Dariusz Baranowski, Robert Piątek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sieci komputerowe.
Advertisements

Jarosław Kurek WZIM SGGW
Marcin Piotrowski. Najpopularniejszymi darmowymi przeglądarkami są Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox, Google Chrome.
Programowanie wizualne PW – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Użytkowanie Sieci Marcin KORZEB WSTI - Użytkowanie Sieci.
extensible messaging and presence protocol
Sieci komputerowe Usługi sieciowe Piotr Górczyński 27/09/2002.
Internet Czyli wirtualny świat.
SIECI KOMPUTEROWE (SieKom) PIOTR MAJCHER WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE Zarządzanie.
SIECI KOMPUTEROWE (SieKom) PIOTR MAJCHER WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA I MARKETINGU W SOCHACZEWIE PODSTAWOWE.
Proxy (WWW cache) Sieci Komputerowe
Mateusz Mikołajczyk to serwer lub program (np. Squid dla Unixa) jest pośrednikiem między siecią a klientem udostępnia klientom zasoby Internetowe.
Usługa Windows Server Update Services (WSUS)
Usługi internetowe Komunikatory Bramki sms Poczta elektroniczna
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
Systemy zarządzania treścią CMS
Internet Sieci komputerowe.
Internet Usługi internetowe.
Pogawędki głosowe Komunikatory Irc
Usługi internetowe.
Elementy informatyki w kształceniu zintegrowanym.
USŁUGA FTP 1. Definicja FTP. FTP (File Transfer Protocol, ang. protokół transmisji plików) jest protokołem typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie.
Podstawowe usługi internetu
Forum internetowe, przykład skryptu, Funkcjonalność.
KONFIGURACJA KOMPUTERA
Konfiguracja kont w programie Adobe Dreamweaver
Wielodostępność systemu operacyjnego Linux
BUDOWA I DZIAŁANIE SIECI KOMPUTEROWYCH
czyli jak poradzić sobie bez listonosza.
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Realizacja prostej sieci komputerowej
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Sieci komputerowe.
Co to jest Internet? home Wykonał: Michał Kęska.
Jak to działa? Internet.
MAKRA 1.
Internetowe surfowanie
Linux w sieci Konfigurowanie interfejsu sieciowego.
Prezentacja Adrian Pyza 4i.
Sieci komputerowe.
Rozdział V: Globalne sieci komputerowe
Narzędzie wspierające zarządzanie organizacj Parentis Sp. z o. o
Wykonał: Michał Kęska. Wydaje Ci się, że wiesz co to jest Internet?
Informatyka Poczta elektroniczna.
Konfiguracja VPN Klienta – Windows 7
Strona startowa Wybierz … co Cię interesuje Nasza szkoła Strona Pracowni Strony WWW Prezentacja Wykorzystanie Internetu O autorze Redakcja Zadanie Należy.
Jednym z podstawowych celów tworzenia sieci komputerowych jest współdzielenie zasobów, takich jak pliki lub drukarki. Każdy z takich zasobów musi być udostępniony,
Gawędzenie w sieci
Konfiguracja VPN Serwera – Windows 7
Informatyka – szkoła podstawowa – Scholaris - © DC Edukacja OnetSkype, czyli komunikator Internetowy Informatyka.
Sposoby zdalnego sterowania pulpitem
INTERNET jako „ocean informacji”
Metody komunikacji dawniej i dziś
Metody komunikacji dawniej i dziś
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Wymiana informacji między ludźmi od początku istnienia ludzkości była warunkiem ich wspólnego bytowania. Bez komunikacji rozwój byłby praktycznie niemożliwy,
INTERNET Wykonawcy: Stanisław Staszczuk, Igor Poprawka i Adam Stankiewicz.
Marcin Wojnowski.  To największa ogólnoświatowa sieć komputerowa. Łączy miliony ludzi na całym globie ziemskim. Dzięki internetowi stała się możliwa.
Bezpieczeństwo w Internecie
Elementy przeglądarki internetowej Pasek menu Pasek kart Pasek adresowy Pasek wyszukiwania Okno z zawartością strony internetowej Zakładki (ulubione)
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Tworzenie konta pocztowego na portalu Google
Protokoły używane w sieciach LAN Funkcje sieciowego systemu komputerowego Wykład 5.
materiały dla uczestników
Netykieta (zbitka wyrazowa: net (ang
Usługa FTP.
PODSTAWOWE ZARZĄDZANIE KOMPUTERAMI Z SYSTEMEM WINDOWS
Usługa FTP.
Sieci komputerowe Usługi sieciowe 27/09/2002.
Poczta elektroniczna "electronic mail") A.Ś.
Zapis prezentacji:

