Założenia programu edukacyjnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”
Advertisements

Sekcja Promocji Zdrowia
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
Sekcja Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
Ramowe założenia realizacji programu pt.
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW STARSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I GIMNAZJÓW ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE.
TRZYMAJ FORMĘ Program edukacyjny.
CZYSTE POWIETRZE WOKÓŁ NAS
WYTYCZNE DO REALIZACJI VIII EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
w Salezjańskim Gimnazjum Niepublicznym
Opracowała Renata Kulik. Organizatorzy akcji: Gazeta Wyborcza wraz z portalem gazeta.pl oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej.
pod hasłem Jesień pełna zdrowia
Nie pal przy mnie proszę
OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA BEZ TYTONIU
PROGRAM EDUKACYJNY „TRZYMAJ FORMĘ” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 1
przygotowała: Izabela Haremza na podstawie materiałów: 1
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
TRZYMAJ FORMĘ.
KATARZYNA KONCEWICZ KRYSTYNA POKOJOWCZYK ANNA REJMAN
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Opracowała Agnieszka Balcerak
„Trzymaj Formę!” To program edukacyjny promujący zdrowy styl życia oparty na prawidłowym odżywianiu i aktywności fizycznej. Odżywianie jest jednym z istotniejszych.
WYTYCZNE DO REALZACJI VIII edycji
Rok szkolny 2011/2012.
Sprawozdanie z realizacji projektu TRZYMAJ FORMĘ
ZESPÓŁ SZKÓŁ GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W WIELBARKU UL.MIKOŁAJA KOPERNIKA 10.
GIMNAZJUM IM. JANA PAWŁA II W WIELBARKU
PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”
„Trzymaj Formę!” 2007/2008 Jolanta Popiołek Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Elblągu.
Młodszy asystent PSSE Ostróda PZiOZ mgr Anna Skiba
PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”
Podsumowanie II edycji programu „Trzymaj form ę !” (r. szk. 2007/2008) w powiecie oleckim Opracowanie: mgr Emilia Naruszewicz Promocja Zdrowia i Oświata.
Program edukacyjny „Trzymaj Formę” II edycja rok szkolny 2007/2008 Bogdan Wlizło Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Ełku.
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
PODSUMOWANIE PRZEBIEGU III EDYCJI Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!” (rok szkolny 2013/2014) Warszawa, 27 sierpnia 2014.
WYTYCZNE DO REALZACJI VIII edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Warszawa, 22 sierpnia 2012.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE DO REALIZACJI IX edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Warszawa, 27 sierpnia 2014.
Szkolenie w zakresie wdrożenia programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!” Warszawa, 16 –17 listopada 2006 r. Wprowadzenie programu edukacyjnego dot. zdrowego.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
„NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ”
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Śniadanie daje moc Stowarzyszenie św. Celestyna Mikoszów,
ZINTEGROWANY PROGRAM DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROFILAKTYKI NADWAGI I OTYŁOŚCI ORAZ PROMOCJI ZDROWEGO ŻYWIENA DZIECI I MŁODZIEŻY.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
Sekcj a Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE - Chełm Założenia X edycji programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!”.
Warsztaty edukacji żywieniowej. O organizatorze Stowarzyszenie Vege Polska zostało zawiązane w celu prowadzenia działalności społecznej, naukowej i oświatowej.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
Przedstawienie Regulaminu Konkursu na projekt edukacyjny promujący aktywne uczestnictwo rodziców w realizacji programu edukacyjnego pt.”Trzymaj Formę!”
Założenia VII edycji programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!” Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
TRZYMAJ FORMĘ. O Program współorganizowany jest przez Główny Inspektorat Sanitarny oraz Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności” w ramach.
PROJEKT EDUKACYJNY „Żyj zdrowo”. ZDROWO ” „ŻYJ ZDROWO” CELE PROJEKTU Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży.
Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
XI edycja programu Trzymaj Formę!
Podsumowanie XI edycji programu „Trzymaj Formę
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Program dla dzieci w wieku przedszkolnym
Zapis prezentacji:

Założenia programu edukacyjnego „Trzymaj Formę” w latach 2009/2012.. Monika Michna Powiatowa Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Starogardzie Gdańskim

Poprawa sposobu odżywiania młodzieży CEL GŁÓWNY Poprawa sposobu odżywiania młodzieży

CELE SZCZEGÓŁOWE Pogłębienie wiedzy w zakresie znaczenia zbilansowanej diety i aktywności fizycznej. Kształtowanie postaw i zachowań w zakresie prawidłowego żywienia i uprawiania aktywności fizycznej. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych. Rozszerzenie asortymentu sklepików szkolnych o zalecane produkty. Propagowanie zdrowego stylu życia w szkole, w domu i środowisku pozaszkolnym.

