Kolej w roli nośnika kulturowego Przyczynek do dyskusji Prezentacja i idea: Robert Barełkowski i Witold Wróbel, tekst: Robert Barełkowski © 2008
Sieć połączeń W-107 Struktura komórkowa krwinek - Katowice, widok satelitarny
Sieć połączeń W-107 Poznań, satelitarny widok układu kolejowego - kontrastowy wizerunek układu krwionośnego
Miejsce socjalizacji W-107 Środek transportu (pierwszy - masowego transportu zbiorowego) jako miejsce uszanowania organizacji struktury społ.
Miejsce socjalizacji Stacja ATOCHA, Madryt W-107 Stacja ATOCHA, Madryt Miejsce sprzyjające ludzkim interakcjom (komfort, przestrzeń podróżna jako miejsce nawiązywania i utrwalania więzi)
Transformacja pojęcia i roli kolei W-107 Leehrter Bahnhof, Berlin Węzeł (Hub) już nie tylko komunikacyjny - ale funkcjonalny, aktywizujący przestrzeń
Odrodzenie technologicznej awangardy Stacja MAGLEV (kolei magnetycznej), Szanghaj Kolej - ponownie jako forpoczta rozwiązań komunikacyjnych i infrastrukturalnych
Odrodzenie technologicznej awangardy Przebudowa dworca głównego, Projekt Stuttgart 21, Stuttgart Kolej - dworzec jako egzemplifikacja aspiracji 21 wieku
Odrodzenie technologicznej awangardy Eurotunnel - jeden z współczesnych "cudów" technologicznych
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Wykorzystanie starego dworca Gare d'Orsay w Paryżu na Muzeum Impresjonistów
Kolej jako nośnik i łącznik kulturowy Satolas Station, Lyon Połączenie (dziś - turystyczne) w Conwy (Walia), dostosowane do sąsiadującego zamku Edwarda I Długonogiego
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Linia kolejowa - muzealna Ambarawa, Jawa Aktywizacja kolejki w centralnej Jawie, Indonezja - kolej jako obiekt muzealny - funkcjonujący i pełniący rolę transp.
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Aktywizacja kolei Grand Canyon, USA - kolej jako "oś" poznawania regionu
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Aktywizacja kolei w Norwegii - linia Flaam i Erin w Norwegii jako źródło poznania lokalnej kultury i natury
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Odtworzenie linii kolejowej Madryt - Aranjuez jako miejsca podróży i kultury (wielofunkcyjność małego dworca)
Zmiana statusu - nośnik kultury W-107 Kultura jako efekt świadomego korzystania z zasobów cywilizacyjnych i naturalnych do wytwarzania i eksponowania wartości niematerialnych - piękna, harmonii, zapisu rzeczywistości Aktywizacja kolejki w Snowdonia, Walia - kolej jako atrakcja i środek transportu łączący ważne kulturowo miejsca
Infrastruktura kolejowa jako dzieło sztuki Stadelhofen Station, Zurich Forma dworca i forma detalu - nośnik kulturowo-cywilizacyjny; tu: Santiago Calatrava
Infrastruktura kolejowa jako dzieło sztuki Satolas Station, Lyon Forma dworca i forma detalu - nośnik kulturowo-cywilizacyjny; tu: Santiago Calatrava
Źródło inspiracji W-107 Romantyczny wiek podróży i parowóz jako inspiracja architektoniczna dla S. Takamatsu - Ark, Kyoto
Źródło inspiracji W-107 Kolej i infrastruktura jako źródło inspiracji w sztuce - przez konotacje, skojarzenia pojęć, sentyment
Potencjał aktywizacji i promocji - kultury Kolej widziana jako kompleksowe źródło ale i zasób (TRWAŁY) współkreujący potencjał kultury - etnicznej
Potencjał aktywizacji i promocji - kultury Kolej widziana jako kompleksowe źródło ale i zasób (TRWAŁY) współkreujący potencjał kultury - rękodzieł
Potencjał aktywizacji i promocji - kultury Kolej widziana jako kompleksowe źródło ale i zasób (TRWAŁY) współkreujący potencjał kultury - konsumpcji
Z podziękowaniami za uwagę Autorzy: Robert Barełkowski i Witold Wróbel