Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Asertywność.
ASERTYWNOŚĆ Zespół zachowań stosowanych w relacjach z innymi ludźmi, umożliwiający wyrażanie uczuć, postaw, opinii i pragnień w sposób otwarty, stanowczy.
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
czyli sztuka mówienia NIE!
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Ocenianie kształtujące
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Profilaktyka agresji i przemocy
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Czwarty krok. 4. Nie wyolbrzymiać! s.M.Emilia zachęca do odważnego przekraczania siebie.
AUTOPREZENTACJA.
Materiały z warsztatów
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
czyli znaczenie słowa NIE!
KOMUNIKACJA, AKTYWNE SŁUCHANIE, ASERTYWNOŚĆ
6 kroków do porozumienia
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Zapraszają na warsztaty
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
warsztaty dla rodziców
Zdrowe relacje międzyludzkie
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Co zawierają poszczególne tematy projektu?
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
w praktyce pedagogicznej
Ankieta na temat agresji w szkole
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Jak poprawić relacje międzyludzkie ?
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
ASERTYWNOŚĆ.
czyli jak mówić bez oskarżenia
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
Małgorzata Bogdanowicz
Jak żyć w zgodzie z innymi ?.
Postawa asertywna.
PRZEMOC I AGRESJA.
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Stowarzyszenie Psychoedukacji i Terapii „EVOLUTIO” zaprasza do udziału w BEZPŁATNYM: Treningu asertywności   DZIĘKI UDZIAŁOWI W TRENINGU: - poznasz uniwersalne.
Stres w pracy nauczyciela
Konflikty rówieśnicze
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Co oznacza zachowanie asertywne ?
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Poczucie własnej wartości dziecka
Zapis prezentacji:

Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur

Asertywność to umiejętność: Obrony własnych praw przy jednoczesnym uznaniu praw innych Wyrażanie swoich potrzeb, poglądów, odczuć Wiara w siebie w stosunkach z innymi ludźmi

Asertywność to NIE jest: Lekceważenie spraw innych; Dominacja i upokarzanie innych; Obojętność na potrzeby innych.

Prawa asertywności (dotyczą ciebie ale też innych) Nieobarczania siebie odpowiedzial nością za decyzje innych Do proszenia o pomoc, radę Do odmawiania Do bycia asertywnym Do nie bycia asertywnym Do własnych opinii, poglądów i odczuć Do popełniania błędów Do protestu Do zmiany poglądów Do ustalania celów i podejmowania decyzji Do ochrony życia i zdrowia Do godności i szacunku

dominacja agresja Asertywność szacunek Uległość podporządkowanie

Dlaczego zachowujemy się agresywnie? Boimy się, że nie dostaniemy tego, co chcemy Nie wierzymy w samych siebie Wcześniej okazywało to się skuteczne Chcemy zwrócić na siebie uwagę Chcemy zademonstrować swoją władzę Chcemy wyładować złość (będącą wynikiem nierealnych oczekiwań) Chcemy manipulować innymi

Co ryzykujemy? Konflikty w stosunkach z innymi ludźmi (czują się zagrożeni) Utratę szacunku dla samego siebie Utratę szacunku dla innych Będziemy nielubiani Poważny stres Dojdzie do przemocy Rezultaty przeciwne do zamierzonych

Dlaczego zachowujemy się ulegle? Boimy się utraty aprobaty ze strony innych Boimy się reakcji innych Uważamy, że jest to właściwe, grzeczne zachowanie Chcemy uniknąć konfliktów Chcemy manipulować innymi

Co ryzykujemy? Utratę poczucia własnej wartości Poczucie krzywdy, złość, frustrację Zachęcania innych do dominacji Wybuch agresji spowodowany kumulację uczuć

Dlaczego zachowujemy się asertywnie? Jesteśmy zadowoleni z siebie i z innych Mamy szacunek dla siebie i innych Pomaga nam to w osiągnięciu celów i realizacji naszych potrzeb Dzięki temu mniej ranimy innych Dzięki temu rośnie wiara w siebie Daje to poczucie kontroli nad własnym życiem Jesteśmy uczciwi w stosunku do samych siebie i innych

Co ryzykujemy? Będziemy nielubiani za to, że wyrażamy swoje odczucia Etykietę człowieka idącego przez życie przebojem Zmiany w naszych relacjach z innymi

Jak nauczyć się postawy asertywnej? Po pierwsze Warto uświadomić sobie ważną rolę myślenia pozytywnego i koncentracji uwagi na własnych mocnych stronach. Po drugie Trzeba spróbować dać sobie prawo do przeżywania różnych emocji, także negatywnych, oraz do informowania otoczenia o tym, co się czuje. Po czwarte Dobrze byłoby wyrobić w sobie nawyk zatrzymywania pojawiającej się nagle negatywnej myśli na swój temat i zastępowania jej sformułowaniem pozytywnym. Po trzecie Należy sformułować osobistą hierarchię wartości, w której na poczesnym miejscu znalazłaby się zgoda z samym(ą) sobą, odkrycie „przyłbicy”, chęć obrony własnego „ja” bez ranienia i krzywdzenia innych. Po piąte Trzeba przyswoić sobie różne techniki asertywne, w realizacji własnych zamierzeń i w obronie własnych praw, na przykład technikę „zdartej płyty”