ADRESACI PROGRAMU uczniowie szkół gimnazjalnych (I-III), szkół podstawowych (V-VI) i ich rodzice, opiekunowie

UCZESTNICY PROGRAMU dyrekcje szkół, nauczyciele, społeczność szkolna pielęgniarki środowiska szkolnego władze wojewódzkie i lokalne oraz inni wg możliwości i potrzeb środowiskowych

CZAS TRWANIA PROGRAMU 2006 – 2012.. IV edycja – rok szkolny 2009/10 VI edycja – rok szkolny 2011/12

ORGANIZATORZY PROGRAMU Główny Inspektorat Sanitarny Stowarzyszenie „Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców”

KOORDYNATORZY PROGRAMU poziom wojewódzki – Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne poziom powiatowy – Powiatowe Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne poziom szkolny – szkoły podstawowe i gimnazjalne

PARTNERZY PROGRAMU Instytut Żywności i Żywienia Instytut Matki i Dziecka Ministerstwo Edukacji Narodowej Ministerstwo Sportu i Turystyki Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie …

MATERIAŁY I POMOCE PROGRAMOWE poradnik dla szkolnych koordynatorów programu broszura dla młodzieży i rodziców dot. zbilansowanej diety i znaczenia aktywności fizycznej plakat piramida/ talerz zdrowia internetowa interaktywna strona edukacyjna (treści programowe, gry, na wirtualnych produktach informowanie o znakowaniu żywności)

TREŚCI PROGRAMOWE Żywienie młodzieży – zbilansowana dieta Piramida zdrowia – bloki produktów Rozkład posiłków w ciągu dnia i % dobowe zapotrzebowanie na energię Dzienne zalecenia żywieniowe dla młodzieży Rola podstawowych składników odżywczych Zasady zdrowego żywienia (10 zasad) Alternatywne sposoby żywienia na przykładzie diety wegetariańskiej

Aktywność fizyczna Znaczenie aktywności fizycznej dla zdrowia: pożądana aktywność fizyczna dla dzieci i młodzieży test wydolności fizycznej (ćwiczenia) test sprawności fizycznej (ćwiczenia) Przykłady z omówieniem metodycznym: ćwiczenia mięśni brzucha ćwiczenia mięśni bioder ćwiczenia mięśni grzbietu ćwiczenia mięśni klatki piersiowej ćwiczenia oddechowe ćwiczenia utrzymywania poprawnej postawy ciała ćwiczenia marszu Piśmiennictwo uzupełniające

METODYKA REALIZACJ PROGRAMU Wykonawcy: WSSE, PSSE, szkolni koordynatorzy Termin: XI 2011r. - VI 2012 r. Sposób realizacji: projekt według możliwości szkoły

PODSUMOWANIE I OCENA REALIZACJI PROGRAMU (na poziomie szkolnym, powiatowym, wojewódzkim i krajowym) Dokonywanie corocznego podsumowania i oceny każdej edycji programu z uwzględnieniem następujących danych: - liczby placówek biorących udział w programie - liczby uczniów objętych edukacją - liczby rodziców objętych edukacją - zakresu prowadzonej edukacji /informacja dotycząca realizacji zadania- PSSE/

PODSUMOWANIE I OCENA REALIZACJI PROGRAMU - uzyskanych efektów w zmianie żywienia uczniów w szkołach - asortymentu produktów żywnościowych w sklepikach szkolnych, stołówkach, barach itp. i innych rozwiązań organizacyjnych w tym zakresie - wyniki ankiety ewaluacyjnej ze szkół biorących udział w programie - pozyskanie lokalnych partnerów, sojuszników, darczyńców na rzecz realizacji działań programowych

ZADANIA DLA SZKÓŁ Wytypowanie szkolnego koordynatora; Zgłoszenie udziału w programie do PSSE; Obecność koordynatora na szkoleniu (grudzień 2011) : Opracowanie i realizacja planu (projektu); Wypełnienie informacji o realizacji programu czerwiec 2012r.

ZADANIA PSSE Przeszkolenie koordynatorów; Promocja programu Trzymaj Formę; Przeszkolenie koordynatorów; Wizytacja realizacji programu; Organizacja Spartakiady sportowej maj 2012r.; Zaświadczenia dla koordynatorów. Organizacja warsztatów dla Młodzieżowych Liderów Trzymania Formy Prezentacja dotycząca Trzymania Formy dla uczniów lub rodziców lub grona pedagogicznego;

TRUDNOŚCI W REALIZACJI PROGRAMU Brak środków finansowych do realizacji programu; Brak czasu na realizację programu w szkołach; Konkurencyjność innych programów; Niewystarczająca ilość materiałów; Różnorodność ofert programowych.

OPTYMISTYCZNIE Program Trzymaj formę! został uznany przez Europejską Platformę ds. Diety, Aktywności Fizycznej i Zdrowia za wzorcowy Robert Madelin (DG SANCO - Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów Komisji Europejskiej) uznał program za wzorcowy przykład realizacji programów edukacyjnych na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego przy szerokim zaangażowaniu strony rządowej, świata nauki oraz sektora prywatnego.

OPTYMISTYCZNIE „… życzyłbym sobie więcej takich zajęć, z których moja córka wyniosłaby wiedzę, umiejętności i radość. Chociaż muszę powiedzieć, że teraz ciągle przegania mnie i poucza gdy chcę zapalić papierosa, albo gdy jem zbyt późne i obfite kolacje. Muszę przyznać jej rację i będę się starał to robić nie tylko słowami”. Rodzic jednego z uczestników programu

Dziękuję za uwagę!