Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

Projekt i opracowanie :
Płazy.
EFEKT CIEPLARNIANY ( efekt szklarni )
Ograniczenia dla przemysłu energetycznego
Kwaśne deszcze Agata Musiał Klasa II B.
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
GLOBALNE OCIEPLENIE KLIMATU
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: Zajęcia projektowe, komp. Mat.
KWAŚNE DESZCZE.
KWAŚNE DESZCZE.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Negatywny wpływ smogu na zdrowie publiczne
Przystosowanie ptaków
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Układ oddechowy Budowa i funkcje Autor: Patryk Lompart.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
Zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody
ZIEMIA Przyczyny Zanieczyszczenia powietrza.
Zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich zwalczania
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Jak oddychamy?.
BIOLOGIA Efekt cieplarniany.
Zagrożenia Planety Ziemi
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Ziemia – planeta ludzi.
Jaką rolę pełnią drzewa?
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
Elementy Anatomii i Fizjologii
1.
Kwaśne opady.
PODSTAWY FIZJOLOGII NURKOWANIA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Autor: Sandra Tuptanowska, lat 14 Klasa 1 gimnazjum Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 1 w Grudziądzu Nauczyciel: Piotr Piszkalski Specjalny Ośrodek.
Niekorzystne zjawiska związane z zanieczyszczeniem atmosfery
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
ZANIECZYSZCZENIA ŚRODOWISKA
Badanie wód jezior lobeliowych
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Kwaśne deszcze Autor: Krzysztof Wójt, IId G.
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
2.36. Budowa i funkcje układu oddechowego
Fizyka a ekologia. W kilku słowach o zanieczyszczeniach W powietrzu znajduje się kilka składników takich jak: tlen, azot i dwutlenk węgla –w których znajdują.
Ekologia wokół nas..
Efekt cieplarniany.
Stwierdzono, że gęstość wody w temperaturze 80oC wynosi 971,8 kg/m3
Fizyka a ekologia.
Efekt cieplarniany.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Powietrze Mateusz Wiśniewski.
ZANIECZYSZCZENIA.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Zapis prezentacji:

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Projekt ,,ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE ” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Fundusz Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Człowiek Najlepsza Inwestycja

Zespół Szkół w Wicku Gimnazjum w Wicku ID grupy: 96/35_mp_g1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektu: ,, Płuca Polski i świata” Semestr: III Rok szkolny: 2010/2011

Szymon Podolak (operator sprzętu) Członkowie naszej grupy: Opiekun grupy: Andrzej Bladoszewski Lider : Daria Rzepka Zastępca lidera: Angelika Manthey Kronikarz: Malwina Dudzik Członkowie: Kamila Dołżycka Paweł Król Kamil Popielarz Daniel Woszczyna Daria Rzepka Karolina Boyke Maciej Gryckiewicz Robert Piotrowski (operator sprzętu) Szymon Podolak (operator sprzętu)

,, Płuca Polski i świata ”

Skład powietrza Azot - N2 (78,1 %) Tlen - O2 (20,9 %) Argon – Ar (0.9 %) Dwutlenek węgla - CO2 (0,03 %) Para wodna - H2O (zmienne od 1 % do 5%)

Gazy niebezpieczne Tlenek węgla – CO Metan –CH4 Podtlenek azotu - N2O Dwutlenek azotu - NO2 Pary kwasu azotowego-HNO3 Dwutlenek siarki- SO2 Siarczek karbonylu- COS Siarkowodór - H2S

Różnica między powietrzem wdychanym a wydychanym Skład powietrza wdychanego tlen - ok. 21%; azot - ok. 78%; argon i inne gazy - ok. 1%. Skład powietrza wydychanego tlen - ok. 17%; dwutlenek węgla - ok. 4%; azot - ok. 78%; argon i inne gazy - ok. 1%.

