Wprowadzenie do baroku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Sarmatyzm.
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
RENESANS Burckard stwierdził słusznie, że:
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Sarmatyzm.
SARMATYZM.
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Biblia księgą Boga i ludzi
Motyw śmierci w średniowieczu
Zainspirowani barokiem
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
kurs fotografii cyfrowej
Poezja metafizyczna.
Fundamenty kultury europejskiej
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Sztuka Sakralna Co to w ogóle jest sztuka sakralna i gdzie jest wykorzystywana? W tym projekcie właśnie postaramy się to wyjaśnić!
Felietony KS.JAN TWARDOWSKI (fragmenty).
„Człowiek jest otwarty na Boga”
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
Roksana Żurawiak Marcin Niziołek
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
TEMAT: Barokowa koncepcja świata, człowieka i przemijania
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Sławni matematycy PITAGORAS TALES Z MILETU EUKLIDES KARTEZJUSZ
Być sobą wobec Boga - MODLITWA
Sarmatyzm.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
Holandia i jej sztuka w XVII w.
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Sarmatyzm Michał Jabłoński
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Słowo Życia Sierpień 2011 "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" "Oto idę, abym spełniał wolę Twoją" (Hbr 10,9).
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
Pojęcie i rodzaje sceptycyzmu oraz pojęcia pokrewne
Jak napisać dobry tekst?
Barok.
Malarstwo obrazem epoki
BAROK.
SCHEMAT INTERPRETACYJNY
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
V rok NSPZ Teoria i Filozofia Prawa
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
SYMBOLIZM.
Historia soli Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
Krótki biogram:  Michelangelo Merisi da Caravaggio (ur. 29 września 1571, zm. 18 lipca 1610) – włoski malarz działający w latach 1593– 1610 w Rzymie,
STYL BAROKOWY.
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Oto dobry koncept! POWTÓRKA Z BAROKU.
Kościół Jezusa Chrystusa
KARTEZJUSZ i PASCAL
Oświecenie- epoka rozumu Zuzanna Springer 7b. Co to Oświecenie ? Nazwa Oświecenie sugerowała koniec czasów ludzkiej ciemnoty i zacofania nowa myśl wprowadzała.
…czyli nie taki diabeł straszny
POSTMODERNIZM, PLURALIZM ALETHYCZNY
Podziały w Kościele i dążenie do jedności
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do baroku Iwona Pawłowska

Nazwa epoki Dziwność, deformacja, nieregularność, inność, dziwaczność – tymi słowami najczęściej opisywana jest epoka baroku. Nazwa epoki pochodzi prawdopodobnie od portugalskiego terminu jubilerskiego barroco, oznaczającego perłę o nieregularnych kształtach. Nazwa miała więc początkowo pejoratywny charakter.

Nazwa epoki J. Burckhardt słowem tym określił „wynaturzenia” w sztuce renesansu. Francuskie baroque znaczyło tyle co bizarre, a więc „dziwny”, „oszukany”, „nie wiadomo jaki”, „śmieszny”, „dziwaczny”. J. J. Rousseau wskazał na znaczenie słowa „barokowy” jako na „wydobywający dysonanse, zakłócenia harmonii”.

Czas trwania epoki Przyjmuje się, iż barok jest epoką trwającą od połowy XVI do połowy XVIII wieku. Rozkwit tendencji barokowych następował przez cały wiek XVII – i to on obfituje w najważniejsze dla epoki wydarzenia historyczne i artystyczne. W Polsce umowne ramy okresu to: od 1584r. (śmierć Jana Kochanowskiego) do 1740.

kontreformacja Prąd religijny powstały w Kościele katolickim, będący próbą zahamowania szerzącej się reformacji i odzyskania pozycji Kościoła rzymskokatolickiego. Należy rozróżniać kontrreformację i odnowę Kościoła rzymskokatolickiego. Kontrreformacja została zapoczątkowana ekskomuniką Marcina Lutra w roku 1520 i jej ostatecznym celem było powstrzymanie rozwoju protestantyzmu oraz wykluczenie go z życia publicznego, a także odzyskanie utraconej pozycji Kościoła rzymskokatolickiego. Dzieło reformy Kościoła rzymskokatolickiego zapoczątkował zwołany w 1545 roku Sobór Trydencki, na którym uchwalono dekrety potępiające innowierców i ustalono strategię działania Kościoła rzymskokatolickiego. Na Sobór zaproszeni byli protestanci, lecz nie skorzystali z zaproszenia i propozycji dojścia do porozumienia.

