EYE-TRACKING CZYLI NA TROPIE OKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Video DR-S Cyfrowy rejestrator wideo
Advertisements

Interfejs użytkownika do zarządzania konfiguracją oprogramowania
Portal EURES – jak wyszukiwać oferty pracy? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
Support.ebsco.com Wyszukiwanie w bazie Business Source w EBSCOhost Przewodnik.
Support.ebsco.com Przewodnik Mój folder EBSCOhost (My EBSCOhost) Przewodnik.
Support.ebsco.com Tworzenie alertów dotyczących wyszukiwania Przewodnik.
Jak zrobić dobrą i ciekawą relację i… wygrać konkurs!
Plan prezentacji Co to jest eye tracking.
badania rynku turystycznego
Metody badawcze w socjologii
Support.ebsco.com EBSCOhost Wyszukiwanie podstawowe dla Bibliotek akademickich Szkolenie.
Damian Urbańczyk PHP Obsługa sesji.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Metody badawcze w psychologii
w nauczaniu zintegrowanym
Google – sposoby wyszukiwania
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
TEQUILA\ TELEWYKŁADY W OCZACH STUDENTÓW wyniki ilościowe ankiety audytoryjnej zrealizowanej w latach akademickich: 2004/ / /2007 mgr Joanna.
1. Wprowadzenie 2. Wybrane funkcjonalności serwisu 3. Strategie na przyszłość 4. Oferta inwestycyjna.
Zwiększamy sprzedaż dzięki dialogowi
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Cechy dobrej, udanej strony. NET-ETYKIETA Net-etykieta- jest to tzw. sieciowy Savoir-Vivre. Zawiera on kilka podstawowych zasad Internetowego dobrego.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
Prezentacja aplikacji do zarządzania projektami Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Dokumentacja do obsługi PWI (nowa wersja aplikacji)
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Podstawowa obsługa magazynu.
Główne cechy systemu Integracja z systemem RCP Przejrzysty moduł raportowania pozwalający wyświetlać zarejestrowane zdjęcia wraz z raportem czasu pracy.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Instrukcja MILO moduł klienta.
Autor: Justyna Radomska
Asystent NN Mobilna aplikacja dla osób niewidomych i niedowidzących
System raportowania, ewaluacji oraz badania satysfakcji Klienta.
Finansów i Zarzadzania
Konfiguracja systemu Windows
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
JAK SZUKAĆ W KATALOGU KOMPUTEROWYM?
E-pytanie, e-odpowiedź... czyli jakich badań potrzebują biblioteki przyszłości? Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademia.
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Buforowanie D e f i n i c j a.
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
W W W Łukasz Stochniał.
Jak zrobić dobrą i ciekawą relację i… wygrać konkurs!
Wprowadzenie do spisów treści j a następnie naciśnij klawisz F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku, aby rozpocząć kurs. Na pasku komunikatów.
Archiwizacja bazy danych
Przewodnik Przewodnik Mój folder EBSCOhost (My EBSCOhost)
Opinie Prawne Wiki - pomoc Wyszukiwanie dokumentów w na stronie
Excel Filtrowanie Funkcje bazodanowe
HTML (ang. HyperText Markup Language ) – język do tworzenia stron internetowych opierający się na znacznikach, czy inaczej je nazywając – tagach. Język.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Podstawy języka skryptów
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Pierwsze spotkanie Pierwsze spotkanie  Ustawienia witryny Ustawienia witryny  Tło strony Tło strony  Teksty na stronie.
Jak wykonać prosty licznik odwiedzin strony internetowej?
Sposoby zdalnego sterowania pulpitem
© 2012 Microsoft Corporation. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dodawanie kontaktu Lista Kontakty upraszcza komunikację i umożliwia sprawdzenie statusu obecności.
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Urządzenie wej/wyj Marcin Wojnowski.
Bazy Business Source Wyszukiwanie zaawansowane Przewodnik
Przewodnik Tworzenie powiadomień dotyczących wyszukiwania w EBSCOhost
EBSCOhost Mobile Przewodnik
GRAFIKA KOMPUTEROWA Agnieszka Labak Kl. 4 TF. GRAFIK KOMPUTEROWY To osoba odpowiedzialna za tworzenie i przygotowywanie różnego rodzaju materiałów reklamowych.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
1 Mapan i Mapnik. Czyli kilka słów o przeglądarkach leśnej mapy numerycznej. Zespół Zadaniowy ds. Leśnej Mapy Numerycznej. Margonin r.
PROJEKT I IMPLEMENTACJA APLIKACJI MOBILNEJ "INFORMATOR UO”. Autor: Marcin Marcinkowski Promotor: Dr Helena Kiriczenko.
Northwind Traders Kim jesteśmy Podtytuł broszury lub dewiza firmy
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Platforma LearningApps
Zapis prezentacji:

EYE-TRACKING CZYLI NA TROPIE OKA RELACJA Z WYCIECZKI PIONU BADAŃ MARKETINGOWYCH 22.11.2006

Co, gdzie, kiedy? Dnia 22 listopada reprezentacja naszego pionu w składzie: Adam, Alicja, Ania, Dorota, Iwona i Kasia wybrała się do siedziby Telekomunikacji Polskiej, aby zapoznać się z innowacją w zakresie badań marketingowych czyli eye-trackingiem. Tajniki tej metody objaśnił nam Pan Marcin Charkiewicz, pracownik Telekomunikacji Polskiej S. A., a także wykładowca naszego Wydziału, któremu niniejszym serdecznie dziękujemy  Jesteśmy również bardzo wdzięczni Witoldowi Siekierzyńskiemu za pomoc w organizacji spotkania

Czego się dowiedzieliśmy ? Najpierw wysłuchaliśmy mini-wykładu na temat eye-trackingu i obejrzeliśmy niepozornie wyglądającą aparaturę badawczą. Następnie kolejno zasiadaliśmy przy monitorze i wczuwaliśmy się w rolę osoby badanej tj. wykonywaliśmy różne zadania polegające na znalezieniu określonych informacji na konkretnych stronach internetowych takich jak np: godziny otwarcia dziekanatu na stronach Wydziałów Psychologii różnych uczelni informacja o dacie wydania nowego tomu Harrego Pottera na stronie jego autorki

Czego się dowiedzieliśmy ? Ruchy naszych gałek ocznych podczas wykonywania zadań były rejestrowane przez kamery znajdujące się w obudowie monitora. Pozwoliło to na późniejsze obejrzenie precyzyjnej drogi naszego wzroku. Na podstawie zebranych danych zostały również utworzone specjalne mapy spojrzeń, pokazujące, które obszary strony skupiały naszą uwagę . Spotkanie przebiegło w bardzo sympatycznej atmosferze 

Słów kilka o eye-trackingu Eye- tracking jest techniką badawczą polegająca na śledzeniu ruchu gałki ocznej osoby badanej przy pomocy specjalnych urządzeń. Kamery rejestrują  ruch oczu z częstotliwością  min. 25 razy na sekundę, co umożliwia bardzo precyzyjne odtworzenie szczegółowej ścieżki wzroku. Rejestrowane są nie tylko ruchy oczu badanego, ale także wszystkie ruchy myszką  oraz to, co jest wyświetlane na stronie. Eye- trackingu używa się w wielu dziedzinach, m.in. w: psychologii medycynie marketingu (więcej w dalszej części prezentacji)

Aparatura eye-trackingowa Powyżej i obok - starsza wersja aparatury w postaci „hełmu” nakładanego na głowę. Wadą takiego rozwiązania jest fakt, że ogranicza on w pewnym stopniu ruchy badanego i sprawia, że sytuacja staje się mało naturalna, co może zaburzać wyniki badania. Nowa wersja urządzenia – kamery w obudowie monitora sprawiają, że osoba badana czuje się bardziej naturalnie. Tego typu urządzenie posiada T.P. S.A. Niestety jest to również opcja najdroższa, koszt całego mechanizmu wynosi około 30 tys. euro , dlatego w całej Polsce wykorzystywanych jest zaledwie kilka jego sztuk, a na świecie metoda ta dopiero zyskuje na popularności.

Eye-tracking- krok po kroku Badany zasiada przy specjalnym monitorze, obok znajduje się monitor operatora. Oba monitory są połączone – gdy operator wejdzie na konkretną stronę, ta sama pokaże się na ekranie badanego. W trakcie badania na monitorze operatora „rysuje się” ścieżka wzroku badanego. Na początek konieczna jest kalibracja, która „uczy” czujniki o sposobie patrzenia badanego (a każdy ma ten sposób trochę inny). Polega ona na śledzeniu wzrokiem kulki pojawiającej się w różnych miejscach ekranu i zajmuje około minuty. Osoba badana dostaje zadanie, może być to np. poszukiwanie na danej stronie internetowej konkretnych informacji lub po prostu jej przeglądanie.

Eye-tracking krok po kroku Kamery rejestrują ruch oczu z częstotliwością  przynajmniej 25 razy na sekundę, rejestrowane są też wszystkie ruchy myszką a także, co jest wyświetlane na stronie. W ten sposób otrzymujemy nagranie wideo przedstawiające ekran, kliknięcia, fiksacje (skupienia wzroku) i sakkady (skoki wzroku) badanego. Dane te są następnie przetwarzane za pomocą specjalistycznego oprogramowania na jedną z wielu dostępnych form wizualizacji.