Wpływ wycinania lasów deszczowych na klimat Rośliny podczas wzrostu pochłaniają dwutlenek węgla. Wycinanie lasów powoduje zmniejszenie ilości zwierząt, ponieważ w ten sposób zabiera im się środowisko do życia. Wskutek wycinania lasów gleba jest pozbawiona korzeni i drzew, które wchłaniają nadmiar wody. W miejscach tych występuje erozja gleb oraz powodzie. Tempo wycinania lasów na świecie: 1 hektar na sekundę 860 km2 dziennie 300 tysięcy km2 rocznie: to prawie cały obszar Polski!!!

Skutki pożarów lasów Niszczenie gleby Straty mienia Zagrożenie zdrowia Podczas pożaru powstaje CO2, który ma zły wpływ na klimat

Amazonia – płuca świata

Wymiana gazowa u ludzi Z powietrza wciągniętego do wnętrza pęcherzyków płucnych tlen przechodzi do naczyń włosowatych, a dwutlenek węgla, przetransportowany przez krew, w odwrotnym kierunku, do wnętrza pęcherzyka płucnego, a następnie do oskrzeli, tchawicy, krtani - na zewnątrz.

Wymiana gazowa u płazów Wymiana gazowa u płazów, odbywa się za pomocą workowatych płuc oraz przez całą powierzchnię skóry. Pobieranie powietrza odbywa się na zasadzie ,, łykania’’ . Powietrze dostaje się przez nozdrza do jamy gębowo – gardzielowej . Żaby nie mają żeber , nie mają więc klatki piersiowej , która u innych kręgowców lądowych odgrywa istotną rolę w pobieraniu i wydalaniu gazów . Wymiana gazowa za pomocą płuc nie zapewnia żabie wystarczającej ilości tlenu , toteż ogromną rolę odgrywa u niej oddychanie przez skórę .

Wymiana gazowa u ptaków Płuca ptaków są silnie rozwinięte, mają one kształt gąbczastych ciał. Zbudowane są z dużej liczby splątanych, cienkich rurek – odgałęzień oskrzeli. Worki powietrzne (właściwe dla ptaków twory, które przenikają całe ich ciało) nie biorą bezpośredniego udziału w oddychaniu. Ich obecność umożliwia tak zwane podwójne oddychanie. Polega ono na tym, że w czasie wdechu tylko część powietrza zostaje odtleniona w płucach. Dalej powietrze dostaje się do worków przednich. W tym samym czasie pozostała ilość powietrza zostaje zmagazynowana w workach tylnych. Zostaje ono odtlenione przy przechodzeniu przez płuca w czasie wydechu.

Wymiana gazowa u gadów Gady są zwierzętami, u których wymiana gazowa następuje tylko w płucach. Skóra pokryta zrogowaciałym naskórkiem jest nieprzenikliwa dla gazów, niezależnie od tego, czy zwierzę prowadzi lądowy czy wodny tryb życia. Oddychanie dokonywane jest przy udziale mocnych skurczów mięśni tułowia, które powodują ssanie. Skurcze mięśni międzyżebrowych podnoszą żebra, a objętość jamy ciała, w której znajdują się płuca, zwiększa się. Przy rozszerzaniu tej jamy powietrze zostaje wessane do płuc, z w czasie opadania żeber zmniejsza się jama i powietrze zostaje wypędzone na zewnątrz. Wdech i wydech powietrza kontrolowany jest przez specjalne ośrodki nerwowe.

Oddychanie u roślin Głównym narządem odpowiedzialnym za wymianę gazową u roślin są aparaty szparkowe których najwięcej jest w liściu. Pobierają one dwutlenek węgla. Aparaty szparkowe wydalają niepotrzebny roślinie tlen.

