Cele ogólne: edycja obiektów w AutoCADzie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edycja mapy cyfrowej PowerDraft.
Advertisements

„Zabawy z GIMP’em”.
Opracował: Nowak Paweł
Wspólne skoroszytów Wspólne użytkowanie skoroszytów Arkusze i skoroszyty Tworzenie nowego skoroszytu Obliczenia w skoroszytach Przeglądanie wzorów w skoroszytach.
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Systemy operacyjne - Windows
WINDOWS 95.
Malowanie na ekranie- Paint (Paintbrush).
Tworzenie nowej biblioteki
Edytor Graficzny Paint
Tworzenie publikacji w programie: PUBLISHER
Opracowała: Iwona Kowalik
Tworzenie prezentacji w programie PowerPoint
Menu Tabela program Microsoft Word
Mateusz Antonow. Tekst Obraz Galeria Media Kształty & linie Przyciski & menu Sklep Internetowy Ustawienia Społecznościowe Aplikacje 3. Dodaj.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Poznaj bliżej program Microsoft Office Word 2007
Excel Wykład 3.. Importowanie plików tekstowych Kopiuj – wklej Małe pliki Kolumny oddzielone znakiem tabulacji Otwieranie/importowanie plików tekstowych.
Wycinanie obiektów z obrazu
AutoCAD – podstawy Ustalenie środowiska
Ćwiczenia z Worda
Opracowanie: mgr Barbara Benisz
Temat: Operacje na plikach i folderach str.
MODYFIKACJA, EDYCJA OBIEKTÓW w programie AUTOCAD Polecenia: Część 2: SKALA, FAZUJ, ZAOKRĄGL. Uchwyty. Cele: edycja i modyfikacja obiektów w programie.
Janusz ROŻEJ GENERATORY APLIKACJI Generatory aplikacji Janusz ROŻEJ
Opracowanie Dorota Libera
Język programowania Logo - na przykładzie programu LOGOMOCJA
Program do tworzenia prezentacji - uruchamianie i opis okna programu
Edytor Vi.
Warstwy w AUTOCADzie: tworzenie warstw, ustawienia grubości, koloru, widoczności, zmiana, wyłączanie, zamrażanie, blokowanie Cel nauczania: Tworzenie,
MODYFIKACJA, EDYCJA OBIEKTÓW W AUTOCADZie Polecenia: Część1: UTNIJ, WYDŁUŻ, Przedłuż, ROZCIĄGNIJ, PRZERWIJ. UCHWYTY. Część 2: SKALA, FAZUJ, ZAOKRĄGL.
Podstawy programowania w języku C i C++
KRESKOWANIE w AUTOCADzie Polecenia: Kreskuj _HATCH, Gkreskuj _BHATCH
TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Obraz marynistyczny w programie MS Paint 6.1
Edytor tekstu Word.
Tworzenie komiksu MS PowerPoint Beata Sanakiewicz.
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Rysunki z efektami specjalnymi
Visual Basic w Excelu.
Ujarzmić Worda Agnieszka Terebus.
Ms Access Formularze i raporty Marzena Nowakowska KIS, WZiMK, PŚk
Program Logomocja.
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Excel Wykresy – różne typy, wykresy funkcji.
EDYTOR GRAFIKI PAINT - podstawy pracy.
Praca z wzorcami materiałów informacyjnych j następnie naciśnij przycisk F5 lub kliknij pozycję Pokaz slajdów > Od początku w celu rozpoczęcia kursu. Na.
Informatyka +.
Visual Basic w Excelu - podstawy
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Beata Sanakiewicz. Spis treści  Łączenie dokumentów Łączenie dokumentów  Mechanizm OLE Mechanizm OLE  Obiekt osadzony Obiekt osadzony  Obiekt połączony.
JabTalk - instrukcja. Przyciski paska wypowiedzi – odtwarzanie i czyszczenie Pasek wypowiedzi – wyświetla wybrane symbole i pozwala na ich odtworzenie.
SAMOUCZEK PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA PROGRAMU DO MODELOWANIA TARCZ.
Komputerowe wspomaganie projektowania Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechnika Gdańska 2007 r.
PRZYKŁAD OBLICZENIOWY PRĘT
PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA KRATOWNICY
Ms Access Raporty Marzena Nowakowska WZiMK, PŚk
Operacje na plikach i folderach
Tworzenie wykresów część II Tworzenie wykresu domyślnego Modyfikacja wykresów Pasek narzędzi Wykres.
Edytor tekstu Word – możliwości graficzne
 Cele operacyjne:  Uczeń:   doskonali:   · zasady tworzenia tabeli;  · sposoby formatowania tekstu w programie Word;  · umiejętność wyrównania.
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Logo PTMK czyli praktyczne wykorzystanie umiejętności i wiedzy dotyczącej środowiska COREL DRAW.
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Wyższa Szkoła Ekologii i Zarządzania
Zapis prezentacji:

Cele ogólne: edycja obiektów w AutoCADzie MODYFIKACJA RYSUNKU W AUTOCADzie Edycja obiektów: polecenia: 1. USUŃ, KOPIUJ, PRZESUŃ, OBRÓT 2. LUSTRO, ODSUŃ, SZYK Cele ogólne: edycja obiektów w AutoCADzie

Cele operacyjne - szczegółowe cele kształcenia Po zajęciach uczeń powinien umieć: wybierać obiekty rysunku do edycji, usuwać narysowane obiekty, kopiować, przesuwać, obracać, edytować przy pomocy polecania LUSTRO, odsuwać, tworzyć szyk

Ogniwo 1 Uświadomienie celów kształcenia Polecenia modyfikacji i edycji obiektów są niezbędne przy pracy w AutoCAD. Niezbędna jest znajomość wyboru elementów do edycji oraz poleceń: USUŃ _ERASE - usuwa narysowane obiekty KOPIUJ _COPY - kopiuje PRZESUŃ _MOVE – przesuwa OBRÓT _ROTATE - obraca LUSTRO _MIRROR – odbicie lustrzane względem dowolnej osi ODSUŃ _OFFSET – kopiowane równoległe (przesunięcie) SZYK _ARRAY – tablica prostokątna lub biegunowa wybranego obiektu

Cele kształcenia – motywacja Przykłady zastosowań poleceń modyfikacji rysunku Usunięcie – pewnych zbędnych elementów Kopiowanie – np. znaku na mapie wiele razy (latarnia, drzewo, napis, punkt geodezyjny…) Przesunięcie – np. napisu bo jest na linii Obrót np.. napisu np. równolegle do linii Lustro – np. rysujemy tylko połowę i druga jako lustro pierwszej części Odsunięcie – obiekt równoległy typu ramka w ramce, koło w kole Szyk – np. las drzew. Rysujemy jedno i tworzymy szyk - tablicę

Ogniwo 2. Poznawanie nowych faktów Niezbędna jest znajomość wyboru elementów do edycji: bezpośredni, okno, przecięcie, ramka, poprzednie, ostatni, pojedynczy, auto. Przełączniki: Dodaj, Usuń. Zastosowanie klawisza Shift – wybrany usuwany z listy Polecenia: USUŃ _ERASE - usuwa narysowane obiekty KOPIUJ _COPY - kopiuje PRZESUŃ _MOVE – przesuwa OBRÓT _ROTATE - obraca LUSTRO _MIRROR – odbicie lustrzane względem dowolnej osi ODSUŃ _OFFSET – kopiowane równoległe (przesunięcie) SZYK _ARRAY – tablica prostokątna lub biegunowa wybranego obiektu

Wybór obiektów do modyfikacji Ogniwo 3. Kształtowanie pojęć, poznawanie prawidłowości i systematyzowane wiedzy Wybór obiektów do modyfikacji Wybór Bezpośredni (punkt), Okno, Przecięcie, Poprzednie (z ostatniej komendy), Wszystkie Ostatni (jeden ostatni), Ramka (Okno lub PRZEC), Wielobok, Płot, Okrąg Auto (1 obiekt lub, jeśli nie wskazano to róg Ramki), Pojedynczy (Single) – tylko jeden obiekt i wykonywane polecenia (bez Enter) Przełączniki: Dodaj – dodawanie obiektów do zbioru wskazań i Usuń – usuwanie. Wybór z klawiszem Shift – wybrany – usuwany z listy wybranych.

Wybieranie elementów Przed zmodyfikowaniem elementów można utworzyć zbiór wskazań, który składa się z jednego lub więcej elementów. Do utworzenia zbioru wskazań użyj dowolnej z następujących metod: Najpierw wybierz polecenie lub narzędzie, a następnie wybierz elementy. Najpierw wybierz elementy, a następnie wybierz polecenie lub narzędzie (większość elementów). Wybierz elementy przez wskazanie, a następnie użyj uchwytów do ich zmodyfikowania.

