Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone? Dr Elżbieta Zubrzycka Dziecko na wagarach Leniwe, niedopilnowane czy przestraszone?
Wagary, fobia, niechęć Ewolucja pojęcia: Wagary – w latach trzydziestych, Fobia szkolna – w latach czterdziestych, Odmowa chodzenia do szkoły – szerokie pojęcie, nie wskazuje przyczyny, obejmuje różne powody unikania szkoły.
Co powoduje odmowę chodzenia do szkoły? Co powoduje odmowę chodzenia do szkoły? Bardzo wiele cennych informacji można znaleźć w odpowiedniej literaturze skierowanej do NAUCZYCIELI PRAKTYKÓW
Gdzie szukać przyczyny? Rodzice i ich sposób wychowania? Osobowość dziecka? Szkoła? Organizacja, nauczyciele, trudności w nauce? Rówieśnicy? Wszystko razem?
Wagarowanie a odmowa Wagarowicz: usiłuje ukryć swoje nieobecności przed rodziną. Wychodzi, ale nie dociera do szkoły, nie wraca wcześniej. Zazwyczaj wagaruje od czasu do czasu Wagarowicz źle się uczy i nie lubi szkoły. Częste zachowania antyspołeczne, problemy wychowawcze. Rodzice wiedzą, że dziecko nie idzie do szkoły, zostaje w domu. Odmowa chodzenia do szkoły utrzymuje się tygodniami, miesiącami. Zwykle dobry uczeń, uzdolniony, pilny. Problemy emocjonalne, podwyższony lęk, przygnębienie,dolegliwości O podłożu psychosomatycznym.
Szkolne wycofanie Terminu tego używa się, kiedy nieobecności w szkole wynikają z nieodpowiedzialności rodziców, zezwalających na opuszczanie lekcji. Czasem obojętność rodziców wynika z ich bezradności, ponieważ żadne argumenty nie spowodowały, aby dziecko zaczęło uczęszczać do szkoły. Trudno odróżnić od obojętności na sprawy szkoły.
Przyczyny związane ze szkołą Lęk przed różnymi aspektami życia szkolnego: Zmiana szkoły, Zmiana sposobu docierania do szkoły (po przeprowadzce), Klasówki, Konieczność korzystania ze wspólnych toalet, Brak dobrego kontaktu i więzi z nauczycielem, Prawdziwa lub wydumana obojętność lub niechęć nauczyciela do dziecka, Brak poczucia bezpieczeństwa.
Problemy wynikające z zasobów dziecka Lękowość, Lęk przed rozstaniem, Niedostateczna koncentracja, Niepokój, Niedostateczne uzdolnienia, Trudności w adaptacji do zmian, Powolność I wiele innych, często zaskakujących
Problemy wynikające z rodziny Brak oparcia w rodzicach, Brak pomocy w nauce ze strony rodziców, Choroba członka rodziny, Napięcia i kryzys w rodzinie, Patologia w rodzinie, Takim rodzinom potrzeba pomocy
Problemy wynikające ze środowiska równieśników Bardzo częsta przyczyna niechęci do szkoły, często bagatelizowana i niedoceniana. Przemoc psychiczna, niezmiernie trudna do zauważenia, Przemoc fizyczna, również występująca poza zasięgiem oczu nauczyciela.
Czy można coś na to zaradzić? Zdefiniować różnicę pomiędzy przyzwoitym i niedopuszczalnym zachowaniem, Przyjąć zasadę, że nie wolno milczeć, kiedy komuś dzieje się krzywda, Pokazać, jak bierność daje siłę dręczycielowi i wspiera niesprawiedliwość, Przerwać zmowę milczenia, Wyjaśnić mechanizm przemocy, Konsekwencja odbiera władzę dręczycielowi
Budowanie poczucia własnej wartości Jak postępować, aby się szanować?
Naucz dzieci skutecznego porozumiewania się Podstawy komunikacji: Myślenie – uczucia – zachowania Obrona własnych granic; Wstęp do asertywności; Konkretne wypowiedzi, które zapobiegają konfliktom.
Kompendium wiedzy o zapobieganiu przemocy
Wiedza przekazana w interesujących opowiadaniach Perspektywa ofiary, biernych obserwatorów i Co może zrobić ofiara przemocy? Ćwiczenie zachowań i komunikacji; Co może zrobić grupa? Kto jest w większości? Konsekwencje bierności; Perspektywa dręczyciela
NAJWIĘKSZA SATYSFAKCJA – mamy informację od Nauczycieli z Olsztyna, Katowic, Krakowa i Wrocławia, że czytanie z dziećmi i omawianie treści tych KSIĄŻEKI powoduje zmniejszenie liczby zachowań przemocowych. Najwięcej można osiągnąć współpracując z rodzicami, otoczeniem społecznym, a przede wszystkim pozyskując pomoc dzieci!