ATUTY I SŁABOŚCI, SZANSE I ZAGROŻENIA NA DRODZE OSIĄGNIĄCIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przykład liczbowy Rozpatrzmy dwuwymiarową zmienną losową (X,Y), gdzie X jest liczbą osób w rodzinie, a Y liczbą izb w mieszkaniu. Niech f.r.p. tej zmiennej.
Advertisements

Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Losy życiowe wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Warszawie Maria Jóźwicka-Sadownik.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce
Badanie Beneficjentów Ostatecznych Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Toruń, 20 czerwca 2007 Projekt współfinansowany.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Efekty wsparcia udzielonego w latach w ramach działania 2.2 ZPORR w województwie podkarpackim Jowita Siemińska Oddział Nauki Departament Edukacji.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Matura 2005 Wyniki Jarosław Drzeżdżon Matura 2005 V LO w Gdańsku
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
Olsztyn, 13 grudnia 2010r. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Człowiek – najlepsza inwestycja.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
KOLEKTOR ZASOBNIK 2 ZASOBNIK 1 POMPA P2 POMPA P1 30°C Zasada działanie instalacji solarnej.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
VI przegląd plastyczny z rysunku, malarstwa i rzeźby
INNOWACYJNI ZAŁOŻENIA I ZAPLANOWANE DZIAŁANIA. Projekt INNOWACYJNI realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ze szczególnym uwzględnieniem stosowanych ćwiczeń specjalnych OPRACOWAŁ Z.LIPIŃSKI.
kobiet – „Kobieta pracująca…”
Poznań, 16 maja Charakterystyka populacji Liczba szkół Uczniowie, którzy przystąpili do egzaminu Łącznie A1+A4+A5A6A7A8 lubuskie
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
MODUŁ A.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Badanie losów absolwentów Wydziału Nauk o Żywności ANKIETA SATYSFAKCJI – bezpośrednio po studiach wypełniana VI – X 2013 Warszawa, 2014 Biuro Karier i.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Komenda Powiatowa Policji
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Losy zawodowe absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie (wybrane wyniki ankietyzacji) Paweł Tomaszewski Zespół ds. Analiz.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
EDUKACJA W INTERNECIE JAK MŁODZIEŻ KORZYSTA Z INTERNETU?
Kobiety na rynku pracy.
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
1 Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną w województwie opolskim w 2007 r. Na podstawie badań przeprowadzonych przez PBS DGA (w pełni porównywalnych.
Współrzędnościowe maszyny pomiarowe
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Różne zastosowania metody SWOT opracowała Agnieszka OLSZOK I TIR.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

ATUTY I SŁABOŚCI, SZANSE I ZAGROŻENIA NA DRODZE OSIĄGNIĄCIA SUKCESU ZAWODOWO-MATERIALNEGO W OCENIE STUDENTÓW III ROKU STUDIÓW LICENCJACKICH SZKÓŁ NIEPUBLICZNYCH

Losy absolwenta szkoły wyższej nie zaczynają kształtować się w momencie otrzymaniu dyplomu. Proces budowania własnej przyszłości zaczyna się już w szkole. Od co najmniej dwóch dekad żyjemy w społeczeństwie ryzyka (Beck, 2002), które niesie za sobą niepewność przyszłości i znaczną indywidualizację odpowiedzialności za jej kształtowanie. Upowszechnienie szkolnictwa wyższego, w tym niepublicznego miało pomóc młodzieży w korzystnym umiejscowieniu się na rynku pracy. Jednak wkrótce, między innymi, w wyniku dewaluacji wykształcenia wyższego (Wasielewski, 2001) oraz ciągłemu re-formowaniu norm społecznych, okazało się, iż samo ukończenie szkoły wyższej nie wystarczy.  