Metody wyboru elementów Wybierz wszystkie elementy Wybiera wszystkie elementy w aktualnym rysunku. Dodaj do zbioru Dodaje jeden lub więcej elementów do zbioru wskazań. Odejmij od zbioru Usuwa jeden lub więcej elementów ze zbioru wskazań. Poprzednie wskazanie Wybiera elementy włączone do poprzedniego zbioru wskazań. Ostatni element w rysunku Wybiera ostatni element dodany do rysunku. Okno wewnętrzne Wybiera elementy zawarte całkowicie w prostokątnym oknie wyboru. Okno przecinające Wybiera elementy zawarte całkowicie lub przecinające granice prostokątnego okna wyboru. Okno zewnętrzne Wybiera elementy będące całkowicie poza prostokątnym oknem wyboru. Wielobok wewnętrzny Wybiera elementy zawarte całkowicie w wielobocznym oknie wyboru. Wielobok przecinający Wybiera elementy zawarte całkowicie lub przecinające granice wielobocznego okna wyboru. Wielobok zewnętrzny Wybiera elementy będące całkowicie poza wielobocznym oknem wyboru. Okrąg wewnętrzny Wybiera elementy zawarte całkowicie w okrągłym oknie wyboru. Okrąg przecinający Wybiera elementy zawarte całkowicie lub przecinające granice okrągłego okna wyboru. Okrąg zewnętrzny Wybiera elementy będące całkowicie poza okrągłym oknem wyboru. Punkt Wybiera wszystkie zamknięte elementy, które otaczają wybrany punkt. Płot Wybiera elementy przecinające linię lub segmenty linii.

Inne metody wyboru Oprócz tych metod, można wybrać elementy, które odpowiadają określonemu zbiorowi cech na przykład, wszystkie elementy na określonej warstwie lub narysowane określonym kolorem. Niektórych metod wyboru można używać automatycznie, bez wyświetlania okna zgłoszeń. Na przykład, wystarczy po prostu kliknąć w celu wyboru elementów lub użyć okna wewnętrznego lub okna przecinającego przez określenie przeciwległych narożników prostokątnego okna wyboru. Kierunek wskazywania punktów prostokąta (lewo-prawo lub prawo-lewo) określa typ tworzonego okna.

Sposób utworzenia Okna wewnętrznego

Sposób utworzenia Okna przecinającego

Sposób wyboru elementów przy użyciu Wieloboku wewnętrznego

Polecenie Wybierz _SELECT Klawiatura: WYBIERZ _SELECT Grupuje elementy w zbiór wskazań do użytku w następnych poleceniach. Wybierz elementy do włączenia do zbioru: Wybierz elementy, które chcesz włączyć do zbioru wskazań. W tym celu możesz użyć dowolnej z metod wyboru. Po wybraniu żądanych elementów, naciśnij Enter. WSKAZÓWKA Elementy, które były wybrane poprzednio są umieszczane w poprzednim zbiorze wskazań. Podczas wykonywania wielu poleceń programu (takich jak Usuń lub Zmień), można wybrać Poprzedni zbiór wskazań.

Wybór najpierw elementów Elementy można wybrać jako pierwsze, a następnie można wybrać sposób ich modyfikacji. Podczas wybierania każdego z elementów, są one wyróżniane małymi kwadracikami zwanymi uchwytami, które pojawiają się w strategicznych punktach elementu. Położenia uchwytów są zależne od typu wybranego elementu. Na przykład, uchwyty występują w punktach końcowych i w punkcie symetrii linii, w punktach kwadrantowych i w punkcie środkowym okręgu i w punktach końcowych, punkcie symetrii i w środku łuku.

Uchwyty - przykłady

Polecenie: Usuń _ERASE Pasek narzędzi: > Usuń ; Menu: Zmiana > Usuń; Klawiatura: USUŃ, _ERASE; Klawisz [Del] Usuwa wybrane elementy z rysunku. Napisz USUŃ. wybierz elementy do usunięcia: Wskaż elementy, które chcesz usunąć, a następnie naciśnij Enter. Usunięte elementy są wymazywane z bazy danych rysunku. W przypadku pomyłkowego usunięcia elementu, bezpośrednio po użyciu polecenia Usuń można użyć polecenia Przywróć, Oddaj, _OOPS, skrót: CTRL Z które pozwoli na jego przywrócenie. Aby przywrócić elementy usunięte kilka poleceń wstecz, należy użyć polecenia Cofaj.

KOPIOWANIE OBIEKTÓW: KOPIUJ _COPY Polecenie KOPIUJ pozwala na kopiowanie jednego lub wielu obiektów w inne miejsce rysunku. Wprowadzenie polecenia: ZMIANA  KOPIUJ z paska narzędzi KOPIUJ; Klawiatura: KOPIUJ, _COPY Elementy wybrane do kopiowania nie są przesuwane ze swojego oryginalnego położenia. Kopiowane elementy zachowują wszystkie atrybuty (takie jak rodzaj linii, kolor i warstwa) elementów oryginalnych.

