KLUCZ DO SUKCESU W PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wirtualne Koła Naukowe – środowisko uczenia się w wirtualnej przestrzeni. Henryk Szaleniec.
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
UCZEŃ ZDOLNY Metody identyfikacji: Jak rozpoznawać ucznia zdolnego?
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Wizja i misja Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Lubaczowa
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Witamy w Gimnazjum Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Wyrównywanie szans edukacyjnych. Szkoła zapewnia uczniom dostęp do komputera, drukarki, skanera, aparatu cyfrowego, kamery i Internetu.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
Talent jest darem uniwersalnym, ale potrzeba wielkiej odwagi, żeby go wykorzystać. Nie bój się być najlepszy.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 166 W ŁODZI
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
WIZJA Stworzenie dzięki odpowiedniemu programowi, metodom nauczania i środkom dydaktycznym, takich warunków nauczania i uczenia się, które umożliwią.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
WITAMY !!! Szkoła Podstawowa Nr 15 im. Armii Krajowej w Elblągu MISTRZ uczeń klasy I.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

KLUCZ DO SUKCESU W PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM Monika Zbrońska Zespół Szkół Nr 1 w Krasnymstawie

„Uzdolnioną młodzież należy otoczyć szczególną opieką, ponieważ są to wyjątkowe jednostki, o olbrzymim potencjale merytorycznej wiedzy, pasji i zdolności, których zmarnować NIE WOLNO!!!”

Można ją porównać do „diamentów,” które należy szlifować, aby świeciły pełnym blaskiem. Jednak należy używać do tego specjalnych narzędzi dydaktycznych i merytorycznych oraz oddawać ją w ręce prawdziwych nauczycieli, którzy swoją pracę traktują jak powołanie i misję.

Chyba tak naprawdę nie ma jednej uniwersalnej recepty na osiągnięcie sukcesu. Każdy uczeń jest unikalny i jedyny w swoim rodzaju. Poznając go i rozwijając jego pasję możemy uzyskać wymagany klucz do sukcesu.

Aby wyłowić ucznia zdolnego trzeba najpierw zdać sobie z tego kim tak naprawdę jest uczeń zdolny?

Uczeń zdolny, czyli kto?

Uczniowie zdolni to niewątpliwie uczniowie dociekliwi, twórczy, podejmujący różnorodne zadania oraz posiadający wiele własnych pomysłów.

Charakteryzują ich: Wysokie osiągnięcia w nauce Wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencja) Wysoki poziom zdolności specjalnych ( uzdolnień) Silna motywacja do zajmowania się interesującą ich dziedziną wiedzy; Wytrwałość w dążeniach; Samodzielność; Poczucie własnej wartości;

Niektórzy utalentowani młodzi ludzie nie ukrywają swojej wysokiej inteligencji. Czasem jednak zdarza się, że uczeń skrywa swoje talenty głęboko pod pancerzem, wstydząc się swojej pasji i wiedzy przed rówieśnikami. Dlatego też bardzo ważna jest odpowiednia diagnoza ucznia.

Jak rozpoznać geniusza?

możliwość częstego, bezpośredniego kontaktu z uczniem; Największą rolę ma tu do spełnienia nauczyciel, ponieważ posiada: wiedzę pedagogiczną; możliwość częstego, bezpośredniego kontaktu z uczniem; możliwość współpracy z rodzicami; doświadczenie i intuicję.

Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że im wcześniej odkryjemy talent tym lepiej go rozwiniemy. Moja przygoda rozpoczęła się dość wcześnie, gdyż miałam możliwość pracy z uczniem już w 6 klasie.

Dzięki temu miałam możliwość: obserwacji aktywności ucznia podczas lekcji, analizy wypowiedzi ustnych oraz prac pisemnych, obserwacji wyników testów i sprawdzianów wiedzy, obserwacji rozwoju jego zainteresowania językiem angielskim.

Krótka historia współpracy z uczniem

Na początku odpowiedni uczeń spotkał się z odpowiednim nauczycielem 

Nauczyciel powoli odkrywał ucznia…

…i jego talent Starał się stworzyć miłą atmosferę na lekcji sprzyjającą uczeniu się, w której uczeń będzie czuł się doceniany i szanowany.

Uczeń coraz bardziej poznawał nauczyciela i jego pasję (język angielski) i stopniowo coraz bardziej pochłaniała go nauka języka.

Dzięki chłonności umysłu dziecka nauczyciel powoli zarażał ucznia chęcią poznawania języka. Stopniowo poznając jego możliwości, coraz lepiej go motywował i ustawiał we właściwym kierunku.

Uczeń widząc zapał, zaangażowanie a także serce i pasję nauczyciela coraz bardziej interesował się przedmiotem i chętniej wykonywał zadania o coraz to wyższym stopniu trudności.

Zapał nauczyciela przerodził się w zapał ucznia, dla którego typowe zadania na lekcjach zaczęły stawać się niezmiernie proste i nie stanowiły już dla niego większego wyzwania.

Ambitny i kreatywny nauczyciel nie chciał zmniejszyć zapału ucznia dlatego też postanowił dalej pomagać mu w rozwoju, stosując indywidualizację pracy na lekcji.

Jednakże nawet indywidualizacja nauczania nie była w stanie pomóc zrealizować uczniowi marzenia stania się laureatem konkursu organizowanego przez Lubelskiego Kuratora Oświaty.

