VANET Vehicular Ad-Hoc Network Mateusz Hołenko
Plan prezentacji sieci Ad-Hoc MANET VANET zastosowania sieci VANET problemy i wyzwania technologie dotychczasowe badania
Mobile Ad-Hoc Network Sieci typu manet
Ad-Hoc bezprzewodowe sieci ad-hoc zastosowania brak stałej infrastruktury każdy węzeł bierze aktywny udział w działaniu sieci zastosowania pole walki akcje ratunkowe punkty dowodzenia sieci sensorowe
Charakterystyka sieci Ad-Hoc mobilność (ang. mobility) wiele przełączeń (ang. multihopping) samoorganizacja (ang. self-organization) zarządzanie energią (ang. energy conservation) skalowalność (ang. scalability) bezpieczeństwo (ang. security)
MANET manet (ang. mobile ad-hoc network) węzły poruszają się w dowolnych kierunkach łącza między węzłami ulegają ciągłym zmianom
Vehicular Ad-Hoc Network VANET
VANET specyficzne zastosowanie idei MANET różnice / specyfika węzły poruszają się w sposób zorganizowany częste i szybkie zmiany struktury sieci brak problemu ograniczenia energii brak ograniczenia na wydajność węzłów komunikacja głównie jedokierunkowa wysoka zdolność komunikacyjna węzłów
VANET Ilustracja: Eichler, Car-to-Car Communication
Uczestnicy Sieci węzłami są pojazdy wyposażone w nadajniki radiowe krótkiego zasięgu pojazdy prywatne pojazdy transportu publicznego pojazdy specjalne (uprzywilejowane) opcjonalna infrastruktura przydrożna (ang. RSU, road-side unit) Ilustracja: Labiod, Wireless ad hoc and sensor networks
Komunikacja rodzaje komunikacji Vehicle-to-Vehicle (V2V) Vehicle-to-Infrastructure (V2I) Ilustracja: Labiod, Wireless ad hoc and sensor networks
Zastosowania VANET zapewnienie bezpieczeństwa ostrzeganie przed możliwością kolizji monitorowanie odległości od innych pojazdów monitorowanie zmiany pasa ruchu ostrzeganie przed naruszeniem zasad ruchu przekroczenie limitu prędkości wyprzedzanie w niedozwolonych miejscach przejazd na czerwonym świetle wsparcie dla kierowcy wsparcie dla lewoskrętu
Zastosowania VANET zarządzanie ruchem redukcja korków wsparcie dla nawigacji wsparcie dla płatnych usług drogowych płatne odcinki dróg opłaty za wjazd do miasta / centrum miasta opłaty za parkowanie
Zastosowania VANET dostarczanie informacji komunikacja informacje drogowe informacje pogodowe ostrzeżenia o utrudnieniach / remontach informacje turystyczne komunikacja dostęp do Internetu komunikacja między pojazdami
VANET Problemy i wyzwania
Problemy i Wyzwania VANET jest wciąż tylko koncepcją Problemy ale bardzo obiecującą koncepcją Problemy protokoły routingu efektywne rozprowadzanie informacji skalowalność systemu szybkie i niezawodne działanie zapewnienie bezpieczeństwa danych opracowanie globalnych „otwartych” standardów
Technologie Wireless Access in Vehicular Environment IEEE 802.11p IEEE P1609 WAVE (5,9 GHz DSRC) 7 kanałów po 10 MHz 27 Mbps każdy dodatkowy kanał dla zastosowań bezpieczeństwa IEEE 802.11p Bluetooth WiMAX (IEEE 802.16)
Dotychczasowe Prace Car-2-Car Consortium Network-on-Wheels (NOW) group Crash Avoidance Metrics Partnership (CAMP) Fleetnet Global System for Telematics (GST)
Źródła Pathan, Security of Self-Organizing Networks: MANET, WSN, WMN, VANET Houda Labiod, Wireless ad hoc and sensor networks Mohapatra, Krishnamurthy, Ad hoc networks: technologies and protocols Eichler, Schroth, Eberspächer, Car-to-Car Communication wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/VANET http://en.wikipedia.org/wiki/MANET
pytania? Dziękuję za uwagę