Dariusz Baranowski, Robert Piątek Serwer irc Dariusz Baranowski, Robert Piątek

Co to jest IRC? IRC (Internet Relay Chat) to narzędzie do porozumiewania się "na żywo" w sieci Internet. Użytkownicy przy pomocy odpowiedniego oprogramowania (tzw. Klientów IRC) podłączają się do serwerów tworzących sieć IRC. W sieci tej użytkownika identyfikuje tzw. nickname. W jednej chwili może przebywać na IRC tylko jedna osoba o danym nicku. Rozmowa polega na przesyłaniu wiadomości między użytkownikami sieci IRC -- docierają one do rozmówcy zwykle po kilku sekundach. Takie wiadomości (linie tekstu) nazywane są mesgami. Aby ułatwić dyskusje w większym gronie, powstają tzw. kanały. Do kanałów można się przyłączyć, używając polecenia JOIN lub odpowiedniego przycisku w kliencie IRC. Na kanale może jednocześnie przebywać wielu użytkowników. Wszystko, co napiszemy na kanale, jest przekazywane do wszystkich, którzy się na nim znajdują. IRC (Internet Relay Chat) to narzędzie do porozumiewania się "na żywo" w sieci Internet. Użytkownicy przy pomocy odpowiedniego oprogramowania (tzw. Klientów IRC) podłączają się do serwerów tworzących sieć IRC. W sieci tej użytkownika identyfikuje tzw. nickname. W jednej chwili może przebywać na IRC tylko jedna osoba o danym nicku. Rozmowa polega na przesyłaniu wiadomości między użytkownikami sieci IRC -- docierają one do rozmówcy zwykle po kilku sekundach. Takie wiadomości (linie tekstu) nazywane są mesgami. Aby ułatwić dyskusje w większym gronie, powstają tzw. kanały. Do kanałów można się przyłączyć, używając polecenia JOIN lub odpowiedniego przycisku w kliencie IRC. Na kanale może jednocześnie przebywać wielu użytkowników. Wszystko, co napiszemy na kanale, jest przekazywane do wszystkich, którzy się na nim znajdują.

Historia Protokół i architekturę IRC wymyślił w 1988 roku Jarkko Oikarinen z Finlandii, w ramach swojej pracy doktorskiej o możliwości prowadzenia teledyskusji za pomocą Internetu. Zabawa spodobała się jednak studentom na Uniwersytecie Oulu, którzy uruchomili pierwszy serwer IRC (tolsun.oulu.fi, dziś już nieczynny). Następnie rozesłali do zaprzyjaźnionych administratorów na całym świecie kod źródłowy serwera i klienta IRC. Protokół i architekturę IRC wymyślił w 1988 roku Jarkko Oikarinen z Finlandii, w ramach swojej pracy doktorskiej o możliwości prowadzenia teledyskusji za pomocą Internetu. Jarkko uważał to tylko za rodzaj niezbyt dopracowanego przykładu jednego z możliwych sposobów prowadzenia takiej dyskusji. Zabawa spodobała się jednak studentom na Uniwersytecie Oulu, którzy uruchomili pierwszy serwer IRC (tolsun.oulu.fi, dziś już nieczynny). Następnie rozesłali do zaprzyjaźnionych administratorów na całym świecie kod źródłowy serwera i klienta IRC.

Serwer irc Program komputerowy udostępniający usługę IRC dla użytkowników, którzy podłączają się przy pomocy klientów IRC. Serwery IRC zwykle łączą się ze sobą, tworząc sieć IRC. Serwer IRC to rodzaj programu realizującego na zdalnym komputerze usługę IRC. Serwer generalnie realizuje kilka podstawowych funkcji: - przyjmuje i odbiera strumień informacji od wszystkich przyłączonych do niego aktualnie klientów - jeśli pracuje w sieci wieloserwerowej, realizuje przekazywanie i przyjmowanie strumienia informacji z i do innych serwerów - przechowuje i na bieżąco uaktualnia listę użytkowników i kanałów. Oprogramowanie serwera IRC jest publicznie dostępne, teoretycznie każdy więc może postawić serwer i następnie, łącząc się z innymi serwerami, budować własną sieć IRC. Serwerami zarządzają tzw. ircopi, którzy z tego tytułu mają szczególne przywileje wewnątrz samej sieci. Jakkolwiek dostępne są wersje oprogramowania serwerów na wiele systemów operacyjnych, olbrzymia większość z nich działa pod systemami typu Unix (Linux, Irix itp). Aby działanie serwera miało sens musi on funkcjonować na odpowiednio szybkim komputerze ze stabilnym systemem operacyjnymi i być utrzymywany przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Oprócz tego poprawne zainstalowanie, skonfigurowanie i utrzymanie serwera wymaga dużej wiedzy i dysponowania wolnym czasem. W dużych sieciach IRC istnieją trzy rodzaje struktury połączeń serwerów: - każdy serwer jest połączony z każdym innym - tworzą więc one gęstą sieć połączeń - w sieci istnieje serwer "matka" zwany "hubem" - wszystkie inne serwery łączą się za pośrednictwem huba i nie kontaktują się bezpośrednio z sobą; użytkownicy nigdy nie łączą się bezpośrednio z hubem - układ mieszany - sieć jest podzielona na podsieci; każda z podsieci posiada swojego huba, huby łączą się jednak na zasadzie każdy z każdym tworząc podstawowy szkielet systemu; niektóre huby funkcjonują też jako serwery dostępne bezpośrednio dla użytkowników.

Konfiguracja serwera Nazwa serwera Informacje o serwerze Dane o administratorze Maksymalna liczba klientów Ograniczyć liczbę polaczeń z jednego adresu Ustawić opcje dla danego portu Ustawić operatora kanału Blokowac wybranych użytkowników Ustaw oficjalne kanały

Sieci IRC EFNet – Jest to pierwsza sieć IRC która pozwalała dołączać się dowolnym serwerom, co po pewnym czasie zaczęło sprawiać kłopoty. W 1990 roku większość administratorów zgodziła się na zmianę zasady otwartości. Pierwszy polski serwer IRC został przyłączony w 1993 właśnie do sieci EFNet IRCnet - W 1996 roku operatorzy IRC nie mogli dojść do porozumienia w sprawie kierunku dalszego rozwoju sieci. Z IRCnetu obecnie korzysta jednocześnie ok. 100 000 użytkowników – jest jedną z czterech największych sieci IRC na świecie, a także najpopularniejszą siecią IRC w Polsce. EFNet – Jest to pierwsza sieć IRC która pozwalała dołączać się dowolnym serwerom, co po pewnym czasie zaczęło sprawiać kłopoty. W 1990 roku większość administratorów zgodziła się na zmianę zasady otwartości. Pierwszy polski serwer IRC został przyłączony w 1993 właśnie do sieci EFNet IRCnet - W 1996 roku operatorzy IRC nie mogli dojść do porozumienia w sprawie kierunku dalszego rozwoju sieci. Z IRCnetu obecnie korzysta jednocześnie ok. 100 000 użytkowników – jest jedną z czterech największych sieci IRC na świecie, a także najpopularniejszą siecią IRC w Polsce

Sieci irc Undernet - to historycznie druga z sieci ogólnoświatowych, powstała w 1993 roku, na początku jako sieć testowa dla botów i deweloperów serwera IRC, potem szybko rozrosła się i jest teraz jedną z czterech największych. QuakeNet - to czwarta i najmłodsza z wielkich sieci IRC. Powstała w 1997 roku jako niewielka sieć dla graczy Quake i Quakeworld. Charakterystyczne dla QuakeNetu są boty sieciowe "Q" i "S" oraz nastawienie na graczy online. Posiada też stałe kanały służące kojarzeniu graczy i meczów w grach sieciowych. Undernet -To historycznie druga z sieci ogólnoświatowych, powstała w 1993 roku, na początku jako sieć testowa dla botów i deweloperów serwera IRC, potem szybko rozrosła się i jest teraz jedną z czterech największych. QuakeNet - to czwarta i najmłodsza z wielkich sieci IRC. Powstała w 1997 roku jako niewielka sieć dla graczy Quake i Quakeworld. Charakterystyczne dla QuakeNetu są boty sieciowe "Q" i "S" oraz nastawienie na graczy online. Posiada też stałe kanały służące kojarzeniu graczy i meczów w grach sieciowych.