Wysoki stopień trudności zadań sprawił, że nauczyciel poświęcił swój czas i opracował indywidualny program nauczania ucznia zdolnego i prowadził indywidualny tok nauczania spotykając się z uczniem dodatkowo dwa razy w tygodniu.

Program okazał się strzałem w dziesiątkę

Dzięki indywidualnemu programowi i tokowi nauczania uczeń mógł się lepiej i szybciej rozwijać. Pracował i uczył się w indywidualnym tempie i zgodnie z własnymi potrzebami i zainteresowaniami. Przejawiał własną inicjatywę i uzyskiwał wiedzę o wyższym poziomie trudności.

Nauczyciel zaś miał możliwość obserwacji rozwoju uzdolnień ucznia. Wspierał ucznia, czuwał nad jego rozwojem, stawiał wyraźne cele nauczania, mógł dokonać właściwej organizacji pracy, dzięki czemu uczeń czerpał korzyści z uczenia się. Nie tylko uczeń ale i nauczyciel stale się rozwijał i doskonalił, stosując w pracy z uczniem metody aktywizujące sprzyjające samodzielnemu rozwojowi.

Uczeń i nauczyciel podjęli świetną współpracę, wymieniając poglądy. Stawiali czoła nowym wyzwaniom i uczestniczyli w licznych konkursach szczebla szkolnego i pozaszkolnego. Uczeń osiągał coraz to większe sukcesy stając się laureatem konkursów szkolnych, powiatowych, a nawet ogólnopolskich.

Indywidualny program i tok nauczania pozwolił uczniowi stać się finalistą konkursu. Kontynuacja indywidualnej pracy dała spodziewane efekty.

Długotrwała praca, Samodyscyplina, Zaangażowanie, Poświęcenie czasu, Wiele wyrzeczeń, Sukcesy i porażki; Pozwoliły uzyskać satysfakcję ucznia i nauczyciela 

Ciężka, systematyczna i dobrze ukierunkowana praca duetu ucznia i nauczyciela pozwoliła im wspólnie osiągnąć zamierzony sukces.

Jednakże idąc w myśl słów Harmera: ‘Niezależnie od tego jak dobry jest nauczyciel, uczniowie nigdy nie nauczą się języka – ani czegokolwiek innego – jeżeli nie będą starali uczyć się nie tylko w klasie szkolnej, ale także poza nią. Język jest zbyt skomplikowany, aby uczniowie mogli się w klasie nauczyć wszystkiego, czego potrzebują.’ (Harmer, 2001:335)

Klucz do sukcesu

Ważnym elementem sukcesu jest spotkanie „odpowiedniego ucznia z odpowiednim nauczycielem” Wczesna współpraca Tworzenie właściwej atmosfery pracy Pokazanie uczniowi swojego zaangażowania i pasji do nauczanego przedmiotu.

Szukanie nowych rozwiązań tj Szukanie nowych rozwiązań tj. indywidualizacja pracy na lekcji czy też tworzenie indywidualnego programu nauczania Prowadzenie indywidualnego toku nauczania.

Ważna jest znajomość każdego ucznia, jego potrzeb i zainteresowań Ważna jest znajomość każdego ucznia, jego potrzeb i zainteresowań. Pozwala to na organizowanie takich zajęć szkolnych, w których uczeń ma możliwość realizacji własnych celów i zapewnione poczucie sukcesu. Praca z uczniem zdolnym wymaga zwiększonego wysiłku, gdyż uczniowie zdolni są bardzo wymagający i potrafią dostrzec najmniejszy przejaw nieprzygotowania.

Nauczyciel musi być dla uczniów autorytetem szanującym uczniowskie wybory i decyzje. Umiejętnie stawiać cele, proponować sposoby ich osiągania. Powinien potrafić zainteresować ucznia nauczaną dziedziną, stale się doskonalić oraz pogłębiać zdobytą wiedzę. Mieć pasję i zaangażowanie w przekazywaniu wiedzy.

Traktować ucznia jako partnera, asystenta, a nie tego, od którego wymaga się tylko sukcesu. Powinien zawsze chcieć, aby uczeń odczuwał, że pracuje dla własnej przyjemności.

Osiągnięciu sukcesu niewątpliwie sprzyja tworzenie wewnątrzszkolnych konkursów i kierowanie uczniów na wszelkie zewnętrzne konkursy dające uczniowi możliwość skonfrontowania swojej wiedzy i sprawdzenia się.

Jednakże ważnym elementem w pracy z uczniem zdolnym jest mobilizacja do dalszego wysiłku oraz uświadamianie, że porażka nie oznacza przegranej, a chęć odnoszenia sukcesów jest silniejsza od chwilowych niepowodzeń.

Kluczową sprawą okazuje się być również szkoła ucznia i jej tradycje. Ogromne znaczenie w rozwoju kompetencji językowych ucznia ma wyposażenie szkoły i dostęp do najnowocześniejszych pomocy dydaktycznych takich jak:

Odpowiednio wyposażone pracownie językowe

Dostęp do nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej

Podsumowując nauczyciel powinien posiadać umiejętność przyznania się do niewiedzy lub błędu, co czyni go w oczach ucznia prawdziwym człowiekiem. Posiadać umiejętności organizacyjne w odniesieniu do pracy własnej i wychowanków. Być naturalnym, życzliwym człowiekiem, mieć pogodę ducha oraz poczucie humoru. Oraz niestety gotowość poświęcenia uczniom części życia prywatnego 

Dziękuję za uwagę