Strona Główna Teatr Elżbietański.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RYTUAŁ INTERAKCYJNY.
Advertisements

Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Bielsko-Biała Wczoraj Dziś.
Teatr Anna Kozłowska Kl. IIc.
Teatr epoki odrodzenia
Przez dzieje teatru.
Witamy Cię na finale Konkursu Wiedzy o Sztuce. Powodzenia!
Zapraszamy do teatru.
Labirynt zwany teatr – geneza teatru i dramatu antycznego.
Starożytny teatr grecki
Historia teatru Opracowali: Łukasz Pierzchała Wojciech Ziętek.
BYĆ ALBO NIE BYĆ – OTO JEST PYTANIE!.
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
W teatrze starożytnej Grecji
Teatr Williama Szekspira
QUIZ.
Geneza teatru i dramatu antycznego
Prawa dziecka do życia kulturalnego
TEATR SZKOLNY GIMNAZJUM NR 11 Flying 11 Powstanie teatru i jego zadania Teatr Flying 11 jest teatrem anglojęzycznym. Powstał we wrześniu 2009 z inicjatywy.
Teatr w Polsce w dobie oświecenia
,,W teatrze Szekspira Julia była chłopakiem”
Teatr Grecki.
S ZEŚCIOLATKI PRZEKRACZAJĄ PROGI … SZKOŁY P ODSTAWOWEJ NR 41 W K RAKOWIE czyli o tym, jak nasi najmłodsi milusińscy współpracują ze starszymi kolegami.
TEATR POWSZECHNY W NOWEJ ODSŁONIE - podpisanie umowy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 sierpnia.
Narodziny teatru.
Santa Cruz de la Palma Stolica wyspy La Palma.
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
Harry Potter I Kamień Filozoficzny.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
TRAGICY GRECCY.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
Prezentacja poświęcona życiu Williama Shakespeare’a i Jego twórczości
William Shakespeare Autor prezentacji: Monika Pokorska.
Słowniczek.
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Lekcja języka polskiego poświęcona edukacji teatralnej
Teatr powstał niedaleko: Przejdź się i podziękuj Grekom…
Kochankowie z Księżyca reż. Wes Anderson USA 2012.
Molier – najwybitniejszy komediopisarz klasycyzmu francuskiego
TEATR GRECKI.
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
5 listopada 2015 klasa 1c i 3a w Teatrze Lalek „Arlekin”- spektakl pt. „O Żabce co nie została Królewną”
Pałac Holyrood w Edynburgu jest rezydencją monarchów brytyjskich w Szkocji. Położony jest na wzniesieniu, na wschodnim końcu Royal Mile, która między.
William Szekspir i Teatr Elżbietański. Młodość, Nauka William Szekspir urodził się w 1564 r. w Stratfordzie nad Avonem (Anglia). Jego ojciec był rękawicznikiem:
Teatr elżbietański „Świat jest teatrem, aktorami ludzie,
Teatr Globe w Londynie. Nazwa pochodzi od Elżbiety I, która panowała gdy teatr powstawał. Rok 1567 przyjmuje się jako datę narodzin teatru elżbietańskiego.
Plan prezentacji: 1.Temat zajęćTemat zajęć 2.Ważne wydarzenia z życia Fryderyka ChopinaWażne wydarzenia z życia Fryderyka Chopina 3.Żelazowa WolaŻelazowa.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
William Szekspir. Herb Szekspira Rodzice William Szekspir ur r. w miejscowości Stratford-upon-Avon. Był trzecim z ośmiorga dzieci Johna Szekspira.
Wielka Brytania jest krajem nie tylko z atrakcyjnymi turystycznie terenami, zapierającymi dech w piersiach widokami, ale także krajem, który posiada ogromną.
William Szekspir. Życiorys Williama William Szekspir urodził się 23 kwietnia 1564r.Urodził się nad rzeką Avon. Powszechnie uważany za jednego z najwybitniejszych.
Z ACHĘTA N ARODOWA G ALERII S ZTUKI DALEJ. SPIS TREŚCI Historia Zachęty Budynek Zachęty Lokalizacja Wystawy Godziny otwarcia.
Historia Teatr Miejski imienia Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie jest jedną z najważniejszych instytucji tego typu w regionie. Teatr założono w latach.
WYPRAWA HUMANISTYCZNA MORCINKOWYCH KLAS REGIONALNYCH TEATR LALKOWY „BANIALUKA” 8. października 2013 r. TEATR LALKOWY „BANIALUKA” 8. października 2013 r.
Zawód: Aktor/aktorka. ● Jak zostać aktorem/aktorką? ● Jedną z możliwości jest zgłaszanie się na castingi - zdarza się, że dzięki temu osoby bez wykształcenia.
- dyscyplina sportu drużynowego, w której dwie pięcioosobowe drużyny grają przeciwko sobie próbując zdobyć punkty umieszczając piłkę w koszu.
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Charlie Chaplin.
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
,,teatry polskie’’ opracowali: Julia Zbaraszewska Kamil Szary
Przewodnik po XIX-wiecznym Poznaniu
Spektakl. Teatralny „ Morska
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Zapis prezentacji:

