Grażyna Sobiecka-Górniak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Kujawsko-Pomorski Ośrodek Adopcyjny. w Toruniu
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
„Wpływ sytuacji migracyjnej rodziców na psychospołeczny rozwój dziecka” w oparciu o raport „Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców.
PROWADZENIE: Dorota Maciejewska WOM - Gorzów Wlkp.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Profilaktyka wobec osób starszych
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Prezentacja multimedialna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Elżbieta Trubiłowicz Specjalistyczna Poradnia dla Rodzin MOPR Lublin,
Rozpoznawanie symptomów przemocy u dzieci
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
DZIECKO SKRZYWDZONE- ZANIEDBANIE
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Dlaczego warto czytać dzieciom?
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Diagnoza rodzinna w terapii kreatywnej
RODZINA.
INTEGRACJA = tworzenie więzi, łączenie w całość, proces KLASA DZIECKO.
mgr Małgorzata Piasecka
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
Psychologia rozwoju dziecka
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
DzielnyTata.pl Walczymy o nasze dzieci CHORY SYSTEM PRAWA RODZINNEGO.
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)
Ekspertyza psychologiczna
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
„Praca z osobami po traumie”
Program Pomocy Dziecku i Rodzinie
Typowe cechy działalności sekt
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Grażyna Sobiecka-Górniak Wpływ doświadczeń dziecka na budowanie więzi w rodzinie adopcyjnej jako warunek powodzenia procesu adopcji Grażyna Sobiecka-Górniak

„Dziecko jest księgą, którą powinniśmy czytać, i w której powinniśmy pisać…” Peter Rosegger

Doświadczenia dziecka z rodziny pochodzenia z pieczy zastępczej Wiedza o doświadczeniach dziecka ułatwia budowanie więzi, ale nie jest jedynym warunkiem powodzenia procesu adopcji - ”czubek góry lodowej” do budowania więzi z dzieckiem konieczne jest też przepracowanie przez kandydatów na rodziców adopcyjnych żałoby po nienarodzonym dziecku biologicznym i uznanie adopcji jako własnej, ale nie gorszej drogi rodzicielstwa. Zanim więź –najpierw bycie w relacji, często trudnej, frustrującej. Do zbudowania więzi konieczny czas, obecność i wytrwałość.

Doświadczenia dziecka z rodziny pochodzenia Doświadczenia przemocy ekonomicznej - Sylwia Doświadczenia przemocy psychicznej - Agnieszka Doświadczenia przemocy fizycznej - Natalia Doświadczenia przemocy seksualnej - Natalka Piramida potrzeb Maslowa: p. przetrwania, bezpieczeństwa, przynależności i miłości, poczucia własnej wartości i samorealizacji. Doświadczenia przemocy zakłócają tworzenie więzi. Lęk przed skrzywdzeniem, prowokowanie do odrzucenia albo odrzucenie, aby nie być odrzuconym

Syndrom zaburzenia więzi (RAD) Reactive Attachment Disorder Wg Johna Bowlby’ego przywiązanie między dzieckiem a matką, ta pierwotna więź, staje się wewnętrznym wzorcem innych relacji ze światem Zaburzenie więzi w pierwszych trzech latach życia dziecka powoduje trudności w budowaniu trwałych relacji

Syndrom zaburzonych więzi „Emocjonalna prostytutka” rozhamowanie-nadzwyczaj czarujące, kokietujące, ujmujące szczególnie do obcych, prawi komplementy, bezkrytycznie czułe wobec obcych, a nieczułe wobec rodziców ,,Dziecko z lodu” zahamowanie- zimne emocjonalnie, dalekie, obce, dystansujące się, unika dotyku, nie patrzy w oczy, nie przywiązuje się Inne cechy: potrzeba kontroli, skłonność do manipulacji, czujność, kłótliwość, impulsywność, brak zasad, unikanie zobowiązań, skłonność do kłamstwa, niszczenie mienia, kradzieże, okrucieństwo

