BARIERY TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO ”PRZEWOZY REGIONALNE” SP. Z O.O.
RUCH PASAŻERSKI W WOJ. ŚLĄSKIM W 2010 R. 592 pociągi uruchamiane w dobie 18,4 mln pasażerów kolei regionalnych 1 175, 82 km linii kolejowych, po których odbywają się przewozy pasażerskie 150 relacji uruchamianych w przewozach regionalnych
ISTOTNE BARIERY ROZWOJU KOLEI REGIONALNYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM Niskie prędkości handlowe pociągów Mała atrakcyjność lokalizacji przystanków Konkurowanie komunikacji autobusowej z kolejową
Istotny dla pasażera jest czas podróży łącznie z czasem dojścia przed i po przyjeździe środka transportu publicznego.
Prędkości handlowe pociągów regionalnych w województwie śląskim Średnia prędkość handlowa pociągu 41,77 km/h Najważniejsze relacje Katowice – Żywiec 39,70 km/h Katowice – Rybnik 41,90 km/h Katowice – Wisła Głębce 37,40 km/h Częstochowa – Gliwice 49,10 km/h Odcinki o najniższej prędkości handlowej PODG Bieniowiec – Skoczów 20,40 km/h Tarnowskie Góry – Bytom 26,10 km/h Wodzisław Śląski – Chałupki 26,80 km/h Zebrzydowice – Cieszyn 28,90 km/h
Częste historyczne położenie przystanków umiejscowionych z dala od osiedli mieszkalnych oraz centrów handlowych Dąbrowa Górnicza 0,5 km od centrum Bytom Bobrek 0,75 km od celu/ miejsca rozpoczęcia podróży
Częstochowa Aniołów 4 km od celu/ miejsca rozpoczęcia podróży Rząsawa – 4 km Cykarzew – 2 km Staropole Częstochowskie – 4 km Pyskowice – 3 km Toszek – 3 km Taciszów – 4 km Mysłowice Kosztowy 2 km
Zasięg terytorialny KZK GOP Konkurencyjne połączenia przewozów kolejowych i KZK GOP Konkurencyjne linie przyspieszone 801, 831 Katowice, Piotra Skargi – Gołonóg Zajezdnia 807, 808, 811 Katowice, Piotra Skargi – Tworzeń Huta Katowice 814 Katowice Piotra Skargi – Gołonóg Dworzec PKP 815 Katowice Piotra Skargi – Zagórze Zajezdnia 820 Katowice Piotra Skargi – Tarnowskie Góry Dworzec PKP 830 Katowice Piotra Skargi – Bytom Dworzec PKP 840 Katowice Piotra Skargi – Gliwice Teatr Muzyczny 870 Katowice Piotra Skargi – Gliwice Plac Piastów 23 linie przyspieszone Zasięg terytorialny KZK GOP Źródło: http://www.kzkgop.com.pl/strony/p-1-geneza.html
ROZWIĄZANIA Modernizacja infrastruktury kolejowej remont linii kolejowych; dostosowanie lokalizacji przystanków na głównej linii aglomeracyjnej do miejsc generujących główne potoki podróżnych; lepsza korelacja z transportem indywidualnym.
Tworzenie węzłów przesiadkowych umożliwiających dogodne skomunikowanie z komunikacją tramwajową i autobusową; zapewniających zaplecze parkingowe. Opracowanie Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego
SPECYFIKA KOLEI W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM Policentryczny charakter ruchu pasażerskiego brak centralnego punktu podróży; wymiana podróżnych pomiędzy różnymi miastami należącymi do Aglomeracji Górnośląskiej.
RUCH PASAŻERSKI Centralny ośrodek celu podróży MAZOWIECKIE ŚLĄSKIE Brak centralnego ośrodka celu podróży
Najważniejsze relacje Gęsta sieć przystanków i małe odległości pomiędzy nimi niewielkie odległości pomiędzy przystankami utrudniają odprawę podróżnych w tradycyjny sposób. Najważniejsze relacje Średnia odległość między przystankami w minutach Najmniejsza odległość między przystankami w minutach Katowice - Żywiec 4,6 1,7 Katowice - Rybnik 2 Katowice - Wisła Głębce 6,17 2,7 Częstochowa - Gliwice 4,15
Planowane i podjęte działania Przewozów Regionalnych wprowadzenie biletu strefowego; zmiana sposobu odprawy podróżnych, wprowadzenie kontroli na wzór kontroli stosowanej w komunikacji autobusowej; rozbudowa alternatywnych form zakupu biletów: - automaty biletowe, - system zakupu CallPay.
Dziękuję za uwagę.