Czytanie ze zrozumieniem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Negocjacje handlowe Szymon Woźniak.
Advertisements

Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyslu
REGUŁOWO-MODELOWE SKORUPOWE SYSTEMY EKSPERTOWE Część 1
The Present Continuous
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Inteligentne Systemy Informacyjne Aneks
Stanisław Waberski, CKU Siedlce Kowno, 30 Marca 2011
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
Przecinki.
Metoda pierwszeństwa operatorów
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Metody badawcze w psychologii
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Jest to wyrażenie jednoznacznie stwierdzające, na gruncie danego języka, iż tak a tak jest albo że tak a tak nie jest. Zazwyczaj określa się, iż takim.
Google – sposoby wyszukiwania
LIRYKA - podział ze względu na typ wyrażanych przez nią przeżyć
PROJEKTOWANIE TABEL W PROGRAMIE: ACCESS
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Pracownia Języków Obcych IBE Agata Gajewska-Dyszkiewicz
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Czytanie ze zrozumieniem
Studium Przypadku (case study)
Strona 1 Wykład jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niepełna lista metod wnioskowania Aneks 1 M. Muraszkiewicz.
Par Jocelyne GIASSON Roz. 9 : Metazrozumienie procesów Rozumienie czytanego tekstu.
Word to proste!.
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Rozumienie czytanego tekstu
Czytanie ze zrozumieniem
KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA - PIKTOGRAMY
ZWIĄZKI MIĘDZY KLASAMI KLASY ABSTRAKCYJNE OGRANICZENIA INTERFEJSY SZABLONY safa Michał Telus.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Modelowanie obiektowe Diagramy klas
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
PRZYGOTOWALI Bartosz Pawlik Daniel Sawa Marcin Turbiński.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Modelowanie Kognitywne
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
MARTA BIEŃKOWSKA ALEKSANDRA TERESZKIEWICZ KLASA I D Netykieta.
DYSLEKSJA.
Mapa STL – C++. Problem polega na tym, że najczęściej chcielibyśmy przechowywać w zbiorze elementy jakiegoś bardziej złożonego typu, których on nie będzie.
Temat: Edytor tekstu Word – redagowanie tekstu. Szukanie i zamiana tekstu Znajdowanie tekstu w dokumencie Znajdowanie tekstu i jego zamiany dokonujemy.
Zarządzanie projektami
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
Części mowy Edyta Sawicka.
Przewodnik
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
KOMÓRKA Web Quest przeznaczony jest dla uczniów gimnazjów. Jego celem jest zwiększenie zainteresowania uczniów biologią i pozyskiwaniem nowych informacji.
Zapis prezentacji:

Czytanie ze zrozumieniem Par Jocelyne GIASSON Procesy integracji Ch. 4 : Procesy integracji

Dwa typy oznak spójności Pozwalają tworzyć związki między zdaniami lub między frazami. Odnośniki 1 2. Dwa typy oznak spójności Łączniki Pozwalają tworzyć związki między zdaniami lub między frazami. 1.Dwa typy oznak spójności - odnośniki / łączniki 2. Wnioskowanie (dedukowanie)‏ Wnioskowanie

Procesy integracji Funkcja: stworzyć relacje między zdaniami lub frazami. Wyrażone przez autora przesłanki: *aby ustanowić związki między zdaniami *aby zagwarantować spojność tekstu. Związki lub oznaki spojności : - czasami obecne w tekście ->sprecyzowane : odnośniki i łączniki - czasami domyślne → do wydedukowania przez czytającego, który przy pomocy tekstu i własnych informacji ma uzupełnić luki pozostawione przez autora Funkcja: stworzyć relacje między zdaniami lub frazami. / wyrażone przez przesłanki autora / *aby ustanowić związki między zdaniami *aby zagwarantować spojność tekst. Związki lub oznaki spojnośc: -czasami obecne w tekście ->sprecyzowane: odnośniki i łączniki -czasami domyślne -> do wydedukowania przez czytającego, który przy pomocy tekstu i własnych informacji ma uzupełnić luki pozostawione przez autora wnioskownie = wnioskownie