Filozofia epoki – B. Pascal Przekonanie Pascala o nieprzydatności rozumu w procesie poznawczym doprowadziło do sformułowania tezy, że człowiek może poznać rzeczy nadprzyrodzone przez serce i wiarę. Porządek serca, twierdził, jest różny od porządku rozumu. Dowodząc istnienia Boga stanął jednak na gruncie sądów racjonalnych, znanych pod nazwą "zakładu Pascala". Stawiając, jego zdaniem, na istnienie Boga, ryzykujemy niewiele, bo tylko jedno doczesne życie. Jeśli okaże się, iż mamy rację, to zyskamy wieczne istnienie i szczęście. Stąd też należy żyć tak, jakby Bóg istniał, taka bowiem postawa jest zyskowniejsza niż niewiara.

Filozofia epoki - Kartezjusz Metodologiczny sceptycyzm Kartezjusza. Filozof pragnął znaleźć twierdzenie, które mogłoby oprzeć się wobec jakichkolwiek wątpliwości. W kontekście tym pozostaje przebadanie przez Kartezjusza wszystkich argumentów, jakie wcześniej stworzyli sceptycy. Sceptycyzm swój, jaki Kartezjusz nazwał "metodycznym", zastosowany został wobec twierdzeń egzystencjalnych. Możemy mówić tu o trzech argumentach, sprowadzających się do: 1) złudzenia zmysłów, 2) braku granicy, jaka może być postawiona pomiędzy tym, co na jawie i we śnie, 3) możność, że istnieje jakiś zły demon wprowadzający nas celowo w błąd. Pierwsze z argumentów posłużyć mogą do zakwestionowania wiedzy o świecie zewnętrznym. Trzeci z nich nawet matematyczne prawdy pozwala uznać za wątpliwe.

Kartezjusz Wydawać się może, że przed powyższymi argumentami nie może się ostać jakiekolwiek twierdzenie. Czyż jednak należy uznać, że wszystko w związku z tym należy do obszaru wątpliwości? Jest to pozór, gdyż właśnie wątpienie okazało się być dla filozofa ostoją tego co niewzruszenie pewne. Jeśli bowiem wątpimy, to owo wątpienie tak czy inaczej jakimś aktem myślenia. Zatem - istnieje myśl. Jeśli nawet się mylę, to przecież nawet moje pomyłki są objawem myślenia. A więc fundament wiedzy tkwi w człowieku. Ostoją wiedzy jest podmiot, a nie przedmiot. Z istnienia myśli wynika istnienie jaźni, bowiem, by można było myśleć, ktoś musi istnieć. Jeśli więc myślę, to istnieję: "myślę, więc jestem" (Cogito ergo sum) - właśnie to twierdzenie przeszło do historii jako słynne twierdzenie francuskiego filozofa.

sarmatyzm zespół cech przypisywanych obyczajowości, umysłowości, kulturze i literaturze warstwy szlacheckiej w Polsce od schyłku XVI w. do końca XVIII w. Niektórzy badacze uważają, że relikty sarmatyzmu przetrwały do połowy XIX w. Do głównych cech sarmatyzmu zalicza się najczęściej: spopularyzowany w 2. połowie XVI w. mit wskazujący, że szlachta polska wywodzi się z legendarnej starożytnej Sarmacji, co daje jej szczególną pozycję i uprawnienia w stosunku do innych klas społecznych, zwłaszcza chłopów. Idealizowanie ziemiańsko-patriarchalnego stylu życia, opartego na ortodoksyjnie i dewocyjnie rozumianej religii katolickiej (sarmatyzm ostro zwalczał innowierców).

sarmatyzm Tradycjonalizm wyróżniający się niechęcią do wszelkich nowości i cudzoziemskich wzorów, graniczący z nacjonalizmem. Lubowanie się w przepychu, wystawności, nieumiarkowaniu w jedzeniu, piciu, strojach. Traktowanie dziejów Polski w kategoriach mesjanizmu, jako tzw. przedmurza chrześcijaństwa. Zaściankowość i zacofanie, niski poziom edukacji, uleganie przesądom i irracjonalizmowi. Skłonność do patetycznej retoryki, nasycanie języka polskiego słowami i wyrażeniami zaczerpniętymi głównie z łaciny (tzw. makaronizmy).