Warunki sprzyjające wystąpieniu syndromu zaburzonych więzi u dziecka Niechciana ciąża Zażywanie alkoholu, narkotyków Przemoc wobec matki Depresja matki Zaniedbania opiekuńcze-brak reakcji na płacz Oddzielenie od głównego opiekuna Ciągły ból-kolka, przepuklina, nieżyt ucha Zmienne warunki opieki, wielokrotne zmiany miejsca pobytu

Doświadczenia z pobytu w pieczy zastępczej Problemy adaptacyjne- nagła, radykalna zmiana środowiska wychowawczego źródłem silnego stresu. Przykład Roberta Przebieg adaptacji i procesu wychowawczego zależy od efektywności wsparcia.

Doświadczenia z pobytu w pieczy zastępczej, c.d. Problemy emocjonalne - początkowo utrata poczucia bezpieczeństwa, tęsknota za bliskimi, idealizacja domu rodzinnego - myślenie życzeniowe, konfabulacje. Często na tym tle samoobwinianie się i zaniżone poczucie własnej wartości.

Doświadczenia z pobytu w pieczy zastępczej, c.d. Doświadczenia przemocy rówieśniczej -przemoc fizyczna- przemoc jedynym znanym sposobem osiągania zamierzonych celów. Ofiara staje się katem. -przemoc psychiczna- etykietowanie, obniżenie poczucia własnej wartości, trudności w nawiązaniu więzi. -przemoc seksualna- efekt erotyzacji zachowań przez łatwy dostęp do pornografii, niekontrolowany proces uświadamiania seksualnego, obserwacja zachowań seksualnych dorosłych.

Doświadczenia z pobytu w pieczy zastępczej, c.d. Problemy edukacyjne - wieloletnie braki w zakresie podstawowych umiejętności szkolnych, nawyk wagarowania, brak znajomości technik uczenia się, brak ciekawości poznawczej i motywacji do nauki.

Skutki długotrwałego pobytu w pieczy zastępczej Niestabilność uczuciowa, niejednoznaczna przynależność dziecka oraz niejednolitość wzorców postępowania powoduje: Trudności w nawiązywaniu trwałych więzi Trudności w budowaniu poczucia tożsamości Kwestionowanie władzy nad sobą – brak autorytetów Postawę roszczeniową - „mentalność gościa hotelowego” Wyuczoną bezradność

Doświadczenia dziecka przyczyną trudnych emocji Ambiwalencja wobec rodziców - konfabulacje Dawanie przez dzieci rodzicom wielokrotnych szans na zmianę Problem „zdrady” rodziców Lęk przed rodziną - piecza zastępcza źródłem bezpieczeństwa. Wprowadzenie wzorca rodziny alternatywnej - rodzina zaprzyjaźniona (art. 96 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej)

Jestem bezpieczny ! Regres Dziecko zaniedbywane w rodzinie pochodzenia, po umieszczeniu w rodzinie adopcyjnej i uzyskaniu poczucia bezpieczeństwa, ulega procesowi regresji do niższych etapów rozwojowych, aby niejako dać sobie szansę na przeżycie beztroskiego dzieciństwa.

,,Prześladowca” w rodzinie Nieprzepracowane psychologicznie doświadczenia urazowe z rodziny pochodzenia mogą być rzutowane na nowych opiekunów. Dziecko odtwarza trudne doświadczenia, jakby dotyczyły teraźniejszości. Krzywdy doznane we wcześniejszym okresie przypisuje aktualnym opiekunom i ,,karze” ich za nie.

Wojciech Eichelberger twierdzi, że miłość u rodziców adopcyjnych rośnie powoli. Na jej powstanie potrzeba czasem kilka miesięcy, a nawet lat Im starsze dziecko, tym zazwyczaj więcej czasu jest potrzebne do zbudowania więzi Warto pamiętać ! Rodzina jest dla dziecka, a nie dziecko dla rodziny

Dziękuję za uwagę 