PLATFORMA BADAŃ ZMYSŁÓW Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7 mgr Lidia Śleszyńska, mgr Jolanta Mazurek Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 8 mgr Anna Skoczylas
Platforma Badań Zmysłów Jest przeznaczona do prowadzenia badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy dzieci, młodzieży oraz osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi a także, do pogłębionej diagnozy percepcji słuchowej,w tym: - lateralizacji usznej, - rozumienia mowy w szumie, - i warunków uwagi rozproszonej oraz ukierunkowanej.
Platforma zawiera oprogramowanie do wykonywania następujących badań i testów: 1. BADANIE AUDIOMETRYCZNE
2. TEST CENTRALNY DDT ( DWUDZIELNY CYFROWY ) Jest testem psychoakustycznym pozwalającym na ocenę: - lokalizacji ośrodków mowy w półkulach mózgowych, - transferu informacji pomiędzy półkulami mózgu, - rozwoju i dojrzałości ośrodkowej części układu słuchowego, - a także, jest testem pozwalającym na wykrycie organicznych uszkodzeń w obrębie ośrodkowego układu nerwowego.
Z klinicznego punktu widzenia test DDT należy traktować jako test przesiewowy wskazujący na zaburzenia w przetwarzaniu informacji słuchowych. Jest on wynikiem badań prowadzonych w Ośrodkach Audiologicznych w USA oraz w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu w Kajetanach. Badania te wykazały, że w populacji dzieci obserwuje się przewagę ucha prawego. Za nieprawidłowe uznaje się wyniki, w których lewe ucho jest lepsze oraz te wyniki, w których ogólny poziom prawidłowych odpowiedzi jest niski lub tylko w jednym uchu jest poniżej normy.
MODEL SŁYSZENIA ROZDZIELNOUSZNEGO
U dzieci prawidłowo zlateralizowanych słuchowo informacja z ucha prawego łączy się bezpośrednio i szybko z lewą półkulą, w której znajduje się ośrodek mowy. Jeśli dominuje prawa półkula informacja docierająca do ucha lewego musi być przeniesiona z prawej półkuli do lewej. Ten proces wymiany informacji pomiędzy półkulami zachodzi przez ciało modzelowate i jest bardzo sprawny u osób dorosłych. U dzieci układ słuchowy jest niedojrzały i proces przekazywania informacji między półkulami jest dużo wolniejszy.
3. TEST SŁOWNY – ROZUMIENIE MOWY W SZUMIE Dziecko musi powiedzieć jakie słowo usłyszało w słuchawkach mając w tle szum. Dla dzieci młodszych oceniamy mowę w szumie na podstawie testu obrazkowego. U dzieci w wieku szkolnym na podstawie testu słownego.
4.TEST TONALNY Przesiewowy test słuchu dla prawego i lewego ucha. Pomiędzy przerwami osoba badana słyszy trzy dźwięki i ma na nie zareagować. Są to ciche dźwięki o częstotliwościach charakterystycznych dla mowy ludzkiej.
5. BADANIE PRZESIEWOWE MOWY 6. BADANIE WIDZENIA BARWNEGO I RÓŻNICOWANIE KONTRASTU Wszystkie powyższe testy umożliwiają wczesne wykrycie zaburzeń i dysharmonii rozwojowych, podjęcie dokładnej diagnostyki oraz działań rehabilitacyjnych i terapeutycznych. Zapraszamy zainteresowanych do skorzystania z badań na terenie poradni.