mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Techniki uczenia się Opracowały: mgr Jolanta Szurgacz mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bytomiu
Rodzaje technik ze względu na dominującą percepcję
Percepcja wzrokowa, tzw. „wzrokowcy” czytanie wykresy tabelki plany podkreślenia rysowanie symboli mapy mentalne
Percepcja słuchowa, tzw. „słuchowcy” czytanie na głos słuchanie z odtwarzaczy głośne powtarzanie materiału (najlepiej przed audytorium) tworzenie rymów i skojarzeń
Umiejętności kinestetyczno - przestrzenne Elementy poprzednich technik z wykorzystaniem ruchu, np. malowania, gestykulacji.
Mapa mentalna
Tabela
Wykres
Symbole
Jak się uczyć - wskazówki Należy wyeliminować wszystko co rozprasza uwagę - telewizor, radio, komputer powinny być wyłączone, na biurku nie powinno być zbędnych przedmiotów. W trakcie nauki należy robić krótkie przerwy, a zadania łatwiejsze przeplatać trudniejszymi. Jeśli materiał jest obszerny, należy podzielić go na sensowne części. Należy pamiętać, że przeszkody mają pierwszeństwo - głód, senność, stres, złe oświetlenie - utrudniają koncentrację uwagi. Warto mądrze zaplanować naukę - tydzień ma aż 5 dni, nie należy zostawiać wszystkiego na ostatni moment. Unikając zaległości w nauce oszczędzamy sobie wielu niepotrzebnych napięć i stresów, Pamiętaj! Nauka rozpoczyna się na lekcji; uwaga i aktywny udział w lekcji pozwolą zaoszczędzić sporo czasu w domu.zpoczyna się na lekcji (uwaga i aktywny
Najkorzystniejszy czas na naukę
Co rodzice robić powinni: Zrozumieć problem dziecka (dziecko nie jest leniwe czy niezdolne, ono potrzebuje właściwie ukierunkowanej pomocy) Poznać jego mocne strony Umacniać w dziecku pozytywne wartości, zainteresowania Zapewnić mu warunki do pracy Wzmacniać pozytywnie, czyli nagradzać pochwałą nawet za drobne sukcecy Nadzorować systematyczną pracę Analizować trudności
Czego rodzice robić nie powinni: Nie tłumaczyć trudności dziecka wyłącznie lenistwem Nie porównywać z rówieśnikami lub rodzeństwem Nie liczyć na natychmiastowe efekty Nie krytykować i ośmieszać Nie podważać autorytetu nauczycieli, terapeutów Nie usprawiedliwiac niechęci do wykonywania ćwiczeń Nie odrabiać za dziecko prac domowych