Procesy integracji Innymi słowy : Rozumienie przesłanek o relacjach między zdaniami i frazami, to znaczy: Dedukcja relacji niesprecyzowanych między zdaniami i frazami. Procesy integracji Innymi słowy: * Rozumienie przesłanek o relacjach między zdaniami i frazami, to znaczy odnośnikami i łącznikami * Dedukcja relacji niesprecyzowanych (domyślnych) między zdaniami i frazami. (strzałki do:) opartych na tekście, opartych na wiedzy czytającego. opartych na wiedzy czytającego. opartych na tekście Odnośnikami Łącznikami

Procesy integracji 1.Odnośniki. DEFINICJA O synonimie mówimy, kiedy słowo jest używane, by nim zastąpić inne słowo. 1. Odnośniki. Definicja O synonimie mówimy, kiedy słowo (lub wyrażenie) jest używane, by nim zastąpić inne słowo. Przykład: zaimek, przysłówek, rzeczownik lub grupa nominalna, przymiotnik,..... Jan jest moim przyjacielem. On mieszka blisko mnie Przykład: zaimek, przysłówek, rzeczownik lub grupa nominalna, przymiotnik... Jan jest moim przyjacielem. On mieszka blisko mnie

Procesy integracji Ważne elementy w procesie odnnoszenia się: A.poprzednik B. termin, który zastępuje poprzednika - synonim C. związek między obydwoma A B C Procesy integracji Ważne elementy w procesie odnnoszenia (odwoływania) się: A.poprzednik B. termin, który zastępuje poprzednika - synonim C. związek między obydwoma A B I_____________I C Odwoływanie się / Praca czytającego =s tworzeniu związku między A i B (czasami oczywistego związku, czasami wręcz przeciwnie!!!)‏ Odwoływanie się Praca czytającego =w tworzeniu związku między A i B (czasami oczywistego związku, czasami wręcz przeciwnie!!!)‏

Procesy integracji Różne typy odnośników i klasyfikacji! według typu poprzednika i typu słowa, przez które jest on zastępowany (tabelka, str.55)‏ według kryterium bliskości znaczenia : - relacje przylegające : poprzednik i synonim, który go zastępuje, znajdują się w następujących po sobie zdaniach. - relacje oddalone : poprzednik i synonim, który go zastepuje są oddzielone minimum jednym zdaniem. Przykład. według kryterium przed-po : - relacja "przed": poprzednik pojawia się przed słowem, które zastępuje - relacja "po": poprzednik pojawia się po słowie, które zastępuje Przykład 4 Procesy integracji Różne typy odnośników i klasyfikacji! *według typu poprzednika i typu słowa, przez które jest on zastępowany (tabelka, str.55) przykład 4 *według kryterium bliskości znaczenia:: - relacje przylegające: poprzednik i synonim, który go zastępuje, znajdują się w następujących po sobie zdaniach. -relacje oddalone: poprzednik i synonim, który go zastepuje są oddzielone minimum jednym zdaniem. Przykład. *według kryterium przed-po: -relacja "przed": poprzednik pojawia się przed słowem, które zastępuje -relacja "po": poprzednik pojawia się po słowie, które zastępuje

Procesy integracji Stopień trudności odnośników : -relacje znaczeniowo oddalone są trudniejsze do utworzenia niż bliższe, -relacje "po" są trudniejsze do utworzenia niż relacje "przed", -relacje, w których synonim odnosi się do zdania bardziej skomplikowanego do utworzenia niż relacje, w których synonim odnosi się do rzeczownika Procesy integracji Stopień trudności odnośników: -relacje znaczeniowo oddalone są trudniejsze do utworzenia niż bliższe, -relacje "po" są trudniejsze do utworzenia niż relacje "przed" -relacje, w których synonimodnosi się do z dania bardziej skomplikowanego do utworzenia niż relacje, w których synonim odnosi się do rzeczownika ! W porozumieniu odnośników odgrywają rolę również rodzaje tekstu i uprzednia wiedza W porozumieniu odnośników odgrywają rolę również rodzaje tekstu i uprzednia wiedza .