Sieci IRC DALnet, USANet i inne - Na bazie pomysłu Undernetu zaczęły od 1995 roku powstawać kolejne nie połączone ze sobą sieci, z których największą jest DALnet. Mają one zwykle możliwość rejestrowania pseudonimów i kanałów oraz są odporniejsze na splity i lagi, nie cieszą się jednak takim powodzeniem jak IRCnet czy Undernet. Wiele z nich, jak USANet, ma charakter czysto lokalny. Freenode - powstała w 2002 r. na bazie serwera irc.openprojects.net, istniejącego od 1998 r. freenode jest siecią skupiającą użytkowników i programistów wolnego oprogramowania, działającą na protokole zbliżonym do DALnetu. MindForge - powstała 15 marca 2005 r. i stała się siecią do pomocy w programie eMule i innych projektów Open Source. DALnet, USANet i inne - Na bazie pomysłu Undernetu zaczęły od 1995 roku powstawać kolejne nie połączone ze sobą sieci, z których największą jest DALnet. Mają one zwykle możliwość rejestrowania pseudonimów i kanałów oraz są odporniejsze na splity i lagi, nie cieszą się jednak takim powodzeniem jak IRCnet czy Undernet. Wiele z nich, jak USANet, ma charakter czysto lokalny. Freenode - powstała w 2002 r. na bazie serwera irc.openprojects.net, istniejącego od 1998 r. freenode jest siecią skupiającą użytkowników i programistów wolnego oprogramowania, działającą na protokole zbliżonym do DALnetu. MindForge - powstała 15 marca 2005 r. i stała się siecią do pomocy w programie eMule i innych projektów Open Source.

Sieci IRC Społeczność Ubuntu skupia się m.in. na forach, grupach dyskusyjnych oraz sieciach IRC. Wszystkie oficjalne kanały sieci IRC Ubuntu znajdują się na serwerach sieci Freenode. Do największych należą kanały pomocy #ubuntu i #kubuntu. Istnieje także kilkadziesiąt mniejszych kanałów, zazwyczaj będących kanałami regionalnymi lub poświęconymi ściśle określonym tematom. Polscy użytkownicy mogą uzyskać pomoc na kanale #ubuntu-pl. Społeczność Ubuntu skupia się m.in. na forach, grupach dyskusyjnych oraz sieciach IRC. Wszystkie oficjalne kanały sieci IRC Ubuntu znajdują się na serwerach sieci Freenode. Do największych należą kanały pomocy #ubuntu i #kubuntu. Istnieje także kilkadziesiąt mniejszych kanałów, zazwyczaj będących kanałami regionalnymi lub poświęconymi ściśle określonym tematom. Polscy użytkownicy mogą uzyskać pomoc na kanale #ubuntu-pl.

Jak używać? Aby korzystać z możliwości IRC'a, musimy pobrać klient tego protokołu, wybrać sieć, z jaką chcemy się połączyć oraz wpisać nick. Po ukończeniu konfiguracji wystarczy dołączyć do kanału. Zwykle służy do tego polecenie: /join #kanał Na kanale spotkamy użytkowników z następującymi prefiksami: '@' oznacza operatora kanału (opa), który ma prawa do wyrzucania ludzi z kanału (kickowania) oraz banowania +' oznacza prawo głosu (voice) Często oprócz ludzi, na kanałach są boty, odpowiadające za przestrzeganie regulaminu kanału (na przykład zakaz floodowania), bądź służące celom informacyjnym. Mogą także podtrzymywać istnienie kanału. W każdej chwili możemy zmienić nick wydając polecenie:/nick nowy_nick Użycie Aby korzystać z możliwości IRC'a, musimy pobrać klient tego protokołu, wybrać sieć, z jaką chcemy się połączyć oraz wpisać nick. Po ukończeniu konfiguracji wystarczy dołączyć do kanału. Zwykle służy do tego polecenie: /join #kanał Na kanale spotkamy użytkowników z następującymi prefiksami: '@' oznacza operatora kanału (opa), który ma prawa do wyrzucania ludzi z kanału (kickowania) oraz banowania '+' oznacza prawo głosu (voice) Często oprócz ludzi, na kanałach są boty, odpowiadające za przestrzeganie regulaminu kanału (na przykład zakaz floodowania), bądź służące celom informacyjnym. Mogą także podtrzymywać istnienie kanału. W każdej chwili możemy zmienić nick wydając polecenie: /nick nowy_nick

