Projekt Gimnazjalny ” Woda źródłem życia ” Gimnazjum Nr 6 w Elblągu 2012 / 2013
Spis treści Cele projektu 1’ Realizatorzy projektu 1’ Sposoby działania 1’ Dlaczego należy oszczędzać wodę ? 3’ Skąd mamy wodę w domach ? 2’ Co dzieje się z naszymi ściekami ? 2’ Źródła zanieczyszczeń rzeki Elbląg 1’ Edukacja w przedszkolu 1’ Konkurs plastyczny 1’ Zajęcia terenowe 2
Cele projektu Uświadomienie społeczności szkolnej i lokalnej o ogromnym znaczeniu wody w życiu istot żywych O odpowiedzialności za zachowanie zasobów wody Ukazanie negatywnych skutków działalności człowieka na stan wody
Realizatorzy projektu Jesteśmy uczniami klas II i III Ekologia i wszelkie zagadnienia dotyczące ochrony środowiska są nam dobrze znane.
Sposoby działania
Dlaczego należy oszczędzać wodę? Woda pokrywa 70% powierzchni Ziemi Wody słone stanowią 97% a słodkie 3% z czego 2/3 to lodowce, a 1/3 to woda do bezpośredniego użycia
Zużycie wody słodkiej
Ludzie zużywają duże ilości wody Woda w domu Ludzie zużywają duże ilości wody Statystyczny mieszkaniec miasta zużywa przeciętnie 114 litrów wody 5 minutowy prysznic - 19 litrów Spłukanie toalety - 11 litrów Kąpiel w wannie - 150 litrów Ręczne mycie naczyń - 38 litrów Pranie w pralce - 115 litrów Mycie zębów używając kubka-1 litr, a pod bieżącą wodą 10 litrów
Pomiary zużycia i oszczędności wody
Wodę należy oszczędzać bo: Oszczędzanie wody przyczynia się do oszczędzania energii, pieniędzy i czystej wody Woda jest naszym wspólnym zasobem naturalnym Wody pitnej na Ziemi nie mamy za wiele Wodę należy oszczędzać aby zaspokoić przyszłe potrzeby
Skąd mamy wodę w domach ? W stacji uzdatniania wody Woda z ujęć wymaga uzdatniania ze względu na duże ilości żelaza, manganu i amoniaku
Osadnik, czyli zbiornik osadu po oczyszczeniu wody pitnej Miasto Elbląg zużywa 20000 m3 wody pitnej na dobę.
Co dzieje się z naszymi ściekami? Aby poznać historię ścieków postanowiliśmy wybrać się do oczyszczalni na ul Mazurską. Ażeby wejść do zakładu musieliśmy odpowiednio zabezpieczyć się
Metody oczyszczania ścieków MECHANICZNA Zatrzymywanie zanieczyszczeń na kratach sitowych BIOLOGICZNA Bakterie rozkładają materię organiczną CHEMICZNA Użycie środków chemicznych Oczyszczone ścieki wracają do rzeki Elbląg
Źródła zanieczyszczeń rzeki Elbląg Elbląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Elblągu Elektrociepłownia Elbląg Przedsiębiorstwo Patrex Odlewnia Elzamech Wpływające cieki do rzeki– Fiszewka, Tina, Kumiela, Babica.
Badanie parametrów wody z rzeki Elbląg Wykrywamy azotany i fosforany pH wody - 7 Woda mętna a zapach roślinny – przypomina mokrą trawę Odczytaliśmy wynik: zabarwienie malinowe wskazuje na obecność azotanów, fosforanów brak
Sejmik Ekologiczny ”Woda źródłem życia” ”Gdzie woda, tam życie”+ inscenizacja teatralna Sposoby oszczędzania wody Uczniowie przedstawiają prezentacje
Edukacja w przedszkolu „Fascynujący świat wody” Wiedza przedszkolaków na temat znaczenia wody w życiu jest ogromna, wiedzą też, jak należy ją szanować.
„Woda w przyrodzie i życiu człowieka” Konkurs plastyczny „Woda w przyrodzie i życiu człowieka” Wystawa prac nagrodzonych Komisja oceniająca prace uczniów
Zajęcia terenowe w PK Pojezierza Iławskiego Podczas pobytu w Parku mieliśmy okazję poznać strukturę i funkcjonowanie ekosystemu leśnego i wodnego. Na leśnej ścieżce dydaktycznej jest wiele ciekawych tablic z informacjami, które są świetnym uzupełnieniem wiadomości.
Poznaliśmy jezioro dystroficzne – Jezioro Luba Poznaliśmy jezioro dystroficzne – Jezioro Luba. Nad jeziorem jest torfowisko z dominacja mchu torfowca. Było tu miękko i przyjemnie chociaż woda wlewała się do butów. Szukaliśmy rosnącej tu rosiczki ale zamiast niej poznaliśmy wełniankę. W trakcie zajęć wypełnialiśmy karty pracy i rozwiązywaliśmy krzyżówkę.
Jezioro Jasne to jezioro oligotroficzne skąpożyzne, Krystalicznie czysta woda, uboga w sole mineralne oraz w gatunki roślin i zwierząt . Nasze badania to potwierdziły, brak azotanów i fosforanów, pH wynosi 4,3. Woda tego jeziora ma I klasę czystości. Obowiązuje tu zakaz kąpieli.
Jezioro Czarne to jezioro eutroficzne, żyzne Jezioro Czarne to jezioro eutroficzne, żyzne. Na jego tafli pływają grążele żółte, a jego brzeg porasta bogata roślinność. Stwierdzono obecność azotanów i fosforanów a pH wody wynosi 7,4. Woda ma kolor brunatny, niezbyt przyjemny zapach i jest w niej wiele drobnych organizmów wodnych.
Inne działania edukacyjne Gazetki tematyczne Ankiety Doświadczenia
Nasza współpraca Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego Urząd Miasta – Referat Ochrony Środowiska Elbląskie Przedsiębiorstwo Wody i Kanalizacji Przedszkole Nr 8 w Elblągu Gimnazja Nr 4 i SP Nr 18 i 23 w Elblągu
Źródła informacji www.google.pl/grafika Pakiet edukacyjny ,,Woda” www.wikipedia.pl www.google.pl/grafika Pakiet edukacyjny ,,Woda” Informacje i notatki zebrane podczas wycieczki Chemia a ochrona środowiska- N.W.Skinder
Dziękujemy za uwagę Prezentację przygotowali realizatorzy projektu pod kierunkiem pani Marii Wrzeszczyńskiej Elbląg, maj 2013