Warsztaty Mateusz Pusz mateusz.pusz@gmail.com 29.11.2010 LK8000 http://www.lk8000.it Warsztaty Mateusz Pusz mateusz.pusz@gmail.com 29.11.2010
Agenda Wprowadzenie Tryby pracy Interfejs Mapa Przygotowanie do lotów Scenariusze użycia (Warsztaty) Linki Pytania
Uwaga Większość obrazków z tej prezentacji została pobrana w 03.2010 z wersji LK8000 1.20b Najnowsza wersja oprogramowania może nieznacznie różnić się od przedstawionej
LK8000 Aplikacja pisana przez pilotów dla pilotów Za darmo!!! Główny programista – Paolo Ventafridda posiadacz diamentowej odznaki szybowcowej Kilkunastu Alpha i dziesiątki Beta testerów na całym świecie testowanie aplikacji zarówno w realnych warunkach i konfiguracjach jak i pod symulatorem szybowcowym Condor Za darmo!!! Aplikacja wywodzi się od projektu XCSoar Wersja binarna jak i kod źródłowy dostępny do ściągnięcia ze strony projektu Realna alternatywa dla SeeYou i WinPilot'a
Tryby pracy
10 zestawów parametrów (4 zestawy w pełni konfigurowalne) Kierunek do celu Godzina z GPS Cel Kompas Dystans do celu Doskonałość MC Vario Doskonałość do celu Final Glide Bar Wysokość nad celem Prędkość względem ziemi Skala Status Wiatr Tryb Bottom Bar 10 zestawów parametrów (4 zestawy w pełni konfigurowalne)
Środek komina z uwzględnieniem wiatru i wysokości Aktualna wysokość w kominie i wielkość MC Pionowy profil komina Skala Status Tryb Wysokość bezwzględna Wysokość nad poziomem gruntu Średnie noszenie z 30 sekund Wysokość uzyskana w kominie Średnie noszenie z całego komina
Interfejs (Turbulence-Proof)
Zoom IN Zoom OUT Left InfoPage Right Left UP Right UP Menu Żółty – krórtkie kliknięcie Zielony – średnie kliknięcie (długość kliknięcia jest regulowana) Left InfoPage Right Menu
Up Select Down Left InfoPage Right Menu Żółty – krórtkie kliknięcie Zielony – średnie kliknięcie (długość kliknięcia jest regulowana) Down Left InfoPage Right Menu
Scroll Down/Up Page Next/Prev
W pełni konfigurowalne paski z przykładową zawartością
AUX Parametry aktywnego trybu pracy
Lądowiska są oznaczone kursywą
Lista najważniejszych PZ’tów.
FLARM!!!
Mapa
Kierunek lotu UWAGA: Niebieska strzałka nie działa na razie prawidłowo.
Bezpieczeństwo
Zasięg lotu „Ameba” zasięgu lotu uwzględnia parametr bezpieczeństwa „Terrain height”.
Przeszkody terenowe
Krążenie 1/2
Krążenie 2/2
Żagiel Zasięg lotu uwzględnia ukształtowanie terenu i parametry bezpieczeństwa. Cieniowanie mapy zależy od położenia słońca lub od kierunku wiatru (jeśli istotny). „Nasłoneczniona” strona oznacza zbocze na którym chcemy się znaleźć w szybowcu.
Final Glide Bar Bardzo daleko do finiszu Dla MC=0 już dolecimy, dla aktualnego MC nie dolecimy Brakująca wysokość przy aktualnym MC, balaście i wietrze Dolecimy Dla MC=0 już niewiele brakuje
Dostępność lotnisk Lotnisko poza zasięgiem Lotnisko w zasięgu
Strefy All on UWAGA: Aktualnie w oprogramowaniu jest bug, który powoduje, że pionowy przekrój stref w oknie Analysis pomija niektóre strefy.
TrueWind Wylicza kierunek i siłę wiatru w locie prostoliniowym Nie wymaga podłączenia żadnych urządzeń zewnętrznych Zgodność wyników potwierdzona z: wiatrem z komina Zander SeeYou PC Condor
Przygotowanie do lotów
Co trzeba przygotować do lotu? LK8000 z ulubioną konfiguracją Plik PLR z biegunową szybowca Format WinPilot + dodatki Plik z PZtami Format WinPilot (DAT) lub SeeYou Mobile (CUP) Może być zagnieżdżony wewnątrz pliku LKM lub XCM Teren i topologia [opcjonalnie ale mocno polecane] LKMAPS – plik LKM i DEM XCSoar – plik XCM Strefy [opcjonalnie] Format Open Air = WinPilot Przejrzeć i ustawić dane w oknie Basic Setup
Polar MassDryGross[kg] MaxWaterBallast[liters] Masa dla której zmierzono polar MaxWaterBallast[liters] Pojemność balastu wodnego Speed1[km/h], Sink1[m/s], Speed2, Sink2, Speed3, Sink3 3 pary prędkości i opadania z biegunowej prędkości WingArea[m2] Rozszerzenie LK8000 (nie ma w WinPilot) Umożliwia ustawienie Wing Loading w Basic Setup
Punkty Zwrotne (PZty) Nazwa Szerokość i długość geograficzna Wysokość n.p.m. Typ PZ Lotnisko Lądowisko TP – Turn Point Kierunek i długość pasa startowego oraz częstotliwość radiowa (tylko dla SeeYou CUP) Komentarz
Teren i Topologia 1/3 Teren Topologia Wysokość terenu nad poziomem morza Używany do liczenia przeszkód terenowych rysowania mapy wysokościowej terenu gdy PZ nie ma podanej wysokości w pliku wtedy używana jest wysokość w miejscu PZ Topologia Charakterystyczne punkty terenu (drogi, rzeki, jeziora, itp.)
