„Cash processing – sytuacja bieżąca i kierunki rozwoju”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Spotkanie prasowe, Warszawa, 24 kwietnia 2012r.
Advertisements

niemiecki z ekonomią w tle
EBPP - nowy trend na rynku
Klub Dyrektorów Finansowych "Dialog" Usprawnienia w dziale finansowym. Warszawa Projekty dla siebie i dla całej firmy Współpraca z IT. Krzysztof.
Dla każdego ucznia i studenta w wieku od 18 do 26 lat oferujemy
Wyobraź sobie, że pracujesz w jednej z największych i najbardziej szanowanych firm na świecie, zatrudniającej ponad 300,000 osób w ponad 100 krajach. W.
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Amadeo Rapid Market System Szybkiej Sprzedaży Amadeo Rapid Market System szybkiej sprzedaży.
Zarządzanie Ryzykiem Operacyjnym
w OCENIE BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH SGB
Rynek cash handlingu w Polsce w 2009r.
Nowa Jakość kontroli w biznesie Projekt: Stworzenie e- usługi w postaci systemu księgowo-kadrowego on-line przez MGA Sp. z o.o. w Toruniu jest współfinansowany.
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wsparcie instrumentów inżynierii finansowej w ramach RPO WP na lata Radomir Matczak Departament Rozwoju.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dynamiczny rozwój bankowości mobilnej w Banku Pekao
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa.
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Udział BIK w ocenie ryzyka kredytowego i ochronie aktywów banków spółdzielczych Falenty, 9 października 2008 r. dr Mariusz Wyżycki, Wiceprezes Zarządu.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Rola banku centralnego w organizacji obiegu gotówki
Bankowość Mobilna.
Tworzenie i organizacja banków
KŁOS NOWOCZESNE TECHNOLOGIE BANKOWE Sp. z o.o.
Warszawa, 28 lutego 2012 Bank Pekao SA Bank Pekao SA – wspiera wzrost ubankowienia Współpraca Banku Pekao SA i ZUS w zakresie obsługi emerytów i rencistów.
Operacje kasowo-skarbcowe
Kompleksowa obsługa finansowa dla MSP. Europejskie standardy obsługi MSP Usługi świadczone przez banki w Europie: - bankowość elektroniczna - wnioski.
WPŁATY I WYPŁATY GOTÓWKOWE Wykonały: Ewelina Kaszowska
Prezentacja usługi Przelewów Masowych dla
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
Asseco Poland – bezpieczny partner w biznesie
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
Pieniądz Elektroniczny
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
Asseco Poland S.A. dla banków spółdzielczych
solutions for demanding business 2 Asseco Poland Bezpieczny wybór Bezpieczna współpraca Bezpieczna przyszłość
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Banki i ich rola w gospodarce
Kompleksowa obsługa bankowa dla MSP Katowice
Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. O PZWLP PZWLP powstał w 2005 roku Celem Związku jest kształtowanie i wpływanie na rozwój branży wynajmu i.
System Informowania Kierownictwa – nowoczesne narzędzie wspomagające uzyskanie przewagi konkurencyjnej Piotr Bączek – Project.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Bilans płatniczy: zestawianie i analiza
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Urządzenia do obsługi kart
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
Panel: „Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług płatniczych w Polsce – rozwój bankowości mobilnej, skutki obniżenia interchange fee” Prezentacja wprowadzająca.
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Raport - „Informacja o realizacji „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata ” w 2015 r.” XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na.
Graficzna Struktura Organizacyjna Nest Bank SA
Zatrudnianie nauczycieli
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Sprawozdawczość finansowa
Specjalność: Specjalista Bankowy
Pieniądz elektroniczny - nowość w polskiej bankowości elektronicznej
Zapis prezentacji:

„Cash processing – sytuacja bieżąca i kierunki rozwoju” Mirosław Sędłak Prezes Zarządu Impel Cash Handling Sp. z o.o.

Cash processing - definicje Cash processing – zespół czynności związanych z obsługą i obróbką wartości na którą składają się czynności: liczenia, sortowania, pakowania, kontroli jakości, sprawdzenia pochodzenia banknotów i bilonu, magazynowania, komisjonowania, sporządzania raportów i zestawień z przeprowadzonych operacji zgodnych z oczekiwaniami klientów. Cash handling – zespół czynności złożonych z cash processing’u wraz z logistyką wartości pieniężnych (transportowanie wartości).

Normy prawne Podstawowe polskie regulacje prawne: Ustawa - Prawo Bankowe, Rozporządzenie Prezesa NBP, Ustawa o ochronie osób i mienia. Unijne regulacje prawne: Nowa Umowa Kapitałowa - Bazylea II.

Outsourcing cash processing’u Outsourcing usług cash processingu zgodnie z art. 6a – 6d Ustawy Prawo Bankowe wymaga: Bank musi zawiadomić Nadzorcę co najmniej z 14 dniowym wyprzedzeniem o zamiarze zawarcia umowy outsourcingowej. Nadzorca ma prawo wykonywania efektywnego nadzoru nad wykonywaniem powierzonych czynności. Bank oraz outsourcer musi posiadać wiarygodne plany działania zapewniające ciągłe i niezakłócone prowadzenie działalności. Czynności realizowane przez outsourcer’a na rzecz Banku nie mogą wpływać niekorzystnie na prowadzoną przez Bank działalność, na skuteczność kontroli zewnętrznej Banku oraz na ochronę tajemnicy bankowej.

Odbiorcy usługi Usługi cash processingu skierowane są głównie do podmiotów z sektora bankowego sektora handlu i usług, jak również do Klientów detalicznych. Do najważniejszych odbiorców usług należą: banki, inne podmioty pośredniczące w operacjach finansowych, firmy zarządzające samoobsługowymi urządzeniami kasjerskimi (ATM), sieci handlowe, stacje paliwowe, urzędy miejskie, gminne, kasyna, mniejsze podmioty handlowe i usługowe (tzw. small business).