Obrzędowość sarmacka – pompa funebris (teatralizacja pogrzebu) Odstęp czasu pomiędzy zgonem a samym pogrzebem był dosyć długi. Przygotowanie trwały około miesiąca. Synody kościelne jednak zalecały, aby ciała po zgonie nie przetrzymywano zbyt długo bez grzebania (17. punkt uchwały synodu piotrkowskiego z 1602 roku zaleca, aby ciało nie trzymano dłużej niż jeden miesiąc). W celu uchronienia ciała przed rozkładem w czasie transportacji na miejsce pochówku, balsamowano je. Warto odnotować, że w szczególności w XVIII w. zdobywają na popularności podwójne pogrzeby, gdy ciało i serce chowano w różnych miejscach wedle życzenia zmarłego. Podwójne pogrzeby organizowano także, gdy wolą zmarłego było zejście z tego świata w chrześcijańskiej pokorze, a spadkobiercy nie chcieli w taki sposób pożegnać się z bliską osobą.

Pompa funebris Ciekawym elementem pogrzebu magnackiego było pewnego rodzaju przedstawienie teatralne, które odbywało się przed oczami zgromadzonych żałobników. Zaproszeni goście mieli okazję oglądać jak do kościoła na koniu wjeżdża jeden ze służących w stroju zmarłego, który w pewnym momencie z niego spada. Miało to ukazywać zwycięstwo śmierci nad życiem ludzkim, nad godnymi synami swej Ojczyzny. Także spotykamy się ze zwyczajem „kruszenia kopii zmarłego, a jeśli był on ostatnim potomkiem rodu — łamano pieczęci i tarczę herbową". Jednak nie zawsze takie efektowne „przedstawienie" osiągało zamierzony skutek, często wprowadzało jedynie zamieszanie wśród zgromadzonych gości

Portret trumienny Obrazy trumienne miały przeważnie kształt ośmioboczny. Ich wymiary wynosiły około 40 x 45 cm. W XVIII w. były większe - 70 x 72 cm. Z portretu malowanego za życia kopiowano popiersie. Od malarza żądano realizmu, wiernego podobieństwa a nie idealizacji. Często udawało się artystom uchwycić cechy charakteru postaci: u mężczyzn pewność siebie, dostojeństwo, niekiedy butę i pychę, rzadziej zamyślenie i spokój - u kobiet uśmiech, wdzięk i zalotność. Twarze z portretów trumiennych są kopalnią wiedzy o naszych przodkach.

Portret trumienny

Podział literatury barokowej na nurty

Przerost formy nad treścią w poezji Marinizm (termin wywodzący się od nazwiska włoskiego poety G. Marina (1569-1625), którego twórczość zyskała licznych naśladowców w Europie. Marinizm dążył do zaskoczenia i zadziwienia czytelnika kunsztownym i zawiłym stylem, niezwykłymi metaforami, obrazami, itd.) Konceptyzm (główny prąd w poezji baroku, cechujący się dążeniem do nieustannego zadziwiania, zaszokowania czytelnika. Koncept to wyszukany, oryginalny i niespodziewany pomysł, na którym oparty jest utwór poetycki, zarówno pod względem budowy jak i treści) Gongoryzm (kierunek w barokowej poezji hiszpańskiej XVII wieku. Jego cechą charakterystyczną była zawiła konstrukcja i wyszukany, przesadnie kwiecisty styl. Nazwa gongoryzm pochodzi od nazwiska poety Luisa de Góngora)

Tropy stylistyczne aliteracje, anafory, antytezy, inwersje, parentezy, hiperbole, kontrasty, oksymorony, paradoksy

Koniec