Procesy intergracji Nauczanie odnośników. Zobacz propozycje na str. 56-57-58 + przykład "Jan i Sylwia" Zobacz również J.Giasson, Od teorii do praktyki, str. 228-9. Procesy intergracji Nauczanie odnośników. Zobacz propozycje na str. 56-57-58 + przykład "Jan i Sylwia" Zobacz również J.Giasson, Th a pratique, str. 228-9. Przykład Uwaga : uwaga na wszystkie déictiques !

Dwa typy oznak spójności Pozwalają tworzyć związki między zdaniami lub między frazami. Odnośniki 1 2. Dwa typy oznak spójności Łączniki Patrz slajd 2 Wnioskowanie

Procesy integracji 2. Łączniki DEFINICJA Łącznikami są słowa, które łączą dwa wydarzenia między nimi. Mogą one być również używane do połączenia dwóch wniosków lub dwóch zdań. Przykład: i, lub, też, prócz, przed, mimo, ponieważ, przed, po, ... Procesy integracji 2.Łączniki. Definicja Łącznikami są słowa, które łączą dwa wydarzenia między nimi. Mogą one być również używane do połączenia dwóch wniosków lub dwóch zdań. Przykład: i, lub, też, prócz, przed, mimo, ponieważ, przed, po,... Niektóre łatwo zrozumieć, niektóre nie! Przykład: *Julia wróciła i potem zjadła jabłko. *Jan wrócił ze szkoły po Marii. Niektóre łatwo zrozumieć, niektóre nie! Przykład : *Julia wróciła i potem zjadła jabłko. *Jan wrócił ze szkoły po Marii.

Procesy integracji Różne typy łączników i ich klasyfikacja! Lista: str.58-59. Połączenie: i, też,.... Rozłącznie:lub,... Wykluczenie: oprócz, poza,... Czas: przed, jak tylko,... Miejsce: przed, powyżej,... Przyczyna: ponieważ, z powodu,... Porównanie: jak, tak jak,... Kontrast: przeciwnie do,... Opozycja: mimo, pomimo, że,.. Zezwolenie: mimo, że,... Konsekwancja: w ten sposób, że, do tego stopnia, że,... Cel: aby, w celu,... Warunek: jeśli, o ile,... Sposób: jak,... Procesy integracji Różne typy łączników i ich klasyfikacja! Lista: str.58-59. Połączenie: i, też,.... Rozłącznie:lub,... Wykluczenie: oprócz, poza,... Czas: przed, jak tylko,... Miejsce: przed, powyżej,... Przyczyna: ponieważ, z powodu,... Porównanie: jak, tak jak,... Kontrast: przeciwnie do,... Opozycja: mimo, pomimo, że,.. Zezwolenie: mimo, że,... Konsekwancja: w ten sposób, że, do tego stopnia, że,... Cel: aby, w celu,... Warunek: jeśli, o ile,... Sposób: jak,...

Procesy integracji Łączniki są sprecyzowane lub domyślne. -trudniejsze do zrozumienia -muszą być wydedukowane przez czytającego Procesy integracji Łączniki są sprecyzowane lub domyślne. / -trudniejsze do zrozumienia -muszą być wydedukowane przez czytającego Istnieje tendencja nauczycieli do skracania zdań tekstu przeznaczonego dla młodszych uczniów. Tymczasem, "dla czytającego trudniejszym jest zrozumienie dwóch krótszych zdań bez łączników niż dłuższych zdań ze sprecyzownymi łącznikami". (str.59)‏ Istnieje tendencja nauczycieli do skracania zdań tekstu przeznaczonego dla młodszych uczniów. Tymczasem, "dla czytającego trudniejszym jest zrozumienie dwóch krótszych zdań bez łączników niż dłuższych zdań ze sprecyzownymi łącznikami". (str.59)‏

Procesy integracji Inne uwagi! Dwa łączniki, które w tekście są najczęściej domyślne, to łączniki czasu i przyczyny. Łączniki są czasem zbyt odległe lub niesprecyzowane; stąd dodatkowa trudność w zrozumieniu. Procesy integracji Inne uwagi! (pierwsza strzałka) Dwa łączniki, które w tekście są najczęściej domyślne, to łączniki czasu i przyczyny. (druga strzałka) Łączniki są czasem zbyt odległe lub niesprecyzowane; stąd dodatkowa trudność w zrozumieniu (pod dwoma strzałkami) Należy więc zwracać szczególną uwagę na łączniki, zwłaszcza na łączniki przyczyny. Nauczanie łączników, str. 60 Należy więc zwracać szczególną uwagę na łączniki, zwłaszcza na łączniki przyczyny. Nauczanie łączników, str. 60