Dostawcy usługi Wysoki próg wejścia – duża kapitałochłonność - istotnym ograniczeniem w liczbie operujących wykonawców w tym obszarze. Należą do nich: Asekuracja Sp. z o.o. Brink’s C.L. Polska Sp. z o.o. Group4Securicor Sp. z o.o. Impel Cash Handling Sp. z o.o. Konsalnet S.A. MCG Sp. z o.o.

Podstawowe standardy Dostawca musi spełniać następujące wymogi: Szczelna polisa ubezpieczeniowa. Certyfikowane specjalistyczne powierzchnie. Nowoczesny park maszynowy. Zintegrowany system bezpieczeństwa: CCTV, ACC, SSWiN. Wykwalifikowane zasoby ludzkie. Specjalistyczna flota samochodowa. Dedykowany obsłudze gotówkowej system informatyczny.

M&A usług cash processingu Poza wydzielaniem usług cash processingu poza struktury bankowe coraz częściej spotykane są transakcje przejęcia, połączenia lub nabycia udziałów bezpośrednio w strukturach outsoucer’ów. Najlepszym tego dowodem są transakcje : BDH Serwis przez Impel Security Polska, Bankowy Dom Faktor przez Impel Security Polska, Asco CiT przez Solid Security, Patron Service przez Solid Security, PWPW przez Konsalnet, Asekuracja przez Impel Security Polska.

M&A usług cash processingu Globalnie Ocenia się, że w skali kraju rynek dostawców zostanie podzielony na 3-4 graczy. Lokalnie Kolejne przejęcia będą następować w obszarze mniejszych lokalnych dostawców usług konwojowych.

Dojrzałość rynku Usługi cash processingu znajdują się w chwili obecnej we wczesnej fazie rozwoju. Poza PKO BP S.A., BGŻ S.A. a także sektorem bankowości spółdzielczej wszystkie największe instytucje finansowe korzystają w różnym zakresie z usług outsourcer’ów. Różny poziom zaawansowania outsourcingu: pełny, niepełny (gotówka kliencka, kasjerska, outsourcing CiT, ATM, księgowania).

Zakres świadczonych usług Przeliczanie nadwyżek gotówkowych z placówek banku. Przygotowywanie zasiłków gotówkowych. Obsługa wpłat zamkniętych klientów banku (wrzutnie nocne) i przygotowanie zasiłków. Przechowywanie wartości. Obsługa zasileń i odprowadzeń z /do NBP i innych banków. Generowanie szczegółowych zestawień i raportów. Generowanie danych pod księgowania. Dokonywanie bezpośrednich księgowań. Obsługa samoobsługowych urządzeń bankowych. Transportowanie wartości.

Specyficzny klient masowy - retail Wysokie wymagania (standardy, terminowość usługi, niskie ceny)

Trendy rynkowe – sektor bankowy Wzrost wolumenu gotówki od 4 do 12% w skali roku. Dynamiczny rozwój sektora – wzrost poziomu ubankowienia. Statystycznie około 3-4 razy mniej niż w krajach EU placówek bankowych przypadających na mieszkańca. Statystycznie około 3 razy mniej bankomatów niż w krajach EU. Ilość kart ponad 20 MLN. MasterCard International - aż za 79 % wszystkich zakupów w Europie płaci się gotówką. VISA Europe - w Polsce udział transakcji kart płatniczych w wydatkach konsumpcyjnych wynosi zaledwie 4%. Pieniędzmi wypłaconymi w bankomatach płacimy za 20% wszystkich zakupów.

Trendy rynkowe – sektor bankowy Dynamiczny rozwój sieci ATM. Obecnie jest ponad 9400 bankomatów. Wg. standardów europejskich powinno być około 27 000 urządzeń.

Trendy rynkowe – sektor detaliczny Stale rosnąca ilość punktów handlowych, marketów, hipermarketów a także tzw. small businessu. Potencjalne pojawienie się na naszym rynku kolejnych międzynarodowych sieci handlowych takich jak np. Walmart. Konsolidacja rynku.

Kierunki rozwoju Poniżej przedstawiamy przykładowe kierunki rozwoju sektora cash processingu: Przekazywanie przez Banki ATM zewnętrznym operatorom. Wejście do strefy EURO. SEPA. Wdrażanie nowoczesnych technologii (Systemy IT dla CP i CiT, zintegrowane z systemem IT wysokowydajne maszyny liczące, ADS/ADS Transfer, kody kreskowe, biometria). Płatności masowe. Transporty lotnicze. Bezpośrednie księgowania na rachunkach klientów. Bezpośredni dostęp do gotówki w NBP.

Dywersyfikacja ryzyka Wymogi Nowej Umowy Kapitałowej – szacowane ryzyk operacyjnych. Zalecenia Organu Nadzorczego – outsourcing do co najmniej dwóch oferentów (stand-by). Plany awaryjne zachowania ciągłości działania.

Napotykane utrudnienia Migracja zasobów ludzkich. Presja na wzrost wynagrodzeń. Wzrost kosztów komponentów usługi. Pauperyzacja rynkowych stawek za usługi. Wzrost koszty ubezpieczenia. Potencjalny wzrost poziomu przestępczości.

Standaryzacja usług Konieczność podjęcia debaty mającej na celu opracowanie standardów usług cash processingu oraz transportowania wartości. Standardy dotycząca m.in.: Form pakowania wartości Zasad pakowania wartości Raportowania Standardów transportu wartości (harmonogram).

Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do dyskusji