KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

DROGA HAMOWANIA.
Silnik spalinowy czterosuwowy; cykl Otta Idealny i realny cykl Otta
Efekty mechano- chemiczne
ZAGROŻENIA POŻAROWE W PRZEMYŚLE PELETOWYM
Zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego
SZKOLENIE KIEROWCÓW – KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Efekt cieplarniany.
SPRAWNOŚĆ CIEPLNA URZADZEŃ GRZEWCZYCH
Pary Parowanie zachodzi w każdej temperaturze, ale wraz ze wzrostem temperatury rośnie szybkość parowania. Siły wzajemnego przyciągania cząstek przeciwdziałają.
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
BADANIE MIĘŚNIA PNEUMATYCZNECGO DO ZASTOSOWAŃ W NAPĘDACH ROBOTÓW
T43 Montaż – sposoby, dokumentacja technologiczna i organizacja
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
UKŁAD HYDRAULICZNY SPYCHARKI BAT- M
Turbosprężarki samochodowe
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
KONSERWACJA końcówek stomatologicznych
Analiza techniczno-ekonomiczna projektów OZE w programie RETScreen
Zmiany gęstości wody i ich znaczenie dla życia w przyrodzie
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
XXII Sympozjon PKM Jurata, wrzesień 2005
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
„Windup” w układach regulacji
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Ziemia – planeta ludzi.
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
GRZYBY PLEŚNIOWE W NOWOCZESNYM BUDOWNICTWIE
Pijani kierowcy na polskich drogach
II zasad termodynamiki
Układy kogeneracyjne ORC
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Kinetyczna teoria gazów
Sprężarki. Podział, budowa i zastosowanie.
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Osuszacze sprężonego powietrza.
Budowa zaworu rozdzielającego suwakowego.
OBSŁUGIWANIE OKRESOWE NR 1 (OO-1) co 100 mth
Druga zasada termodynamiki
Przegląd i budowa zaworów specjalnego przeznaczenia.
Chłodnictwo - projektowanie sieci przewodów
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Budowa układu hydraulicznego
Układ smarowania (olejenia)
Zasadnicze zespoły i układy silnika.
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI
Blok III: Pojazdy stosowane w rolnictwie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Lekcja 7: Układy hamulcowe.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Stany skupienia wody.
Silnik Stirlinga.
zasada działania opracował E. Kania
Instalacja wodno-kanalizacyjna
OBSŁUGI.
Amortyzator.
Bomba atomowa, energetyka jądrowa.
Chłodnictwo - projektowanie sieci przewodów
KLASYFIKACJA NA HYDROCYKLONACH W ZAMKNIĘTYCH UKŁADACH MIELENIA
ARKADIUSZ ŚPIEWLA, 1 BT. Smog – zjawisko atmosferyczne powstałe w wyniku wymieszania się mgły z dymem i spalinami.
HYDROCYKLONY KLASYFIKUJĄCE
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
SZKOLENIE KIEROWCÓW – KONSERWATORÓW SPRZĘTU RATOWNICZEGO OSP
ELEKTRONICZNY WYKRYWACZ NIESZCZELNOŚCI HYDROGEN
Zapis prezentacji:

KLIMATYZACJA W SAMOCHODZIE

PODSTAWOWE INFORMACJE O UKŁADZIE KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ Podstawowym zadaniem klimatyzacji w samochodzie jest obniżanie temperatury wewnątrz pojazdu, dodatkową poważną zaletą jest osuszanie powietrza, co w deszczowy czy wilgotny dzień powoduje bardzo szybkie usuniecie zaparowania z szyb zwiekszając bezpieczeństwo jazdy. Zaleta ta sprawia że wbrew pozorom klimatyzacja nie jest urządzeniem przydatnym tylko sezonowo w czasie lata, a przez większą część roku. Ponadto jeśli jest układ zautomatyzowany,  w chłodnie dni elektronika steruje ogrzewaniem.      Na przestrzeni ostatnich lat nie zaszły żadne istotne zmiany w budowie układu klimatyzacji, z wyjątkiem przejścia przez producentów w 1994 r. na czynnik (gaz)  R 134a zamiast stosowanego wcześniej czynnika R12 Było to spowodowane wymogami ekologicznymi, gaz R12 czyli w potocznej nazwie Freon, jest uważany za jedną z przyczyn efektu cieplarnianego ponieważ niszczy zawarty w atmosferze ozon.

BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU KLIMATYZACJI Poszczególne elementy układu są ze sobą połączone przewodami, tworząc zamknięty system. W układzie tym krąży przepompowywany przez kompresor czynnik roboczy. Jego obieg dzieli się na dwie strony: Część pomiędzy kompresorem i zaworem rozprężającym to strefa wysokiego ciśnienia. Część pomiędzy zaworem rozprężającym a kompresorem  określa jest jako niskociśnieniowa.  W kompresorze czynnik w postaci gazowej zostaje sprężony, a tym samym silnie nagrzany. Pod wysokim ciśnieniem zostaje przepchnięty przez skraplacz, gdzie oddaje do otoczenia uzyskane w wyniku sprężania ciepło. Schładzanie czynnika powoduje zmianę jego stanu skupienia z fazy gazowej w płynną. Kolejny element systemu na drodze czynnika to osuszacz. W nim następuje oddzielenie od płynnego czynnika roboczego zanieczyszczeń mechanicznych, pary wodnej i cząstek powietrza. Osuszacz chroni cały układ przed blokadą spowodowaną nagromadzeniem się opiłków metalu powstających na trących się elementach sprężarki.

Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z zaworem rozprężnym

Zasady funkcjonowania układu klimatyzacji z dyszą rozprężną

Klimatyzacja samochód Budowa schemat 1 - kanał ssawny   2 - głowica tylna   3 - kolanko wylotowe   4 - tłok   5 - korbowód   6 - tarcza wychylna (nie obracająca się)   7 - łożysko wyciskowe 8 - tarcza wychylna (obracająca się)   9 - sworzeń zabierakowy   10 - sworzeń   11 - kołnierz od strony sprzęgła   12 - podzespół przesuwny sprzęgła   13 - pierścień uszczelniający   14 - łożysko koła pasowego   15 - zespół koła pasowego   16 - cewka   17 - sworzeń prowadzący   18 - łożysko oporowe   19 - łącznik przesuwny   20 - wał   21 - sprężyna   22 - łożysko tylne   23 - zespół sterowania

Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany • Naturalny sposób nawet z całkowicie szczelnego układu ubywa rocznie od 10 do 15 proc. czynnika chłodniczego. • Ponieważ inaczej nie można zagwarantować smarowania kompresora. • Ponieważ wilgoć w układzie może spowodować poważne uszkodzenia. Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowadzić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych,można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe.

Co ma wspólnego klimatyzacja z bezpieczeństwem jazdy Szybkie zmęczenie przy upałach • Spadek zdolności koncentracji • Wydłużenie czasu reakcji • Zwiększenie ryzyka wypadku Naukowe badania potwierdzają, że wraz ze wzrostem temperatury obniża się zdolność koncentracji, a organizm ludzki szybciej się męczy. Jednocześnie wydłuża się czas reakcji. To z kolei podnosi znacznie ryzyko wypadku. Klimatyzacja w samochodzie schładza wnętrze do przyjemnej temperatury, osuszając jednocześnie powietrze. Pasażerowie czują się dobrze. Dzięki temu szybkość reakcji i zdolność do koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez dłuższy czas.

O czym warto pamiętać Przy obsłudze klimatyzacji należy pamiętać także o: przed rozszczelnieniem układu należy wyczyścić elementy by nie dopuścić do zanieczyszczeń nie wolno montować części, do których dostał się brud i wilgoć pierścienie uszczelniające wymienia się na nowe naprawa nie może być dokonywana na wolnym powietrzu i w wilgotnym pomieszczeniu w razie potrzeby trzeba uzupełnić ilość oleju pojemniki ze świeżym olejem należy trzymać zawsze szczelnie zamknięte gdyż olej do sprężarek do klimatyzacji łatwo łapie wilgoć z powietrza okresowo wymienić należy filtr przeciwpyłowy, gromadzą się tam bowiem różnego rodzaju zanieczyszczenia. Często nieprzyjemny zapach wewnątrz pojazdu po włączeniu "klimy" jest spowodowany pleśnią na filtrze przeciwpyłowym.

KONIEC