OIL PEAK I LOS LUDZKOŚCI Rozdział 9B – Co możemy zrobić na poziomie lokalnym? By Robert Bériault wersja polska: Magdalena Galus.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Najważniejsze projekty i programy krajów europejskich noszą nazwy:
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
1/3 wyprodukowanej żywności marnuje się.
Praktyka hiszpańska w polityce rodzinnej na poziomie lokalnym Raul Sanchez Europejski Związek Dużych Rodzin.
Ścieżki Rowerowe.
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Mieszkamy wśród śmieci
Dieta energetyczna - dlaczego?
Łuków -20 lat wspólnie Zmiany w Łukowie na przestrzeni ostatnich 20-stu lat 1 LO im. Tadeusza Kościuszki w Łukowie.
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu Departament Edukacji Ekologicznej.
Dobra energia dla wszystkich. Dobra energia dla wszystkich.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ ?. Jak moja szkoła jeździ z głową. Nasza szkoła istnieje od 1 września 1999r. Patronem jej jest Józef Wybicki, a dyrektorem.
Czysty transport miejski
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
CONRADINOWIEC ŚWIADOMYM KONSUMENTEM
Przebudowa ulicy Wojska Polskiego Projekt przebudowy obejmował ul. Wojska Polskiego od skrzyżowania z ul. Młyńską do skrzyżowania z ul. Armii.
Star City Tomaszów Mazowiecki
TRANSPORT A EKOLOGIA.
Łączy nas Sopot. Łączą nas jego mieszkańcy.
„Ekorozwój – ekologiczny transport w lokalnym środowisku.”
Autorki: Karolina Bednarz i Patrycja Zielińska
Ochrona Środowiska Nasza miejscowość nie może być śmietniskiem, co można zrobić z odpadami?
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Rowerem do szkoły ! Autor: Julia Łąkas.
Zdrowy styl życia.
1 Projekt ROZÚZLENIE. 2 ANKIETA  dla poprawy współpracy między młodzieżą i samorządem lokalnym (miastem, gminą),  koncentrująca się na poznaniu preferowanych.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Lublin 20 lat wspólnie Spis treści Gimnazjum nr 7 im. J. Kochanowskiego w Lublinie.
20 lat minęło … Gmina Prabuty /Obrzynowo i okolice/ Szkoła Podstawowa w Obrzynowie.
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
-budynki administracji publicznej; -ruch kołowy; -poruszamy się pieszo, rowerami i trolejbusami.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Działania rewitalizacyjne na Pradze. Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. budowa infrastruktury sportowej remont obiektów zabytkowych modernizacja.
Wysiądź przystanek wcześniej.... przesiądź się na rower !!!
Metodologia W celu uzyskania informacji na temat działalności Samorządu w Lublinie:  przeprowadziłyśmy szereg wywiadów z mieszkańcami Lublina,  kwerendę.
Zmiana na lepsze - Sochaczew Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Sportowymi im. Króla Władysława Jagiełły w Sochaczewie.
„20 LAT WSPÓLNIE” Pogórze
Zmieniamy naszą okolicę!. XXI Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Konkurs organizowany przez: Kancelarię Sejmu w porozumieniu z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Prezentacja 1.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
KOMUNIKACJA ROWEROWA NA TERENIE MIASTA OTWOCK. KOALICJA ROWEROWA OTWOCK.
ROLA MIAST W POLITYCE SPÓJNOŚCI Sebastian Murawski Dyrektor Wydziału Funduszy Unijnych i Strategii Urzędu Miejskiego w Radomiu.
7 nawyków lidera.
Jak chronić środowisko?
Ekologia Prezentacja.
Departament Handlu USA | Urząd ds. Handlu Międzynarodowego Każda firma znajdzie to, co pozwoli jej odnieść sukces: kontakty, cenne informacje, wymagane.
GDYBYŚ MÓGŁ CO ZMIENIŁBYŚ W SWOJEJ OKOLICY ? JAWORZNO.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Wnioski ze 100 lat korzystania z samochodów w miastach.
Grupa IX na tropie zawodowych możliwości Grupa IX na tropie zawodowych możliwości.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
TRANSPORT W LUBLINIE WCZORAJ I DZIŚ
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Ślad węglowy i ochrona środowiska
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Działalność Straży Miejskiej w 2017 r.
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Dlaczego miasta muszą inwestować w zieleń i rekreację?
Świadomość kierowców na temat zagadnień zrównoważonego transportu
OIL PEAK I LOS LUDZKOŚCI
Zapis prezentacji:

OIL PEAK I LOS LUDZKOŚCI Rozdział 9B – Co możemy zrobić na poziomie lokalnym? By Robert Bériault wersja polska: Magdalena Galus

2- Poziom sąsiedztwa Podczas kryzysu energetycznego, więzi społeczne będą bardzo cenne dla każdego, zwłaszcza ze względu na bezpieczeństwo. Sąsiedzi mogą wiele zyskać, jeśli się nawzajem poznają. Każdy może zyskać, jeśli zaangażuje się w sąsiedzkie aktywności, takie jak: wspólne uprawianie sportów, dbanie o wygląd i bezpieczeństwo okolicy, przynależność do grup zajmujących się wydajnością energetyczną.

