WYBRANE FORMY WSPÓŁPRACY POLICJI Z PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIAŁANIA INTERWENCYJNE W SZKOLE Konferencja dla dyrektorów przygotowana przy współpracy ŚKO i KMP w Gliwicach kwiecień 2012.
Advertisements

Procedury postępowania w stosunku do nieletnich
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
OBJAŚNIENIE WYRAŻEŃ USTAWOWYCH ZAWARTYCH W AKTACH PRAWNYCH.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ, DEMORALIZACJĄ I UZALEŻNIENIAMI ORAZ AGRESYWNYM ZACHOWANIEM Niepubliczny.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
DZIAŁANIA INTERWENCYJNE W SZKOLE Konferencja dla dyrektorów przygotowana przy współpracy ŚKO i KMP w Gliwicach kwiecień 2012.
Wychowanie Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży
Wydział Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu www
SZKOŁA jest miejscem, w którym powinny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości wszystkich.
Szkoła jest miejscem, w którym wszystkim uczniom winny być stwarzane warunki do wszechstronnego rozwoju oraz harmonijnego kształtowania zdrowej osobowości.
Odpowiedzialność dyscyplinarna i ochrona prawna nauczycieli
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
Wybrane procedury postępowania niepełnoletnich uczniów w szkole
KONSEKWENCJE PRAWNE RYZYKOWNYCH ZACHOWAŃ
Działania interwencyjne podjęte kroki
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
ROLA I ZADANIA POLICJI.
POSTEPOWANIE DYREKCJI SZKOŁY W PRZYPADKU UJAWNIENIA UCZNIA ZAGROŻONEGO DEMORALIAZCJĄ I PRZESTĘPCZOŚCIĄ.
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
Policja została uprawniona przez przepisy Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich do samodzielnego (tj. bez zlecenia sędziego rodzinnego) dokonywania.
Wybrane kategorie przestępstw z Kodeksu karnego ścigane z urzędu.
UPRAWNIENIA POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
Odpowiedzialność nieletnich sprawców czynów karalnych wg
UDZIAŁ POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
EDUKACJA PRAWNA W SZKOŁACH
POLICJA.
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
Rola i zadania koordynatora bezpieczeństwa
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982r
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego REALIZATOR PROJEKTU: WSPÓŁPRACA: MIASTA ŁÓDŹ
  Procedury postępowania nauczycieli i metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci oraz młodzieży przestępczością i demoralizacją,
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Odpowiedzialność karna nieletnich
BEZPIECZNA SZKOŁA ZAGADNIENIA PRAWNE
Działalność szkoły w świetle prawa
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
Sytuacje kryzysowe w szkole
Procedury postępowania wobec nieletnich uczniów
ODPOWIEDZIALNOŚĆ NIELETNICH ZA CZYNY KARALNE I PRZEJAW DEMORALIZACJI
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNA I MATERIALNA OSOBY NIEPEŁNOLETNIEJ
Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy
Ramy współpracy Policji z placówkami oświatowymi
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982
KOMENDA WOJEWÓDZKA POLICJI
Etyka zawodowa funkcjonariuszy służb państwowych – wykład nr 4
Działania interwencyjne podjęte kroki
 Jeśli widziałeś, że komuś dzieje się krzywda, że popełniono przestępstwo…. Jeśli słyszałeś o czymś podejrzanym… Powiadom nas o tym Zawiadamianie Policji,
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Cje dr Karolina Kremens, LL.M. Katedra Postępowania Karnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytet Wrocławski Współpraca prokuratora z organami.
Procedury reagowania na cyberprzemoc
Temat 3: Pojęcie nieletniego i jego trzy desygnaty
1 KOMENDA STOŁECZNA POLICJI Zasady współpracy Policji z placówkami oświatowymi w sytuacji wystąpienia zagrożenia dzieci i młodzieży Warszawa, 2016.
Odpowiedzialność prawna młodzieży Rzecznik Praw Ofiar przy Marszałku Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI i MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ i DEMORALIZACJĄ DZIAŁDOWO PAŹDZIERNIK 2013 R.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Konsekwencje prawne młodzieży
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELI I METODY WSPÓŁPRACY Z POLICJĄ W SYTUACJACH ZAGROŻENIA DZIECI I MŁODZIEŻY PRZESTĘPCZOŚCIĄ I DEMORALIZACJĄ nadkom.
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Niepołomicach
POLICYJNA IZBA DZIECKA. IZBA DZIECKA jest specjalistyczną, instytucjonalną formą całkowitej, krótkoterminowej opieki nad nieletnimi podejrzanymi o popełnienie.
„Zero tolerancji dla przemocy w szkole”
O POPEŁNIENIU PRZESTĘPSTWA
Cyberprzemoc a odpowiedzialność prawna. Czym jest cyberprzemoc
Zapis prezentacji:

WYBRANE FORMY WSPÓŁPRACY POLICJI Z PLACÓWKAMI OŚWIATOWYMI Opracowanie: Piotr Dereszewski

ZAGADNIENIA: DEMORALIZACJA. UCZEŃ JAKO SPRAWCA LUB OFIARA CZYNU KARALNEGO. UPRAWNIENIA POLICJI. POJĘCIE FUNKCJONARIUSZA PUBLICZNEGO. STALKING.

DEMORALIZACJA …szczególnie intensywna i względnie trwała postać niedostosowania społecznego, proces odchodzenia od obowiązujących wartości moralnych, przejawiający się w przestępczości, korupcji oraz wykolejeniu jednostek; stan moralnego upadku i zepsucia, rozluźnienia dyscypliny.

PRZEJAWY DEMORALIZACJI: popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego, używanie alkoholu lub innych środków (narkotyki) w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawianie nierządu (prostytucja), włóczęgostwo (ucieczki z domu), przynależność do grup przestępczych.

PRZEJAWY DEMORALIZACJI Procedury postępowania nauczycieli: Przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga/psychologa szkolnego i dyrektora szkoły. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem, w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś bezwzględnie do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, szkoła pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub Policję (specjalistę ds. nieletnich).

PRZEJAWY DEMORALIZACJI Podobnie, szkoła powiadamia sąd lub Policję, jeżeli wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych, (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji. Jeżeli zachowania świadczące o demoralizacji przejawia uczeń który ukończył 18 lat, a nie jest to udział w działalności grup przestępczych czy popełnienie przestępstwa, to postępowanie nauczyciela powinno być określone przez wewnętrzny regulamin szkoły. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działalności grup przestępczych, zgodnie z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego, szkoła jako instytucja jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję.

PRZEJAWY DEMORALIZACJI – SPOŻYWANIE ALKOHOLU: W przypadku podejrzenia, że uczeń na terenie szkoły znajduje się pod wpływem alkoholu, nauczyciel powinien podjąć następujące kroki: Powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy. Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego; stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie. Wzywa lekarza w celu stwierdzenia stanu trzeźwości lub odurzenia, ewentualnie udzielenia pomocy medycznej. Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostaniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia, albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom Policji - decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły/placówki.

PRZEJAWY DEMORALIZACJI – SPOŻYWANIE ALKOHOLU: Szkoła zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu - odmawiają przyjścia do szkoły, a jest on agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. W przypadku stwierdzenia stanu nietrzeźwości Policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień, albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych - na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie do 24 godzin). O fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz sąd rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to szkoła ma obowiązek powiadomienia o tym Policji (specjalisty ds. nieletnich) lub sądu rodzinnego. Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który ukończył 17 lat, stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1 Ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym fakcie powiadomić Policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji. 

UCZEŃ JAKO SPRAWCA LUB OFIARA CZYNU KARALNEGO Czyn karalny to przestępstwo lub wykroczenie. Przestępstwo – czyn człowieka bezprawny, karalny, zawiniony i społecznie szkodliwy w stopniu większym niż znikomy; przestępstwo może być zbrodnią lub występkiem. Wykroczenie – czyn człowieka społecznie szkodliwy, zawiniony, zabroniony przez ustawę obowiązującą w czasie jego popełnienia groźbą kary aresztu, ograniczenia wolności, grzywny lub nagany.

UCZEŃ JAKO SPRAWCA LUB OFIARA CZYNU KARALNEGO Przykłady: Art. 51 – zakłócanie porządku publicznego albo wywoływanie zgorszenia w miejscu publicznym. Art. 69 – rzucane kamieniami lub innymi przedmiotami w pojazd będący w ruchu. Art. 119 – kradzież lub przywłaszczenie mienia. Art. 122 – paserstwo mienia. Art. 124 – niszczenie lub uszkodzenie mienia. Art. 143 – utrudnianie korzystania z urządzeń przeznaczonych do użytku publicznego.

UCZEŃ JAKO SPRAWCA LUB OFIARA CZYNU KARALNEGO Zgodne z Ustawą z dnia 26 października1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, w przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego a urzędu lub udziału w grupie przestępczej, szkoła jako instytucja ma obowiązek zawiadomienia o tym fakcie Policji (art. 4 § 2 i § 3).

UCZEŃ JAKO SPRAWCA CZYNU KARALNEGO: Procedury postępowania nauczyciela: Należy niezwłocznie powiadomić dyrektora szkoły. Ustalić okoliczności czynu oraz ewentualnych świadków zdarzenia. W przypadku, gdy sprawca jest znany i przebywa na terenie szkoły, należy przekazać go dyrektorowi szkoły lub pedagogowi szkolnemu pod opiekę. Następnym krokiem jest powiadomienie rodziców ucznia. Policję należy powiadomić niezwłocznie w przypadku, gdy sprawa jest poważna (np. rozbój, uszkodzenie ciała itp.) lub w przypadku, gdy nieletni sprawca nie jest uczniem szkoły i jego tożsamość nie jest znana. Ostatnią czynnością powinno być zabezpieczenie ewentualnych dowodów lub przedmiotów pochodzących z przestępstwa i przekazanie ich Policji. 

UCZEŃ JAKO OFIARA CZYNU KARALNEGO: Procedury postępowania nauczyciela: Udzielenia pierwszej pomocy (przedmedycznej), bądź zapewnienia jej udzielenia poprzez wezwanie lekarza, w przypadku kiedy ofiara doznała obrażeń. Niezwłoczne powiadomienie dyrektora szkoły. Powiadomienie rodziców ucznia. Niezwłoczne wezwanie Policji w przypadku, kiedy istnieje konieczność profesjonalnego zabezpieczenia śladów przestępstwa, ustalenia okoliczności i ewentualnych świadków zdarzenia. 

UPRAWNIENIA POLICJI – LEGITYMOWANIE: Na terenie szkoły każdy uczeń może zostać wylegitymowany przez Policję!!!!!!!

UPRAWNIENIA POLICJI – LEGITYMOWANIE: Legitymowanie ma na celu przede wszystkim: identyfikację osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, ustalenie świadków zdarzenia powodującego naruszenie bezpieczeństwa lub porządku publicznego, wykonanie polecenia wydanego przez sąd, prokuratora, organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego, identyfikację osób wskazanych przez pokrzywdzonych jako sprawców przestępstw lub wykroczeń, poszukiwania osób zaginionych lub ukrywających się przed organami ścigania i wymiarem sprawiedliwości

UPRAWNIENIA POLICJI – PRZESZUKANIE: Na terenie szkoły można dokonać również przeszukania w celu: znalezienia rzeczy mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających zajęciu w postępowaniu karnym (art. 219 kpk), wykrycia lub zatrzymania oraz przymusowego doprowadzenia osoby podejrzanej.

UPRAWNIENIA POLICJI – PRZESŁUCHANIE UCZNIA: Dopuszczalne jest również przesłuchanie ucznia na terenie szkoły, przy czym: jeżeli uczeń nie ma ukończonych 17 lat a jest podejrzany o popełnienie czynu karalnego przesłuchanie powinno odbywać się w obecności rodziców lub nauczycieli. w charakterze świadka można przesłuchać każdego małoletniego, bez względu na wiek i w takiej czynności nie jest konieczny udział rodziców.

UPRAWNIENIA POLICJI – ZATRZYMANIE UCZNIA: Najdrastyczniejszą sytuacją, jaka może spotkać ucznia w szkole jest zatrzymanie przez Policję. Aby jednak ono nastąpiło, musi zaistnieć jedna z wymienionych niżej przesłanek: istnieje uzasadnione przypuszczenie, że uczeń popełnił przestępstwo, przeciwko uczniowi toczy się postępowanie karne a sąd lub prokurator zarządzili jego przymusowe doprowadzenie (art. 247 kpk ), uczeń jest świadkiem w procesie karnym a organ prowadzący postępowanie (policja, prokurator, sąd) zarządzi jego przymusowe doprowadzenie (art. 285 §2 kpk), zachodzi potrzeba umieszczenia dziecka w Policyjnej Izbie Dziecka, uczeń stwarza w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego a także dla mienia (art.15 ust.1 pkt.3 Ustawy o Policji), uczeń w stanie nietrzeźwości swoim zachowaniem daje powód do zagrożenia lub znajduje się w okolicznościach zagrażających jego życiu lub zdrowiu innych osób.

