WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
Psychologia Zarządzania
Role w zespole projektowym
Zarządzanie projektami partnerskimi
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Grupy społeczne Wykład III cz. 2 dr Barbara Przywara.
Kierowanie twórczością w organizacji
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Normy praktyki zawodowej
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Zarządzanie projektami
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Etapy podejmowania decyzji
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Lider- Przywódca.
Microsoft Solution Framework
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Podstawy rekreacji WYKŁAD II
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Wprowadzenie teoretyczne
1. 2 Wynagrodzenia w sektorze energetycznym - uwarunkowania kulturowe Adam Cichocki Zbigniew Dudziński Warszawa
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Praca w zespole.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Teoria organizacji Wykład 1.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Proces przewodzenia i kontrolowania
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
ROLE GRUPOWE, PRZYWÓDZTWO I WŁADZA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Zapis prezentacji:

WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY

CZYM JEST GRUPA? grupa niespołeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób znajduje się w tym samym miejscu, w tym samym czasie, lecz nie współdziała ze sobą; grupa społeczna – grupa, w której dwie osoby lub więcej osób współdziała ze sobą oraz współzależy od siebie w tym sensie, że w zaspokajaniu potrzeb i osiąganiu celów musi na sobie polegać

ZESPÓŁ W ORGANIZACJI Zbiór więcej niż 2 osób, podlegających takim samym oddziaływaniom, świadomych interakcji zachodzących między nimi, postrzegających siebie jako członków grupy i identyfikujących się z nią, a także mających wspólny cel i normy oraz tworzących pewną charakterystyczną strukturę. Grupy formalne (kierownicze i zadaniowe) i nieformalne (grupy interesów i przyjaźni)

Zespół Efektywność: Rozwój zespołu: Granice zespołu: Kontekst organizacyjny: Kultura organizacyjna Zadania/technologia Wizja Autonomia Informacja zwrotna Nagrody/uznanie Środowisko fizyczne Efektywność: Jakość wyników Żywotność zespołu Rozwój zespołu: Procesy interpersonalne Normy Spójność Role Granice zespołu: Zróżnicowanie wobec innych zespołów Integracja wewnątrz zespołu i z resztą organizacji

Efektywność pracy zespołu Etapy pracy Zalety i wady pracy grupowej Definiowanie problemu Szukanie rozwiązań Wybór najlepszego rozwiązania Wdrażanie decyzji Osiąganie celu zadaniowego Zalety: Łatwość przyjmowania różnych perspektyw Generatywność (co 2 głowy to nie jedna) Wady: Efekt polaryzacji Myślenie grupowe - konformizm Dyfuzja odpowiedzialności Lenistwo społeczne Czas podejmowania decyzji Różnorodność stylów pracy Zespół pracy twórczej Zespół wykonawczy

Typy zadań a efektywność grupy Zadania kompensacyjne Wynik grupy to wynik średni wynikający z indywidualnej pracy każdego z członków grupy Zadania dysjunkcyjne Wynik grupy to wynik najlepszego członka grupy Zadania koniunkcyjne Wynik grupy to wynik najsłabszego członka grupy Zadania addytywne Wynik grupy jest złożeniem pracy każdego członka grupy + efekt synergii (lepszy niż którykolwiek wynik indywidualny) Grupy powinny realizować zadania addytywne lub kompensacyjne

Role w grupie Koordynator - przewodniczenie zespołowi, koordynowanie wykonywania zadań, ustalanie celów, określanie porządku pracy, ustalanie priorytetów, utrzymywanie dyscypliny, podsumowywanie, decydowanie. Lider - Pobudzanie zespołu do działania, wspieranie pomysłów, zorientowanie na zadania, dążenie i gotowość do stawienia czoła inercji i brakowi efektywności, przebojowość, podejmowanie wyzwań. Badacz zasobów - Rozeznanie w możliwościach, wychodzenie na zewnątrz zespołu, łączenie ludzi i poszukiwanie nowości, ciekawość, podejmowanie wyzwań, realizm i pragmatyzm.

Role w grupie Pracownik zespołu - Wspieranie emocjonalne członków zespołu, zorientowanie na innych, kształtowanie ducha zespołu i dbanie o niego, łagodzenie konfliktów, reagowanie na potrzeby zespołu. Pomysłodawca - Kreowanie pomysłów, innowacyjność i oryginalność, puszczanie wodzy fantazji. Sędzia - Trzeźwe myślenie, odpowiedzialność za efekty wypracowane przez zespół, krytycyzm, zrównoważenie w sądach i obiektywizm. Kontroler - Dopracowywanie szczegółowych rozwiązań, porządkowanie procedur i dbanie o ich przestrzeganie, krytycyzm i sceptycyzm.

Cechy efektywnego zespołu Ambitny, inspirujący cel/zadanie do wykonania Akceptowane przez wszystkich sposoby pracy Uzupełniające się umiejętności specjalistyczne i zróżnicowana wiedza Uzupełniające się umiejętności interpersonalne, role grupowe Ograniczona liczebność Wyraźna odpowiedzialność każdego członka zespołu za wynik pracy zespołu Spójność grupy i duży poziom zaangażowania

Zespoły projektowe Grupa osób, które łączy wspólny cel/zadanie, a nie struktura formalna organizacji. Członkowie zespołu są specjalistami z różnych dziedzin i charakteryzują się zróżnicowanymi kompetencjami. Celem zespołu projektowego jest wykonanie zadania, które jest niemożliwe do wykonania (lub nieefektywnie wykonywane) w ramach tradycyjnej struktury organizacji. Czas działania zespołu jest ograniczony do czasu wykonania zadania (od kilku tygodni do kilku lat). Grupa ma swojego kierownika, który jednak ma ograniczone kompetencje związane jedynie z wykonywaniem tego zadania

Praca zespołu projektowego a struktura sieciowa Źródło: Kożusznik, 2005, s.92

Zyski dla organizacji z delegowania zadań do zespołów projektowych Elastyczne, szybkie działanie, dostosowujące się do wymogów zmiennej sytuacji Pełne wykorzystanie różnorodnych kompetencji pracowników Nabywanie nowych umiejętności przez pracowników (rozwój ich kompetencji) Przezwyciężanie rutyny w wykonywaniu zadań Wymiana informacji oraz integrowanie ludzi z różnych obszarów organizacji (zwiększenie efektywności działania całej organizacji) Delegowanie zadań przez kierowników jednostek organizacyjnych, które wykraczają poza ich podstawowe zadania (możliwość skupienia się na ważnych dla danej jednostki zadaniach)

Zagrożenia wynikające z istnienia zespołów projektowych w organizacji Brak zaangażowania członków zespołu, jeśli traktują projekt jako drugorzędny wobec ich podstawowych obowiązków w organizacji Konflikty i nieporozumienia związane z wypracowywanie wspólnych zasad pracy i koncepcji rozwiązań Konflikty interpersonalne wynikające z potrzeby dominacji czy poczucia ważności swoich ról poszczególnych członków zespołu Konflikty pomiędzy kierownikiem zespołu projektowego a kierownikami jednostek organizacyjnych, do których należą członkowie zespołu dotyczące czasu i zaangażowania w pracę Konflikt wewnętrzny członków zespołu dotyczący określenia wagi zadania projektowego i pozostałych zadań wynikających z ich podstawowych obowiązków jako pracowników danej jednostki organizacyjnej (dylemat podwójnego podporządkowania)