Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie"— Zapis prezentacji:

1 Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie
Charakterystyczne cechy Cechy stylu barokowego Jedno z dzieł barokowych Filozofia barokowa Tematy polskiego baroku Charakterystyczne dla polskiego zjawiska to… Poeci barokowi Jaki był polski barok?

2 BAROK Po latach względnego spokoju, dostatku, podróży i odkryć nastały w Europie czasy głodu, wojen i śmierci. Przyczyniły się do tego wyniszczające wojny- wiek XVII był stuleciem licznych konfliktów. Nadeszło dodatkowe zimno- w Europie owych czasów miała miejsce tzw. Mała epoka lodowcowa. Trudno się dziwić, że szukano trwałej wartości w Bogu i religii.

3 Barok- umieszczenie w czasie
Europa Początek- II połowa XVI w. (marnizm we Włoszech); Koniec- lata trzydzieste XVIII w. (rokoko- faza schyłkowa epoki). Polska Wczesny barok- przełom wieków XVI i XVII ; Dojrzały- od lat trzydziestych po siedemdziesiąte XVII w. Schyłek- do lat trzydziestych XVIII w. (czasy saskie).

4 Charakterystyczne cechy:
Religijność i mistycyzm w treści dzieł Poczucie niepokoju, przemijalności, kruchości istnienia Dążenie do udziwnionej, zaskakującej formy wyrazu Atmosfera niepokoju Dysharmonia, ekspresja w wyrażaniu myśli Bogactwo formy dzieł literatury i sztuki

5 Cechy stylu barokowego
Przepych, bogactwo, nadmiar Przerost formy nad treścią Ekspresja uczuć, niepokój Dysharmonia, asymetria

6 Jedno z dzieł barokowych
Kościół San Carlo alle Quattro Fontane Oryginalny kształt konstrukcji Zdobiony mnóstwem rzeźb Wieże są umieszczone niesymetrycznie Gładka, falista fasada Architektura podporządkowana rzeźbie (pokryty posągami, ornamentami) Bogate zdobnictwo

7 Filozofia barokowa Wielka siódemka:
Wiek XVII to czas wielkiej filozofii. Pascal formułuje słynną metaforę człowieka- kruchej trzciny, Locke- czystej tablicy. Kartezjusz mówi: „ cogito ergo sum” – rodzi się racjonalizm. Wielka siódemka: Giordano Bruno- przed marmurowym obliczem Świętej Inkwizycji miał powiedzieć: „ Oświadczam, że istnieją niezliczone poszczególne światy, podobne do naszej Ziemi, którą uważam za taką samą gwiazdę jak księżyc i inne planety”. Galileo Galilei (Galileusz)- jak głosi anegdota- schodząc z katedry, z której swoje tezy odwoływał, miał powiedzieć cicho: „ a jednak się kręci”. Kartezjusz Baruch Spinoza Blaise Pascal John Locke- czy istnieje jakakolwiek „wiedza wrodzona” Gottfried Leibniz

8 Tematy polskiego baroku
Filozofia istnienia: człowiek i jego kondycja we wszechświecie, przemijalność istnienia, destrukcyjna siła czasu, śmierć i życie po śmierci (poeci metafizyczni: Daniel Naborowski, Sebastian Grabowiecki). Miłość: ulotna, zmysłowa; dworski flirt, a także miłość jako ogniste, spalające, trwałe uczucie, które można przeciwstawiać nawet śmierci. Również miłość religijna- do Boga ( Jan Andrzej Morsztyn, poeci metafizyczni). Patriotyzm, troska o ojczyznę, wołanie o reformy, Jest tu zarazem krytyka istniejącej rzeczywistości. Nietolerancja wyznaniowa- protest przeciw niej. Wojny, okrucieństwa oraz dylematy natury moralnej. Życie na wsi, ideał życia ziemiańskiego. Śmierć- to istota poezji księdza Józefa Baski- Uwagi o śmierci niechybnej.

9 Charakterystyczne dla polskiego baroku zjawiska to:
SARMATYZM- jako kultura i światopogląd szlachty polskiej: przekonanie o starożytnym pochodzeniu i o wyjątkowości narodu. Postawa ta wpływała na strój, obyczaj, poglądy i politykę szlachty. PORTRET TRUMIENNY- wizerunek zmarłego umieszczony na krótszym boku trumny. Najstarszy zabytek tego typu to trumienny portret króla Stefana Batorego. PORTRET SARMACKI- postać szlachcica, który z reguły stoi przy stoliku. Obok: berło, księga, krucyfiks lub inny symbol urzędu Sarmaty.

10 Poeci barokowi Mikołaj Sęp-Szarzyński
Żył krótko i jeszcze w czasach renesansu, bo w latach Uznajemy go jednak za prekursora baroku. Pozostawił po sobie zbiorek Rytmy albo wiersze polskie, które wydał pośmiertnie jego brat. Zwany „zachodzącym słońcem renesansu”, „prekursorem baroku” – pozostawił spuściznę niewielką, ale rzeczywiście interesującą. Jan Andrzej Morsztyn, poeta dworski, mistrz konceptu w poezji, polski marinista. Zwany poetą serca- bo miłość była głównym tematem jego wierszy. Opisywał dworski flirt, miłość zmysłową, grę miłosną, a lubował się w dobieraniu jak najwymyślniejszych sposobów przedstawienia tematu

11 Wacław Potocki, poeta publicysta
Wacław Potocki, poeta publicysta. Stworzył typ poezji publicystycznej, będącej swoistą walką o poprawę rzeczywistości. Poeta idealizował ziemiański wzorzec życia, ale widział także problemy stanu chłopskiego- co odróżnia go od większości Sarmatów. Daniel Naborowski, lekarz i dyplomata. Jego poezja należy do nurtu poezji dworskiej, ale jest autorem wierszy najtrafniej wyrażających barokową ideologię. W jego twórczości powraca obsesyjna metafora przemijania. Na różne sposoby ukazuje poeta znikomość życia, poszukuje wartości trwałych, harmonii między życiem, a przeznaczeniem.

12 Jaki był polski barok? Barok w historii Polski był bardzo ważny. To w tym czasie ugruntowało się poczucie wielkości narodu, duma polskości, co może oznaczać miłość ojczyzny, ale i megalomanię. To w baroku ugruntował się katolicyzm, odtąd często z polskością identyfikowany. W Baroku powstawał polski krajobraz dworków szlacheckich, a siedziby magnatów są dziś zabytkiem architektury. Był więc barok bogaty, pełen sprzeczności, niespokojny- ale na pewno nie nudny.

13 KONIEC Wykonała: Jurgawka Joanna kl. I TE


Pobierz ppt "Epoka: Barok Barok Barok- umieszczenie w czasie"

Podobne prezentacje


Reklamy Google