Strona Główna Teatr Elżbietański

Spis Treści Powstanie Teatru Budynek Scena Rodzaje Scen Aktorzy Przedstawienia Publiczność Cechy teatru elżbietańskiego William Szekspir Bibliografia Slajd Końcowy

Powstanie Teatru Renesans w Anglii przypadł na I połowę XVI wieku i początek XVII wieku za panowania królowej Elżbiety I. Rok 1567 przyjmuje się jako datę narodzin teatru elżbietańskiego. To wtedy pewien rzemieślnik James Burbage wybudował w Shoreditch pod Londynem pierwszy obiekt nazwany "The Theatre„. Otwarto go poza murami miasta, aby uniezależnić się od władz, które zakazywały przedstawień.

Powstanie Teatru c.d. Zaraz po spłaceniu pożyczek Burbage wyciągnął niezły zysk zmuszając konkurencję do ogromnego wysiłku finansowego, czyli do budowy nowych gmachów teatralnych. I tak też po kilkudziesięciu latach Londyn zapełnił się teatrami. Do najsławniejszych zaliczmy "Łabędź", "Kurtyna", "Róża" czy "The Globe". W roku 1613 „The Theatre” został odbudowany po pożarze i służył publiczności do 1644 roku.

Budynek Był to budynek drewniany, wybudowany na planie wielokąta, nie posiadający stropu i mający scenę w formie platformy wystającej na środek widowni, zaprojektowaną tak, aby widzowie mogli z 3 stron otaczać grających aktorów. Czwarty bok sceny zamykały drzwi do garderoby, przez które wchodzili na scenę aktorzy. Cały dziedziniec okalała, na poziomie pierwszego piętra, drewniana galeryjka. Teatr elżbietański był najdoskonalszym przykładem przestrzeni teatralnej.

Budynek c.d. Po środku znajdował się nie zadaszony dziedziniec. Budynek posiadał tylko jedną bramę wjazdową umiejscowiona na przeciwko sceny. Cały budynek zwieńczony był rodzajem wieży, na której szczycie widniało godło teatru oraz flaga z napisem: "Totus mundur agit histrionem" (Cały świat uprawia aktorstwo). Inne elementy budynku teatru: Wejście prowadzące do schodów i wyższych galerii Garderoby "Loża dżentelmenów" "Piekło" pod sceną Zapadnia sceniczna Mechanizmy do opuszczania "bogów"

Scena Sceną było podwyższenie, platforma wychodzącą na przód pomiędzy widzów, którzy otaczali ją z trzech stron i nie byli odgrodzeni od aktorów żadną barierą. Teatr elżbietański nie posiadał dekoracji scenicznych, gustowano w kosztownych strojach aktorów. Jedynie tylko ściana była zdobiona gobelinami (ozdobne płótna służące do dekoracji ścian). Informacje na temat miejsca akcji podawano na tablicach.

Scena Sceną było podwyższenie, platforma wychodzącą na przód pomiędzy widzów, którzy otaczali ją z trzech stron i nie byli odgrodzeni od aktorów żadną barierą. Teatr elżbietański nie posiadał dekoracji scenicznych, gustowano w kosztownych strojach aktorów. Jedynie tylko ściana była zdobiona gobelinami (ozdobne płótna służące do dekoracji ścian). Informacje na temat miejsca akcji podawano na tablicach.

Rodzaje Scen Scena tylna: przestrzeń umieszczona w głębi platformy, pod dachem podtrzymywanym przez kolumny, a także zasłonięte małą kurtyną pomieszczenie (przybudówka) zamykające platformę. Akcja, którą w niej rozgrywali, działa się w pomieszczeniu lub miejscu o ograniczonej przestrzeni. Scena przednia: miejsce z przodu platformy. Rozgrywana akcja ma miejsce w plenerze, na jakimś rozległym terenie. Scena górna: to przedłużenie pierwszego piętra galerii, biegnące pod osłaniającym scenę tylną dachem i tworząca rodzaj balkonu.

Aktorzy Aktorzy cieszyli się powszechnym szacunkiem. Tworzyli samowystarczalne zespoły, mając w swoim gronie też dramaturgów (grupy tzw. umysłów uniwersyteckich). Mieli wyszukane, bogate stroje. Nie występowały kobiety, ich role grali chłopcy przed mutacją głosu. Urozmaicenie postaci pod względem języka, charakteru ożywiało przedstawienia, które miały bawić, wzruszać, budzić grozę i strach. Postacie miały być tajemnicze, miały służyć przykładem, ostrzegać. Aktorzy byli zawodowcami, dbali o wymowę, każdym gestem i ruchem starali się uzyskać wrażenie prawdopodobieństwa.

Aktorzy c.d. Postacie odstępowały od zasad poetyki klasycznej. Popadały w skrajne emocje, zmieniały stosunek i zdanie do innych osób dramatu, podlegały nastrojowej huśtawce. Obok bohaterów dostojnych, umieszczano postacie "niskie". Aktorzy często zwracali się do publiczności bezpośrednio, nawiązywali z nią bliski kontakt. Odważne wystąpienia grup teatralnych doprowadziły do pojawienia się cenzury, która w dużym stopniu utrudniła pracę aktorów. Atakowano autorów za lekceważenie zasad powszechnie obowiązujących, ale ten styl zyskał także grono zwolenników, którzy doceniali jego nowatorstwo.

Przedstawienia Widowiska w teatrze elżbietańskim musiały wzruszać, bawić, budzić grozę, obfitować w niezwykłe, sensacyjne wydarzenia. Najchętniej oglądano spektakle opowiadające historie tajemnicze, zawikłane, krwawe. Bohaterów cechowała zmienność, łatwość popadania w skrajne emocjonalne stany. Ponadto pojawiają się istoty fantastyczne, zwiększa się ilość osób na scenie, pojawiają się sceny batalistyczne. Przedstawienia odbywały się przeważnie między godziną 15 a 18, na których początek ogłaszał trębacz z wieży. W "The Theatre" wystawiały swoje sztuki dwie rywalizujące ze sobą trupy teatralne : "Słudzy Lorda Admirała" i "Słudzy Lorda Szambelana" z Williamem Szekspirem na czele.

Publiczność Widzami w teatrze elżbietańskim mogą być wszyscy, których stać na zakupienie biletu lub wynajęcie aktorskiej trupy. Publiczność, a zwłaszcza przedstawiciele niższych klas społecznych, bywała hałaśliwa i żywo reagowała na akcję przedstawienia. W zwyczaju było wiwatowanie, klaskanie, tupanie, a nawet - w przypadku skrajnego znudzenia spektaklem - rzucanie w grających drobnymi kamieniami. Na parterze były miejsca stojące, za które trzeba było zapłacić jednego pensa. Widzów którzy się tam gromadzili nazywano "kiełbiami". Miejsca w galerii były siedzące za dodatkowa opłatą.

Cechy teatru elżbietańskiego Zerwanie z zasadą trzech jedności (czasu, miejsca, akcji) Wrażliwość i wyobraźnia teatralna twórcy oraz widza Ukazanie wiecznych dylematów człowieka Tragizm i komizm życia na różnych szczeblach społecznych Tajemniczość Pojawienie się świata irracjonalnego Rola fatum, losu w kreowaniu dziejów bohaterów Psychologizm postaci Zmienność charakteru postaci Bogactwo formy artystycznej Rezygnacja z tzw. „decorum” (wprowadzenie humoru) Pomieszanie kategorii estetycznych (np. tragizmu z liryzmem)

William Szkspir Jednym z najbardziej znanych osób tamtego okresu jest angielski poeta i dramaturg William Szekspir ur. 23 kwietnia 1564r w miasteczku Stratford-upon-Avon. Przez pierwsze 20 lat życia tworzył obraz spokojnego Anglika tamtych czasów. Pracował w kilku magnackich rezydencjach jako guwerner, sekretarz, a także aktor w dworskich przedstawieniach. Wraz z Anne Hathaway mieli trójkę dzieci: Susannę i bliźnięta o imionach Hamnet i Judith. Jego największe dzieła to : „Romeo i Julia”, „Hamlet”, „Otello”, „Król Lear” oraz „Makbet”. Zmarł 23 kwietnia 1616 w miasteczku, gdzie się urodził.

Bibliografia Brown R.: Historia teatru. Warszawa. Świat książki, 1999. ISBN 83-7227-169-0 Polańczyk D.: Romeo i Julia Williama Szekspira. Lublin. Biblioteka Wysyłkowa, 2000. ISBN 83-86581-80-8 Teatr elżbietański: Świat to teatr. [dokument elektroniczny] www.google.pl 