Pracodawcy stawiają coraz wyższe wymagania przed absolwentami, które to dotyczą nie tylko formalnych kwalifikacji i uprawnień, ale także tak zwanych „kwalifikacji osobistych” (Giddens 2004, s.408) Pracodawcy cenią więc bardzo wysoko: pozaakademicka działalność studentów, zarówno zarobkową jak i niezarobkową (Ćwiek, 2005; Kozubal, 2000;) doświadczenie podjęcia pracy (praktyki, staże, praca dorywcza). Takich umiejętności nie wypracuje się uczestnicząc biernie w procesie edukacyjnym

Wiele od dawna znanych teorii wskazuje, iż ocena własnych szans wpływa na starania jednostki, które z kolei kształtują jej rzeczywistą przyszłość. Teorie motywacji uznają, że jednostka musi uznać, że wynik takiego działania jest dla niej użyteczny oraz, że w jej subiektywnej ocenie jest możliwy do osiągnięcia (Reykowski, 1975 i 1992). Jeśli cel i prawdopodobieństwo uzyskania go są niewielkie, jednostka w ogóle nie podejmie działania. Koncepcje samoskuteczności A.Bandury (Bańka, 2005) i Poczucia umiejscowienia kontroli J.Rottera uznają, iż osoby przekonane o skuteczności własnych działań, przekonane o własnym wpływie na przebieg własnego życia inaczej podchodzą do trudnych zadań, wykorzystują własnych zdolności i pojawiające się możliwości (Sęk, 2006)

Badania przeprowadzone zostały wiosną 2009 roku Przebadanych zostało 341 studentów studiów I stopnia trzech kujawsko-pomorskich uczelni niepublicznych (cała populacja liczyła 2875 osób) Charakterystyka badanej grupy przedstawia się następująco: 65,4% z nich to studenci studiów niestacjonarnych, 34,6% stacjonarnych 75,37% stanowią kobiety, mężczyźni 24,63% 65,98% badanych mieszka w miastach, 19,35% we wsiach gminnych, 14, 66% w niegminnych 6,89% z nich jest jeszcze zależna od rodziców, 43,11% usamodzielniło się sytuacja materialna większości badanych jest dobra lub bardzo dobra – 56,01%. Osoby biedne stanowią 15,25% badanych, a posiadający dostateczne środki materialne 28,74%.  

NIEZALEŻNE BEZPOŚREDNIO ANALIZA SWOT C Z Y N I K CZYNNIKI POMAGAJACE UTRUDNIAJĄCE E W Ę T R NIEZALEŻNE BEZPOŚREDNIO ODE MNIE – TKWIĄCE W OTOCZENIU (SZANSE) (ZAGROŻENIA) ZALEŻNE BEZPOŚREDNIO - MOJE ATUTY ZALEŻNE BEZPOŚREDNIO - MOJE SŁABOŚCI

JAKIE CZYNNIKI POMAGAJĄ A JAKIE UTRUDNIAJA PANU/NI OSIĄGNIECIE SUKCESU W SFERZE ZAWODOWO-MATERIALNEJ? NAJCZĘŚCIEJ WYMIENIANE: CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE ZEWNĘTRZNE (88,86% wskazujących te czynniki): - zła sytuacja na rynku pracy - 31,67% - kryzys gospodarczy - 14,96% - nepotyzm 12,02% - niekorzystna sytuacja materialna – 10,85% - niekorzystne miejsce zamieszkania / i / nieprzychylność, wrogość, brak zrozumienia ludzi - 6,74% CZYNNIKI POMAGAJACE WEWNĘTRZNE (86,51% wskazujących te czynniki) - motywacja i determinacja w dążeniu do celu - 32,84% - cechy charakteru odpowiedzialnego i rzetelnego człowieka - 14,66% - ambicja - 14,08% - cechy człowieka nowoczesnego - 13,49% - kapitał kulturowy - 12,9% - umiejętności interpersonalne - 10,85% - poczucie własnej wartości - 10,26% - pracowitość i zaangażowanie - 9,97% - dotychczasowe doświadczenie i praktyka zawodowa - 6,45%

CD. CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE WEWNETRZNE (77,13% wskazujących te czynniki ): - typowe ludzkie wady charakteru - 16,13% - brak umiejętności interpersonalnych - 11,73% - niskie poczucie własnej wartości - 11,44% - brak motywacji, determinacji i cierpliwości w dążeniu do celu - 9,38% - lęk/strach przed zmianami - 8,5% CZYNNIKI POMAGAJACE ZEWNETRZNE (72,72% wskazujących te czynniki ): - wsparcie najbliższych - 17,14% - dobra sytuacja na rynku pracy - 14,40% - posiadanie znajomości - 12,9%

