Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Advertisements

JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
informacje i wskazówki dla rodziców
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Hasło promujące życie bez agresji.
Absencja uczniowska w szkole –
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Studium Podyplomowe Czyli Informatyka dla Nauczycieli (niepracuj ą cych i na pewno nie posiadaj ą cych rodziny)
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Mater Admirabilis. Maryja zachowywała w swym sercu wszystkie te słowa.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
6 kroków do porozumienia
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Dobroć jest silniejsza niż przemoc.
VI BYTOMSKIE SPOTKANIA EDUKACYJNO - WYCHOWAWCZE kwietnia 2010 POD HONOROWYM PATRONATEM PREZYDENTA MIASTA BYTOMIA Pana PIOTRA KOJA 1960 –
Zaburzenia psychiczne
Czy Twoje dziecko czuje się bezpiecznie w szkole?
RAZEM PRZECIW PRZEMOCY
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Ko ł o j ę zyka angielskiego. Opiekun: Renata Lewandowska CELE OGÓLNE: Rozwijanie zainteresowa ń i zdolno ś ci j ę zykowych uczniów Rozszerzanie wiadomo.
Praca z dzieckiem agresywnym
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Pobudzenia seksualnego Zakochania Złości i gniewu
JAK TRAFNIE POSTĘPOWAĆ Z DZIECKIEM W OKRESIE DORASTANIA?
PEDAGOG SZKOLNY.
Lekcja 1 Temat:.
Bezpieczny Internet.
Rola opiekuna w Samorządzie Uczniowskim
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Nastolatek w rodzinie i szkole - między katastrofą a sukcesem
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Motywowanie do nauki – rola rodzica
PROJEKT L.I.P.S.S Sprawa na Cyprze. Szkoła zaczyna się w wieku 5 lat i 8 miesięcy – ukończenie szkoły podstawowej po 6 latach Promocja do Gimnazjum (12.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
MODU Ł Klasa I „Kszta ł cenie ponadgimnazjalne”
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
8 listopada- DZIE Ń ZDROWEGO Ś NIADANIA W KLASIE III C SZKOŁA PODSTAWOWA NR 28 im. KONSTANTEGO ILDEFONSA GAŁCZYŃSKIEGO Białystok ul. Warmińska 55.
Jak pomagać dziecku w nauce?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
Czym jest agresja i przemoc?
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Zapis prezentacji:

Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone? Dr Elżbieta Zubrzycka Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?

Wagary, fobia, niechęć Ewolucja pojęcia: Wagary – w latach trzydziestych, Fobia szkolna – w latach czterdziestych, Odmowa chodzenia do szkoły – szerokie pojęcie, nie wskazuje przyczyny, obejmuje różne powody unikania szkoły.

Co powoduje odmowę chodzenia do szkoły?      Co powoduje odmowę chodzenia do szkoły? Bardzo wiele cennych informacji można znaleźć w odpowiedniej literaturze skierowanej do NAUCZYCIELI PRAKTYKÓW                                                            

Gdzie szukać przyczyny? Rodzice i ich sposób wychowania? Osobowość dziecka? Szkoła? Organizacja, nauczyciele, trudności w nauce? Rówieśnicy? Wszystko razem?

Wagarowanie a odmowa Wagarowicz: usiłuje ukryć swoje nieobecności przed rodziną. Wychodzi, ale nie dociera do szkoły, nie wraca wcześniej. Zazwyczaj wagaruje od czasu do czasu Wagarowicz źle się uczy i nie lubi szkoły. Częste zachowania antyspołeczne, problemy wychowawcze. Rodzice wiedzą, że dziecko nie idzie do szkoły, zostaje w domu. Odmowa chodzenia do szkoły utrzymuje się tygodniami, miesiącami. Zwykle dobry uczeń, uzdolniony, pilny. Problemy emocjonalne, podwyższony lęk, przygnębienie,dolegliwości O podłożu psychosomatycznym.

Szkolne wycofanie Terminu tego używa się, kiedy nieobecności w szkole wynikają z nieodpowiedzialności rodziców, zezwalających na opuszczanie lekcji. Czasem obojętność rodziców wynika z ich bezradności, ponieważ żadne argumenty nie spowodowały, aby dziecko zaczęło uczęszczać do szkoły. Trudno odróżnić od obojętności na sprawy szkoły.

Przyczyny związane ze szkołą Lęk przed różnymi aspektami życia szkolnego: Zmiana szkoły, Zmiana sposobu docierania do szkoły (po przeprowadzce), Klasówki, Konieczność korzystania ze wspólnych toalet, Brak dobrego kontaktu i więzi z nauczycielem, Prawdziwa lub wydumana obojętność lub niechęć nauczyciela do dziecka, Brak poczucia bezpieczeństwa.

Problemy wynikające z zasobów dziecka Lękowość, Lęk przed rozstaniem, Niedostateczna koncentracja, Niepokój, Niedostateczne uzdolnienia, Trudności w adaptacji do zmian, Powolność I wiele innych, często zaskakujących

Problemy wynikające z rodziny Brak oparcia w rodzicach, Brak pomocy w nauce ze strony rodziców, Choroba członka rodziny, Napięcia i kryzys w rodzinie, Patologia w rodzinie, Takim rodzinom potrzeba pomocy

Problemy wynikające ze środowiska równieśników Bardzo częsta przyczyna niechęci do szkoły, często bagatelizowana i niedoceniana. Przemoc psychiczna, niezmiernie trudna do zauważenia, Przemoc fizyczna, również występująca poza zasięgiem oczu nauczyciela.

Czy można coś na to zaradzić? Zdefiniować różnicę pomiędzy przyzwoitym i niedopuszczalnym zachowaniem, Przyjąć zasadę, że nie wolno milczeć, kiedy komuś dzieje się krzywda, Pokazać, jak bierność daje siłę dręczycielowi i wspiera niesprawiedliwość, Przerwać zmowę milczenia, Wyjaśnić mechanizm przemocy, Konsekwencja odbiera władzę dręczycielowi

Budowanie poczucia własnej wartości Jak postępować, aby się szanować?

Naucz dzieci skutecznego porozumiewania się Podstawy komunikacji: Myślenie – uczucia – zachowania Obrona własnych granic; Wstęp do asertywności; Konkretne wypowiedzi, które zapobiegają konfliktom.

Kompendium wiedzy o zapobieganiu przemocy

Wiedza przekazana w interesujących opowiadaniach Perspektywa ofiary, biernych obserwatorów i Co może zrobić ofiara przemocy? Ćwiczenie zachowań i komunikacji; Co może zrobić grupa? Kto jest w większości? Konsekwencje bierności; Perspektywa dręczyciela

NAJWIĘKSZA SATYSFAKCJA – mamy informację od Nauczycieli z Olsztyna, Katowic, Krakowa i Wrocławia, że czytanie z dziećmi i omawianie treści tych KSIĄŻEKI powoduje zmniejszenie liczby zachowań przemocowych. Najwięcej można osiągnąć współpracując z rodzicami, otoczeniem społecznym, a przede wszystkim pozyskując pomoc dzieci!