STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Projekt „Uwaga! Sposób na sukces”
Ucho Ucho składa się z trzech części: ucha zewnętrznego, ucha środkowego oraz ucha wewnętrznego. Ucho zewnętrzne występuje jedynie u ssaków. Ucho zewnętrzne.
Zaburzenia procesu komunikatywnego- wybrane aspekty dotyczące głosu i słuchu Anna Pajor konspekt.
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Jak jest zbudowane? Jak słyszymy?
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Specyficzne trudności w uczeniu się
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
Implantacja w Laryngologii
Konferencja „TACY SAMI”
Percepcja słuchowa.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
WPŁYW HAŁASU NA CZŁOWIEKA
Szkoła Podstawowa Nr 3 ul. 29 Listopada – 100 Łańcut
PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7
Metoda Alfreda A. Tomatisa audio - psycho - fonologia
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Spostrzeganie.
Integracja sensoryczna
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Trening dźwiękowy Tomatisa
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Trening metodą Warnkego
Umiejętność obserwacji.
SŁUCH.
Słuch i hałas.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Daria Olejniczak, Kasia Zarzycka, Szymon Gołda, Paweł Lisiak Kl. 2b
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
METODY KOMUNIKACJI.
Metody komunikacji ludzi
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Ucho. Budowa I Funkcje Ucho Zewnętrzne: -małżowina uszna ( jest zbudowana z tkanki chrzęstnej pokrytej skórą. -Przewód słuchowy ( ma około 3cm długości)
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wady wymowy.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
SŁUCH.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Szkodliwość hałasu w szkole
czyli stymulacja audio - psycho - lingwistyczna
Utrata słuchu – jak sobie z tym radzić?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA METODA TOMATISA STYMULACJA AUDIO – PSYCHO - LINGWISTYCZNA (SAPL) Prezentację opracowała i przygotowała: mgr Bartkowiak Agnieszka

SPIS SLAJDÓW: Historia Metody Tomatisa Trzy prawa Tomatisa Słyszenie a słuchanie Lateralizacja słuchowa Funkcja dźwięku Przyczyny powstawania zaburzeń uwagi słuchowej Objawy zaburzeń uwagi słuchowej Diagnostyka Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna

HISTORIA METODY TOMATISA Alfred Tomatis (1920-2001) był francuskim otolaryngologiem. Prowadził badania nad związkiem pomiędzy słuchem, głosem, mową i językiem m.in. u śpiewaków. Stwierdził, że bezpośrednią przyczyną zaburzeń głosu jest niedosłuch. Osoby z uszkodzonym słuchem nie są w stanie dobrze kontrolować swój głos. Wykonując badanie akustyczne pacjentom, zauważył, że ich głos był ubogi w częstotliwości wyższe niż 2000 Hz. Skonstruował więc urządzenie, które pozwalało na wybiórcze zwiększenie natężenia „brakujących częstotliwości”, tak, aby można je usłyszeć. Zaobserwował, że powodowało to natychmiastową poprawę jakości głosu i równoczesne pojawienie się brakujących częstotliwości w głosie śpiewaka. Dr Alfred Tomatis (1920 - 2001)

TRZY PRAWA TOMATISA Głos zawiera jedynie te częstotliwości, które słyszy ucho. Modyfikacja sposobu słyszenia prowadzi do natychmiastowych zmian w głosie. Zastosowanie treningu słuchowego pozwalającego słyszeć brakujące częstotliwości prowadzi do trwałej modyfikacji głosu. Efekt zmiany jakości głosu pod wpływem zmiany sposobu słyszenia został nazwany efektem Tomatisa.

Słyszenie a słuchanie Słyszenie jest procesem biernym i zależy od stanu obwodowej części narządu słuchu, tzn. komórek słuchowych w uchu wewnętrznym i nerwu słuchowego. Słuchanie – uwaga słuchowa- jest procesem aktywnym, umiejętnością świadomego odbierania bodźców dźwiękowych. Słuchanie jest umiejętnością, która kształtuje się przez całe życie człowieka i może podlegać treningowi. Uwaga słuchowa jest wyrazem chęci komunikowania się z otoczeniem, otwarciem się na świat zewnętrzny.

