Restrukturyzacja zobowiązań
Proces restrukturyzacji finansowej a restrukturyzacja organizacyjna Proces restrukturyzacji finansowej winien korelować z procesem ich restrukturyzacji organizacyjnej. Procesy te są: Wzajemnie powiązane - realizacja jednego procesu jest powiązana z drugim procesem; Wzajemnie uwarunkowane – skuteczność realizacji jednego procesu warunkuje skuteczność realizacji drugiego; Wzajemnie przenikające się – zadania w ramach tych procesów nakładają się i są realizowane zarówno w celu realizacji procesu restrukturyzacji organizacyjnej jak i finansowej; Restrukturyzacja sieci usług stanowi warunek dla wdrożenia procesu systemowej restrukturyzacji finansowej.
Restrukturyzacja a budżet województwa art. 114 ust. 1 ustawy o finansach publicznych łączna kwota długu na koniec roku budżetowego nie może przekraczać 60% wykonanych jego dochodów ogółem w tym roku budżetowym art. 113 ust. 1 ustawy o finansach publicznych łączna kwota przypadających do spłaty w danym roku budżetowym rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez województwo poręczeń wraz z należnymi w danym roku odsetkami od tych kredytów kredytów i pożyczek, oraz należnych odsetek i dyskonta, a także przypadających w danym roku budżetowym wykupu papierów wartościowych emitowanych przez województwo, nie może przekroczyć 15% planowanych na dany rok budżetowy jego dochodów
Restrukturyzacja a budżet województwa Prowadzenie działalności gospodarczej nie jest dla Województwa Dolnośląskiego elementem definicyjnym Prowadzenie przez Województwo Dolnośląskie działalności jest ograniczone do sfery użyteczności publicznej Powyższe wyklucza udział Województwa Dolnośląskiego w spółce, której przedmiotem jest działalność w zakresie restrukturyzacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej
Założenia ekonomiczne restrukturyzacji finansowej Regionu Wałbrzyskiego Konstrukcja założeń Programu uwzględnia poręczenie przez Województwo kredytu zaciągniętego przez „Sanitas” sp. z o.o. w wysokości odpowiadającej % udziałowi zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej , uczestniczących w Programie w zadłużeniu Województwa ogółem Powyższe warunkuje zachowanie przez Województwo zdolności do poręczeń w takim samym układzie procentowym innym jednostkom w razie konieczności poszerzenia Programu lub innej pomocy dla tych jednostek.
Schemat programu restrukturyzacji subregionu wałbrzyskiego legenda do schematu: wpływ należności z kontrakt wniesienie udziałów pozyskanie kredytu na część zobowiązań (przy poręczeniu UMWD) zakup części wierzytelności za uzyskaną gotówkę przelew gotówki z kredytu – zapłata za część wierzytelności emisja obligacji do wierzycieli na pozostałą wierzytelność (konwersja zadłużenia) spłata zobowiązań przez ZOZ ewentualna emisja obligacji do inwestorów i wpływ pozyskanej gotówki (w przypadku konieczności obsługi zadłużenia publiczno – prawnego) wykup i spłata obligacji 0 spłata zobowiązań kredytowych
Reorganizacja usług a restrukturyzacja finansowa Restrukturyzacja organizacyjna w zakresie przeniesienia, łączenia oddziałów umożliwiają wdrożenie procesu restrukturyzacji finansowej Można przyjąć wariant powołania spółek dla poszczególnych regionów albo przeprowadzić restrukturyzację finansową w oparciu o „Sanitas” sp. z o.o. Ograniczenia możliwego angażowania środków finansowych województwa w proces restrukturyzacji podległych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pozwalają na zaangażowanie środków budżetu jedynie wobec jednostek podlegających restrukturyzacji organizacyjnej
Reorganizacja usług a restrukturyzacja finansowa Restrukturyzacja organizacyjna w zakresie przeniesienia, łączenia oddziałów umożliwiają wdrożenie procesu restrukturyzacji finansowej Można przyjąć wariant powołania spółek dla poszczególnych regionów albo przeprowadzić restrukturyzację finansową w oparciu o „Sanitas” sp. z o.o. Ograniczenia możliwego angażowania środków finansowych województwa w proces restrukturyzacji podległych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej pozwalają na zaangażowanie środków budżetu jedynie wobec jednostek podlegających restrukturyzacji organizacyjnej
Restrukturyzacja finansowa a zobowiązania publicznoprawne Brak podstaw prawnych stosowania instytucji prawa cywilnego do zobowiązań publicznoprawnych Skuteczna restrukturyzacja finansowa zobowiązań publicznoprawnych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego z uwagi na ich wysokość jest uzależniona od rozwiązań ustawowych
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań publicznoprawnych Zobowiązania publicznoprawne samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej podległych Samorządowi Województwa Dolnośląskiego stanowią około 41,6% zobowiązań ogółem. Największy udział stanowią zobowiązania wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – około 81,7% zobowiązań publicznoprawnych
Stopy procentowe składek na ubezpieczenia społeczne
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań wobec ZUS Uwzględniając rozwiązania ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej umorzeniem może być objęta: Połowa składek na ubezpieczenia rentowe Składki na ubezpieczenie wypadkowe Składki na Fundusz Pracy
Restrukturyzacja zobowiązań publicznoprawnych Zobowiązania publicznoprawne Kwota podlegająca umorzeniu w tys. zł składki na ubezpieczenie rentowe 30.000,0 składki na ubezpieczenie wypadkowe 10.000,0 składki na Fundusz Pracy podatki 20.000,0 pozostałe zobowiązania RAZEM 100.000,0
Restrukturyzacja zobowiązań pracowniczych z tytułu „ustawy 203”
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych Zobowiązania cywilnoprawne, z tytułu dostaw i usług, na koniec listopada 2004r. wynosiły 356.152,6 tys. zł Trzy obszary konsolidacji : Jelenia Góra Legnica Wrocław Powyższe gwarantuje zachowanie równego dostępu świdczeniobiorców do usług specjalistycznych
Restrukturyzacja finansowa zobowiązań cywilnoprawnych
Obligacje Zakład może, w celu uzyskania środków finansowych na restrukturyzację finansową, emitować obligacje. Środki pochodzące z emisji obligacji nie podlegają egzekucji Województwo może udzielić zakładowi poręczenia spłaty należności głównej od obligacji Zgodnie z założeniami Województwo Dolnośląskie, z uwagi na ograniczone możliwości angażowania środków finansowych mogłoby udzielić poręczenia spłaty należności głównej od obligacji wyemitowanych przez zakłady objęte działaniami reorganizacyjnymi
Dziękuję za uwagę