Wyniki naszej ankiety

Czym są kwaśne deszcze ? Kwaśne deszcze powstają na skutek mieszania się tlenków z wodą(np. tlenku siarki z wodą)

Skutki kwaśnych deszczów Niszczenie betonowych pomników Uszkodzenia liści i igieł drzew Zakwaszanie gleby Zmniejszenie odporności na choroby i bakterie przez drzewa Zanieczyszczenia wód gruntowych, jezior i rzek

Efekt cieplarniany to ocieplanie się klimatu z powodu zwiększenia się emisji gazów cieplarnianych(np. dwutlenek węgla)

Skutki efektu cieplarnianego Topnienia lodowców Zmiana klimatu Wymieranie gatunków roślin i zwierząt Gwałtowne zmiany pogody

Co to jest dziura ozonowa? to zmniejszenie stężenia ozonu w atmosferze spowodowane używaniem freonu przez człowieka.

Dziura ozonowa powoduje zwiększoną przenikliwość promieniowania UV przez naszą atmosferę.

Zielone płuca Polski

Zielone Płuca Polski są unikatowym obszarem, który jest swoistym „towarem" eksportowym. JEGO CECHY TO : * niska gęstość zaludnienia ; * spokój i czyste powietrze; * unikatowa różnorodność systemu przyrodniczego; * atrakcyjne kompleksy lasów i jezior ; * możliwość obcowania z przyrodą; * bogactwo oraz różnorodność kultur i obyczajów; * dobra tradycyjna kuchnia; * rozwijająca się infrastruktura usługowa; * potencjał akademicki; * dobre warunki do produkcji zdrowej żywności i lokalizacji „czystego przemysłu".

Zielone płuca Polski w naszej wersji Zielone płuca Polski w oryginale Zwycięzcami konkursu ekologicznego zostali: 1 miejsce- II A 2 miejsce- IIIC 3 miejsce- IC i IB

Zwycięzcy otrzymali słodkie nagrody

Nasza grupa na zajęciach przeprowadziła kilka doświadczeń. NASZE DOŚWIADCZENIA Nasza grupa na zajęciach przeprowadziła kilka doświadczeń. Dotyczyły one: Pojemności naszych płuc Zawartości CO2 w powietrzu wydychanym

Doświadczenie 1 Mierzyliśmy obwód naszych klatek piersiowych przy wdechu i wydechu. U niektórych różnica pomiędzy wdechem a wydechem był imponująca a u innych wynosiła jedynie 5 centymetrów. Wyniki tego doświadczenia są następujące:

Pomiary obwodów klatek piersiowych Podczas wydechu Podczas wdechu 80 cm – 85 cm Szymon 81 cm – 86 cm Robert 81 cm – 89 cm Maciek 87 cm – 92 cm Malwina 81 cm – 89 cm Paweł 83 cm – 89 cm Daria 91 cm – 95 cm Kamil 83 cm – 87 cm Kamila

Doświadczenie 2 Do tego doświadczenia potrzebne nam były: 5-litrowa butla z wodą Duża miska Gumowy wąż Do butli wlaliśmy wodę. Następnym krokiem było włożenie butli do miski bez wylania jej zawartości. Przez wąż włożony do butli każdy z nas wdmuchiwał powietrze. W tym doświadczeniu również otrzymywaliśmy wysokie wyniki. Jego wykonywanie przyniosła niektórym mnóstwo zabawy.

Doświadczenie 3 Miało ono udowodnić istnienie CO2 w wydychanym przez nas powietrzu. Potrzebny sprzęt: Woda wapienna Szklana rurka bądź zwykła słomka do napoi Po wdmuchaniu powietrza z naszych płuc woda mętniała.

Badania Porostów

Badania czystości powietrza za pomocą porostów pozwoliło na ocenienie stężenia zanieczyszczeń na terenie Wicka i Gdańska. Na podstawie tych badań stwierdziliśmy, że powietrze na terenie Wicka jest lekko zanieczyszczone. Rozwinęły się tutaj porosty listkowate, plechowate jak i te tworzące pustynię porostową. Brak porostów w Gdańsku mówi nam o wysokim zanieczyszczeniu powietrza. Powodem tego jest wysoka emisja szkodliwych gazów.

W prezentacji wykorzystano materiały ze stron: Wikipedia.pl Sciaga.pl Google.com (grafika)