E-commerce i sklepy24, czyli o handlu w Sieci dr Barbara Przywara
Nowa gospodarka jest informacyjna jest globalna jest usieciowiona
Nowa gospodarka - trendy wzrastająca wydajność sektorów technologii i przemysłu o wysokim użyciu technologii; powiększające się rynki dla informacji, która stała się towarem, a także usług w zakresie wiedzy; międzynarodowa organizacja firm, rynków i usług; rosnąca technologiczna mediacja reklamy i finansowej działalności (np. e-handel); rosnące zapotrzebowanie na wysoko kwalifikowaną siłę roboczą; wzrost znaczenia edukacji i kształcenia w zakresie umiejętności (np. uczenie się przez całe życie – life-long learning); stały wzrost zatrudnienia w zakresie przetwarzania informacji; zmiana struktury pracy i zatrudnienia; innowacje i badania oraz rozwój jako siła napędowa wzrostu gospodarczego o konkurencyjności; szybki wzrost nowych modeli elastycznej produkcji i zarządzania; wzrost cyfrowego podziału między tymi, którzy wykorzystują technologie sieci, i tymi, którzy się w tym nie odnajdują
Specyficzną odmianą nowej gospodarki jest e-gospodarka, rozumiana jako każde przedsięwzięcie gospodarcze, którego decydujące funkcje w zakresie zarządzania, finansów, innowacyjności, produkcji, dystrybucji, sprzedaży, stosunków między pracownikami i kontaktów z klientami są realizowane w głównej mierze za pomocą Internetu (albo innych sieci komputerowych), niezależnie od rodzaju związku między wirtualną a fizyczną stroną firmy [Castells 2003: 79].
Na branżę internetową składają się: firmy zapewniające Internetowi infrastrukturę (dostawcy usług internetowych, operatorzy Internetu, spółki dostępu i producenci sprzętu dla użytkowników, kampanie telekomunikacyjne); firmy wytwarzające aplikacje internetowe, tzn. oprogramowanie i usługi do wszelkich transakcji sieciowych; spółki nowego rodzaju, które nie czerpią dochodów bezpośrednio z transakcji handlowych, lecz z reklamy, opłat członkowskich i prowizji, a w zamian za to świadczą bezpłatne usługi w sieci (media, domy maklerskie, witryny aukcyjne, pośrednicy rynkowi, portale – np. Yahoo, Allegro); spółki prowadzące w Internecie transakcje handlowe, tzw. e-handel (np. sklepy internetowe) [Castells 2007: 148 i n.].
Skala zjawiska Co trzeci Polak (32%) deklaruje, że kupił coś przez Internet) i 66% internautów Co dziesiąty – coś sprzedał on-line
w roku 2009 wydaliśmy na zakupy w e-sklepach ponad 9,6miliarda złotych
Polskie e-sklepy asortymencie polskich e-sklepów można znaleźć przede wszystkim artykuły dla domu i ogrodu, sprzęt RTV/AGD, komputery i akcesoria komputerowe oraz leki, perfumy i kosmetyki, coraz częściej też art. spożywcze Ponad jedna trzecia badanych prowadzi sprzedaż w sieci od dwóch do pięciu lat, a dłużej niż pięć lat działa już prawie co szósty sklep Na polskim rynku e-commerce wciąż dominują małe firmy Prawie trzy czwarte respondentów deklaruje, że ich sklepy osiągnęły w ubiegłym roku zysk netto
Społeczeństwo konsumentów Konsument suwerenem czy wasalem rynku?
Opinia innych się liczy Porównywarki cen, np. http://www.ceneo.pl/ , http://www.opineo.pl/ , http://www.skapiec.pl/ , cokupic.pl Fora dyskusyjne (http://forum.gazeta.pl/forum/f,553,Forum_dla_konsumentow.html) , komentarze (http://www.allegro.pl/show_user.php?uid=101684 )
Opinia innych się liczy Co szósty internauta komentuje w sieci produkty i usługi. blisko 74 proc. badanych deklaruje wcześniejsze zapoznanie się z komentarzami innych zanim podejmą ostateczną decyzję 85 proc. badanych internautów kupujących w sieci odpowiedziało, że internet jest dla nich głównym źródłem wiedzy o produktach i usługach. Prosumentami zazwyczaj są mężczyźni, w przedziale wiekowym 19-34 lata, z wyższym wykształceniem.
Protesty klientów – Internet nowym narzędziem w walce o prawa konsumenta Protest klientów mBanku i Multibanku (forum mBanku, następnie założone mstop.pl i nabiciwmbank.pl http://www.killer-cola.info/dlaczego http://www.petycje.pl/goraca_lista.html http://www.webaudit.pl/blog/2006/konsumenci-20-sa-juz-w-polsce/ (protest przeciw okładce „Machiny”)
"Ci wielkomiejscy, wykształceni, pewni siebie ludzie do tej pory nie interesowali się żadnymi protestami, nie byli specjalnie zaangażowani politycznie. Oni nie wyjdą na ulice, zamiast tego potrafią zbudować silne lobby. I to lobby, z którym trzeba będzie się liczyć" - dodaje socjolog Kazimierz Krzysztofek.
Niekoniecznie wirtualne oszustwa Czarny rynek sieciowych tożsamości i numerów kart kredytowych Sposoby: phishing (tworzenie fałszywych stron bankowych, do których link rozsyłany jest za pomocą poczty) konie trojańskie włamując się do on-line -owych baz danych jest skimming, czyli skanowanie kart bankomatowych
Wirtualne zakupy: 5 zasad bezpieczeństwa Zachowaj zdrowy rozsądek Zapoznaj się z regulaminem i polityką ochrony danych Zakupy rób tylko za pośrednictwem bezpiecznych witryn Dane osobowe podawaj tylko, gdy jest to konieczne Nigdy nie zdradzaj swojego hasła