Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Wprowadzenie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Advertisements

Makroekonomia I Ćwiczenia 11 Model AS-AD
Równowaga gospodarcza: model IS, LM
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Oraz materiałów do makroekonomii autorstwa: Garbicz, Pacho
I. Definicja ekonomii jako nauki
Kryteria wyodrębniania kierunków/szkół w ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Krótkookresowa równowaga gospodarcza i stopa procentowa: model IS, LM
EKONOMIA MATEMATYCZNA
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną Pozytywizm i falsyfikacjonizm a sądy wartościujące w ekonomii B.Czarny.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii. A.Wojtyna (2000r)
Podstawy analizy makroekonomicznej – główne kontrowersje i kierunki
Prawda kontra precyzja w ekonomii
Szkoły myślenia w ekonomii
O zbędności podziału ekonomii na pozytywną i normatywną – B. Czarny Przygotowała Ewa Hołownia.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
Podstawy metodologiczne ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Racjonalizm, relatywizm i obiektywizm
Przygotował Witold Przychoda
Jerzy Wilkin Ewolucja ekonomii politycznej i jej miejsce we współczesnej myśli ekonomicznej autor prezentacji: Maciej Klocek.
Na podstawie J.Wilkin ,,Czym jest ekonomia polityczna dzisiaj”
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Zajęcia 2 Wstęp do filozofii nauki
Retoryka w ekonomii Katarzyna Życka na podstawie:
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Problem wyboru w ekonomii
Podstawy metodologiczne ekonomii (Konspekt wykładu)
Konspekt wykładu 8 WNE UW Jerzy Wilkin
Prawda kontra precyzja w ekonomii Adam Woźny T. Mayer (1996), Prawda kontra precyzja w ekonomii, PWN; rozdz. 3-4.
Podstawy socjologii- wykład II
Postkeynesowska (PK) teoria produkcji i podziału (wybrane elementy)
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Przewrót subiektywno – marginalistyczny
Prawo Saya i ekonomia klasyczna
Nowa Ekonomia Klasyczna
Nowa Ekonomia Keynesistowska
Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Milton Friedman.
Synteza neoklasyczna – model IS-LM
Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Krzywa Phillipsa.
John Maynard Keynes – podejście makroekonomiczne
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Wydział Nauk Ekonomicznych UW CECHY DOBREJ TEORII W EKONOMII Dariusz Lubryczyński Opracowane na podstawie książki Andrzeja Wojtyny „Ewolcja keynesizmu,
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Racjonalność w ekonomii na podstawie „Metodologii ekonomii” Marka Blauga Paulina Bukowińska.
Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Dobre teorie, charakter rozwoju, oraz organizacja metodologii ekonomii A.Wojtyna (2000) Ewolucja keynesizmu a główny nurt ekonomii Przygotowała Agata Kaczanowska.
D. Ciołek EKONOMETRIA – wykład 5
Globalny popyt i podaż: model ogólnej równowagi
Makroekonomia gospodarki otwartej
Inflacja i bezrobocie.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Ekonometria Wykład 1 Zasady modelowania ekonometrycznego
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Teoria Keynesowska i rola zakłóceń popytowych
Zapis prezentacji:

Jacek Wallusch _________________________________ Współczesne Teorie Ekonomiczne Wprowadzenie

Kontakt ____________________________________________________________________________________________ Katedra WTE Poznań: Collegium Altum, gabinet 1025 Telefon Katedry – (61) 8 543 024 E-mail: wallusch_clio@yahoo.de Materiały i wyniki examinów: www.wallusch-datenbank.de Wallusch, WTE Sekretariat Katedry WTE – gabinet 1027 Collegium Altum, telefon (61) 8 543 027

Warunki zaliczenia ____________________________________________________________________________________________ Examin Opcja 1. – examin pisemny: część testowa (5 pytań, 25 minut) 60 pytań testowych pytania podane część opisowa (2 pytania, 2 godziny) Opcja 2. – examin ustny: dyskusja Wallusch, WTE Pytania do części testowej + pytania z lat poprzednich: www.wallusch-datenbank.de

Podstawowa literatura ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Marek Ratajczak (red.), Współczesne teorie ekonomiczne Izabela Bludnik, Ryszard Szulc, Jacek Wallusch, Materiały pomocnicze do ćwiczeń z historii myśli ekonomicznej; Wallusch, WTE Zamówienia na obie pozycje proszę składać na wykładzie lub przez e-mail: wallusch_clio@yahoo.de

nie zaś jako wiedzę objawioną Zadania teorii ekonomii ____________________________________________________________________________________________ Zadania WTE Praktyczne pytanie: Po co studentom WTE?? 1. Przegląd teorii (w większości już poznanej) 2. WTE pozwala traktować ekonomię jako proces tworzenia, nie zaś jako wiedzę objawioną 3. Pozwala się lepiej bawić analizując obietnice wyborcze Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 1. Podstawy metodologii nauk społecznych; Rozwój ekonomii do roku 1936; Wykład 2. System makroekonomiczny Johna M. Keynesa; Przełom metodologiczny; Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 3. Popyt na pieniądz: teoria ilościowa – Irving Fisher; mikroekonomia Ogólnej teorii – motywy płynności; i rola stopy procentowej; James Tobin, William Baumol; Milton Friedman; Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 4. Postkeynesizm: model IS-LM i krzywa Phillipsa Hipoteza stopy naturalnej – część pierwsza: oczekiwania adaptacyjne; dochód permanentny; Wykład 5. – 7. długookresowa krzywa Phillipsa; Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 5. – 7. (c.d.) Hipoteza stopy naturalnej – część druga: nowa ekonomia klasyczna; oczekiwania racjonalne; stopa naturalna a racjonalność oczekiwań – Robert E. Lucas; nieefektywność polityki gospodarczej – Thomas J. Sargent&Neill Wallace Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 8. Hipoteza stopy naturalnej – część trzecia: nowa ekonomia keynesowska – sztywności nominalne; długookresowe kontrakty płacowe – Stanley Fischer małe koszty menu – N. Gregory Mankiw; near rationality – George Akerlof&Jannet Yellen Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Tematyka zajęć ____________________________________________________________________________________________ Zaliczenie Wykład 8. (c.d.) Hipoteza stopy naturalnej – część czwarta: realny cykl koniunkturalny; stacjonarność procesu stochastycznego; rola innowacji technologicznych; Wallusch, WTE Literatura uzupełniająca: Wojciech Charemza, Derrek Deadman (1997), Nowa ekonometria, PWE:Warszawa.