Klient irc Klient to program pośredniczący między użytkownikiem i serwerem sieci IRC, który musi być zainstalowany na komputerze osobistym użytkownika, lub na komputerze na którym ma on swoje konto. Sam klient nie jest programem realizującym usługę IRC - jego działanie bez dostępu do serwera nie ma żadnego sensu. Klient to program pośredniczący między użytkownikiem i serwerem sieci IRC, który musi być zainstalowany na komputerze osobistym użytkownika, lub na komputerze na którym ma on swoje konto. Sam klient nie jest programem realizującym usługę IRC - jego działanie bez dostępu do serwera nie ma żadnego sensu. Klient pełni następujące podstawowe funkcje: - łączy się z serwerem i dostarcza mu danych o użytkowniku, których serwer wymaga przy połączeniu - przesyła do serwera komendy i komunikaty użytkownika - porządkuje dane dochodzące z serwera umieszczając je w odpowiednich oknach lub panelach. Oprócz tego wiele klientów zapewnia: - ochronę użytkownika przed atakami innych użytkowników - szyfrowanie danych poufnych - automatyczną stabilizację połączenia z serwerem - logowanie rozmów - gromadzenie danych na temat użytkowników z którym się zetknęliśmy.

Programy klienckie Jest bardzo duży wybór spośród klientów tego protokołu. Obsługę IRC umożliwiają między innymi: BitchX, Chatzilla, irssi, Konversation, KVIrc mIRC ,mIRGGI,Opera,Pidgin,Xchat. Jest bardzo duży wybór spośród klientów tego protokołu. Obsługę IRC umożliwiają między innymi: BitchX - działający w trybie tekstowym popularny klient IRC Chatzilla - Wieloplatformowy klient tworzony przez Fundację Mozilla irssi - najpopularniejszy klient IRC-a pod systemy Uniksowe Konversation - Klient IRC dla środowiska KDE KVIrc - Wieloplatformowy klient IRC mIRC - najpopularniejszy klient IRC-a pod Microsoft Windows mIRGGI - Klient IRC na systemy Symbian Opera - przeglądarka Internetowa dostępna na wielu systemach, między innymi Linux i Microsoft Windows Pidgin - wieloprotokołowy komunikator obsługujący także IRC XChat - popularny klient dostępny na wielu systemach operacyjnych

