą Czynniki decydujące o wyborze rozwiązania Własny potencjał kadrowy do obsługi transakcji Specyfika kraju eksportera Tradycje danej branży Typowe obowiązki krajowego agenta w eksporcie J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Agenci krajowi wyspecjalizowani w handlu międzynarodowym Tradycja central handlu zagranicznego Po 1990 r. wielu pracowników poszło na swoje Firmy kilkuosobowe Dominuje specjalizacja branżowa Rzadko łączą import z eksportem W Polsce działa kilkaset firm, brak szczegółowych danych Słabo z młodym narybkiem Zanikająca specjalizacja na studiach wyższych! J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Agenci zagraniczni Najczęściej firmy o ustabilizowanej pozycji na konkretnych rynkach i w konkretnych branżach Informacje a działających agentach łatwo dostępne w katalogach branżowych Sugestie krajowego agenta Typowy zakres obowiązków agenta zagranicznego Zdobywanie zamówień Przekazywanie wszelkich informacji mogących mieć wpływ na realizację eksportu (n.p. zmiany przepisów) Załatwianie reklamacji Ochrona marki Szkolenie personelu eksportera J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Kluczowe klauzule w umowie agencyjnej Obowiązki agenta Obowiązki zleceniodawcy Klauzula dotycząca konkurencyjności Klauzula wyłączności Wysokości i sposób wyliczania prowizji Z tytułu działalności podstawowej Dodatkowe (wystawy, obsługa techniczna, del credere) J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie

Podstawowe reguły przy wyborze formy wejścia na obcy rynek - podsumowanie Brak doświadczeń eksportowych, początkowo niskie obroty i niepewność sukcesu wskazują na celowość korzystania z agentów Eksport pośredni nie skłania do budowania potencjału eksportowego i raczej trzeba go unikać Docelowo przy wysokiej dynamice obrotów powinniśmy planować budowanie własnej sieci Od samego początku staramy się budować potencjał kadrowy, choćby w minimalnym wymiarze J.Cieślik Przedsiębiorczość międzynarodowa w Europie