RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ Social HR? – Wykorzystanie social media w działaniach HR dr Jan Zając 9 maja 2012
2 Social HR? Wykorzystanie social media w działaniach HR Dr Jan Zając Warszawa, 2012/05/09
3
4
5
6
7
8 Serwisy społecznościowe (SNS): Nasza-Klasa, Facebook, Google+, Path itp. Kariera: Goldenline, Linked In Blogi Mikroblogi (np. Twitter, Blip) Pinterest Fora i grupy dyskusyjne Serwisy z multimediami Wykop itp..
9 Polacy i serwisy społecznościowe – regularnie korzysta z nich 68% użytkowników internetu – prawie 10% czasu spędzanego w sieci – prawie 20% wszystkich odsłon 41% Polaków w wieku 16+ korzysta z portali społecznościowych i posiada na nich swój profil. Wśród internautów: – konto na NK.pl ma 57,5% – na Facebooku 34% – w innych portalach społecznościowych 22,5%
10 Popularność (Diagnoza Społeczna 2011)
11
12 Powody i sposoby korzystania z social media Relacje, kontakty Bycie na bieżąco, informacje Autoprezentacja Rozrywka, w tym gry, filmy, zdjęcia Dyskusja, polemika, szukanie odpowiedzi Brama dostępu do innych treści
13 Cele obecności firm w social media (raport CapGemini i Harvard Business Review) + ściąganie ruchu na strony WWW
14 Cele i korzyści dla działów HR Własny kanał komunikacji z pracownikami i kandydatami: Oferty pracy, employer branding Duża szybkość, niewielki koszt, precyzyjne dotarcie Poszukiwanie informacji o kandydatach, referencji, itp. Ułatwiony networking Materiały szkoleniowe i edukacyjne A problemy? Kryzysy, strata czasu…
15 Własne kanały w social media
16 Własne kanały: Facebook, Youtube, blog…
17
18 ale Twoje komunikaty dotrą tylko do niektórych odbiorców! (np. Facebook – Edge Rank jako filtr) Najważniejsza jest KOMUNIKACJA SOTRENDER|
19 Aplikacje, gry Kalendarz rekrutacji z przypominaczami Quizy, próbki testów Fans
20 Szukanie informacji o kandydatach
21 /files/BullhornReach_2012ActivityReport.pdf /files/BullhornReach_2012ActivityReport.pdf 21
22
23 Sprawdzanie informacji o kandydatach Coraz częstszy, mniej lub bardziej sformalizowany etap selekcji Oficjalna procedura vs. aktywność samych rekruterów Czasem wręcz wymagany etap – sprawdzenie profilu Sprawdzanie serwisów społecznościowych, blogów, YouTube, aukcji, gier, itd. Kontrowersje etyczne Czy kandydaci będą się bardziej troszczyć o wizerunek?
24 Networking
25 Sieci kontaktów i znajomości – zawsze odgrywały wielką rolę przy szukaniu pracy i kandydatów Programy rekomendujące – wykorzystanie znajomości i poleceń pracowników
26 Internet: nowe możliwości networkingu Odzworowywanie i podtrzymywanie kontaktów spoza sieci Nawiązywanie zupełnie nowych relacji Nie tylko relacje: Własne miejsce w sieci, dobrze widoczne w wyszukiwarkach Dyskusje w grupach zainteresowań – Także kreowanie własnego wizerunku eksperta Informacje o spotkaniach, konferencjach, itd. Dla firmy – ryzyko identyfikacji i odejścia kluczowych osób
27 Własne kanały i ich widoczność
28 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