UPRAWNIENIA POLICJI – ZATRZYMANIE UCZNIA: Postępowania dyrektora szkoły w przypadku, gdy Policja dokonuje zatrzymania nieletniego sprawcy czynu karalnego przebywającego na zajęciach w szkole: Funkcjonariusz Policji przedstawia dyrektorowi powód przybycia i okazuje legitymację służbową. Dyrektor ma prawo zapisać dane osobowe policjanta oraz numer jego legitymacji służbowej, w celu sporządzenia własnej dokumentacji. Policjant informuje dyrektora o przyczynie zatrzymania ucznia. Pedagog szkolny sprowadza nieletniego do gabinetu dyrektora, gdzie policjant informuje wymienionego o przyczynach przybycia i czynnościach, jakie zostaną wykonane w związku ze sprawą, np. przesłuchanie, okazanie itp. Każda, dotycząca uczniów, wizyta policjantów w szkole powinna być wcześniej zasygnalizowana dyrektorowi, lub uzgodniona z innym pracownikiem szkoły.

FUNKCJONARIUSZ PUBLICZNY Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 roku Kodeks karny (zgodnie z art. 63 Ustawy z dnia 26 stycznia Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 z późn. zm.) Organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

FUNKCJONARIUSZ PUBLICZNY Wybrane przestępstwa przeciwko działalności instytucji państwowych wg Kodeksu karnego: Art. 226 § 1 kk – „Kto znieważa funkcjonariusza publicznego lub osobę do pomocy mu przybraną, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.” Art. 222 § 1 kk – „Kto narusza nietykalność cielesną funkcjonariusza publicznego lub osoby do pomocy mu przybranej, podczas i w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.”

FUNKCJONARIUSZ PUBLICZNY

STALKING złośliwe i powtarzające się nagabywanie, naprzykrzanie się, czy prześladowanie, zagrażające czyjemuś bezpieczeństwu; wg Kodeksu Karnego (art. 190a) to: „uporczywe nękanie lub wzbudzanie uzasadnionymi okolicznościami poczucia zagrożenia lub istotne naruszenie prywatności innej osoby lub osoby jej najbliższej”;

FORMY STALKINGU: uporczywe wydzwanianie - w szczególności w porze nocnej; wysyłanie listów, sms-ów, e-maili; pozostawianie widomości pod drzwiami mieszkania; pozostawianie wiadomości na poczcie głosowej; wręczanie lub przesyłanie niechcianych kwiatów lub prezentów (zarówno obraźliwych, romantycznych, szczególnie cennych); natrętne składanie propozycji spotkań, wspólnych wyjazdów, propozycji seksualnych; śledzenie;

FORMY STALKINGU: obserwowanie, podglądanie, przebywanie w okolicy miejsca zamieszkania, pracy, nauki, wyczekiwanie w tych miejscach na osobę; natrętne przyglądanie się, dążenie do nawiązania kontaktu za pośrednictwem wspólnych znajomych, rodziny; rejestrowanie faktów z życia prywatnego za pośrednictwem aparatu fotograficznego, sprzętu wideo; zaczepianie w miejscach publicznych; niszczenie mienia prywatnego; groźby, akty wandalizmu;

STOP PRZEMOCY W SZKOLE – PRZYDATNE TELEFONY: Wydział Prewencji Komendy Stołecznej Policji: (22) 603 67 95 (22) 603 68 48 (22) 603 76 09 numer gadu – gadu 100 997

STOP PRZEMOCY W SZKOLE – PRZYDATNE TELEFONY: Komórka ds. nieletnich i patologii Komendy Stołecznej Policji: Komenda Powiatowa Policji w Wołominie ul. Wileńska 3a, 05 – 200 Wołomin, tel. (22) 776 20 21

BIBLIOGRAFIA „Edukacja prawna w szkołach z udziałem warszawskiej Policji” – materiały szkoleniowe; „Poradnik dla pedagogów dotyczący współpracy Policji z placówkami oświatowymi”, KSP, Warszawa 2013,

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ :)