Zarządzanie obszarami recepcji turystycznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania C.K. Podkarpacie
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Zawody przyszłości.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
LGR Kaszuby.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Gra kierownicza WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Przyjazne formy turystyki
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
KONCEPCJA ROZWOJU LOKALNEJ TURYSTYKI W GMINIE URZĘDÓW.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Międzynarodowy rynek turystyczny
Produkt przedsiębiorstwa
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Mikroekonomia A Ćwiczenia nr 1.
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
DZIAŁANIA 1.2. , 1.4. , 3.1., 3.2., 3.3. ZPORR (Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego) SZKOLENIE DLA CZŁONKÓW PANELI EKSPERTÓW   Wrocław,
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Szanse i zagrożenia dla gospodarki regionu wynikające z inwestycji zagranicznych obszar Efekty bezpośrednieEfekty pośrednie pozytywnenegatywnePozytywneNegatywne.
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Lokalizacja inwestycji: Cele projektu: Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Inwestycja przeznaczona jest pod funkcje muzealno-wystawowe,
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Warsztat konsultacyjny
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Warsztat konsultacyjny
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr Jan Golba Prezes Zarządu
Zapis prezentacji:

Zarządzanie obszarami recepcji turystycznej Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa

Literatura A.S. Kornak, A. Rapacz, Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Lanego, Wrocław 2001; E. Dziedzic, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 1998; Regionalne aspekty rozwoju turystyki, pod red. G. Gołembskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 1999 (literatura uzupełniająca).

Warunki zaliczenia przedmiotu Ćwiczenia: Kolokwium końcowe – 60 pkt. (należy zdobyć min. 35 pkt.) Aktywność – 25 pkt. Obecność – 15 pkt. (1 nieob. – 10pkt., 2 nieob. – 5 pkt., >3 – 0 pkt.) Skala ocen: 0-49 = 2,0 50-60 = 3,0 61-70 = 3,5 71-80 = 4,0 81-90 = 4,5 91-100 = 5,0

Warunki zaliczenia przedmiotu Distance Learning: Aktywność na AFD – przynajmniej 2 wpisy (odpowiedzi na postawione pytania) Test jednokrotnego wyboru (na ostatnich zajęciach) CZAT – termin do ustalenia (jest to forma aktywności nie warunek konieczny do zaliczenia przedmiotu)

Konsultacje Środy – pokój KA109, godz. 10-12 Soboty – pokój KA109, godz. 14-16 AFD E-mail: lstoklosa@wsiz.rzeszow.pl

EFEKTY RECEPCJI TURYSTYKI NA SZCZEBLU LOKALNYM Efekty ekonomincze Efekty ekologiczne Efekty społeczno-kulturalne

Efekty ekonomiczne - pozytywne Tworzenie miejsc pracy Usługowy charakter miejsc pracy (kontakty interpersonalne, brak możliwości zastąpienia pracą uprzedmiotowioną). Duży udział małych podmiotów po stronie podarzy - zatrudnienie zależy od faz rozwoju (inwestycyjnej i eksploatacyjnej) produktu turystycznego a także udziału lokalnej gospodarki w jego wytwarzaniu). Miejsca pracy dla osób o niskich kwalifikacjach lub pracujących sezonowo (zaleta jak i wada).

Efekty ekonomiczne - pozytywne Wzrost dochodów na danym ort Zależy również od fazy rozwoju produktu turystycznego oraz jego rodzaju (inwestycyjna – zakup terenów, budowa, eksploatacyjna – wpływy od turystów). Mogą występować w formie: Wynagrodzeń (wielkość zatrudnienia związanego z obsługą ruchu turyst., udział mieszkańców w tym zatrudnieniu, ogólnego poziomu płac na danym ort) Odsetek od kapitału, czynszów dzierżawnych i zysków (kapitał podmiotów zewnętrznych czy lokalnych). Oddziaływanie na bilans płatniczy kraju (dochody od turystów krajowych czy zagranicznych).

Efekty ekonomiczne - pozytywne Wzrost dochodów lokalnego budżetu Związane z dochodami uzyskiwanymi przez mieszkańców oraz z systemem podatkowym danego kraju (np. opłata nakładana na bazę noclegową w Austrii). Opłaty za wstęp do obiektów (muzea, kompleksy rekreacyjne), opłaty parkingowe.

Efekty ekonomiczne - negatywne Straty związane z możliwym alternatywnym zużytkowaniem środków produkcji i konkurencją na tym tle Kapitał, np. pożyczany przez banki. Wykorzystanie istniejących budynków. Presja inflacyjna. Presja inflacyjna związana z zapotrzebowaniem na ziemię. Konkurencja w odniesieniu do zapotrzebowania na surowce (np. pomiędzy przemysłem drzewnym a podmiotami dążącymi do zachowania kompleksów leśnych.

Efekty ekonomiczne - negatywne Straty związane z ograniczeniem potencjalnych możliwości rozwoju Potrzeba dokonania wyboru, np. między lokalizacją zakładu przemysłowego a turystycznym wykorzystaniem terenów.

Efekty ekonomiczne - negatywne Straty związane z koniecznością ponoszenia kosztów rozwoju Wydatki publiczne wynikające z konieczności utrzymania a także rozbudowy infrastruktury, urządzeń i atrakcji turystycznych. Wydatki publiczne wynikające z konieczności rozbudowy usług komunalnych (usuwanie śmieci i ścieków, lepsza ochrona policyjna, przeciwpożarowa, organizacja służby zdrowia, lepszej inżynierii ruchu drogowego). Koszty podtrzymywania rozwoju podaży turystycznej mogą oznaczać, że zabraknie środków na inwestycje ważne dla mieszkańców, np. na budowę szkół.

Efekty ekologiczne - pozytywne Tworzenie rezerwatów, restauracji, obiektów zabytkowych. Odtwarzanie lokalnych tradycji historycznych lub ludowych (festiwale, przedstawienia, rozwój lokalnego rzemiosła). Przekwalifikowanie tradycyjnych zawodów np. rybaków na przewodników.

Efekty ekologiczne - negatywne Zniekształcenie krajobrazu (np. Costa Brava, Alpy Szwajcarskie, sezonowa baza gastronomiczna i handlowa, drugie domy, reklamy, niedostosowana architektura). Hałas, zatłoczenie i zanieczyszczenia (np. łodzie motorowe, dyskoteki, konflikty związane z zatłoczeniem, odpady). Zachwianie równowagi ekologicznej, degradacja walorów przyrodniczych (płoszenie zwierzyny, niszczenie roślinności, karczowanie lasów, emisja spalin). Nadmierna eksploatacja obiektów zabytkowych (np. „pamiątkowe” napisy).

Efekty społeczno-kulturowe - pozytywne Zahamowanie emigracji młodzieży. Napływ imigrantów. Organizacja festiwali, widowisk historycznych czy rekonstrukcji zabytkowych budynków. Zwiększone środki na rozwiązywanie problemów przestępczości. Rola miastotwórcza – efekt pozytywny jak i negatywny.

Efekty społeczno-kulturowe - negatywne Stratyfikacja lokalnej społeczności i powstanie grup o sprzecznych interesach (np. przeznaczanie terenów w centrach miast na hotele, a nie na szkoły). Wzrost wpływów zewnętrznych (zazdrość, konkurencja). Zmiana trybu życia, tradycyjnej obyczajowości Wzrost przestępczości. Komercjalizacja i niszczenie autentyczności kultury i tradycji (np. turystyka etniczna i konflikty na tym tle).

Dziękuję za uwagę Cdn…