Efekt badania Na podstawie analizy zebranego materiału specjalny program tworzy mapy (heatmap) pokazujące w których miejscach wzrok badanego skupiał się najczęściej. Jeżeli badanych było kilka osób uśrednia się wyniki i generuje obraz ekranu (strony) z naniesionym rozkładem fiksacji w poszczególnych obszarach: im więcej i częściej użytkownicy spoglądali na dany obszar, tym cieplejszym kolorem jest on oznaczony. Mapy pokazują więc, gdzie badani faktycznie spoglądali, a co nie przyciągnęło ich wzroku. Typowe obszary skupienia wzroku w przypadku stron WWW to na przykład: menu, logotyp, pole wyszukiwania, reklama, stopka.

Wykorzystanie eye-trackingu w marketingu Eye-tracking wykorzystuje się głównie do badań użyteczności stron internetowych, serwisów, gier, aplikacji etc. Zestawiając dane uzyskane z pomiaru eye tracking z układem strony można uzyskać odpowiedzi na takie pytania jak: Które obszary i elementy strony przyciągają uwagę, a które zaś są ignorowane? Czy strona jest czytelna i przejrzysta dla użytkownika? Czy elementy reklamowe są zauważalne? Czy elementy nawigacyjne są dobrze rozmieszczone? Co utrudnia korzystanie z serwisu? Czy łatwo jest znaleźć podstawowe informacje czy też są one tak ukryte, że użytkownik z dużą doza prawdopodobieństwa zniechęci się i zrezygnuje z poszukiwań? Czy układ strony sklepu internetowego  sprzyja łatwemu robieniu w nim zakupów?

Wykorzystanie eye-trackingu w marketingu Znajomość tych informacji pozwala wykryć mocne i słabe strony serwisu, zwłaszcza w połączeniu z szerszymi badaniami z udziałem użytkowników. W ten sposób wykorzystanie eye-trackingu może przekładać się wprost na możliwość tworzenia lepszych stron i serwisów, bardziej przyjaznych dla użytkowników, a tym samym bardziej efektywnych.

Eye-tracking przyszłością badań marketingowych? Eye-tracking, pomimo, iż jest metodą niewątpliwie znacznie bardziej kosztowną niż metody tradycyjne, staje się coraz bardziej popularny. Kluczowe pytanie brzmi: czy użycie tej techniki badawczej pozwala rzeczywiście wychwycić coś, czego nie są w stanie wyłapać metody bardziej standardowe? Tak, bo: Wzrok jest znacznie mniej podatny na sugestie słowne, dlatego uzyskane dane dotyczą obiektywnych procesów psychofizycznych i mogą być uznane za zdecydowanie bardziej wiarygodne. Aparatura rejestruje wszystkie spojrzenia badanego, nawet te, których on sam może nie być świadomy. Respondent zapytany może twierdzić, że nie zwrócił uwagi na np. reklamę, ale urządzenie wskazuje, że jego wzrok był przez chwile skupiony w miejscu, w którym ona się znajdowała (co może oznaczać, że jednak „pierwsze szlaki zostały przetarte” i dana marka będzie już dla niego znajoma). Może też być odwrotnie; badany bardzo pozytywnie ocenia funkcjonalność strony, ale nie potrafi znaleźć na niej kluczowych dla niego informacji etc.

Eye-tracking przyszłością badań marketingowych? Ale: Zebrane dane mogą być użyteczne dopiero po wnikliwej analizie dokonanej przez odpowiednio przeszkoloną osobę. A może być to materiał trudniejszy do analizy niż wyniki ankiety czy testów z uwagi na jego techniczną zawiłość. Badanie tą metodą ma zawsze cechy sytuacji eksperymentalnej; osoba badana może podczas badania czuć się nieswojo, wiedząc, że jej zachowanie jest obserwowane, co może zaburzać wyniki. Wniosek: badania eye- tracking powinny być raczej stosowane jako uzupełnienie pozostałych technik oceny użyteczności stron, nie zaś ich zastępstwo.

Chcesz wiedzieć więcej? http://ergonomia.ioz.pwr.wroc.pl/hci--eye_tracking.php - strona Laboratorium Ergonomii Politechniki Wrocławskiej; eye-tracking „po naukowemu”. www.eyetracking.pl - strona polskiej firmy oferującej usługi eye-trackingowe http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_tracking - porcja solidnej wiedzy z anglojezycznej Wikipedii