Dwa typy oznak spójności Pozwalają tworzyć związki między zdaniami lub między frazami. Odnośniki 1 2. Dwa typy oznak spójności Łączniki Patrz slajd 2 Wnioskowanie

Procesy integracji 3. Wnioskowanie. DEFINICJA Wnioskowanie zachodzi wtedy, kiedy czytający wychodzi poza zrozumienie dosłowne, czyli kiedy wychodzi poza to, co znajduje sie na powierzchni tekstu. Odpowiedź jest dosłowna, jeśli jest ona znaczeniowo ekwiwalentna lub synonimiczna względem częsci tekstu (to widać w gramatyce, składni, synonimach). Przykłady Procesy integracji 3.Wnioskowanie (dedukowanie)‏ Definicja Wnioskowanie zachodzi wtedy, kiedy czytający wychodzi poza zrozumienie dosłowne, czyli kiedy wychodzi poza to, co znajduje sie na powierzchni tekstu. Odpowiedź jest dosłowna, jeśli jest ona znaczeniowo ekwiwalentna lub synonimiczna względem częsci tekstu (to widać w gramatyce, składni, synonimach). Przykłady: Indianie kierowali się w stronę zachodzącego słońca. / Indianie podróżowali w stronę zachodząceog słońca. To jest zrozumienie dosłowne Indianie podróżowali na zachód. To jest zrozumienie dedukcyjne Indianie kierowali się w stronę zachodzącego słońca. Indianie podróżowali w stronę zachodząceog słońca. To jest zrozumienie dosłowne Indianie kierowali się w stronę zachodzącego słońca. Indianie podróżowali na zachód. To jest zrozumienie dedukcyjne

Procesy integracji TEKST Klasyfikacja: Wnioskowanie oparte na tekście = wnioskowanie logiczne Wnioskowanie oparte na wiedzy czytającego Wnioskowanie pragmatyczne Wnioskowanie kreatywne Procesy integracji Klasyfikacja: TEKST --------------------------------------------------------------------------- Wnioskowanie oparte na tekście = wnioskowanie logiczne Wnioskowanie oparte na wiedzy czytającego / / wnioskowanie wnioskowanie kreatywne pragmatyczne Wnioskowanie logiczne jest wspólne dla prawie wszystkich ludzi, wnioskowanie pragmatyczne i kreatywne jest już o wiele bardziej indywidualne. Od lewej do prawej, do momentu gdzie czytający używa własne formy poznania ? Wnioskowanie logiczne jest wspólne dla prawie wszystkich ludzi, wnioskowanie pragmatyczne i kreatywne jest już o wiele bardziej indywidualne.

Procesy integracji Nauczanie wnioskowania. Przykłady *Nauczyciele zadają w klasie pięć razy więcej pytań do odpowiedzi dosłownych, niż tych opartych na wnioskowaniu. *Zdolność do wnioskowania zaczyna się bardzo wcześnie *Klasyfikacja wnioskowania opartego na wiedzy czytającego: miejsce, podmiot, czas, akcja, narzędzie, kategoria, obiekt, przyczyna-skutek, problem-rozwiązanie, uczucie-postawa. (str. 66-67)‏ *Jak postepować? Przykłady str.67-71. Procesy integracji Nauczanie wnioskowania. Przykłady: *Nauczyciele zadają w klasie pięć razy więcej pytań do odpowiedzi dosłownych, niż tych opartych na wnioskowaniu. *Zdolność do wnioskowania zaczyna się bardzo wcześnie *Klasyfikacja wnioskowania opartego na wiedzy czytającego: miejsce, podmiot, czas, akcja, narzędzie, kategoria, obiekt, przyczyna-skutek, problem- rozwiązanie, uczucie-postawa. (str. 66-67)‏ *Jak postepować? Przykłady str.67-71.