Definicja ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Co to jest metodologia i dlaczego o niej mówić? nauka o metodzie różnice między szkołami łatwiejsze do analizowania Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

wzorzec tworzenia, uprawiania nauki Paradygmat ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Paradygmat wzorzec tworzenia, uprawiania nauki Rewolucja paradygmatyczna zmiana sposobu uprawiania nauki, niekoniecznie oznaczająca dochodzenie do nowych wniosków Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

klasyczny keynesistowski Paradygmat ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Paradygmaty głównego nurtu ekonomii klasyczny keynesistowski analiza długookresowa vs. krótkookresowa redukcjonizm vs. holizm analiza dynamiczna vs. statyczna zachowania optymalne vs. suboptymalne strona podażowa vs. popytowa Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Redukcjonizm – definicja Metodologia Redukcjonizm – definicja doktryna zgodnie z którą zjawiska złożone należy wyjaśniać, odwołując się do prostszych. Redukcjonizm atomowy twierdzi, że wszystkie własności ciał makroskopowych można wyjaśni jako konsekwencje własności atomów i cząsteczek Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

model neoklasyczny i keynesowski: Redukcjonizm ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Redukcjonizm – problem dla ekonomisty Społeczeństwo jako zbiór identycznych jednostek, czy może różne zachowania przed i po agregacji? psychologia tłumu: jak zachowa się jeden dwunastolatek a jak dwunastu dwunastolatków? model neoklasyczny i keynesowski: paradox oszczędzania Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Statyka a dynamika ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Statyka vs. Dynamika Czas w analizie ekonomicznej. Postęp technologiczny jako wyznacznik zmiany okresu. Zmiana czynników exogenicznych i endogenicznych. Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

klasyczny keynesistowski Paradygmat ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Jeszcze o różnicach między paradygmatami głównego nurtu ekonomii klasyczny keynesistowski zachowania optymalne vs. suboptymalne jedyny wyróżnik (niestety również wątpliwy) Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Prawda w klasycznym rozumieniu Metodologia Prawda w klasycznym rozumieniu Obserwowana rzeczywistość, różne sposoby interpretacji Matematyka i ekonometria – ostoja klasycznej prawdy czy dowolność interpretacji? Modele wyprowadzane bez błędów prezentujące inne konkluzje Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

jakie pytania zadawać (i dlaczego)? Pytania badawcze ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Podstawowe pytania badawcze Co? Gdzie? Kiedy? Jak? Dlaczego? Moc explanacyjna pytań: jakie pytania zadawać (i dlaczego)? Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

dlaczego podmiot X podjął Wyjaśnianie ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Wyjaśnianie – definicja czynność formułowania na gruncie wiedzy empirycznej odpowiedzi na pytanie dlaczego? Interpretacja humanistyczna czynność formułowania odpowiedzi na pytanie typu: dlaczego podmiot X podjął taką a taką czynność? Wallusch, WTE Literatura uzupełniająca: Jerzy Kmita (1977), Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN:Warszawa

Wyjaśnianie ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Składniki odpowiedzi 1. założenie o racjonalności 2. opis wiedzy podmiotu X wyodrębniającej możliwe do podjęcia czynności oraz określającej możliwe do osiągnięcia rezultaty 3. opis porządku wartości podmiotu X Wallusch, WTE Literatura uzupełniająca: Jerzy Kmita (1977), Wykłady z logiki i metodologii nauk, PWN:Warszawa

Najbardziej rozpowszechniony sposób ujmowania zadań ekonomii Pozytywizm ____________________________________________________________________________________________ Metodologia Najbardziej rozpowszechniony sposób ujmowania zadań ekonomii Utylitaryzm nauki przejawiający się w formułowaniu praw pomagających prowadzić skuteczną politykę gospodarczą, przedsiębiorstwo, czy gospodarstwo domowe Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de

Pozytywizm pewna niepewna wiedza „pozytywna” 1. naukowa 2. dotycząca problemów rozstrzygalnych 3. ujmująca zjawiska i ich regularności 4. względna 5. ujmująca warunki badanych zjawisk 6. oparta na doświadczeniu 7. intersubiektywnie sprawdzalna wiedza „niepozytywna” 1. nienaukowa 2. dotycząca problemów nierozstrzygalnych 3. ujmująca „istot rzeczy” 4. bezwzględna, dotycząca absolutu lub dążąca do jego ujęcia 5. ujmująca przyczyny 6. spekulacyjna 7. intersubiektywnie niesprawdzalna

Pozytywizm i ekonomiści Metodologia Pozytywizm i ekonomiści Czy zawsze należy pytać dlaczego? Czy zawsze należy wyjaśniać przyczyny? Zadaniem ekonomistów jest stworzenie teorii, na której podstawie można najtrafniej prognozować Milton Friedman Wallusch, WTE www.wallusch-datenbank.de