Halina Skorupska, SP4 Poznań PROJEKT EDUKACYJNY NAUKI PRZYRODNICZE – WSZECHSTRONNOŚĆ WYKORZYSTANIA W ŻYCIU CODZIENNYM IX 2007 – III 2008 Halina Skorupska, SP4 Poznań
Cel główny: Uświadomienie uczniom możliwości praktycznego wykorzystania nauk przyrodniczych w życiu codziennym Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Adresat projektu Projekt adresowany jest do uczniów klas IV-VI Realizowany na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Cele szczegółowe: Segregacja odpadów przez uczniów Oszczędzanie wody Rozpoznawanie pospolitych gatunków roślin i zwierząt Orientowanie się na mapie Europy Znajomość zasad udzielania pierwszej pomocy Wyjaśnianie zjawisk przyrodniczych Promowanie zdrowego stylu życia Doskonalenie umiejętności przyrodniczych i kształtowanie przyjaznego stosunku do przyrody. Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
realizacji poszczególnych celów Metody i formy realizacji poszczególnych celów Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Nasze rady na odpady Oglądanie filmów promujących recykling Udział w akcji „Sprzątanie Świata” Audycja przez radiowęzeł zachęcająca do selektywnej zbiórki odpadów Opisanie szkolnych pojemników na odpady i podjęcie segregacji Konkurs międzyklasowy na zbiórkę baterii Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Zdjęcia Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Oszczędzaj wodę Wycieczka do COŚ Wykonanie makiet i modelu oczyszczalni Zdobycie informacji o zasobach wodnych Polski Obliczanie zużycia wody w gospodarstwie domowym Badanie i ocena stanu jakości wody z kranu, glinianek i Warty Konkurs na prezentację komputerową „Skąd bierze się woda w kranie?” Szkolna wystawka plakatów „Jak oszczędzać wodę” Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Zdjęcia Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Rozpoznawanie roślin i zwierząt Wycieczka do WPN Wykonanie zielników Oznaczanie drzew rosnących w pobliżu szkoły Wystawka plakatów „Drzewa wokół naszej szkoły” Zajęcia na temat ptaków w Laboratorium Interaktywnym Biblioteki Ekologicznej Zebranie materiałów o ptakach żyjących w mieście Ekspozycja „Ptaki w mieście” Wyjście do Biblioteki Ekologicznej na zajęcia „Płazy i gady” Przygotowanie inscenizacji „Sąd nad ropuchą” Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Zdjęcia Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Doskonalenie orientacji na mapie Cykl zajęć „My w Europie” w oparciu o mapę magnetyczną Usytuowanie państw i stolic Europy Poznajemy flagi Symbole miast Europy Państwa UE Ćwiczenie kierunków na mapie Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Pierwsza pomoc przedlekarska Pokaz i ćwiczenia udzielania pierwszej pomocy – przedstawiciel Zarządu Wojewódzkiego PCK Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Przyroda w kuchni Cykl zajęć realizowany w oparciu o doświadczenia Woda paruje, zamarza, czyli zmiany stanu skupienia Herbata z cukrem i zupa jarzynowa, czyli mieszanina gotowa Rosnące drożdże Dzięki czemu pali się ogień? Dlaczego pod sufitem w kuchni jest najcieplej? Co to takiego kamień w czajniku? Co z butelką plastikową i skórką bananową? Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Promowanie zdrowego stylu życia Festiwal Zdrowia Zadania do wykonania Zdrowa kanapka Gazeta o zdrowym stylu życia Piramida pokarmowa Jadłospis na jeden dzień dla ucznia Zestaw ćwiczeń gimnastycznych do wykonania każdego dnia Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Doskonalenie umiejętności przyrodniczych i kształtowanie przyjaznego stosunku do natury Wycieczki Zajęcia w Laboratorium Interaktywnym i Bibliotece Ekologicznej Lekcje prowadzone przez pracowników Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego Konkursy „Zielone” zadania Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Zdjęcia Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Korzyści płynące z realizacji projektu Zachęta do nauki Możliwość wykazania się uczniów zdolnych i słabszych Pogłębienie umiejętności samodzielnego zdobywania informacji Doskonalenie pracy w grupie Przyrost wiedzy i umiejętności Powstałe pomoce Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Wnioski i uwagi Dbać o to, aby wiedza teoretyczna była przez uczniów wykorzystywana w praktyce Uczniom należy systematycznie przypominać o poprawnej segregacji odpadów Problem zbierania puszek aluminiowych Doskonalenia wymaga umiejętność dokonywania selekcji informacji Koszt zajęć w WPN jest dla dzieci zbyt wysoki Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007
Dziękuję za uwagę Nauki przyrodnicze - wszechstronność wykorzystania w życiu codziennym, Halina Skorupska, SP4 Poznań, 2007