Słownik Action Administrator IRC Alias Ban Boty DCC Kanał Kick Log mesg, msg op, operator (chanop) Split UID, Unique ID Action - tekst uzyskiwany poleceniem klienta /me, określający czynność, którą dana osoba wykonuje. Np. /me idzie pomóc dziewczynom nieść plecaki będzie wyglądało mniej więcej tak: * nick idzie pomóc dziewczynom nieść plecaki. Administrator IRC - osoba odpowiedzialna za konfigurację serwera IRC. M.in. decyduje o tym, kto może korzystać z serwera (I:lines), a kto nie (K:lines). Alias - alternatywna nazwa komendy, zazwyczaj krótsza; np. zamiast pisać /join, można stworzyć alias /j i używać go tak samo, jak polecenia /join. Ban - zablokowanie danej osobie lub grupie osób możliwości wejścia na kanał. Uzyskuje się to poleceniem /MODE kanał +b maska, gdzie maska ma postać nick!user@host (np.*!user@*.host.domena). Bana może dać tylko operator kanału. Boty są niemal tak samo stare jak sama sieć IRC. Prawdopodobnie pierwszym botem ircowym był GM napisany przez Grega Lindahla, który służył do prowadzenia przez IRC gry typu M.U.L.E Hunt the Wumpus. Współcześnie boty służą przede wszystkim do nadzorowania kanałów w sieciach, które nie oferują serwisu ich rejestrowania. W sieciach z serwisami można jednak spotkać boty oferujące rozmaite dodatkowe usługi, takie jak tworzenie baz danych użytkowników, zbieranie statystyk kanałowych, prowadzenie gier i quizów, dostarczanie rozmaitych informacji, prowadzenie sztucznych konwersacji i wiele innych usług. Dcc - bezpośrednie połączenie (omijające serwery i dzięki temu splity) klientów dwóch użytkownikow, umożliwiające poprzez specjalne komendy prywatne rozmowy, wymianę plików, sterowanie drugim komputerem czy botem. Więcej na ten temat znajdziesz w helpie/dokumentacji swojego klienta IRC. Kanał - zbiór jednego lub więcej użytkowników, którzy otrzymują wiadomości adresowane do tego kanału. Jest opisany przez swoją nazwę, właściwości i aktualnych członków. Każdy tekst wpisany przez osobę znajdującą się na kanale jest rozsyłany do wszystkich znajdujących się tam osób.  Kanały tworzy się komendą /JOIN #nowy_kanal; w ten sam sposób dołącza się do istniejących (/JOIN #istniejacy_kanal). Nowe !kanały tworzy się komendą /JOIN !!nowy_kanal.  Więcej informacji o kanałach znajdziesz w dziale kanały. Kick - wykopanie z kanału. Jedna z rzeczy, które może zrobić operator, jeśli ktoś zachowuje się nieodpowiednio, komendą /KICK kanał nick. Kick często występuje w parze z banem -- aby wykopany nie mógł na kanał wrócić. Log - plik, do którego zapisują się teksty z kanału bądź kierowane przez /msg. Mesg, msg - messages (od ang. private message), zwane przez użytkowników mesgami, są wiadomościami przeznaczonymi tylko dla jednej osoby. Wysyła się je komendą /PRIVMSG nick (w większości klientów -- /msg nick).  Gdy wpiszesz:  /msg ktoś Cześć! Masz dzisiaj czas wyskoczyć na piwko?  adresat zobaczy to na ekranie w postaci  *twoj_nick* Cześć! Masz dzisiaj czas wyskoczyć na piwko? OP, operator (chanop) - przywilej operatora można otrzymać od innego operatora lub uzyskać, zakładając kanał. Tryb +o pozwala na zmianę trybu kanału (/MODE), wykopywanie innych z kanału (/KICK), dawanie innym opa (/MODE kanal +o user) i tym podobne drobiazgi. Split - rozłączenie się dwóch lub więcej serwerów IRC. Na rozłączonych serwerach istnieją kanały o tych samych nazwach, ale mają różne, niewidzące się wzajemnie grupy użytkowników, mogą mieć różne tryby. Po zakończeniu splitu następują tzw. kolizje kanałów i kolizje nicków. UID, Unique ID - podstawowy identyfikator użytkownika dla serwera. W skrócie: każdy serwer w sieci ma przydzielony inny SID (server ID). Wszyscy klienci na danym serwerze mają przydzielany CID (client ID), który jest unikalny w obrębie serwera. Złożone razem dają UID (unique ID), który jest niepowtarzalny w całej sieci.  Do wersji 2.10 serwerów identyfikatorem użytkownika był nick. Nie zapewniał jednoznaczności w obrębie całej sieci, co powodowało kolizje klientów kończące się wyrzuceniem z serwera IRC(Nickname collision KILL). Teraz podczas kolizji serwer (2.11) bez rozłączania zmienia użytkownikom nicki na UID-y.

Komendy, które NALEŻY znać Komendy w klientach IRC najczęściej poprzedza się znakiem "/„ /HELP , aby sprawdzić pomoc /JOIN kanał, aby założyć kanał lub na istniejący kanał wejść  /LEAVE kanał, lub /PART kanał aby z kanału wyjść  /QUIT, aby wyjść z IRC-a  /PRIVMSG nick wiadomość (a częściej /msg nick), aby wysłać prywatną wiadomość do nick  /NICK nowy_nick, aby zmienić nicka na nowego_nicka  /WHOIS nick, aby zobaczyć dokładniej, kim jest nick  /ADMIN nazwa_sewera, aby sprawdzić, kto administruje serwerem  /AWAY treść, aby zaznaczyć, że oddaliłeś się od IRC-a i podać przyczynę (treść)  /NOTIFY nick, aby dostawać zawiadomienia, jeśli nick wszedł na IRC-a  /QUERY nick, aby ułatwić sobie prywatną rozmowę z nick  /SERVER nazwa_serwera, aby zmienić serwer IRC-a na nazwa_serwera.

Dziękujemy za uwagę!