Konwencja o Prawach Dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Prawa Człowieka - „Wszyscy ludzie rodzą się wolni
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
KONWENCJA PRAW DZIECKA
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Realizacja praw dziecka w szkole
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
,,Dzieci nie będą dopiero, ale są już ludźmi, tak ludźmi są a nie lalkami, można przemówić do ich rozumu, odpowiedzą nam, przemówimy do serca, odczują.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Prawa dzieci Prawa Osobiste
Prawa i obowiązki ucznia.
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Prawa dziecka.
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
PRAWA DZIECKA.
PEDAGOG SZKOLNY.
Jakie prawa mają dzieci?
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Prawa Dziecka.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
Jakie prawa mają dzieci?
PRAWA DZIECKA PRAWA UCZNIA
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Konwencja Praw Dziecka
 20 listopada 1989r. Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych uchwaliło jednomyślnie Konwencję o Prawach Dziecka. Weszła ona w życie 2 września 1990r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Konwencja Praw Dziecka. Co to jest ? Konwencja Praw Dziecka, dokument uchwalony przez Zgromadzenie ogólne ONZ w Dotyczy osób, które nie ukończyły.
Prawa dziecka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
ROLA I ZNACZENIE SPOŁECZNEGO RZECZNIKA PRAW DZIECKA.
Poznaj swoje prawa – Prawa dziecka
Jakie prawa mają dzieci?
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Prawa dziecka.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Zadania pedagoga szkolnego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Jakie prawa mają dzieci?
Jakie prawa mają dzieci?
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
PRAWA DZIECKA I UCZNIA.
Zapis prezentacji:

Konwencja o Prawach Dziecka Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. ratyfikowana przez Polskę 23 grudnia 1991r.

Podział praw zapisanych w Konwencji: prawa osobiste prawa socjalne Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Podział praw zapisanych w Konwencji: prawa osobiste prawa socjalne prawa kulturalne prawa polityczne

prawo do życia i rozwoju prawo do wychowania w rodzinie Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie prawo do życia i rozwoju prawo do wychowania w rodzinie prawo do kontaktów z obojgiem rodziców prawo do nazwiska prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania prawo do prywatności prawo do tajemnicy korespondencji prawo do wypowiedzi prawo do nauki prawo do wypoczynku i czasu wolnego prawo do ochrony zdrowia prawo do życia bez przemocy i ochrony przed złym traktowaniem zasada równości i poszanowania godności

Art. 3 Konwencji o Prawach Dziecka Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Art. 3 Konwencji o Prawach Dziecka „We wszystkich działaniach dotyczących dzieci podejmowanych przez publiczne lub prywatne instytucje opieki społecznej, sądy, władze administracyjne, lub ciała ustawodawcze, sprawą nadrzędną będzie najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka.”

Komitetu Ochrony Praw Dziecka Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Zgodnie z art. 10 Statutu nadrzędnym celem Komitetu Ochrony Praw Dziecka jest ochrona praw i interesów dziecka.

Działania podejmowane przez KOPD Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Działania podejmowane przez KOPD dla realizacji ochrony dziecka, jego praw i interesów: interwencje, edukacja, profilaktyka i kontrola, upowszechnianie znajomości praw dziecka, ujawnianie ich naruszania w życiu rodzinnym i społecznym, podejmowanie inicjatyw na rzecz doskonalenia systemu ochrony praw dziecka, obrona praw indywidualnych i zbiorowych dziecka, dbanie o prawidłowe stosowanie wobec dziecka przepisów prawa,

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie inicjowanie i rozwijanie specjalistycznych form pomocy rodzinie, prowadzenie własnych placówek, jak: ośrodki interwencji kryzysowej i inne, organizuje i prowadzi placówki wypoczynku wakacyjnego dla dzieci i młodzieży, podejmuje wszelkie inne działania zmierzające do ochrony interesów dziecka.

SPECYFIKA AKTYWNOŚCI TKOPD w Lesznie Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie SPECYFIKA AKTYWNOŚCI TKOPD w Lesznie

I. Działalność konsultacyjno-mediacyjna: Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie I. Działalność konsultacyjno-mediacyjna: konsultacje i porady dla rodziców, mediacje rodzinne, kontakty dzieci z rodzicami, którzy nie sprawują bezpośredniej opieki nad nimi, opinie psychologiczno-pedagogiczne

II. Działalność edukacyjno-profilaktyczna: Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie II. Działalność edukacyjno-profilaktyczna: propagowanie Konwencji o Prawach Dziecka, profilaktyczne warsztaty umiejętności wychowawczych zapobiegające przemocy fizycznej, psychicznej i emocjonalnej wobec dzieci - „Wychowanie bez porażek, czyli szkołą dla rodziców”, - „Zamiast klapsa, czyli jak z szacunkiem i godnością wyznaczać dziecku granice”, teatrzyki profilaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym „Pamiętajmy, o siebie dbajmy!”, „Letnia Szkoła Praw Dziecka”, wypoczynek edukacyjny dla dzieci z matkami, w sytuacji kryzysowej,