Lateralizacja słuchowa Ważna rolę w procesie słuchania odgrywa lateralizacja słuchowa. Prawe ucho słucha w nieco inny sposób niż ucho lewe. Prawa półkula jest emocjonalna i niewerbalna. Odpowiada za całościowe ujmowanie pojęć, wyobraźnię przestrzenną, percepcję muzyki oraz procesy emocjonalne. Lewa półkula zaś nazywana jest racjonalną i odpowiedzialna jest za literalne rozumienie wypowiedzi. Osoba lewouszna zwraca więc uwagę na zabarwienie emocjonalne wypowiedzi, natomiast osoba prawouszna odbiera przede wszystkim treść wypowiedzi. LEWE UCHO KONSTYTUCJONALNOŚĆ przeszłość PRAWE UCHO CZAS TERAŹNIEJSZY Radzenie sobie z nowymi informacjami

Funkcja dźwięku Dźwięk oprócz funkcji informacyjnej stanowi również funkcję energetyzującą. Może docierać do komórek słuchowych drogą powietrzną (poprzez ucho zewnętrzne i środkowe) oraz drogą kostną (poprzez przyłożenie do kości czaszki drgającego obiektu). Tomatis zauważył, że najkorzystniejszy wpływ na układ słuchowy mają muzyka Mozarta i chorały gregoriańskie.

Przyczyny powstawania zaburzeń uwagi słuchowej: powikłania w okresie ciąży i okołoporodowym, adopcja lub wczesne oddzielenie od matki, opóźnienie rozwoju psychoruchowego, opóźnienie rozwoju mowy, nawracające zapalenia uszu, uraz emocjonalny na każdym etapie rozwoju.

Objawy zaburzeń uwagi słuchowej: zaburzenia koncentracji, błędna interpretacja pytań i poleceń, mylenie podobnie brzmiących słów, nieumiejętność spełnienia wieloczłonowych poleceń, monotonne wypowiedzi, problemy z płynnością wypowiedzi, ubogie słownictwo, mylenie liter lub odwracanie ich kolejności, słabe rozumienie tekstu czytanego, problemy z głosowaniem i czytaniem na głos, niewyraźne pismo,

męczliwość, nadaktywność, skłonność do ulegania przygnębieniu, brak wiary w siebie, nieśmiałość, tendencja do wycofywania się, drażliwość, niedojrzałość, negatywne nastawienie do nauki, pracy., mylenie strony prawej i lewej, mieszana dominacja, trudności z porannym wstawaniem,

Metoda Tomatisa ma zastosowanie u dzieci z problemami szkolnymi, dysleksją ADHD, autyzmem, zaburzeniami mowy lub głosu oraz u osób dorosłych. Pomaga także przy nauce języków obcych.

Diagnostyka Obejmuje ona wywiad, test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej oraz testy dodatkowe. Test uwagi słuchowej i lateralizacji słuchowej wykonuje się za pomocą urządzenia testującego, które przypomina audiometr, a składa się z następujących elementów: badanie uwagi słuchowej zewnętrznej (drogą powietrzną), badanie uwagi słuchowej wewnętrznej (drogą kostną), badanie umiejętności lokalizacji źródła dźwięku (drogą kostną), badanie umiejętności dyskryminacji wysokości dźwięku, badanie lateralizacji słuchowej.

audio-psycho-lingwistyczna Stymulacja audio-psycho-lingwistyczna W przypadku zaburzeń słuchania stosuje się trening słuchowy przeprowadzony za pomocą urządzenia zwanego „uchem elektronicznym”. Na metodę składają się sesje słuchania materiału dźwiękowego przewodzonego drogą kostną poprzez kości czaszki i drogą powietrzną. Za pomocą elektronicznego ucha Tomatis chciał przeprowadzić warunkowanie audio-wokalne, które narzucałoby uchu pewien sposób słuchania. „Elektroniczne ucho” ćwiczy mechanizmy akomodacyjne ucha środkowego.

NASZE NARZĘDZIA NOŚNIKI DŹWIĘKU MUZYKA O ZRÓŻNICOWANEJ CHARAKTERYSTYCE Opóźnienia Wzrost natężenia muzyki powoduje większą aktywację kory słuchowej-1. zmiana kanałów prowokuje postawę oczekiwania- 2. zmiana kanałów powoduje napięcie związane z oczekiwaniem Filtrowanie Wzmacnia lub wyłącza pewne pasma częstotliwości >1KHz wrażliwość wewnętrzna >3KHz postrzeganie ciała >6KHz integracja emocjonalna i otwarcie świadomości: określenie granic Kanały Koncentracja na poszczególnych pasmach częstotliwości Lateralizacja Przyjęcie postawy gotowości do działania

ekspresja emocjonalna Strefa 1 < 1kHz przedsionek regulacja ciała regulacja równowagi, koordynacja, rytm, ruchy, muzyka, lateralizacja, aspekty czasowo-przestrzenne: geografia, geometria, historia Strefa 2 >1 kHz – 3 kHz „ślimak różnicowanie mowy artykulacja, płynność mowy, słownictwo, rozumienie kontekstu, zasady, aspekty racjonalne: matematyka, gramatyka, myślenie analityczne, precyzja myślenia, koncentracja ukierunkowana Strefa 3 >3 kHz ekspresja emocjonalna motywacja, wizerunek samego siebie, koncentracja jakościowa, intuicja, kreatywność, asocjacja

Metoda wdrażana przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie.