„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Advertisements

Grażyna Lewandowicz-Nosal IKiCz, Biblioteka Narodowa
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
NAUCZYCIELE BIBLIOTEKARZE
Nasza Biblioteka 2011.
opracowały mgr Beata Augustynów mgr Dominika Terembuła
Cała Polska czyta dzieciom
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
CAŁY WROCŁAW CZYTA… IX edycja
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH
SZKOŁA GIMNAZJUM NR 8 BYTOM
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu /wtorek/ od godziny do W grupie: TYGRYSKI JEŻYKI.
 Program prowadzony od 2002 roku  Przeznaczony dla wszystkich poziomów i typów szkół  Zachęcający do lepszego wykorzystania w uczeniu technologii informacyjno.
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Szkolna biblioteka Co każdy powinien o nas wiedzieć!
WOLONTARIAT.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Uznaje się, że jedną z ważniejszych dróg wiodących do czytelnictwa jest wyrobienie w dziecku nawyku - najpierw zabawy książką, później słuchania. Aby czytanie.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Jak zachęcać uczniów do czytania
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
W BIBLIOTECE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 4 IM. MARII KONOPNICKIEJ W SIERADZU Przykłady dobrych praktyk.
Szkoła Podstawowa nr 30 im. rtm. Witolda Pileckiego w Łodzi ul. Rysownicza 1/3 tel Motto szkoły: " Przyjaźnie wymagając,
Innowacja pedagogiczna
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Działania Małego Wolontariatu 2015/2016. Przedszkole Małe Talenty w Luboniu.
Dobra praktyka w ZSO nr 16 rok szk.2016/2017
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Szkoła Promująca Zdrowie
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży opracowanie: Katarzyna Gozdawa-Grajewska Anna Węgrzyn Sylwia.
GRUPA OF W BIBLIOTECE..
Zapis prezentacji:

„CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM” Fundacja ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom

Celem Fundacji jest wspieranie zdrowia emocjonalnego, psychicznego, umysłowego oraz moralnego dzieci i młodzieży poprzez działania oświatowe, edukacyjne, organizacyjne, promocyjne i lobbingowe.

Pierwsze działania Fundacji: Zorganizowanie międzynarodowej konferencji „Jak kochać dziecko – nowe odkrycia psychologii”– Warszawa 1999 Inauguracja kampanii społecznej „Cała Polska Czyta dzieciom” 1.VI.2001 I Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom czerwiec 2002

Inne działania Fundacji Wielka akcja wspierania bibliotek "Książkowy Maraton Fundatorów: 1 firma-1 książka". Akcja lobbingowa Fundacji w rządzie, a następnie w Parlamencie przynosi fundusze z przeznaczeniem na wsparcie bibliotek. W 2005 roku Fundacja, we współpracy z Wydawnictwem Media Rodzina, przeprowadziła wielką akcję pt. "Harry Potter dla bibliotek" Organizowanie Wiosennych Zbiórek Książek z przeznaczeniem dla świetlic środowiskowych, domów dziecka, Caritasu, szpitali.

1 czerwca 2001 Fundacja zainaugurowała kampanię społeczną "Cała Polska Czyta Dzieciom” uświadomienie społeczeństwu ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju emocjonalnego wyrobienie u dorosłych nawyku codziennego czytania dzieciom.

Przedszkola i szkoły mogą i powinny uzupełniać domowe czytanie, a tam, gdzie całkiem go brak, dać zaniedbanym dzieciom szansę codziennego kontaktu ze słowem pisanym.

Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.

Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.

Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.

Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!!! Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!!!

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku: Ø       buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem Ø       zapewnia emocjonalny rozwój dziecka Ø       rozwija język, pamięć i wyobraźnię Ø       uczy myślenia, poprawia koncentrację Ø       wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka Ø       poszerza wiedzą ogólną

ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole    Ø  uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu    Ø  zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów       Ø  chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury      Ø kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie  

Kampania jest prowadzona w kraju przez 2400 Liderów i Koordynatorów – nauczycieli, bibliotekarzy, wychowawców i innych wolontariuszy.

Czytające przedszkola W ramach kampanii "Cała Polska czyta dzieciom" są prowadzone trzy programy edukacyjne: Czytające szkoły Czytające przedszkola Czytanie zbliża

Program „Czytające szkoły” 1. Wariant prosty: Codzienne czytanie uczniom przez nauczyciela przez 15-20 minut w trakcie zajęć lekcyjnych, najlepiej o stałej porze. 2. Wariant mieszany Rozpoczynanie dnia lekcyjnego od 10 minut głośnego czytania przez nauczyciela. Ostatnie 10 minut lekcji przeznaczone jest na ciche czytanie - każdy uczeń, nauczyciel czyta w tym czasie przyniesioną przez siebie książkę.

Polskie szkoły, które wprowadziły codzienne głośne czytanie, obserwują: Ø     poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów Ø     wzrost zrozumienia tekstów i poleceń Ø     poprawę koncentracji, Ø     wyciszenie i większą gotowość do nauki Ø     większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia Ø     wzrost poczucia humoru Ø     poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami Ø     powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami Ø     spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań Ø     wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu Ø     wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów         wzrost zrozumienia tekstów i poleceń ·                        poprawę koncentracji, wydłużenie się przedziału uwagi ·                        wyciszenie i większą gotowość do nauki ·                        większą skłonność uczniów do refleksji i krytycznego myślenia ·                        wzrost poczucia humoru ·                        poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami ·                        powstawanie więzi pomiędzy nauczycielem i uczniami ·                        spadek ilości aspołecznych i chuligańskich zachowań ·                        wzrost zaangażowania rodziców do czytania dzieciom w domu ·                        wzrost czytelnictwa - uczniowie wypożyczają więcej książek

Program „Czytające Przedszkola” proponuje:     Codzienne czytanie dzieciom przez wychowawców przez co najmniej 20 minut, najlepiej o stałej porze. Można czytać kilka razy dziennie. Regularne zapraszanie rodziców, dziadków, innych dorosłych (seniorów, przedstawicieli ciekawych zawodów, harcerzy), aby czytali dzieciom. Prowadzenie spotkań z rodzicami na temat potrzeby czytania dzieciom w domu, radykalnego ograniczenia godzin telewizji i komputera, a także monitorowania oglądanych przez dzieci programów i używanych gier komputerowych.

Czytaniu może towarzyszyć wiele zajęć inspirowanych lekturą Czytaniu może towarzyszyć wiele zajęć inspirowanych lekturą. W salach powinny znajdować się półki z książkami dostępnymi dla dzieci. Przy wyborze książek pomocą mogą być kryteria wyboru książek opracowane przez Fundację ABCXXI oraz lista tytułów rekomendowanych do czytania dzieciom.

i integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas wspólnych „Czytanie zbliża” ... którego celem jest wzajemne poznanie się i integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych podczas wspólnych imprez czytelniczych.

Głośne czytanie nie tylko zbliża ludzi Głośne czytanie nie tylko zbliża ludzi. Stanowi ono potężną stymulację dla mózgu i pomaga dzieciom niepełnosprawnym w przezwyciężeniu wielu problemów zdrowotnych i rozwojowych.

Inne stałe akcje w ramach kampanii: Ogólnopolskie Urodziny Kubusia Puchatka ( 14 października, rocznica pierwszego wydania książki )     Mikołajki z Mikołajkiem- czytamy książki Sempe i Gościnnego o przygodach Mikołajka  

        "Książka pod każdą choinką" - propagowanie hasla wśród rodziców i w mediach; zbiórka książek lub pozyskiwanie sponsorów na ich zakup dla Domów Dziecka, Caritasu i innych potrzebujących, podjecie przez wolontariuszy regularnego czytania w Domach Dziecka, szpitalach, hospicjach, świetlicach; konkurs na najlepsze hasło zachęcające do dawania prezentów książkowych pod choinkę Zima z książką - bal i Królowej Śniegu połączony z czytaniem przygód Kaja i Gerdy       Styczeń Początek WIELKIEJ AKCJI pozyskiwania 1% podatku dla Fundacji ABCXXI  

Wiosenna Zbiórka Książek Wiosenna Zbiórka Książek.      Czytelnicze powitanie wiosny - czytanie wierszy i opowiadań o wiośnie, wiosenne bale z Książkowymi Motylami, na którym można np. zapisywać nowych małych czytelników do biblioteki i pasować ich na Rycerzy Książek    Początek czerwca Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom      

Lato z książką - zachęcamy do podejmowania współpracy z harcerzami, aby podczas obozów i wędrówek czytali wiejskim dzieciom książki i organizowali biesiady z książkami; czytanie dzieciom na placach zabaw, w bibliotekach , w księgarniach, domach kultury... 

2007 - ROK MISIA Jubileusz 50 – lecia dwutygodnika „MIŚ” 25 listopada - Światowy Dzień Misia

ROK 2008

Propozycje 2008 W marcu przypada setna rocznica urodzin "Ani z Zielonego Wzgórza" (książka o Ani została wydana w 1908 roku, a z fabuły dowiadujemy się, że Ania urodziła się w marcu). 2 kwietnia przypadają urodziny Hansa Christiana Andersena. Proponujemy zorganizowanie Balu u Calineczki lub Nocy z Andersenem w bibliotece 1 - 8 czerwca VII Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

Nowe akcje Czytanie uzdrawia - czytanie książek dzieciom w szpitalach Zakładanie Klubów Motyli Książkowych                                                                                                               

Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści.

20 minut dziennie, codziennie!!! Czytajmy dzieciom 20 minut dziennie, codziennie!!!