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie szkolenia dla psychologów, pedagogów, kuratorów, pracowników socjalnych, nauczycieli w zakresie pomocy dziecku krzywdzonemu oraz pracy z rodziną wymagającą wsparcia,

IV. „Pokój Przyjazny Dziecku” Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie III. Działalność kontrolna - monitoring otwartych drzwi na szpitalnych oddziałach dziecięcych, IV. „Pokój Przyjazny Dziecku” V. Medialne kampanie społeczne: „Szpital Przyjazny Dziecku” „Dziecko Bezpieczne na Drodze”

VI. Ośrodek Interwencji Kryzysowej: Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie VI. Ośrodek Interwencji Kryzysowej: pomoc stacjonarna w Hostelu dla kobiet i dzieci w sytuacji kryzysu, zwłaszcza z powodu doznawanej przemocy interwencyjno-konsultacyjna pomoc ambulatoryjna dla osób i rodzin w kryzysie/konflikcie pomoc w formie zajęć grupowych

WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie KILKA TEZ DOTYCZĄCYCH WSPÓŁDZIAŁANIA Z UCZNIAMI

Można osiągnąć współdziałanie z uczniami bez gwałcenia ich poczucia Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie TEZA 1 Można osiągnąć współdziałanie z uczniami bez gwałcenia ich poczucia godności i narażania siebie na ciągłą frustrację. TEZA 2 Tyle wymagań od ucznia, ile wsparcia otrzymuje od nauczyciela.

Nauczyciel ma prawo oczekiwać od uczniów respektowania swoich potrzeb. Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie TEZA 3 Nauczyciel ma prawo oczekiwać od uczniów respektowania swoich potrzeb. TEZA 4 Nauczyciel powinien stawiać wymagania i określać granice dla niektórych zachowań uczniów.

Nauczyciel powinien dać odczuć uczniowi konsekwencje jego zachowania Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie TEZA 5 Nauczyciel może powstrzymać nieodpowiednie zachowanie ucznia działając skutecznie i z szacunkiem dla ucznia. TEZA 6 Nauczyciel powinien dać odczuć uczniowi konsekwencje jego zachowania i nauczyć go odpowiedzialności za własne zachowanie.

Konflikty są nieuchronnie wpisane w relację nauczyciel - uczeń. Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie TEZA 7 Konflikty są nieuchronnie wpisane w relację nauczyciel - uczeń. TEZA 8 Konflikty same w sobie nie są destrukcyjne. Takie bywają sposoby ich rozwiązania. TEZA 9 Nauczyciel może wspólnie z uczniem poszukiwać rozwiązań konfliktu, korzystnych dla obu stron.

JAK ZACHĘCAĆ UCZNIA DO WSPÓŁPRACY I DAĆ MU ODCZUĆ KONSEKWENCJE Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie JAK ZACHĘCAĆ UCZNIA DO WSPÓŁPRACY I DAĆ MU ODCZUĆ KONSEKWENCJE JEGO ZACHOWANIA? Opisz co widzisz lub przedstaw problem. Udziel informacji. Powiedz to jednym słowem. Wyraź swoje uczucia, nie atakując charakteru dziecka. Określ swoje oczekiwania. Wskaż, jak może naprawić zło. Zaproponuj wybór. Przejmij inicjatywę. Wspólnie rozwiąż problem.

CZYLI NEGOCJAJE Z UCZNIEM: Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie ABY ROZWIĄZAĆ PROBLEM, CZYLI NEGOCJAJE Z UCZNIEM: KROK 1. Porozmawiaj o odczuciach i potrzebach ucznia. KROK 2. Porozmawiaj o swoich odczuciach i potrzebach. KROK 3. Wspólnie zastanówcie się nad znalezieniem obopólnie korzystnego rozwiązania. KROK 4. Wypisz wszystkie pomysły bez oceniania ich. KROK 5. Zadecyduj, który pomysł podoba ci się, który nie, a który planujesz wprowadzić w życie. KROK 6. Wypisz konsekwencje.

przyznaje się do swoich poglądów stawia granice lubi życie jest uważny Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie „PRZYTOMNY DOROSŁY” ustala reguły jest sobą dochowuje tajemnicy nie kokietuje przyznaje się do swoich poglądów stawia granice lubi życie jest uważny posiada bazową wiedzę o rozwoju dziecka jest pół kroku z tyłu

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka Leszno, ul. Słowiańska 59 b Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka Leszno, ul. Słowiańska 59 b tel. (65) 520-27-32 dyżur interwencyjny: poniedziałek w godz. 17.00-18.30 Ośrodek Interwencji Kryzysowej Leszno, ul. Niepodległości 27 c tel. (65) 529-98-65/66, fax (65) 528-85-49

Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka w Lesznie Dziękuję za uwagę !