POZAAKADEMICKA AKTYWNOŚĆ BADANYCH PRACĘ ZAROBKOWĄ (63,34) NAJCZĘŚCIEJ PODEJMUJĄ: STUDENCI NIESTACJONARNI MĘŻCZYŹNI OSOBY USAMODZIELNIONE MIESZKAŃCY MIAST DO ORGANIZACJI SPOŁECZNYCH, STOWARZYSZEŃ, KLUBÓW ETC. (17,6%) NAJCZĘŚCIEJ PRZYNALEŻĄ: STUDENCI STACJONARNI MIESZKAŃCY MIAST I WSI GMINNYCH OSOBY NIEZAMOŻNE INNE SYTSEMATYCZNE DZIAŁANIA ROZWOJOWE (37,54%) NAJCZĘŚCIEJ PODEJMUJĄ: OSOBY NIEUSAMODZIELNIONE MIESZKAŃCY WSI GMINNYCH OSOBY ZAMOŻNE

Umiejscowienia poczucia kontroli/poczucie samoskuteczności a aktywność pozaszkolna badanych WEWNETRZNE POCZUCIE UMIEJSCOWIENIA KONTROLI (7,04% BADANYCH) ZEWNĘTRZNE POCZUCIE UMIEJSCOWIENIA KONTROLI (9,38% BADANYCH) ŚREDNIA AKTYWNOŚĆ WŚRÓD WSZYSTKICH BADANYCH PRACA ZAROBKOWA 58,33% 53,13% 63,34% PRZYNALEŻNOŚĆ DO ORGANIZACJI 16,66% 9,38% 17,6% INNE SYSTEMATYCZNE DZIAŁANIA 41,66% 21,88% 37,54%

BIBLIOGRAFIA: Bańka, A. (2005). Poczucie samoskuteczności. Konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Poczuci Samoskuteczności w Karierze Miedzynarodowej. Poznań – Warszawa: Studio PRINT-B. Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka – w drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wyd. Scholar. Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. W: J.G.Richardson (red.), Handbook of theory and research for the sociology and education (s. 248). New York: Wyd. Greenwood. Ćwiek, J. (2005). Po co iść na studia? Gazeta Wyborcza, z dnia 14 marca 2005. Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: PWN. Gierszewska, G. i Romanowska, M. (2009). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE Kozubal,M. (2000). Niby dobrze, ale… . Gazeta Wyborcza, z dnia 30 listopada 2000. Maciejewska, M. (2000a). Skutek w zależności od celu. Motywowanie na przykładzie teorii oczekiwań. Personel. Zatrudnianie - Motywowanie - Szkolenie, 8. Maciejewska, M. (2000b). W poczuciu (nie)sprawiedliwości. Koncepcja słusznej płacy J.S.Adamsa. Personel. Zatrudnianie - Motywowanie - Szkolenie, 1. Reykowski, J. (1975). Teoria motywacji a zarządzanie. Warszawa: PWE. Reykowski, J. (1992). Motywacja. W: T.Tomaszewski (red.). Psychologia ogólna. Procesy emocjonalne. Motywacja. Osobowość. Warszawa: PWN. Rozmowa z prof. Zbigniewem Marciniakiem. (2006). Gazeta Wyborcza, dodatek Praca nr 40, z dnia 2 października 2006, dodatek „Praca” nr 40 Sęk, H. (2006). Kierunki behawioralne i podejście poznawcze w psychologii klinicznej. W: H.Sęk (red.) Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Strelau, J. i Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. Szacka, B. (2003). Wstęp do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa Tylińska, R. (2005). Analiza SWOT instrumentem w planowaniu rozwoju. Warszawa: WSiP Wasilewski, K. (2001). Niepubliczne szkoły w Polsce. Kultura i edukacja, 2.

MARTA CHYŁA