CREATIVE METROPOLES Public Policies and Instruments in Support of Creative Industries Mirosław Grochowski Rozwój terytorialny oparty na wiedzy Co wyniki projektów ESPON, INTERREG IVC i URBACT mówią o Polsce? Warszawa, 7 grudnia 2010
2
3 Uczestnicy Amsterdam Barcelona Berlin Birmingham Helsinki Oslo Riga Stockholm Tallinn Vilnius Warsaw
4 Problem / cel W jaki sposób kreatywne metropolie (miasta) mogą wzmocnić efektywność wsparcia publicznego w celu wykorzystania potencjału ekonomicznego sektora kreatywnego?
5 Obszary Ogólna architektura wsparcia publicznego Publiczne wsparcie dla firm oraz internacjonalizacja sektora Rozwój przestrzeni miejskiej i dzielnic kreatywnych Finansowanie sektora kreatywnego Popyt na kreatywne produkty i usługi
6 Metodologia
7 Polityka wsparcia
8
9 Szukanie modelu / współpraca
10
11 Operat sektora kreatywnego reklama, projektowanie / wzornictwo (design, w tym także projektowanie mody), architektura, rynek sztuki (w tym restauracja dzieł sztuki i rynek antyków), rękodzieło i rzemiosło artystyczne, film (w tym video), fotografia, gry komputerowe, muzyka, teatr, taniec (sztuki per formatywne) wydawnictwa elektroniczne, wydawnictwa tradycyjne, oprogramowanie i usługi komputerowe, media tradycyjne i elektroniczne (telewizja, radio).
12 Nazwa dzielnicyLiczba firm sektora kreatywnego Bemowo258 Białołęka354 Bielany896 Mokotów2950 Ochota753 Praga Płd.898 Praga Północ456 Rembertów25 Śródmieście2541 Targówek123 Ursus695 Ursynów5563 Wawer251 Wesoła113 Wilanów,112 Włochy392 Wola520 Żoliborz486 Warszawa ogółem Lp. Liczba firm Wynik weryfikacji weryfikacja pozytywna – przedstawiciel firmy potwierdza jej istnienie i rodzaj działalności wg. REGON weryfikacja pozytywna – rozmówca potwierdza istnienie firmy ale brak osoby docelowej do przeprowadzenia wywiadu weryfikacja pozytywna – przedstawiciel firmy potwierdza jej istnienie jednak odmawia udziału w badaniu weryfikacja negatywna - przedstawiciel firmy informuje o jej likwidacji bądź zawieszeniu działalności weryfikacja negatywna – rozmówca informuje, że: a/ pod danym adresem mieści się inna firma; b/ dodzwoniono się do mieszkania prywatnego, gdzie nie działa już żadna firma weryfikacja negatywna – abonent jest czasowo niedostępny lub odpowiada automatyczna sekretarka weryfikacja negatywna - przedstawiciel firmy potwierdza jej istnienie jednak rodzaj działalności wg. REGON nie odpowiada kryteriom sektora kreatywnego nieaktualne dane adresowe z bazy GUS ogółem
13
14
15 Wnioski Sektor kreatywny – pojemny termin, brak samoidentyfikacji Kreatywność np. to wymyślenie produktu, opracowanie sposobu kontaktu z klientem w celu zareklamowania produktu i jego sprzedaży Warszawa najlepsze miejsce w Polsce do prowadzenia biznesu Kontakty z Urzędem Miasta - sprowadzały się wyłącznie do wypełniania formularzy podczas rejestracji firmy oraz podczas zmiany profilu działalności firmy Oczekiwania: albo żadnych albo wsparcie finansowe, szkolenia, bazy danych Polityka wspierania w ramach 5 obszarów: sektorowa z obecnością sektora kreatywnego
16 Wnioski i rekomendacje Potencjał kulturalny Warszawy – konkurencyjny Własna definicja – podstawa formułowania polityki wsparcia Miejsce sektora w gospodarce miasta – wybór strategiczny Podstawy informacyjne – brak: polityka bezadresowa Dobre praktyki Integracja działań: planowanie rozwoju, planowanie przestrzenne, programy i projekty (rewitalizacja)