warsztaty dla rodziców

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Szkoła dla rodziców i wychowawców
informacje i wskazówki dla rodziców
„Wszyscy zacznijmy wychowywać”
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Jak motywować dziecko do nauki?
Napięcie emocjonalne i stres
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
PT. „ZOSiA” „ZERO OBOJĘTNOŚCI - DROGOWSKAZY”
6 kroków do porozumienia
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Jak rozmawiać z dziećmi i jak pomagać im w trudnych chwilach…
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
Zachowania niepożądane
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Jak motywować dziecko do nauki
Etapy budowania więzi w rodzinie
Zasady dobrej komunikacji
Zabawy FundaMentalne dla przedszkoli
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
O korzeniach i skrzydłach…
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
w praktyce pedagogicznej
Nagrody i kary w wychowaniu dziecka.
KIEDY POZWOLIĆ? KIEDY ZABRONIĆ? …czyli negocjacje z nastolatkiem
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
Prawa dziecka.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Wychowywać to kochać i wymagać
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
8 zasad postępowania lidera
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
Rodzice nie muszą być samotni
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Razem przeciw dopalaczom Paula Lutowska, 16 lat Liceum Ogólnokształcące im. T. Kotarbińskiego w Sępólnie Krajeńskim, ul. Młyńska 42 Sępólno Krajeńskie.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji do nauki
ABC wychowania mgr Sylwia Plata.
Poczucie własnej wartości dziecka
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Motywowanie uczniów do nauki
Zapis prezentacji:

warsztaty dla rodziców „ Wychowywać - ale jak? ” warsztaty dla rodziców Opracowała: Monika Meyer Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rodzina jako miejsce, w którym powinny być zaspokajane podstawowe potrzeby dziecka. Rodzina jako całość powiązanych ze sobą elementów.

Nie ma gotowych sposobów czy technik, które można łatwo opanować. Skuteczne wychowanie zależy w dużym stopniu od osoby wychowującej. Wychowanie dzieci powinno polegać na rozwijaniu umiejętności budowania prawidłowych relacji między rodzicem a dzieckiem. Musimy uswiadomiśc sobie ze skutecznośc wychowawcza w duzym stopniu zalezy od nas samcyh. Oznacza to, ze chcac zmienić dziecko musimy zacząć od zmiany siebie. SKUTECZNE wychowanie nie może mieć miejsca jeśl wychowujacy nie opiera go na jasnym, czytelnym systemie wartosci (który posiada i realizuje). Czasmi mamy dobre chęci ale mamy tez swoje ograniczenia, swoja historie która w zanacznym stopniu wpływa na to jakim jestem rodzicem i to działa w sposób nieswiadomy Ukryte znaczenie naszych postaw i komunikatów. Czasmi robimy rózne rzeczy i nam to nie wychodzi bo mamy własne ogranczenia.

Prawidłowa relacja rodzicielska zawiera 2 ważne aspekty: 1) MIŁOŚĆ, AKCEPTACJĘ I SZACUNEK dla dziecka Pytanie do grupy: jaki % miłości a jaki % granic i zasad? Idealnej proporcji nie ma, ale trzeba się starać równowazyc. 2) GRANICE, NORMY, WYMAGANIA stawiane dziecku

* Do czego wychowujemy dzieci? O co mi chodzi w wychowaniu? Jakich postaw i zachowań oczekujemy od dziecka wychowując je? Chcemy aby w przyszłości było jakie?

Rodzice zwracając uwagę na zachowania dziecka - mogą je wzmacniać Rodzice zwracając uwagę na zachowania dziecka - mogą je wzmacniać. Pamiętaj, że za zachowaniami kryją się potrzeby i uczucia dziecka. Nie lekceważ ich! zachowania potrzeby emocje

Konsekwencje pozytywne, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem to: WZMOCNIENIA SPOŁECZNE: WERBALNE I NIEWERBALNE WZMOCNIENIA RZECZOWE PRZYWILEJE I AKTYWNOŚCI

Jeśli decydujemy się zastosować KONSEKWENCJE NEGATYWNE powinny one być: Naturalne Znane dziecku Sprawiedliwe Uwaga! Konsekwencja negatywna różni się od kary w tradycyjnym ujęciu!

JAK ZACHOWAĆ SIĘ W TRAKCIE TRUDNEGO ZACHOWANIA DZIECKA? Przykłady: Przypomnieć obowiązującą zasadę i dać szansę na poprawę Przypomnieć obowiązującą zasadę oraz wynikające z niej konsekwencje i dać szansę na poprawę Unikaj jakichkolwiek dyskusji z dzieckiem!

Jest duża różnica między przyzwoleniem na wyrażanie uczuć Pamiętaj! Jest duża różnica między przyzwoleniem na wyrażanie uczuć a przyzwoleniem na działanie pod ich wpływem.

W dobrej relacji między rodzicem a dzieckiem przeszkadzają bariery komunikacyjne. Należą do nich: Ignorowanie uczuć dziecka/ zaprzeczanie Dawanie gotowych rad/ dyktowanie rozwiązań Obwinianie Bagatelizowanie problemu dziecka Ironia/ sarkazm Porównywanie Wypytywanie Krzyk Straszenie Krytykowanie Ośmieszanie

Jedną z najłatwiej dostępnych konsekwencji pozytywnych jest POCHWAŁA. Udzielanie pochwał jest najlepszym ze sposobów wsparcia dziecka i zmobilizowania go do podejmowania wyzwań, lecz jest także jednym z piękniejszych wyrazów miłości rodzicielskiej.

czy każda pochwała jest dobra? Pytanie do grupy: czy każda pochwała jest dobra?

Aby pochwała była autentyczna, szczera opisz słowami co widzisz i co czujesz. Bazując na tak zbudowanej pochwale dziecko będzie budowało pewność siebie oraz wiarę we własne umiejętności, będzie dokładnie wiedziało co dorosłemu się podobało.

To nie prawda, że nie masz za co pochwalić swojego dziecka. Jeśli nie wiesz za co je chwalić wymyśl coś! (ćwiczenie)

„ Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje „ Wychowanie bez błędów jest mitem. Nic takiego nie istnieje. I nie tylko nie istnieje, ale wręcz nie powinno istnieć. Rodzice są ludźmi. Popełniają więc błędy i nie wiedzą wszystkiego. Natomiast odpowiedzialni rodzice nie są mitem”. J. G. Woititz

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowano w oparciu o książki: „Jak mówić, żeby dzieci słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” A. Faber, E. Mazlish Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” J.Sakowska; „Wychowanie bez porażek” T. Gordon DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