Od bierności ku aktywności,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzice w szkole Andrzej Pery Warszawa, marzec 2012.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
SZKOLNE RZĄDY.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
PRAWA DZIECKA I UCZNIA W SZKOLE
DEMOKRACJA W SZKOLE.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Prawa i obowiązki ucznia.
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
przewodniczący i uczniowie PG5 w Siedlcach
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Spis treści: Co to jest samorząd uczniowski??
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
RODZICE W SZKOLE.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
SCHEMAT ORGANIZACYJNY CENTRUM EDUKACJI W ZABRZU. Centrum Edukacji Gimnazjum nr 11 IX Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 1.
Marian Sobczyk Jan Skalik Barbara Brezdeń. Kompetencje Rady Samorządu Uczniowskiego REPREZENTUJE SZKOŁĘ I UCZNIÓW;WYRAŻA WOLĘ UCZNIÓW INNYM ORGANOM.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Od bierności ku aktywności, czyli przejmijmy inicjatywę DEBATA „Młodzież w działaniu”. Możliwości i bariery wpływania uczniów na życie szkoły. „Młodzi ludzie nie wiedzą, czego chcą, ale są absolutnie zdecydowani, żeby to osiągnąć” (Federico Fellini) Przygotowała: mgr Agnieszka Stelmach

„Warunkiem istnienia demokratycznego państwa jest wolność”. (Arystoteles) Twórca „Polityki” twierdził, że działalność publiczna jest dla dobra wspólnego, a decyzje we wspólnocie powinny zapadać na drodze publicznej dyskusji.

Trzy obszary budowania demokracji w szkole Szkolne środowisko: przestrzeń życia i uczenia się Szkolna władza i zarządzanie - szkoła jako organizacja Demokratyczna edukacja

Co kryje się pod nazwą „demokratyczna szkoła”? Trendy uczenia, które polegają na: - organizowaniu uczenia się - wspieraniu indywidualnego rozwoju uczniów Istota demokratycznej szkoły to: - samodzielność - wolność jednostki - odpowiedzialność za wybór i decyzje

Samorząd Uczniowski pierwszą lekcją demokracji Warunki, jakie powinien spełniać Samorząd Uczniowski, aby mieć istotny wpływ na zarządzanie szkołą Dobra organizacja Ciekawe pomysły Zaangażowanie większości młodzieży

"Mamy dwa wyrazy: swoboda i wolność "Mamy dwa wyrazy: swoboda i wolność. Swoboda, zda mi się, oznacza posiadanie - rozporządzam swą osobą. W wolności mamy pierwiastek woli, a więc czynu zrodzonego z dążenia…" Janusz Korczak

Prawo a Samorząd Uczniowski Ustawa o systemie oświaty z dn. 7 XII 1991r. (art. 55 pkt.1-5) Konwencja o Prawach Dziecka Statut Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. W. Witosa Mokrzeszowie

Samorząd wczoraj i dziś Pierwszy przewodniczący Samorządu Uczniowskiego: Michał Grelich Aktualne władze: Daria Nowak - przewodnicząca Elżbieta Szeremeta - zastępca przewodniczącej Joanna Wasiek- skarbnik

Samorządu Uczniowskiego Zadania Samorządu Uczniowskiego Reprezentacja całej społeczności uczniowskiej Współpraca z Radą Pedagogiczną i Dyrektorem Szkoły z Samorządami Klasowymi Organizacja imprez szkolnych SAMORZĄD UCZNIOWSKI

Kompetencje Samorządu Uczniowskiego Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami; prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu; prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań; prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej;

Kompetencje Samorządu Uczniowskiego prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem; prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. Ponadto: Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego wchodzą obok przedstawicieli Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej w skład Rady Szkoły Samorząd Uczniowski jest przydatny w rozwiązywaniu problemów uczniów (opinie w kwestii skreślenia z listy uczniów, zatwierdzenia programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły oraz na wniosek dyrektora ocena pracy nauczyciela)

Skoncentrowanie się na tworzeniu uczniom i nauczycielom warunków do twórczej działalności Sposoby wspierania obywatelskich postaw młodych Preferowanie działań, które są uważane przez uczniów za atrakcyjne i odpowiadające ich potrzebom Aktywizowanie środowiska szkolnego Kooperacja Koordynacja Interesujące spędzanie czasu po lekcjach: sport i rekreacja, wycieczki Koła Komisje Sekcje Zespoły „Bratnia pomoc”

Uczestnictwo w życiu wspólnoty Inicjatywy obywatelskie podejmowane i realizowane w szkole ŚWIĘTO FLAGI ŚWIĘTO DYNI MŁODZI GŁOSUJĄ ŚLUBOWANIE JASEŁKA DZIEŃ SPORTU ŚWIĘTO PATRONA DZIEŃ EKOLOGII DZIEŃ KOBIET DZIEŃ NAUCZYCIELA SPRZĄTANIE ŚWIATA WYBORY MISS DZIEŃ WIOSNY I INNE

Szkoła częścią społeczności lokalnej Współpraca z instytucjami i placówkami, np: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu Fundacja Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego Agencja Rynku Rolnego we Wrocławiu Dolnośląska Izba Rolnicza we Wrocławiu Towarzystwo Przyjaciół im. W. Witosa w Wierzchosławicach Warsztaty Terapii Zajęciowej w Mokrzeszowie Szkoła Podstawowa w Mokrzeszwie Parafia w Mokrzeszwie Domy Dziecka w Wałbrzychu i Bystrzycy Dom Opieki w Wałbrzychu Uczelnie Wyższe województwa Doraźne akcje i zbiórki: „Góra grosza”, zbiórka zniczy w ramach programu „Mogiłę Pradziada ocal od zapomnienia” i inne.

Dziękuję za uwagę.