2- Poziom sąsiedztwa Aby przygotować się do spadku wydobycia ropy, musimy całkowicie odwrócić proces globalizacji, zanim kryzys naftowy sam to na nas wymusi. – A zrobi to, jeśli nie zaczniemy działać! Dla przeciętnego człowieka, takiego jak Ty czy ja, najłatwiej jest zacząć na poziomie lokalnym. Oznacza to bardziej lokalne życie, poprzez częstsze chodzenie pieszo oraz kupowanie lokalnie wyprodukowanych dóbr i usług. Należy wspierać restauracje z lokalną żywnością, blisko położonych księgarni, sklepów z narzędziami, spożywczych, odzieżowych, itp.. To sprawi, że nasze pieniądze pozostaną w okolicy, tym samym zwiększając zatrudnienie, co umocni lokalną gospodarkę i zredukuje przestępczość.

2- Poziom sąsiedztwa Czy istnieje lepszy sposób na wzmocnienie lokalnej gospodarki, niż prowadzenie lokalnego systemu handlu i wymiany (Local Exchange Trading Systems - LETS)? By dowiedzieć się więcej, przeczytaj: Short Circuit Richarda Douthwaitea, dostępne bezpłatnie w Internecie.

2- Poziom sąsiedztwa Załóż zorganizowane ogródki miejskie Oto układ, dzięki któremu, niezagospodarowana przestrzeń miejska jest podzielona na małe działki, które mieszkańcy mogą wynająć, by uprawiać tam swoje ogródki i zwiększyć tym samym lokalne zasoby żywności.

2- Poziom sąsiedztwa Załóż lub dołącz do Spółdzielni Żywności Ekologicznej Dzięki temu nie tylko ośmielisz innych lokalnych producentów żywności, ALE TAKŻE Zadbasz o środowisko i wzmocnisz zdrowie swoje i innych

2- Poziom sąsiedztwa Dogadaj się z sąsiadami i zbudujcie osiedle domów pasywnych lub energooszczędnych. Może ono przybrać formę mieszkań własnościowych lub komunalnych.

2- Poziom sąsiedztwa Osiedle takie powinno zawierać: Kolumnę paneli fotowoltaicznych do produkcji elektryczności System paneli słonecznych do ogrzewania wody Sklep z żywnością z lokalnej spółdzielni Miejsce na ogródki spółdzielcze Miejsce spotkań mieszkańców Przydomową oczyszczalnię Wysoko wydajną izolację Miejsce na grille i pikniki Dobre zabezpieczenia Boiska i place zabaw Dużą ilość drzew Przedszkole

3- Poziom miasta To tutaj podejmowane są decyzje, więc lepiej się tym zainteresować: Uczestnicz w spotkaniach Rady Miasta Poznaj decydentów Spotykaj się z radnymi Działaj w komisjach Ratusz w Toronto

3- Poziom miasta Istnieje wiele rzeczy, które miasta robią źle, tak więc mamy mnóstwo szans, by spróbować je naprawić: Oto ciężko pracujący, pełni dobrych chęci, ludzie zarządzający Ottawą w oparciu o założenie, że ropa nigdy się nie skończy. Każde kanadyjskie miasto jest zarządzane w ten sposób.

3- Poziom miasta Władze miejskie wolą poszerzać drogi, zamiast rozwijać transport publiczny, budować chodniki czy ścieżki rowerowe: Wszystkie kanadyjskie miasta są uzależnione od niekończącego się wzrostu. Wciąż jeszcze nie dotarło do nas, że Matka Natura położy temu kres w wyznaczonym przez siebie czasie.

3- Poziom miasta My, obywatele, musimy potępić ten krótkowzroczny sposób zarządzania i wymagać od władz, by przystosowały miasta do chodzenia pieszo, jeżdżenia komunikacją miejską, a nie, by uzależniały transport od samochodów.

3- Poziom miasta Usprawnienie publicznego transportu. Dlaczego by nie powrócić do używania starych, dobrych tramwajów? Byłby to najbardziej efektywny sposób na wykorzystanie energii wiatrowej dla potrzeb transportu.

3- Poziom miasta Zachęcanie do jazdy na rowerze. Stworzenie nowych ścieżek rowerowych.