Pliki XCM 2/3 Format XCSoar On-Line Generator XCSoar Uwaga: Format ten jest przestarzały i nie wiadomo jak długo będzie wspierany On-Line Generator XCSoar Umożliwia samodzielne wygenerowanie map dla dowolnego obszaru określonego przez: koordynaty geograficzne plik z PZ'tami (format WinPilot) http://xcsoar.dd.com.au/cgi-bin/terrain.pl
Pliki LKM i DEM 3/3 Format LKMAPS Pobieranie Zamawianie Nowy format map dostarczający nowsze i dokładniejsze dane terenu (do 250m) więcej danych topologii Możliwość dopasowania ilości wyświetlanych detali topologii do własnych potrzeb Pobieranie Zestaw gotowych do ściągnięcia map http://www.lk8000.it/download/maps.html Zamawianie Jeśli jakiegoś terenu brakuje w gotowej bazie map to należy wypełnić prosty formularz i wysłać go do autora projektu
Strefy Format Open Air (WinPilot) Typ Nazwa Wysokość Kształt http://www.winpilot.com/UsersGuide/UserAirspace.asp Typ Nazwa Wysokość od – do AMSL lub AGL Kształt Wielobok Łuk
Basic Setup Balast wodny Wing loading Zabrudzenie szybowca Stosunek całkowitej masy szybowca (konkretny egzemplarz szybowca z wyposażeniem, pilot, bagaż, spadochron) do powierzchni jego skrzydeł Zabrudzenie szybowca Przesuwa biegunową prędkości
Home Waypoint Należy ustawić po każdej zmianie mapy lub PZ'ów to miejsce w którym centruje się mapa po uruchomieniu przy braku sygnału GPS to lotnisko do którego LK8000 zawsze pokazuje kierunek i odległość to lądowisko z najwyższym priorytetem na liście lotnisk alternatywnych to PZ, który zawsze pojawi się na stronie InfoPage 3.1 Commons to wysokość dla barometru w przypadku gdy szybowiec znajduje się na ziemi w pobliżu domu
Scenariusze użycia (Warsztaty)
Loty w stożku dolotowym Safety altitude = 300m Źle!!! Dobrze!!!
Loty wewnątrz strefy 1/2 Przed lotem filtrujemy tylko nasz typ strefy Komunikat zatwierdzamy przez ‘ACK Warn’
Loty wewnątrz strefy 2/2 Opuściliśmy strefę (strefa zacieniowana) Jesteśmy wewnątrz strefy (brak cieniowania)
Loty po trasie 1/3 Przygotowanie lusterka Ustawić mapę oraz opcjonalnie PZ’ty i strefy (Setup System 1) Ustawić dane szybowca (Setup System 7) Ustawić dane dla loggera (Setup System 20)
Loty po trasie 2/3 „Wbicie” trasy Nav 2/3 -> Task Edit Dodać wszystkie PZ’ty Dla pierwszego PZ’ta ustawić parametry startu typ zadania typ sektorów mechanizm przełączania PZ’tów (patrz następny slajd) zaawansowane parametry startu i mety (na zawody) Dla ostatniego PZ’ta ustawić parametry mety W przypadku zadania AAT (obszarówka) dla pozostałych PZ’tów ustawić parametry sektora
Loty po trasie 3/3 Mechanizm przełączania PZ’tów Manual Ręczne przełączanie wszystkich PZ’tów NIE zalecany Auto W pełni automatyczne przełączanie PZ’tów po ich osiągnięciu Może powodować kłopoty gdy wiele razy przekraczamy linię startu (np. w kominie lub na holu) Arm Wyzwalane przełączanie wszystkich PZ’tów Zalecane dla zadań AAT (obszarówka) Arm start Wyzwalane przełączanie startu Pozostałe PZ’ty przełączane automatycznie Zalecane, ale trzeba pamiętać o uzbrojeniu zaraz przed rozpoczęciem zadania
Loty grupowe Pozycja kolegi Nasz kod
Linki LK8000 LK8000 Forum XCSoar Condor2Nav http://www.bware.it/LK8000 http://www.postfrontal.com/forum/default.asp? CAT_ID=11 XCSoar http://xcsoar.org Condor2Nav http://sourceforge.net/projects/condor2nav
Pytania?
Menu (Backup)