Kopiowanie przy podanym wektorze przesunięcia Wersja 1 wskazujemy element do kopiowania, podajemy przyrosty Dx,Dy (wektor przesunięcia) przy pytaniu o punkt bazowy a następnie <Enter> zamiast punktu docelowego Wersja 2 wskazujemy element do kopiowania, dowolny punkt na ekranie jako bazowy i przesunięcie względne z @, czyli @DX,DY

Kopiowanie przy podanym przesunięciu: DX. DY : Kopiuj Wybierz elementy do skopiowania: Wskazujemy elementy Wybierz elementy do skopiowania: <Enter> - koniec wskazywania Wiele/wEktor/<Punkt bazowy>: DX,DY Punkt przemieszczenia: <Enter> - zamiast punktu docelowego

Sposób kopiowania elementów poprzez wybór punktu bazowego i docelowego (punkt wskazany lub podane współrzędne X,Y)

Kopiowanie wielokrotne – opcja W, punkt bazowy i punkty docelowe

Kopiowanie wielokrotne – przykład z okręgiem

Kopiowanie do schowka, kopiowanie miedzy rysunkami Można kopiować obiekty do schowka i później wklejać wielokrotnie. Można kopiować obiekty miedzy rysunkami – ułożyć odpowiednio rysunki – poziomo, pionowo, kaskada.

Polecenie PRZESUŃ _MOVE Pozwala przesuwać obiekty na rysunku Wprowadzenie jak zwykle z paska narzędzi, menu górnego – Zmiana – Przesuń lub z linii poleceń: PRZESUŃ / _MOVE Następnie wybieramy obiekty do przesunięcia i wpisujemy przesunięcie DX,DY lub wskazujemy punkt zaczepienia (bazowy) i punkt docelowy. Działanie analogiczne jak przy kopiuj, z tym, że obiekt źródłowy znika

Polecenie OBRÓT _ROTATE

Polecenie LUSTRO _MIRROR – symetria osiowa obiektów względem dowolnej osi

Lustro – zmienna MIRRREXT Standardowo napisy podlegają symetrii jak inne obiekty (lustrzane odbicie oryginału). Czasem to nie jest wskazane. Aby tego uniknąć należy ustawić zmienną MIRRTEXT na 0 (domyślnie wynosi 1) Wersja górna – MIRRTEXT =1; dolna – MIRRTEXT =0

ODSUŃ _OFFSET Polecenie umożliwia skopiowanie obiektu tak, że powstała kopia jest równoległa do tego obiektu. Kopiować równolegle można: łuki, okręgi, linie, poliginie Są 2 opcje: 1) podaje się odległość odsunięcia; 2) podaje się punkt, przez który kopia równoległa przechodzi

SZYK _ARRAY Polecenie SZYK _ARRAY Polecenie umożliwia wierne kopiowanie obiektów. Kopie tworzą tablicę prostokątną lub biegunową

Szyk kołowy – elementy obracane i nie obracane

Ogniwo 5. Przechodzenie od teorii do praktyki Pokaz z instruktażem i wykonywanie zadań Pliki zadań w PDF AC_zad7_skroc1.pdf Wykaz plików Pliki spakowane Formatka czysta A4 pion. wzór A4PnWz.dwg Wybór obiektów wybor.dwg Wymaż - dane eraseD.dwg Kopiuj kopiuj.dwg Kopiuj, rotacja - dane coprotD.dwg Kopiuj, rotacja - wynik copyrot.dwg Lustro, odsuń, szyk mirofArd.dwg

Ogniwo 6. Utrwalanie wiadomości i umiejętności Samodzielne wykonywanie zadań Wykaz plików Pliki spakowane Formatka czysta A4 pion. wzór A4PnWz.dwg Wybór obiektów wybor.dwg Wymaż - dane eraseD.dwg Kopiuj kopiuj.dwg Kopiuj, rotacja - dane coprotD.dwg Kopiuj, rotacja - wynik copyrot.dwg Lustro, odsuń, szyk mirofArd.dwg Dodatkowo: założyć nowy rysunek A4 (210x297), narysować ramkę na obrzeżu przy pomocy polilinii, poleceniem odsuń przesunąć do środka o 5 mm – obramowanie tabliczki do rysowania. Narysować pozostałe elementy tabliczki i opisać wg wzorca Załącznik - tabl_dane.pdf

Ogniwo 7. Sprawdzanie osiągnięć Pytania (polecenia po polsku i angielsku): Opcje wyboru obiektów do modyfikacji, przełączniki, Shift Polecenie wymaż, oddaj Kopiowanie: o podany wektor (2 opcje), do punktu docelowego, wielokrotne, kopiowanie z opcją schowka, miedzy rysunkami Przesuwanie _MOVE – o dany wektor, do podanego punktu Obrót – o dany kąt, w odniesieniu do kąta bazowego (odniesienia) Lustro – opcje polecenia (zachowanie oryginału), zmienna Mirrtext Szyk – prostokątny, kołowy – opcje Opracować sprawozdanie w ramach zadania domowego

Dziękuję za uwagę! Film