3- Poziom miasta Zachęcanie do jazdy na rowerze. Wydzielenie na ulicy pasów dla rowerzystów.

3- Poziom miasta Władze miast są przychylne budowaniu dużych centrów handlowych, wypierając tym samym drobny handel: Nasze miasta systematycznie zabijają małe sklepy i usługi, zgadzając się na budowę międzynarodowych molochów. Dochód z centrów handlowych nie zasila lokalnej gospodarki, ale wpływa na konta ogromnych zagranicznych koncernów. Należy całkowicie odwrócić ten szkodliwy trend.

3- Poziom miasta Rządzący tak zaprojektowali przedmieścia, że nawet do najbliższego sklepu, trzeba jeździć samochodem. Na przedmieściach nie można po prostu pójść pieszo do pracy, szkoły, teatru, kina, restauracji, biblioteki, sklepu, kościoła, urzędu miasta, apteki, szpitala, straży pożarnej czy na posterunek policji, stadion, uczelnię.

3- Poziom miasta Samorządy oddaliły miejsca pracy od dzielnic mieszkalnych. Nie pomyślały o tym, jak ludzie będą się przemieszczać pomiędzy nimi, gdy zacznie brakować ropy. Na deptaku Sparks Street w Ottawie przestrzeń biurowa jest przemieszana z usługową, ale nie ma tam miejsca na mieszkania.

3- Poziom miasta U progu kryzysu energetycznego, powinniśmy zadbać o przemieszanie stref miejskich o różnym sposobie użytkowania.

3- Poziom miasta Miasta powinny masowo inwestować w zmiany, czyniące je bardziej dostępnymi dla ruchu pieszego.

3- Poziom miasta Miasta wciąż budują drapacze chmur – wyższe niż kiedykolwiek Pod koniec XX wieku w Paryżu została wybudowana ogromna liczba apartamentowców. Żaden z nich nie miał więcej niż 7 pięter. Tak więc, żaden z nich nie potrzebował windy. Widać, ludzie doszli do wniosku, że 7 pięter to, dla przeciętnego mieszkańca, maksymalna ilość schodów, które może pokonać, by dostać się do swojego mieszkania z torbą zakupów. U zmierzchu ery benzyny, wciąż przesłaniamy niebo coraz nowszymi drapaczami chmur. Mając na uwadze niepewność, co do tego, czy będziemy w stanie zasilać windy, czy nie mądrzej byłoby ograniczyć wysokość budynków?

Musimy ustanowić etykę konsumpcji. Na początek, moglibyśmy powrócić do zamykania sklepów w niedzielę. Podczas gdy zwyczaj ten istniał ze względów religijnych, moglibyśmy odświeżyć go na gruncie ekologicznym. Umiejętność radzenia sobie bez zakupów, chociaż raz w tygodniu, mogłaby pomóc w stworzeniu zdrowej, ekologicznej mentalności…

…z korzyściami płynącymi z odkrywania na nowo radości czasu spędzanego z rodziną i bardziej społecznego życia!

3- Poziom miasta Miasta starają się omijać drażliwy temat usuwania śmieci: Konsumujemy zasoby szybciej niż kiedykolwiek. Chińczycy dołączyli do nas i kupują teraz 10 milionów lodówek i 7 milionów samochodów rocznie. Musimy zdać sobie sprawę z tego, że ŻADEN poziom wydobycia surowców nie jest zrównoważony, gdyż prędzej czy później i tak wszystko zostanie wydobyte. Jedyną sensowną drogą konsumowania dóbr i utrzymania naszej cywilizacji jest recykling na najwyższym możliwym poziomie. W Kanadzie nadal produkuje się więcej śmieci, niż w latach 80-tych, pomimo [pozbawionych entuzjazmu] wysiłków włożonych w recykling.

3- Poziom miasta Naszym celem powinien być recykling lub odzysk 100% wydobytych zasobów.

3- Poziom miasta Miasta powinny rozpocząć naprawianie przedmieść poprzez: Łączenie różnych części przedmieść chodnikami Budowanie kładek dla pieszych Ograniczenie budowania nowych dróg Wydzielenie pasów tylko dla autobusów Połączenie dzielnic usługowych z mieszkalnymi Zachęcanie do pracy blisko domu

3- Poziom miasta Miasta powinny ustanowić absolutny i natychmiastowy zakaz budowy nowych domów: W międzyczasie samorządy powinny połączyć siły i naciskać na władze krajowe, by robiły to, co powinny (w następnej części prezentacji).

Większość tego, co robią samorządy, jest zależne od decyzji zapadających na szczeblu krajowym. Dlatego tak ważne jest aby rząd podejmował właściwe działania. Więcej w Rozdziale 9C. Kliknij tutaj, aby wybrać rozdział